Експерт: Бонусът е за застрахователите, малусът - за шофьорите

Системата "бонес-малус" не стимулира добрия вода, а само пълни джоба на застрахователите, смята Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка

по статията работи: iNews | 08.11.2018 | 10:00
Експерт: Бонусът е за застрахователите, малусът - за шофьорите
www.zastrahovanebg.com

Вариантът на системата "Бонус Малус” при образуването на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност”,  предложен за обсъждане в момента, наказва примерните шофьори и не стимулира доброто поведение на пътя, каквато би трябвало да е целта. Това заяви в студиото на "Здравей, България” Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка. Той обясни, че в държавите като Великобритания, Германия и Франция, където тази система е била въведена, това е станало чрез предоставяне на стимули преди въвеждането на наказания за водачите.

"Тук се започва с една голяма дебела тояга и един морков, който отива в плюс на застрахователите. Бонусът е за застрахователите, малусът е за шофьорите, защото този закон нито е ясен, нито е точен. Всеки закон, който засяга пътя, трябва да е в полза на намаляването на броя на загиналите. В този случай ние наказваме пистолета, който е гръмнал, а не човека, който е натиснал спусъка. Е, къде е превантивната мярка, какъв е смисълът човек да бъде почтен и добър на пътя? Тази система не стимулира добрия водач, оттук тя не стимулира доброто поведение на участниците в движението, слага всички на една нога, но пълни джоба на застрахователите”, коментира Йонко Иванов.

Застрахователният експерт Цветанка Крумова приема аргумента, че автомобилът, с който са били извършвани нарушенията не би трябвало да има такова значение за цената на задължителната застраховка, а поведението на самия водач. Тя обясни, че идеята на "Бонус Малус” е да се намери по-добър баланс между риска и застрахователната премия, тоест да има справедливост.

"За нарушения оскъпяването може да достигне 400%, а за добро поведение отстъпката е най-много 25%. На пръв поглед това изглежда доста неравноправно, но това би трябвало да е базирано на актюерски изчисления. Тук става въпрос за това каква е статистиката на пътнотранспортните произшествия и на нарушенията в България спрямо броя на водачите. Ако приемем, че неутралното ниво е средната премия, това означава, че един водач, който ще получи максималното увеличение на цената на застраховката, ще бъде компенсиран от 16 добри водачи, които ще получат минус 25%. По тази логика трябва добрите водачи да са повече от нарушителите”, разясни Крумова.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Спорт ТОТО
  • 19:00 Шоуто на Греъм Нортън с участието...
  • 19:45 Лека нощ, деца!
  • 20:00 По света и у нас информационна...
  • 20:30 Спортни новини
  • 20:45 В кадър Македония: Пет разказа за...
  • 21:15 Ловци на мисли игрален филм...
  • 23:05 По света и у нас информационна...
  • Сега "120 минути" - публицистично...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Сноудън" - биография, драма,...
  • 22:30 "Папараци" - телевизионен таблоид
  • 23:30 "В търсене на справедливост" -...
  • 01:30 "Тайнството" - ужаси, трилър (САЩ,...
  • 03:30 "Двама мъже и половина" /п./ -...
  • Сега "Мис Пепеляшка" - тв риалити
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
  • 20:00 "Изгубеният град Z" - с уч. на...
  • 23:00 "Битка Лос Анжелис: Световна...
  • 01:20 НАЦИОНАЛНА ЛОТАРИЯ /п/
  • 01:50 "Нора Робъртс: Стъпки от огън" - с...
  • 03:40 "Всичко, което тя пожела" - с уч....
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Кой безумец вкара в учебник, че мъжът трябва да бие жената? МОН крие имената на оценителите, одобрили или проспали дискриминиращия цитат от Корана

Анкета

Error 503 Service Temporarily Unavailable

Временно Недостъпен 503

Бяхме информирани за възникналия проблем.


Ще отстраним наличния проблем във възможно най-кратко време.



Можете да отидете на Начална страница