Скандална поръчка на МОН: 2,5 млн. лв. за ключодържатели и запалки! Кунева не знаела

Просветното ведомство смята да рекламира ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ следавщите 4 години. Поръчката е спряна след негативната реакция на обществото

по статията работи: iNews.bg | 17.08.2016 | 15:49
Скандална поръчка на МОН: 2,5 млн. лв. за ключодържатели и запалки! Кунева не знаела

Скандална обществена поръчка на МОН за рекламни дрънкулки, обявена в разгара на отпускарския за държавата месец август, накара обществото да настръхне. Министерството на образованието и науката (МОН) обяви обществена поръчка за сувенири и рекламни материали на цена без ДДС от 2,05 млн. лв., а с данъка - 2,46 млн. лв. Финансирането е за сметка на държавния бюджет и на еврофондовете, а срокът на изпълнението на поръчката е 4 години, т.е. отвъд редовния мандат на настоящото правителство. Това става ясно от заданието към поръчката на сайта на МОН, цитирано от БГНЕС.

За да не обявява серия от обществени поръчки за рекламни материали, ръководеното от вицепремиера по европейските въпроси, борбата с корупцията и министър на образованието Меглена Кунева ведомство, е решило да обяви една единствена процедура за сключване на рамково споразумение с трима изпълнители. Според МОН така щяло да се постигне цялостна визия на рекламните материали и сувенири, които ведомството ще поръчва до края на 2020 г.

Министерствата, които оперират с европейски средства, нямат практиката да обявяват толкова мащабни обществени поръчки, нито за толкова продължителен времеви период – 48 месеца. През април месец тази година например Министерство на транспорта сключи договор за рекламни сувенири на стойност 240 000 лв. или близо 10 пъти по-малка сума от тази, която ведомството на Кунева възнамерява да контрактира.

Макар документацията да е подписана от главния секретар на МОН Красимир Велчев, решение за обявяване на обществена поръчка за рамково споразумение на стойност от близо 2,5 млн. лв., е немислимо, без знанието на политическото ръководство на ведомството.

Изрично се уточнява, че "сумата от 2,05 млн. лв. е ориентировъчна, а не пределна". Възложителят МОН обаче отбелязва, че "не държи на най-ниската предложена в офертите цена", става ясно още от документацията.

Изборът на доставчици ще се основава на комплексна оценка, включваща и субективна преценка на комисията за дизайн и качество на сувенирите. Право да участват ще имат кандидати, които в последните три години са имали оборот от минимум 750 000 лв. в сферата на рекламните материали и сувенирите, гласи поръчката.

Програма за просвета се рекламира със запалки

221 000 ключодържатели, запалки и антистрес топки са сред артикулите, с които просветното министерство възнамерява да популяризира дейностите по финансираната от ЕС оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж”. По нея българските училища, университети и научни институти би трябвало да получат около 1 млрд. лв.

МОН възнамерява да купи също и 35 100 шапки - тип "бейзболни”, става ясно още от документацията, а също и 35 050 тениски – мъжки и дамски. Предвидена е поръчка и на 50 луксозни тефтера, които трябва да са на английски и български езици, а кориците да са от естествена кожа. Не са пропуснати и лазерно гравирани луксозни химикалки – също 50 броя. Планирано е закупуването на още хиляди химикалки, моливи, тефтери и т.н.

Авторите на заданието на обществената поръчка не са пропуснали сред артикулите, с които МОН ще популяризира науката и образованието, да включат дори и 50 (словом: петдесет) запалки, които да позволят брандиране, да имат кожен калъф, както и да са метални. Както и още 100 запалки, но пластмасови.

Освен луксозни сувенири, с пари на български и европейски данъкоплатци, подчинените на Кунева са решили, че могат да се закупят 10 комплекта с инструменти – отвертки, клещи и други, които също трябва да бъдат брандирани. Пари ще се дават и за 50 стъргалки за лед за автомобили, които трябва да са в комплект с метлички, като всичко това също е брандирано.

На фона на подаръчните комплекти за автомобили МОН планира да закупи едва около 6000 USB флаш памети, които със сигурност биха били полезни както за преподаватели, така и за учащи. За сметка това от бюджетана тези два и половина милиона лева, сериозно количество ще отидат за отпечатването на стотици хиляди брошури, дипляни, плакати, флаери и други хартиени носители. И всичко това на фона на загрижеността на Европейския съюз към опазването на околната среда.

Офертите на компаниите, които подадат документи, ще бъдат отворени на 19 септември 2016 г. Ако не се стигне до обжалване на процедурата, тя би могла да приключи около президентските избори на 6 ноември 2016 г., така че дори и при сценарий, че ГЕРБ загубят вота и премиерът спази обещанието си да подаде оставка, Кунева ще остави в наследство на следващия просветен гуру сериозно количество дребни сувенири и по-едри сувенири, като чаши, пазарни чанти, куфари на колела, светлоотразителни гривни, часовници, календари, дъждобрани и прочие артикули.

Обявяването на поръчката на 12 август – петък, става на фона на позатихналия скандал отпреди две седмици, когато стана известно, че неин съпартиец е спечелил обществена поръчка за изработка и поддръжка на сайта на Българското председателство на ЕС през 2018 г., за което тя отговаря като вицепремиер. Към днешна дата на интернет-страницата продължава да липсва нужната информация за хода на подготовката на Председателството на ЕС за първото полугодие на 2018 г.

Преди два месеца вицепремиерът Меглена Кунева, която вече близо две години настоява за приемането на антикорупционен закон, лично пое управлението на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж” - ОПНОИР. Това стана, след като неправителствена организация сигнализира за злоупотреби при три проектаса усвоени само 0,17% от бюджета. Справка на БГНЕС в интернет-страницата за изпълнение на оперативните програми показва, че ОПНОИР заема последното място по усвояване на евросредства.

Кунева възмутена от поръчката, била пусната в нейно отсъствие

Вицепремиерът и просветен министър Меглена Кунева не е знаела за скандалната обществена поръчка за 2,5 млн. лв. за запалки и други артикули, с които да се рекламират успехите на българското образование. Това става ясно от съобщение, изпратено от МОН до БГНЕС.

"Изключително възмутително е, че процедурата е пусната в мое отсъствие", заявява в него Кунева. Тя ще поиска от вицепремиера Томислав Дончев и колегите си министри, при които има оперативни програми, да предоставят на МОН информация за добри практики в техните процедури и за размера на средствата, предвидени за рекламни материали и сувенири.

След силния обществен натиск тя е разпоредила спиране на обществената поръчка с предмет "Изработка и доставка на рекламно-информационни материали и сувенири, свързани с осигуряване на информираност, публичност и визуализация при изпълнението на функциите на МОН".

От министерството правят и уточнението, че "в одобрените дейности по приоритетна ос 4 на ОПНОИР – "Техническа помощ", са предвидени средства за изработване на рекламни и информационни материали – изработка, дизайн и разпространение на информационни брошури, информационни материали, достъпни за хора с увреждания, листовки, наръчници, ръководства и обучителни материали за успешно изпълнение на проекти, изработка на други рекламни материали и др."

"Целта е популяризиране на Оперативната програма, като се предостави на широката общественост информация за нейните цели, потенциални кандидати, целеви групи и по този начин да се достигне до възможно най-широк кръг от потенциални бенефициенти", отбелязват от просветното ведомство.

Диян Стаматов: И образованието трябва да се рекламира

"Колкото повече рекламираме нашето образование, толкова по-добре", заяви зам.-министърът, отговаряйки на въпроса защо е необходимо да бъдат похарчени 2,5 млн. лв. за рекламиране на образованието със запалки, ключодържатели, анти стрес топки и прочие.

"Не виждам нещо лошо да има рекламна дейност в сферата на средното образование и колкото повече рекламираме нашето образование, толкова по-добре. Дали с химикал, дали с шапка, дали с блузка, дали с книга, дали с тетрадка – толкова по-добре ”, каза Диян Стаматов.

За запалките обаче, които също са посочени като артикул, той отказа коментар. Стаматов заяви, че като заместник-министър не е подготвен да даде на медиите отговор за рекламните артикули.

"Оперативната програма си има свой ръководител, свой директор, има си зам.-министър, който отговаря за нея. Аз отговарям за духовната част на министерството, изразяваща се в средното образование”, каза той. И допълни, че "отговор на въпроса за рекламирането на образованието трябва да дойде от повече от един човек".

Учен: Кунева нищо не разбира, нека да престане с кухите фрази!

"Цялата система на образованието и науката са в стрес. От няколко месеца МОН не плаща абонамента за поддържане на достъпа на българските учени до международната информационна мрежа. Без тази информационна мрежа нито един учен в България не може да работи", заяви за БГНЕС академик Георги Марков по повод скандалната обществена поръчка за близо 2,5 млн. лв. за рекламни дрънкулки.

"Нямало пари за тази международна мрежа, но виждаме, че имаме пари за запалки. Освен и цигари да раздаваме на учениците. За съжаление, МОН не се ръководи от компетентни хора. Самата Меглена Кунева няма понятие от образование и от наука, но беше сложена на този отговорен пост по партийна линия. Нямаме късмет с просветните министри. Много одумваха предишния министър, но той поне беше преподавател от Софийския университет.

Обявяването на подобен род поръчки е скандално. Крайно време е в МОН да разберат, че има приоритети. И да се рекламира по този начин образованието е повърхностно. Да, водещи световни сили могат да си позволят подобен вид реклама, но те отделят милиарди за наука и образование", коментира акад. Марков.

Той посъветва ръководството на МОН, начело с министъра, "да спре да говори с кухи фрази от типа на "силата на знанието и подобни". "Парите трябва да се дават там, където са крайно необходими", апелира ученият.



 

 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Референдум с Добрина Чешмеджиева
  • 22:00 Любов в окови 3 тв филм /22 епизод/
  • 23:00 По света и у нас
  • Сега "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Dancing Stars" - танцувално шоу с...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.7
  • 00:40 "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.7
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • Сега "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Кошмари в кухнята"- риалити
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 2
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.