Алмодовар и „Кожата, в която живея”

История за едно зловещо отмъщение и за борбата за оцеляване в чужда кожа

по статията работи: iNews.bg | 12.11.2011 | 14:27  2 Виж всички снимки

След повече от двадесет години Антонио Бандерас и Педро Алмодовар отново работят заедно. Резултатът може да се види в новия филм на испанския режисьор "Кожата, в която живея” ("La Piel que habito”), чиято прожекция е днес от 23 часа в Дома на киното, в рамките на "Киномания-2011”.

Осемнадесетият поред филм на Алмодовар, за който режисьорът признава, че е най-трудният му проект, е базиран на романа "Тарантула” от 1984 г. на френския автор на "черни" криминални романи Тиери Жонке.

Романът, чието заглавие на български език е "Тарантула" (Кожата, в която живея), може да бъде намерен на книжния пазар от 7 ноември и е част от заглавията, пуснати от издателство "Колибри" през ноември. 

"Филмът ще се доближава до филмите на ужасите, какъвто имах голямо желание да направя, защото никога не съм правил, но няма да спазя нито едно от правилата на жанра”, зарече се още в началото на снимките Алмодовар. Резултатът действително е особена смесица от филм на ужасите, трилър, готическа мелодрама и психодрама.

Филмът е история на едно зловещо, перверзно отмъщение и на силата за живот и борбата за оцеляване на човек, поставен без съд и присъда на ръба на лудостта.

Мрачният, методичен и бездушен пластичен хирург Роберт Ледгард (Антонио Бандерас) е отдаден изцяло на потайните си експерименти. Работи по създаването на трансгенна кожа – такава, която е можела да спаси покойната му съпруга, обгорена в катастрофа. Странната красива Вера (Елена Аная), държана като пленница в дома на хирурга, пазена от икономката-тъмничар Марилия (Мариса Паредес), по незнайни причини изглежда съгласна да бъде използвана за опитна мишка.

От една страна изглежда ясно, че тя е затворник, държан насила в сивата стая с решетки и резета; облечена в трико, прилепнало като истинска кожа; наблюдавана с камера; хранена по час, с право да общува единствено с икономката и то по интерфона. В същото време Вера сякаш притежава контрол над ситуацията, държи ключа към лудостта на своя мъчител, влязла е под кожата му.

Въпреки подлъгващото спокойствие на места, във филма дебнат непредсказуеми обрати. Макар да няма много кадри с кръв, на зрителя става ясно, че такава е имало много в непоказаните сцени.

Драматизъм носи непоправимостта на отмъщението срещу незаслужилата Вера, която е осъдена от своя мъчител, преди да й е дадена възможност да се защити. Красивата жена с безкрайно тъжни очи се озовава в чужда кожа, която мрази, но приемането на която е единственият й път за спасение.

В хватката на лудостта на хирурга, издевателството над плътта й и дългогодишното изгнаничество, Вера се научава как да запази самосъзнанието си и да оцелее психически, дебнейки като хищник мига, в който ще й се открие възможност да избяга.

Екранизацията на романа не само е спестила някои заплетени нишки в сюжета на Жонке, но и е нанесла някои значителни промени - лишила е отмъщението на хирурга от реален мотив и най-важното – напълно е преобърнала психологическото развитие у главната героиня и в крайна сметка – и самия финал на историята.

Ако пленената героиня на Алмодовар има силата да приеме психически пришитата й чужда кожа, но да запази идентичността си и да се бори систематично и до край за свободата си, пленницата на Жонке губи себе си и заживява по правилата на новото си тяло и новия си господар.

В книгата с много повече детайлност е описана както физическата, така и емоционалната и психологическа трансформация на жертвата, за да попадне в крайна сметка сама в паяжината на своя Тарантула.

Филмът печели от силната игра на Бандерас, който правдиво се превъплъщава в образа на безскрупулния хирург, почернения съпруг и баща и отмъстителния психопат, Елена Аная, която с изразителността на погледа си успява да даде израз на врящите емоции под чуждата си кожа и Мариса Паредес в ролята на майката, която носи усещането за фаталната предопределеност на съдбата на двамата си синове.

***

Книгата на издателство "Колибри" вече е на пазара на цена от 10 лв., а ето и предстоящите прожекции на филма, трейлърът на който можете да видите тук:

12 ноември - Дом на киното, 23.00 ч. Книгата ще се продава с намаление единствено на тази прожекция.

14 ноември - кино "Люмиер”, 18.45 ч.

17 ноември - зала 1 на НДК, 19.00 ч.

На 18 ноември стартират предпремиерни прожекции на филма.

След 25 ноември филмът ще се излъчва в киносалоните в цялата страна. Ще има прожекции и във фестивалния комплекс във Варна, както и в Пловдив.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


1 Свежка . 15.11.2011 | 10:23
Чудна рецензия и благодаря за инфото за книгата. Огромен фен съм на Алмодовар и действително с този филм той прави обрат в тематиката, около която обичайно гравитира. Ако не се лъжа първото участие на Бандерас, все още млад и невръстен, във филм на Педро е в лентата Жени на ръба на нервна криза от 88 г. Един от най-добрите режисьори на всички времена.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 "Петолиние на паметта
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.