Предизборните кампании на партиите, вместо да убедят хората да гласуват, ги отказали да отидат до урните на 12 май. Това става ясно от проучване на Националния център за изследване на общественото мнение (НЦИОМ), представено пред БНР от шефа му Лидия Йорданова.
Според данни от миналата седмица расте делът на хората, които са разочаровани от кампанията и вероятно ще се откажат да дадат гласа си.
По думите на Йорданова хората не са мотивирани да отидат до урните, като резултатите от изследването не отчитат последните 4 дни преди вота. Според шефа на НЦИОМ оставащите дни до изборите могат коренно да променят картината на обществените нагласи и настроения.
Според нея това е период, в който залогът на основните политически сили става много голям. По нейно мнение недобрият тон между конкурентите ще се засили.
Йорданова каза, че много силно изразено е колебанието дали да гласуват сред младите, образованите хора. Също така тази тенденция се наблюдава при жителите на столицата и големите областни градове.
"Това са елитни обществени прослойки, които реагират чувствително и адекватно на тона, който се провежда, на дебата в тази кампания. Те определено се отдръпват засега или поне не желаят да се ангажират публично със своя вот, когато отговарят на въпросите на социолозите", коментира тя.
Според проучването на НЦИОМ 4-5 малки партии са на границата да влязат в следващото Народно събрание.
Социологът прогнозира, че 4 партии със сигурност ще имат депутатски места в парламента, за една политическа сила било почти сигурно, че ще мине бариерата. Една или две формации имат несигурни шансове да влязат парламента.
Йорданова коментира, че купените гласове със сигурност ще повлияят на резултатите от вота. Тя добави, че протестният вот е голямата въпросителна. Социологът предположи, че той ще се изразява или чрез пускането на невалидна бюлетина или чрез гласуване за малки партии.