Кога смартфоните ще станат още по-умни

Чатботите са друга форма на тясна интелигентност

по статията работи: iNews.bg | 27.11.2017 | 11:38
Кога смартфоните ще станат още по-умни
pixabay.com
Повече за:

Много от технологичните компании в наши дни инвестират сериозно в развиването на изкуствен интелект и с основателна причина. Изкуственият интелект може потенциално да се развива много по-бързо от човека и следователно да намери решения на проблемите много по-ефективно. Но все още не сме стигнали до там, а всеки в наши дни си задава въпроса "Кога смартфоните ще станат интелигентни?"

Всъщност може да изминат няколко десетилетия, преди да получим изкуствени интелигентни конструкции, които да съответстват на общата интелигентност на хората, смятат от Pocket Now.

Правила

Първоначално компютърните изчисления се решаваха с помощта на правила, предварително програмирани в компютъра. Започнахме с основната математика, след което се изкачихме нагоре. Дори и днес обаче графичните потребителски интерфейси на смартфоните все още са кодирани ръчно около правилата. "Ако потребителят натисне този бутон, направи това". Това работи добре, но не е наистина интелигентно.

Смартфоните не са толкова "умни"

Първоначалната причина, поради която нарекохме телефоните "умни" беше, че можехме да инсталираме програми върху тях и да разширим тяхната функционалност извън ограничения набор от функции, с които се продават. Но всъщност ние все още използваме усърдно пръстите си по същия начин, по който ги използвахме за да наберем номер от клавишите и да проведем обаждане. Разбира се, може да се ползваме от някои жестове по сензорния екран, но отново това са само функции с предварително зададени правила. Всъщност, много приложения и мобилни операционни системи са кодирани по начин, който не е умен или интелигентен. 

За съжаление, дизайнерите на интерфейса за смартфони не успяват да направят интелигентни методи за взаимодействие с телефона. В много случаи те се основават на концепции, които може би са имали смисъл в миналото, но вече са не актуални.

Първи стъпки към Narrow Intelligence

Започнахме да виждаме някакво подобие на "Narrow Intelligence"на нашите устройства. Narrow Intelligence е специфичен тип изкуствен интелект, при който технологията превъзхожда хората в някои много тясно определени задачи. За разлика от общия изкуствен интелект, тесният изкуствен интелект се фокусира върху една подгрупа от когнитивни способности и напредъка в този спектър. Колкото повече данни се предоставят на един тесен AI, толкова по-точен ще бъде неговият отговор.

Siri, Cortana, Alexa, Google Assistant, Bixby и други са примери за тясна интелигентност. Те имат специфичен набор от умения, който включва гласово разпознаване и даване на отговори. Никой от тези помощници обаче не е в състояние да се развива или значително да се учи от вас като потребител. Макар че със сигурност събират потребителски данни.

1. Речеви потребителски интерфейс

Интелигентните потребителски интерфейси, базирани на реч, вероятно са най-вълнуващите за бъдещите интерактивни методи, тъй като те могат да се използват без ръце и очи, ако разбира се са проектирани правилно. Понастоящем обаче много от тези речеви UI изискват от вас да погледнете екрана в някои точки и все още не уведомяват потребителя, когато това е уместно, без неясни неразбираеми звукови ефекти. Можете да помолите Siri да прочете имейл, който вече е получен, но не можете да я помолите да прочете нов имейл от конкретен контакт на висок глас, веднага щом такъв бъде получен, нещо което би било по-полезно.

И все пак, методите на Microsoft Flow и IFTTT са друга форма на тесен изкуствен интелект, където можете да научите софтуера да изпълнява конкретни задачи, които искате да направи той за вас въз основа на конкретни критерии. Проблемът е, че тези услуги не се интегрират много добре със системния софтуер на телефона или някой от виртуалните асистенти.

2. Текстов потребителски интерфейс

Чатботите са друга форма на тясна интелигентност. Те са подобни на гласовите асистенти, с изключение на това, че отговарят на основни команди и ключови думи в текстов потребителски интерфейс. Понякога те могат да генерират бутони, които можете да натискате, за да видите отговорите на въпросите си, но като цяло те са все още много ограничени. 

Съществуват и няколко тесни системи за изкуствена интелигентност, базирани на имейл услуги. Cortana@Calendar.Help и Amy@X.ai са две AI системи, които могат да получат имейл от вас, в който сте включили хората, с които желаете да говорите. В последствие те ще се свържат с всеки, включен в първоначалния имейл и ще комуникират с него поотделно за да се намери време, което е удобно за всеки човек, който трябва да присъства на конкретната среща.

Всичките тесни конструкции на изкуствената интелигентност все още изискват от хората да се адаптират и да научат някакви конкретни фрази или команди, на които тези системи ще реагират правилно. Въпреки че, за да бъдем справедливи, това важи и при взаимодействието между хората.

Интелигентни графични потребителски интерфейси

Най-вероятно, още дълго най-често използваният метод за взаимодействие човек-компютър ще бъде графичния потребителски интерфейс. За съжаление, обаче, на този етап приложенията за смартфони са проектирани по начин, който трябва ние да се адаптираме към тях, вместо да им се позволи те да се адаптират към потребителя, а това е обратното на интелигентната система. Наличието на потребителски интерфейс, който може да се персонализира, позволява на потребителя по същество да покаже на устройството си начина, по който той иска то да работи, за да се изпълняват тези задачи по-ефективно. Това е интелигентността.

Microsoft всъщност има интелигентен потребителски интерфейс като част от Office. "Персонализираните менюта" следят кои команди използвате най-често и в крайна сметка ще ги направят по-достъпни, като скриват елементите от менюто, които използвате най-рядко. Това по същество опростява сложния интерфейс по начин, който е подходящ за потребителя директно. Това също така увеличава ефективността.

Разбира се, един интелигентен графичен потребителски интерфейс трябва да бъде напълно интегриран с интелигентния речеви и текстов потребителски интерфейси. Понастоящем обаче няма никакви приложения нито за iOS, нито за Android които да следват тази структура.

GeneraI Intelligence(GI)  и Super Arificial Inelligence (SAI)

От друга страна, ако можем да проектираме изкуствен интелект, който се развива достатъчно бързо, за да достигне ниво на обща интелигентност, може би няма да има нужда да взаимодействаме с компютрите чрез интелигентни графични потребителски интерфейси.

General Intelligence е термин, използван за описване на нивото на интелигентност на конструкцията на AI като съвпадащо с това на човек. Без обаче да се уточнява на кой човек, макар че имаме изключително разнообразни степени на интелигентност, но теорията е, че някой ден AI ще бъде толкова добър, колкото и нас. Google смята, че техният Google Assistant  е интелигентен колкото 6 годишно дете. Но едва ли, защото на 6-годишна възраст, човек може да се учи от хората, с които взаимодейства.

General Artificial Intelligence вероятно няма да се случи поне още 20-30 години, така че нуждата от по-интелигентни графични, текстови и речеви потребителски интерфейси е голяма.

Еволюцията и естествената интелигентност са основните начини, по които животът се е развивал  на Земята. Това в крайна сметка създава човешката интелигентност, която е способна да се развива много по-бързо от природната интелигентност. Ние сме в състояние да създадем неща, които вероятно никога няма да бъдат възможни в обичайната схема на произволна еволюция и естествен подбор, но и сме в състояние да го направим много бързо поради способността си да споделяме знание. За съжаление, обаче, понякога хората губят знанията си. Вече не можем да изградим масивни каменни пирамиди, които да просъществуват хилядолетия, така че Super Artificial Intelligence е следващата стъпка, която би трябвало значително да подобри ефикасността на еволюцията, при условие че може да поддържа споделеното знание много по-точно от това, което имаме, но това няма да се случи, ако не се гради върху правилната основа.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва с Култура...
  • 11:00 Здравето отблизо Здравно предаване...
  • 11:40 Телепазарен прозорец
  • 12:00 По света и у нас Информационна...
  • 12:30 Шербурските чадъри игрален филм...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Открито с Валя Ахчиева /п/
  • 14:50 Япония днес
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 13:30 Премиера: "Любов под наем" -...
  • 15:00 "Изкушение" - сериал, с.1, еп.5
  • 16:00 Премиера: "Клиника край езерото" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:30 "Лице в лице" - публицистично...
  • 17:55 Спорт тото
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 11:30 "Бон Апети" - предаване
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Сезонът на черешите"- сериен филм
  • 13:30 "Остани с мен" (премиера) - сериен...
  • 14:30 "Прости ми" (премиера) - сериен филм
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:30 "Завинаги свързани" (премиера) -...
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Кой безумец вкара в учебник, че мъжът трябва да бие жената? МОН крие имената на оценителите, одобрили или проспали дискриминиращия цитат от Корана

Анкета

Error 503 Service Temporarily Unavailable

Временно Недостъпен 503

Бяхме информирани за възникналия проблем.


Ще отстраним наличния проблем във възможно най-кратко време.



Можете да отидете на Начална страница