Kangoo Z.E. 33 MAXI - eлектромобилът за големи товари и семейства (СНИМКИ)

Обновената версия на модела вече минава до 270 км благодарение на ултрамодерните си технологии

по статията работи: Кристиан Костурков | 28.02.2018 | 15:44  10 Виж всички снимки

Електромобилите навлизат все по-осезаемо в нашия живот. И макар България традиционно да изостава от доста държави по отношение на такива тенденции, вече и у нас ежедневно се виждат коли на ток. И то не само в София, а в доста от големите градове. Понякога дори и по междуградските пътища, тъй като вече не един и два електромобила имат достатъчно дълъг пробег, за да бъдат използвани и извън населените места. Също така могат да се видят както фирмени, така и частни коли на ток. А темата става още по-актуална след поредните множество случаи на регистрирано замърсяване на въздуха над нормите и то в пъти. Като именно колите на ток, които не изхвърлят никакви вредни газове, са доста адекватна и практична мярка за борба с този проблем.

Renault бе една от първите марки у нас, които започнаха да продават електромобили. И то няколко модела. Един от най-сериозните пробиви в това отношение бе преди няколко години, когато голяма куриерска фирма закупи и въведе в експлоатация няколко десетки Kangoo Z.E. И то още, когато пробегът на колата беше 160 км с едно зареждане на батерията. Днес вече имаме обновено Renault Kangoo Z.E., което е с нова батерия с близо два пъти по-голям заряд и съответно дава близо двойно повече километри. И сега ще ви представим качествата на този екологичен автомобил.

2035538Основната новост в модела е именно батерията и удължения пробег. На книга, ако акумулаторът е зареден на макс, колата трябва да измине 270 км преди да поиска ново зареждане. Доколкото познавам електромобилите, обикновено това, което казва производителят, е постижимо, но при топло време. За съжаление тествах колата в края на януари, когато беше сравнително студено за нашите географски ширини и климатичните условия не ми позволиха да проверя дали ще успея да мина 270 км без да ми трябва ток. Но пък минах 183. Което си е доста добър резултат при температури от няколко градуса под нулата, когато колата харчи повече ток, а и се използват повече консуматори, като парното, например. А при електромобилите, когато то е включено, пробегът задължително се скъсява, тъй като черпи от същия ток, който използва и електромоторът, задвижващ Kangoo Z.E. Ползвал съм и радиото, карал съм и по тъмно на фарове, което допълнително стопява, макар и малко, заряда на батерията. Именно поради тази причина смятам въпросните километри за много добро постижение за такъв автомобил. Като трябва да отбележа и че не отидох съвсем на червено до зарядната станция – компютърът показваше, че беше останал ток за още 10 км

Има и още една подробност. Тестваното от мен Kangoo Z.E. беше дълга база, което пък означава повече килограми. Което, точно както и при двигателите с вътрешно горене, увеличава разхода. Дори и при това положение обаче 183 км през зимата и 270 (които смятам също за постижими) през лятото, е един много добър пробег за съвременен електромобил. На пръстите на едната ръка се броят тези, които могат да изкарат повече. А и колко точно пъти на една кола на ток, която се движи предимно, да не кажа изцяло, в града, ще й се наложи да мине повече от 200 км. ОК, да предположим, че все пак ще има такива случаи, колкото и да са редки. Ами в големите градове у нас вече има зарядни станции. В София да не говорим. Там вече са на по 2-3 км разстояние една от друга, а немалка част са и безплатни. Съответно в онзи хипотетичен ден, в който Kangoo Z.E. ще трябва да измине повече от 200 км, няма как то да не спира. Дори и през едночасовата обедна почивка колата да се зареди малко, това в конкретния случай ще означава ток за допълнителни 35 км. А вечер, след работа, когато човек тръгне да се прибира и мине през магазина, за да напазарува, също не пречи да включи колата да се позареди и да си осигури още километри. Или поне в София, където има супермаркети със зарядни станции на паркинга.

2035556Има и друг момент. Като всички останали електромобили, Kangoo Z.E. може и само да дозареди някой друг киловатчас ток в батерията си без да е включен "в контакта". При движение по инерция от въртенето на колелетата в акумулатора се рекуперира енергия и така пробегът също се удължава, макар и с малко. Но и зависи в какви условия се движи колата. Ако по дадения маршрут има повече наклони, може да се зареди и повече ток.

За тази цел обаче е препоръчително шофьорът да се научи на една хитринка с педала на газта. Не е кой знае каква философия, не изисква никакви по-специални умения, но след овладяването й водачът може да пуска колата малко по-дълго по инерция и съответно да зареди малко повече ток.

Трикът се изразява в следното: Когато педалът на газта се отпусне, колата започва да намалява по-рязко спрямо същата ситуация с автомобил с двигател с вътрешно горене. За да избегне това обстоятелство, шофьорът трябва съвсем леко да натисне или по-скоро да пипне и задържи крака си върху педала. При това положение колата вече не намалява толкова рязко, съответно се движи по-дълго време по инерция и се самозарежда повече. Така, като водачът види червения светофар далеч пред себе си, може да спре да подава газ и докато стигне по инерция до колоната или самия светофар, не само няма да харчи ток, но и ще "вкара" малко такъв обратно в батерията.

Свикването с този трик става лесно и бързо, защото за целта Kangoo Z.E. разполага и с един помощник. На дисплея на централната конзола, освен стандартните за съвременните автомобили показания на борд компютъра, може да се изведе и асистент, който показва кога колата харчи ток, кога рекуперира и кога не се случва нито едно от двете. Активира се само с едно цъкване. Тогава на дисплея се появява графика на автомобила с основен акцент електромоторът и батерията. Когато педалът на газта е натиснат и автомобилът ускорява или поддържа скорост, тогава батерията свети в зелено, като от нея към мотора се визуализира как "тече ток", т.е. колата консумира. При пускане по инерция пък тя светва в синьо, а потокът на енергия се обръща към батерията, т.е. зареждаме. Когато пък няма налично нито едно от тези действия, всичко е оцветено в бяло.

Има и още един начин да се следи кога колко ток се харчи или пък рекуперира. В малкия дисплей в арматурното табло може да се активира режим, който показва такива данни. На него обаче се предоставят дори по-конкретни данни. Когато моторът черпи ток от батерията, се показват съответните киловати със знак минус отпред. Когато батерията се зарежда, знакът вече е плюс и отново има показания колко точно са киловатите в дадения момент.

2035544Удължаването на пробега на обновеното Kangoo Z.E. всъщност се постига чрез няколко подменени и обновени компонента на колата. Основните от които са електромоторът и батерията, но има и други по-малки, които помагат на автомобила да консумира по-малко енергия. Акумулаторът, наречен "Z.E. 33” (както между другото се казва и обновеният електромобил), е разработен съвместно между Renault и LG Chem. Без да се увеличава физическият й обем, е нараснал капацитетът й за съхранение на енергия чрез подобряването на т.нар. енергийна плътност. Или казано с други думи в същите "литри" се събира повече ток. Заради идентичният размер и тежест на батерията товароносимостта на новото Kangoo Z.E. Всъщност остава непроменена, така че удълженият пробег не означава по-малко полезен товар.

Паралелно с това новият електромотор Renault R60 (с 60 к.с. и 225 Нм въртящ момент) e по-ефективен от този, с който колата се оборудваше досега. Иначе казано е по-икономичен – харчи по-малко ток за извършване на същата работа. Така в комбинация с модернизираната батерия се получава удължаване на пробега на автомобила с едно зареждане от близо два пъти. Ето и конкретен пример: Предходната модификация, в натоварено до максимум състояние и в студено време, можеше да измине 80 км, а през лятото – 125 км. С новата батерия и електромотор минималният пробег вече е 120 км – т.е. почти колкото максималния преди.

За да се постигне този резултат помагат и някои други модернизирани агрегати по автомобила, като например новата климатична инсталация. Оборудвана с термопомпа, каквато за първи път се вгражда в електромобил от този клас. Тя заменя до голяма степен употребата на електрически нагреватели през зимата, които изразходват доста повече енергия от нея и съответно намаляват пробега.

2035543Тестовият автомобил не разполагаше с тази екстра, но по принцип автомобилът може да се поръча и с функция за предварително затопляне или охлаждане на купето. Така то ще бъде много по-комфортно за водача и пътниците през зимата или в жегите през лятото. Условието климатикът да охлади или затопли колата е тя да е включена в зарядната станция, за да не се харчи токът в батерията. Ако автомобилът просто стои в гаража или на паркинга, няма да позвило да се включи предварителната климатизация.

Друга новост, с която разполага вече Kangoo Z.E., независимо от нивото на оборудване и модификацията, е по-бързото зареждане на батерията. От изцяло изтощено състояние до пълен капацитет това се случва за 6 часа при стабилен поток на електроенергията и включване в подходяща станция. Докато преди бяха необходими 8 часа. Освен това новото Kangoo Z.E. идва стандартно със заряден кабел за WallBox или обществена зарядна станция. Предлага се обаче също и с кабел за домашен електрически контакт, за да може да се зарежда, например, вечерта в гаража. Производителят обаче препоръчва да се използват предимно специализираните зарядни станции за електромобили.

Ясно е, че този тип автомобил, популярен у нас като "баничарка", е насочен предимно към бизнес клиентите. Поради простата причина, че все пак е лекотоварен автомобил. Но както всички баничарки и Kangoo Z.E. си има и пътнически версии, като тестовата кола. По-конкретно си говорим за модификацията Kangoo Z.E. MAXI, която е удължената база, разполага с 4+1 места и въпреки това има огромно товарно пространство. При изправен втори ред седалки зад тях има налични цели 1300 литра за товарене. При сгънати той се увеличава до цели 3400 литра (при товарната версия само с място за шофьор и пътник е обемът е до 4600 литра). Така че място за багаж има предостатъчно, даже и в колата да се возят петима души. Независимо от обема обаче полезният товар на Kangoo Z.E. е 650 кг. Което е малко по-малко спрямо същият автомобил, но с бензинов или дизелов двигател, където килограмите са 800. Що се отнася до товаренето и разтоварването, то е много лесно както заради равния под, така и заради отварящите се на 180 градуса врати на багажното отделение.

2035555Пространството в пътническият отсек също е доста голямо както на предните седалки, така и на задните. На втория ред даже мястото е завидно. И наистина, поради по-голямата широчина и плъзгащите се задни врати, широчината на "пейката" (с обособени три еднакви места) е по голяма дори и от тази при SUV-та и семейни комбита, поради което трима души се събират без никакъв проблем. Същото важи и за мястото за краката им. Заради по-високо разположените седалки краката на човек стоят сгънати на около 90 градуса, а разстоянието до предните облегалки е близо две педи. Така че всеки, дори и по-високи хора, ще се возят комфортно в тази електричка, нищо че е баничарка.

Заради по-голямата широчина на купето на шофьора и пътника до него категорично няма да им се налага да си допират рамената, дори и да са от много едрите хора. Освен това ще могат да се радват и на доста модерни екстри. Въпреки че не изглежда като космически кораб, както повечето съвременни електрически коли (да не забравяме обаче, че това е лекотоварна такава), Kangoo Z.E. предлага абсолютно всичко най-необходимо, което може да се иска от един автомобил. Климатикът го споменахме вече. Имаме си борд компютър, за част от функциите на който вече споменахме. Това важи и за цветният дисплей. Радиото, макар и на вид като базово, има CD, USB, AUX, Bluetooth и SD-карта, благодарение на което могат да се използват абсолютно всякакви носители. Същото това радио се управлява от волана с познатия за Renault панел зад волана в дясно. От самото кормило пък се настройва темпоматът и ограничителят на скоростта. Има и доста широк и удобен подлакътник, който може да се използва едновременно от шофьора и пътника. Освен това отваряйки го имаме доста обемна кутия за дребни предмети. Всъщност място за такива има още във вратите, под централната конзола, както и пред дисплея. Последното е доста голямо, може спокойно да побере няколко смартфона, дори някоя тетрадка или папка (да не е от най-големите). А освен това си има обособена ниша за няколко химикалки или подобни на тях предмети. Естествено Kangoo Z.E. има и голяма жабка. В централната конзола има и две поставки за чаши, а между тях е разположен бутонът ЕКО, който помага за по-икономично каране, точно както и при почти всички съвременни автомобили с двигател с вътрешно горене.

2035537Като допълнително оборудване специално 5-местната версия на Kangoo Z.E. MAXI разполага с остъклени задни врати с отварящи се прозорци (някои от модификациите нямат такива). Стъклата за вратите на товарния отсек са с подгрев срещу изпотяване. И трите седалки на втория ред разполагат с 3-точков предпазен колан. Като допълнително оборудване, за което се доплаща и беше налично в тестовия автомобил, трябва да отбележим регулиращата се по височина шофьорска седалка, автоматичните фарове и чистачки, R-Link навигационна система, позната от всички останали модели на Renault, фарове за мъгла и др. Каучукувото покритие на товарния отсек, което също не идва като стандарт всъщност върши доста полезна работа, особено, ако в колата ще се превозват по-остри и ръбести предмети, които евентуално ще надерат боята и лаковото покритие на пода. Задният парктроник също е добра опция, особено предвид дължината на автомобила и паркирането му в градски условия.

По отношение на безопасността, колата идва с предни и странични въздушни възглавници. А по време на движение шофьорът разчита на ABS, ESP, система за подпомагане при екстремно спиране, система за контрол на сцеплението с пътя и асистент за потегляне по наклон.

Нещо нестандартно (все още) за почти всеки съвременен автомобил на ток е сигналът за пешеходци. Още преди години, когато в България малко по-масово се заговори за коли на ток, по разни конференции и форуми тръгна дискусията за проблема с безшумността на тези коли и как пешеходец, може да скочи пред някоя такава неволно, защото не я е чул. В Kangoo Z.E. този проблем е решен благодарение на системата, която от Renault са нарекли Voice Z.E. тя генерира нещо средно между жужащ и бръмчаш звук, който пешеходците да чуват. Много ми хареса също и вариантът, че има бутон за изключването й, когато не е необходима, например при движение по междуградски път. Трябва да се има предвид и че системата сработва при всяко "палене" (по-коректно казано включване) на автомобила. Което установих на практика, че никак не е лошо хрумване, когато прибирайки се към дома си (с изключен Voice Z.E.), моя съседка слезе от тротоара както си вървеше по него, а на мен ми се наложи да набия спирачките. Не че ситуацията предполагаше някакъв опасен изход, нито скоростта ми в кварталната уличка бе голяма, нито жената бе близо до колата, но определено случката категорично доказа, че всеки електромобил трябва да генерира подобен звук, за да бъде всичко безопасно. Наистина хората до такава степен сме свикнали, че колите издават достатъчно шум, че изобщо не се замисляме, че някоя може и да е тиха и трябва да погледнем дали не се задава, когато слизаме от тротоари и т.н. Всъщност обаче въпросният звук се чува много слабо в купето. Така че опцията да дразни шофьора или пътниците не съществува. Така че е препоръчително, когато се кара в града, Voice Z.E. да не се изключва.

2035542Цялостният извод, който си направих след трите дни зад волана на Kangoo Z.E. 33 MAXI е, че тази кола е напълно функционална за градски условия, а частично и за извънградски. Да, електромобилите ще трябва да се поразвият още малко, за да станат сравними с дизеловите и бензиновите. Което обаче важи и за зарядните станции. Макар при второто нещата да се развиват сравнително добре за краткия период от появата им в България. Въпреки наличните все още недостатъци, това електрическо Kangoo напълно спокойно би могло да се използва като служебен автомобил, който да превозва хора багажи/товари ежедневно. Предвид факта, че редица изследвания доказват, че средно на ден всяка кола в града изминава до 53 км, това означава, че с едно зареждане на батерията Kangoo Z.E. може да се кара 4-5 дни без да се налага включването му към зарядна станция. Паралелно пък нищо не пречи при възможност колата да се дозарежда в споменатата вече обедна почивка и през нощта, докато не се кара. Което в крайна сметка ще доведе до едно постоянно поддържане на висок или направо пълен заряд на батерията и съответно във всеки момент колата да е готова за поне 200 км преход. И то евтин преход, защото в крайна сметка тези 200 км ще струват около 5 лева, ако батерията е заредена в контакт в гаража през нощта, когато токът е по-евтин и около 7 лева при зареждане през деня на по-високата тарифа. Което е нищо в сравнение с дизелов или бензинов автомобил, при който същият пробег на градско би струвал 30-40 лева и дори в сравнение с кола на газ пропан бутан, където пробегът би излязъл 15-16 лева. Тук има и една друга подробност, за разлика от конвенционалните, електрическите автомобили харчат по-малко в градски условия.

Евтината експлоатация до голяма степен компенсира по-високата цена на автомобила. Да, електрическите коли доста поевтиняха и докато при появата им в България съвсем малка градска такава не можеше да се намери под 90 000 лева, то сега Kangoo Z.E. 33 MAXI, което спокойно събира петима души и 1300 литра багаж с допълнителните екстри струва 73 380 лева с ДДС. Базовата цена на тази модификация се продава за 65 990 лева с налога. Въобще най-евтиният вариант, който е с 2 места, започва от 60 990 лв. с ДДС. Някои версии имат хомологация N1 и съответно ползват данъчен кредит. И макар цените да продължават да са по-високи в сравнение с конвенционалните автомобили от този клас, трябва да се има предвид сериозно по-ниските екплоатационни разходи. За цената на пробега вече споменахме, но има и още. Като например обслужването на колата, което е драстично по-евтино от това на бензинов или дизелов автомобил. Защото тук устройството на автомобила е доста по-просто от аналозите с ДВГ, консумативите са много по-малко и на практика годишното обслужване на колата струва много по-малко. Освен това платеното паркиране става мит, след като почти всички градове със сини и зелени зони вече въведоха безплатно такова за електрическите коли. Всичко това, взето заедно, в не много дългосрочен план изравнява крайната сума за покупка, поддръжка и експлоатация, да не кажем даже, че везните вече се накланят към електромобила.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Светът и ние /п/
  • 00:45 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:15 Господин Тау тв филм /18 епизод/п/
  • 03:45 Натисни F1 образователна поредица...
  • 04:15 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 00:40 "Марлон" - сериал, с.2, еп.9
  • 01:10 "Пожари" - сериал, еп.5
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Марлон" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 00:30 "Честни измамници: Отново в...
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.