Експерт: Бонусът е за застрахователите, малусът - за шофьорите

Системата "бонес-малус" не стимулира добрия вода, а само пълни джоба на застрахователите, смята Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка

по статията работи: iNews | 08.11.2018 | 10:00
Експерт: Бонусът е за застрахователите, малусът - за шофьорите
www.zastrahovanebg.com

Вариантът на системата "Бонус Малус” при образуването на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност”,  предложен за обсъждане в момента, наказва примерните шофьори и не стимулира доброто поведение на пътя, каквато би трябвало да е целта. Това заяви в студиото на "Здравей, България” Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка. Той обясни, че в държавите като Великобритания, Германия и Франция, където тази система е била въведена, това е станало чрез предоставяне на стимули преди въвеждането на наказания за водачите.

"Тук се започва с една голяма дебела тояга и един морков, който отива в плюс на застрахователите. Бонусът е за застрахователите, малусът е за шофьорите, защото този закон нито е ясен, нито е точен. Всеки закон, който засяга пътя, трябва да е в полза на намаляването на броя на загиналите. В този случай ние наказваме пистолета, който е гръмнал, а не човека, който е натиснал спусъка. Е, къде е превантивната мярка, какъв е смисълът човек да бъде почтен и добър на пътя? Тази система не стимулира добрия водач, оттук тя не стимулира доброто поведение на участниците в движението, слага всички на една нога, но пълни джоба на застрахователите”, коментира Йонко Иванов.

Застрахователният експерт Цветанка Крумова приема аргумента, че автомобилът, с който са били извършвани нарушенията не би трябвало да има такова значение за цената на задължителната застраховка, а поведението на самия водач. Тя обясни, че идеята на "Бонус Малус” е да се намери по-добър баланс между риска и застрахователната премия, тоест да има справедливост.

"За нарушения оскъпяването може да достигне 400%, а за добро поведение отстъпката е най-много 25%. На пръв поглед това изглежда доста неравноправно, но това би трябвало да е базирано на актюерски изчисления. Тук става въпрос за това каква е статистиката на пътнотранспортните произшествия и на нарушенията в България спрямо броя на водачите. Ако приемем, че неутралното ниво е средната премия, това означава, че един водач, който ще получи максималното увеличение на цената на застраховката, ще бъде компенсиран от 16 добри водачи, които ще получат минус 25%. По тази логика трябва добрите водачи да са повече от нарушителите”, разясни Крумова.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:45 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:40 Господин Тау тв филм /27 епизод/п/
  • 04:10 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • Сега "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • Сега "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.