72.1% от българите ползват интернет

89.5% от домакинствата с деца имат достъп до интернет при 66.4% за тези без деца, сочи статистиката

по статията работи: iNews | 08.12.2018 | 18:00
72.1% от българите ползват интернет
pixabay.com
Повече за:

Повече от 1/4 от хората в България никога не са влизали в интернет. Делът им е 26.7%, показва изследване на НСИ за 2018 г. Делът на домакинствата с достъп до световната мрежа у нас обаче продължава да расте и пред изтичащата година той вече е 72.1%, с 4.8% повече от м. г. Най-много домакинства с достъп има в Югозападният район (75.3%), най-малко са те в Северозападния район - 65.2%.

Типичният редовен интернет потребител у нас е млад човек с висше образование. Мъжете по-често сърфират от жените, но разликата между половете не е драстична.

92.2% от младите между 16 и 24 г. използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта от присъствие в глобалната мрежа. 17.8% от хората между 65 и 74 г. сърфират редовно.

Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените - съответно 64.9 и 62.4%.

89.6% от редовно използващите интернет са с висше образование, 37.7% - с основно или по-ниско.

98.6% от учащите сърфират редовно, а при работещите делът е 80.8%. 45.1% от безработните също често са в интернет.

Най-често хората влизат в нета през мобилния си телефон (56.6% от хората на 16 - 74 г. Употребата на настолен компютър бележи спад и през 2018 г. 27.5% от лицата са го използвали за сърфиране в интернет.

89.5% от домакинствата с деца имат достъп до интернет при 66.4% за тези без деца.

Най-често хората влизат в глобалната мрежа за общуване и забавление. 53.9% говорят по телефона или провеждат видеоразговори (чрез Viber, WhatsApp, Skype, Facetime), 51.4% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat и др.). 43% търсят информация за стоки или услуги, 40% ползват е-поща. Всеки трети от 16 до 74 г. (31.2%) слуша музика онлайн, а 24.7% търсят информация за здравето. Едва 3.5% са си записали час при лекар чрез сайт или приложение.

22.2% използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт. Най-значителен е делът на тези, които са получавали информация от уебсайт на публичната администрация (17.1%), следвани от подалите попълнени формуляри, декларации и други официални документи онлайн (9.5%) през последните 12 месеца. При използването на онлайн услуги от публичната администрация жените са по-активни от мъжете - съответно 22.7 и 21.8%.

През 2018 г. пазаруващите онлайн за лични цели достигат 20.8%. Най-активни са хората от 16 до 24 г. и 25-34 г. с относителни дялове съответно 34.9 и 37.4%. Едва 1.8% от хората между 65 и 74 г. поръчва по интернет. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 21.9 и 19.6%.

Най-много от пазарувалите по интернет (75.8%) са купували дрехи и спортни стоки, 32.7% са поръчвали стоки за дома, а 19.1% са правили разходи, свързани с пътувания или хотелски резервации. Почти еднакъв е броят на купувалите онлайн билети за различни събития (кино, театър, концерти, спортни събития) и електронно оборудване (вкл. фотоапарати, мобилни телефони, черна техника и т.н.), съответно 15.7 и 15.3% от пазарувалите по интернет. Най-малко хора са купили по интернет компютърни и видеоигри, компютърен софтуер и ъпгрейди (3.3%), както и филми и музика (вкл. видео по заявка) - 3.2%.

Повечето от онлайн потребителите купуват стоки или услуги от търговци от България (87.5%), но немалко пазаруват и от търговци от други европейски страни (35.3%) или от други страни извън ЕС - 17.2%.

През 2018 г. в изследването е включен модул, чиято цел е да събере данни за способността и уменията ни да защитаваме личната си информация онлайн. Резултатите показват, че от хората между 16 и 74 г., които са използвали интернет през последните 12 месеца:

  • 57.6% се идентифицират чрез потребителско име и парола при използване на услуги в интернет за лични цели (напр. онлайн банкиране, публични услуги, онлайн пазаруване);
  • 35.9% използват профила си в социална медия за вход при използване на друга онлайн услуга;
  • 10.9% прилагат по-сложни и сигурни методи за идентификация като процедури, свързани с използването на мобилен телефон, цифров сертификат, електронен подпис, токен устройство и др.;
  • 38.4% посочват, че не използват методи или процедури за електронна идентификация, докато сърфират.

Смартфонът е предпочитано устройство за достъп до интернет и през 2018 г. 54.6% използват такъв. От тях:

  • 55.6% го защитават чрез софтуер като антивирусно или антиспам приложение, или защитна стена, които са инсталирани автоматично или са вградени в операционната система, а 12.8% са инсталирали или са се абонирали за такова приложение;
  • 33.7% не използват или не знаят дали използват приложение за сигурност и защита на смартфона си;
  • 76.5%, посочват, че не са претърпели загуба на информация, документи, снимки и други данни в резултат на вирус или други зловредни програми;
  • 35.5% поне веднъж са ограничавали или отказвали достъп на различни приложения до лична информация, съхранявана на смартфона им (напр. местоположение, списък с контакти, снимки).

На работа:

  • 38.5% от наетите и самонаетите използват компютър, лаптоп, смартфон, таблет или друго преносимо устройство поне веднъж седмично;
  • 8% използват друго компютризирано оборудване или машини;
  • 29.6% считат, че уменията им, свързани с използването на компютри, софтуер или приложения, отговарят на техните задължения, 8.3% посочват, че имат умения, за да се справят с по-трудни задачи, а 2.0% преценяват, че се нуждаят от допълнително обучение, за да извършват служебните си задължения.

Най-често по време на работа лицата разменят имейли или въвеждат информация в бази данни (27.3%), създават или редактират електронни документи (22.9%), както и използват специфичен работен софтуер (напр. за проектиране, анализ на данни, обработване и др.) - 15.2%. Най-малко наети или самостоятелно заети разработват или поддържат информационни системи или софтуер (2.0%).

Резултатите показват, че повече от половината на възраст между 16 и 74 г. (54.9%) не са посещавали курсове или други форми на обучение с цел да подобрят компютърните си умения през последните 12 месеца. Безплатно онлайн обучение или самообучение са провели 8.4%. По време на работа са се учили от колега, ръководител или ментор 4.5%, а 1.9% са участвали в обучение, заплатено или осигурено от техния работодател.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Сутрешен блок информационно...
  • 08:30 По света и у нас Информационна...
  • 08:45 Култура.БГ културно-информационен...
  • 09:45 100% будни предаване за...
  • 10:45 Спортисимо спортно-развлекателно...
  • 11:15 Дързост и красота тв филм /4047...
  • 11:40 Телепазарен прозорец
  • 12:00 По света и у нас Информационна...
  • Сега "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Шоуто на Слави" /п/- вечерно ток...
  • 13:30 Премиера: "Любов от втори опит" -...
  • 15:00 Премиера: "Шест сестри" - сериал,...
  • 16:00 Премиера: "Алиса в страната на...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Моят живот" - сериен филм, 2 сезон
  • 13:30 "Остани с мен" (премиера) - сериен...
  • 14:30 "Прости ми" (премиера) - сериен филм
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Плюс - Минус" - публицистично...
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Кой безумец вкара в учебник, че мъжът трябва да бие жената? МОН крие имената на оценителите, одобрили или проспали дискриминиращия цитат от Корана

Анкета

Error 503 Service Temporarily Unavailable

Временно Недостъпен 503

Бяхме информирани за възникналия проблем.


Ще отстраним наличния проблем във възможно най-кратко време.



Можете да отидете на Начална страница