Crossland X идва с технологии и системи „антизима“ (СНИМКИ)

Компактният кросоувър на Opel е пълен с полезни иновации като реотани в челното стъкло и безжично зарядно за телефон

по статията работи: Кристиан Костурков | 13.03.2018 | 16:35  10 Виж всички снимки
Повече за:

Градските кросоувъри се появиха наскоро на пазара на автомобили, но набързо се наложиха и продължават да трупат фенове – респективно продажби. Вече почти не остана марка, която да няма предложение в този клас. През миналата година и Opel се включи в него, представяйки Crossland X. Който дебютира официално и у нас на автосалона в София в средата на октомври м.г., много скоро след световната си премиера. И днес ще ви разкажем какво представлява този автомобил и как се представя по родните пътища.

Визуално Crossland X носи дизайнерския почерк на последните модели на Opel. Това обаче по-силно важи за предницата на автомобила, която носи стила на рюселсхаймци. Има си шестоъгълната радиаторна решетка с по-заоблените ъгли. В средата й е емблемата, а от двата й края към нея, успоредно на капака, стоят хромираните лайсни. Crossland X има и скосените към решетката фарове, също в традиционната за SUV-тата на Opel форма и вградените в тях двойни дневни LED светлини във формата на неправилен бумеранг. В горната си част бронята е в цвета на купето, а в долната е в черно, като последните няколко сантиметра най-долу на въздухозаборника има и един елемент в сиво. Всъщност той е в различен цвят при по-оборудваните версии на колата, иначе и той е в черно.

2039450Отзад автомобилът се отличава от всички останали Opel-и. Единственото общо можем да намерим в светлините на габаритите, които точно както и дневните светлини отпред са двойни, светодиодни и наподобяват неправилен бумеранг. Всички останали детайли отличават Crossland X както от другите модели на Opel, така и от преките конкуренти в класа. Автомобилът има много интересен детайл на вратата на багажника – в долната й част тя потъва навътре (за да отвори място за номера, неговите светлини, бутонът за отваряне и камерата за заден ход, когато автомобилът е оборудван с такава). Всичко това е под красива линия, наподобяваща вълна. Но тя върши и още една хубава работа – завихря въздуха така, че да не се зацапва от прахоляк, вода или кал бутонът за отваряне на багажника, та човек да не си цапа ръцете, когато го пипа. По същия начин се запазва чиста и камерата за заден ход.

Външните контури на задните светлини наподобяват тези на фаровете – отново дизайнерско решение, което не се среща при никой друг съвременен Opel. Бронята отново е двуцветна, като горната й част е черна, а долната – сива (точно както при предната, вторият цвят идва с по-високо ниво на оборудване). Черната й част се разширява вертикално в краищата, като така прелива в защитните панели на арките на задните калници.

2039449Каквито има и в предните, а самите те пък са свързани с допълнителни защитни лайсни, обхващащи праговете и долната част на вратите. Доста полезно нещо не само от дизайнерска гледна точка, но и от практична, защото така се предпазва реално цялата долна част на автомобила от надраскване, когато се кара извън асфалтовите пътища. Най-отличителното нещо при Crossland X отстрани пък е една красива линия, тръгваща от горната част на задния калник, преминаваща през двете врати, образуваща нещо като стрелка в предната и връщаща се обратно до арката на задното колело. По отношение на индивидуализацията Crossland X често бива двуцветен, като тестовият, който бе червен, но със светло сив покрив и странични огледала. Сивият цвят обаче се откроява и когато колата се гледа отстрани, тъй като обхваща също страничните колони около челното стъкло, но още по-ясно се вижда в панелите между задното и задните триъгълни след тези на вратите. Горната (сива) и долната (червена) част на колата пък са отделени една от друга с хромирана лайсна, която тръгва от предното и завършва в задното стъкло. Между другото същия дизайнерски трик виждаме в Astra Sports Tourer и Insignia Sports Tourer (комбитата). Нещото, което много добре допълва двуцветното купе, са двуцветните (хром и тъмно сиво) 17-цолови алуминиеви джанти с дизайн с два пъти по 4 двойни спици, като по-големите са хромирани и изпъкват навън, а по-малките са малко по-навътре.

2039483В итериорно отношение Crossland X вече има много повече прилики с останалите си братя и сестри от Рюселсхайм. Воланът (кожен) е точно като в последните поколения на останалите модели – 3-лъчев с хромиран долен, а в левия и десния са разположени бутоните за управление на бордкомютъра, инфоразвлекателната система, темпомата, ограничителя на скоростта, телефона (когато е свързан). Арматурното табло силно наподобява това в Astra, като от двете му страни са разположени скоростомера и оборотомера, горе в средата са индикаторите за температурата на двигателя и наличното гориво в резервоара, а под тях е 3.5-инчовят дисплей, който подава различни данни. Над таблото към челното стъкло има хедъп дисплей, на който се показват различни данни като моментна скорост, последният знак за ограничение на скоростта, покрай който колата е преминала, посоката за движение по навигация, когато е активирана и др. Хубавото е, че той освен това може да се нагласява нагоре-надолу, за да бъде във възможно най-удобната за водача позиция според това как си е нагласил седалката и колко е висок. При изключване на двигателя хедъп дисплеят се прибира в гнездото си автоматично. Това може да се случи и по желание на шофьора, ако не иска да го ползва. Ако пък иска, в зависимост от предпочитанията му и атмосферните условия може да настрои яркостта на изображенията.

2039456Основният 7-инчов цветен тъчскрийн на инфоразвлекателната система IntelliLink 4 е изнесен високо на централната конзола, като е леко завъртян към водача, за да е по-удобен за работа, а и да не отклонява много вниманието му от пътя. Под него има няколко бутона за бързи команди, с които може да се достигне до менютата за настройки по автомобила, за навигацията, за телефона, когато е свързан, за аудиото и др. От двете им страни са бутоните за аварийните светлини и за заключване/отключване на вратите. Под тях са разположени бутоните и контролерите за двузоновия климатроник, като градусите и силата на въздушния поток се изобразяват в тънък и продълговат дисплей. В същия панел е разположен бутонът за активиране на реотаните на задния прозорец. А точно до него е едно от най-хубавите неща в тази кола – включването на реотаните на предния. Да, Crossland X има вградени реотани в челното стъкло, които да го размразят сутрин в студените зими. По стечение на обстоятелствата изпробвах колата точно по времето на настъпването на големите студове през февруари и останах много-много доволен от тази екстра – няма пускане на климатика и чакане докато стъклото се загрее до толкова, че да се разтопи ледът, няма търкане със стъргалка, а всичко се случва много бързо. Само докато изметох половината кола от 20-ината см сняг, които бяха натрупали през нощта, този по предното стъкло, заедно и с леда под него, вече сами се свличаха надолу. Даже си помислих колко хубаво щеше да бъде, ако цялата кола беше в такива реотани. Тази хубава за студения сезон екстра се допълва и с отопляемите предни седалки и волан. Които, между другото, са и специалните анатомични, които Opel разработи съвместно със специалистите на AGR през 2015 г. и представи за първи път в новата Astra.

Още по-надолу в централната конзола имаме и друга хитра и полезна съвременна джаджа – безконтактно зарядно за телефон. На практика това е отделение за дребни предмети, в което обаче, ако поставите на дъното смартфона си (стига да може да разполага с такава функция), батерията започва да се зарежда. И така няма нужда да носите със себе си кабел. Но през останалото време в същото отделение може да се слагат доста други предмети, а самото то никак не е малко. Но е важно да се знае (има си и лепенка с такова предупреждение), че безконтактното зарядно няма да сработи, ако между дъното на нишата и телефона има някакви неща, особено метални. В същата ниша в по-горната й част има 2 USB-та и 12-волтов изход. Зад скоростния лост има две поставки за чаши или малки бутилки, които не са изцяло отделени една от друга, благодарение на което може да се използват и за по-дълги неща. А зад тях има друго отделение за дребни предмети, което се затваря с ролетна щоричка. Като до него имат достъп и пътниците от задните седалки. Подлакътникът е закрепен за шофьорската облегалка.

2039485И като заговорихме за задните седалки, трябва да отбележа, че Crossland X изненадва и с тях. Благодарение на стандартната за кросоувър по-висока позиция те всъщност са удобни и за по-големи и дългокраки хора. Като за двама такива пътуването няма да е проблем. Трети обаче вероятно ще е в повече, тъй като все пак колата не е от най-големите. Пътниците отзад могат да ползват и втория 12-волтов изход, който е предвиден за тях, за да включат там телефон, таблет или лаптоп, без да е необходимо кабелът да се "разхожда" до изхода при шофьора.

Именно хората, возещи се на задните седалки ще могат да се насладят по-добре на друго готино нещо в Crossland X – прозрачният покрив. Той покрива почти целия таван, като има и автоматична щора, която се задвижва с бутон. И може да се позицинира по желание на пътниците. Например, ако тези отзад искат да не им свети, а тези отпред предпочитат обратното, тя може да се позиционира така, че да отговори на капризите и от двата реда седалки. Обратният вариант – отворена отзад, затворена отпред, обаче е невъзможен.

Crossland X е и много приятна за шофиране кола. Макар и малка, тя вози комфортно, което важи и за по-високи скорости на магистрала. Нещо, което прави впечатление още при първите завои, е, че се накланя настрани по-малко от очакваното. Което е сериозен плюс за дълги пътувания, а предвид факта, че Crossland X е сравнително висок, прави по-дългите преходи по-приятни и ненатоварващи. Самата возия е по-стегната, но в никакъв случай твърда. Шофьорът усеща колата добре стъпила на шосето и сигурно. Между другото Crossland X се справи и много добре със снега. Въпреки че колата няма 4х4, както и нито една от модификациите й, пресните преспи, които имаше две от сутрините през дните на теста, изобщо не я затрудниха. Нито пък слегналия сняг около коловозите на неизчистените квартални улички.

Тестовият автомобил бе оборудван с новия за Opel 1.2-литров бензинов ECOTEC в комбинация с 5-степенна механична скоростна кутия. Естествено е оборудван и със системата Start/Stop за икономия на гориво в града и отговаря на последния екостандарт Евро 6. Моторът е от модерните напоследък 3-цилиндрови малолитражки с турбина, поради което издава характерният за тях звук. На мен лично ми харесва, тъй като леко напомня по-спортните двигатели. Мощността му е 110 к.с., а въртящият момент – 205 Нм.

На мен много ми допадна как се справя с 1170-килограмовото купе. С него колата е сравнително пъргава, но не очаквайте спортно поведение. Всъщност може да се каже, че това е средният по мощност двигател, с който се предлага Crossland X (останалите са между 81 и 130 к.с.), затова и е най-балансираният избор между динамика и разход на гориво. Ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за 10.6 секунди (напълно нормално за този клас, даже е от малко по-бързите), а максималната скорост на автомобила е ограничена до 188 км/ч. По каталог средният разход на Crossland X с този двигател е 4.9 литра. След 450 км по всякакви пътища компютърът при мен показваше 6.1 литра. Като трябва да се има предвид споменатото по-горе, че тествах колата при големите студове от минус 10 - минус 15 градуса, поради което моторът е "хапнал" малко повече докато загрява. А и не съм шофирал сам – през повечето време с пътник и багаж за двамата.

2039482Та като споменах багаж, да отбележа и товарния отсек. Crossland X е един от шампионите в класа по обем на багажника. Е, има представители и с по-голям, но на това купе 410 литра минимално са си доста. Като се има предвид и че в случая говорим за модификация с резервно колело тип "патерица". Ако колата е с ремонтен комплект, тогава полезният обем нараства до цели 520 литра. При сгъване на двете задни седалки пък товарното пространство нараства до 1255 литра.

Нещо, с което багажникът на Crossland X печели още точки, е подвижният под, който обаче не е просто кора, а има механизъмче, което я застопорява така, че да не мърда и тропа по време на движение, ако върху нея няма нищо, което да я натиска и държи стабилна. А то е едно езиче, точно като на брава на врата (не автомобилна), което се заключва и отключва, когато долното ниво на багажника трябва да се отвори. Самото то пък събира по-дребни неща, тъй като се намира точно над резервното колело/ремонтният комплект за гума.

Цените на Crossland X са сред конкурентните на пазара у нас. Базовият модел, който е с 1.2-литров бензинов двигател с 81 к.с. струва 29 535 лв. с ДДС, което е горе-долу по средата спрямо цените на преките конкуренти в класа. Със същия двигател колата се предлага и с фабрична газова уредба, което вече го няма при конкуренцията. Тук цената е 31 685 лева. При дизеловите версии най-евтината се продава срещу 34 225 лв. с налога, като си говорим за 1.6-литров мотор с 99 к.с. Конкретно тестваната от мен кола струва 45 320 лв. с ДДС. Като базовата цена на това ниво на оборудване – Innovation, е 34 855 лв., но в случая има и добавени опции за 10 465 лв.

Сред които панорамният стъклен покрив, хромираните релси за допълнителен багажник, безконтактното отключване и заключване плюс безключовото стартиране на двигателя, отопляемите волан, предни специални AGR анатомични седалки, вградените реотани в челното стъкло, автоматичните фарове със самостоятелно регулиране (които са и с автоматично превключване на дълги и къси светлини – с много чувствителен сензор), чистачките със сензор за дъжд, 360-градусовата камера за паркиране, която дава т.нар. изглед от птичи поглед, полуавтоматичното паркиране, хедъп дисплеят, безконтактното зарядно за телефон, навигацията, специалните двуцветни 17-инчови алуминиеви джанти (стандартно за това ниво на оборудване на 16-инчови) и др.

2039478В стандартното оборудване на нивото Innovation пък влиза системата Opel OnStar, която разполага с изключително полезни функции. Като например управлението на редица неща в автомобила през смартфон (необходимо е да се изтегли приложението Opel OnStar) като отключване и заключване на колата, включване и изключване на фаровете, активиране на клаксона и др. Системата предоставя на собственика и 24-часова връзка с център за обслужване, който може да направи диагностика на основните системи и агрегати на колата от разстояние, както и да изпрати пътна или спешна медицинска помощ, ако е необходимо. По отношение на последните, при произшествие, само с натискането на SOS-бутона (намира се над огледалото за обратно виждане) системата прави връзка с оператор, който проверява какво е състоянието на шофьора и пътниците. Ако обаче никой не е в състояние да го натисне, а в автомобила се е отворила дори и една въздушна възглавница, OnStar директно вика екип на спешна помощ, като предава и GPS-координатите на колата.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Церемония по връчване на...
  • 23:30 Да надживееш Ескобар тв филм /32...
  • 00:20 Светът и ние /п/
  • 00:45 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:15 Господин Тау тв филм /18 епизод/п/
  • 03:45 Натисни F1 образователна поредица...
  • 04:15 Олтарите на България
  • Сега "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.4
  • 00:40 "Марлон" - сериал, с.2, еп.9
  • 01:10 "Пожари" - сериал, еп.5
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Марлон" - сериал /п./
  • Сега "Есента на демона" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "Честни измамници: Отново в...
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.