Изненадващо голямо и мощно комби – мисията е възможна

Новата Astra Sports Tourer има с 80 литра повече багажно пространство, а и страхотни матрични фарове

по статията работи: Кристиан Костурков | 12.03.2017 | 15:37
Изненадващо голямо и мощно комби – мисията е възможна
Кристиан Костурков

През есента на 2015 г. Opel представи новото поколение на Astra, което носи индикацията за генерация К. Първоначално, както при всички модели от този сегмент, се появи версията хечбек. Която веднага грабна публиката с ултрамодерните си технологии. И доказателството е в многобройните поръчки, както и в титлата "Кола на годината 2016” за Европа, която автомобилът успя да грабне малко след официалната си примиера. От миналата година пък моделът вече е наличен и във версия комби, която традиционно за марката носи името Sports Tourer. Точно в момента, в който Opel започна да приема поръчки за новото си комби, то бе представено официално и в България. Така първите клиенти у нас успяха да се сдобият с новата си Astra Sports Tourer по същото време, когато и тези в Европа. Успяхме да тестваме новото комби и сега ще ви представим какви впечатления оставя то.

1875158Още с появата си новото комби на рюселсхаймци от средния сегмент хвърли ръкавицата на луксозния клас автомобили. И това не се дължи само на популярната реклама около дебюта му, в която притежател на кола от премиум марка твърди, че му прилошава, когато разбира колко от екстрите в неговия автомобил са налични и в новата Astra Sports Tourer. А в клипа изобщо не преувеличават. Даже са поднесли само есенцията. Нека сега разгледаме с какво толкова може да ни впечатли десетото поколение на компактното комби на Opel в 63-годишната си история, броейки от пионера Kadett A Caravan.

Нещо, което всеки интересуващ се от автомобили вече със сигурност знае, са новите матрични фарове IntelliLux LED Matrix. С тях Opel определено удари джакпота. А доказателството е, че огромна част от поръчките за модела са именно с тази екстра. Дори от Рюселсхайм преди време обявиха, че са изненадани колко много хора искат да се сдобият с Astra с точно такива фарове, тъй като първоначално са смятали, че ще бъдат не чак толкова популярни сред купувачите. Заради тази "грешка” на маркетинга днес заводите едва смогват да произведат достатъчно IntelliLux LED Matrix, с които да бъдат оборудвани поръчаните автомобили.

Освен, че могат да се включват автоматично, матричните светодиодни светлини на Astra могат сами да се регулират сами в зависимост от ситуацията на пътя. Функцията за завиване е дори най-простата им способност. Освен при шофиране в градски условия, то се случва и на дълъг път. При определени ситуации светлинният поток осветява до 350 метра пред автомобила, което не само дава отлична видимост на шофьора, но представлява и сериозна система за безопасност.

Всеки водач е изпадал в ситуацията да кара през нощта на дълги и когато срещу него се появи автомобил и трябва да ги изключи, очите му тепърва да трябва да свикнат с много по-краткото осветено разстояние пред колата и зрението да се напряга. Или пък да отнесе ругатните на каращия срещу него, защото не е изключил дългите навреме. При Astra с IntelliLux LED Matrix до такива ситуации няма да се стига. Разковничето е, че светлината от тези фарове идва от отделни 5 сектора, които работят независимо един от друг. Поради тази причина всеки от тях светва или изгасва в зависимост от ситуацията. Ако вземем отново примера с появилата се в насрещното кола, матричните фарове ще изключат само тези сектори, които заслепяват другия водач. Така ние ще продължим да си виждаме далеч напред пътя и няма да изпадаме в стресови ситуации или да си напрягаме допълнително очите. Освен това сензорите откриват насрещия поток светлина за милисекунди и в изключването на секторите, светещи в очите на другия шофьор, няма никакво забавяне. Даже ми направи впечатление, че при издваща кола зад завой, чиито фарове виждах откъслячно между храстите край пътя, IntelliLux LED Matrix също не ги пропускаха и реагираха едва ли не още преди автомобилът да се е появил директно срещу мен. Но тази екстра не е характерна само за Astra Sports Tourer, а и човек едва ли ще поиска да си купи комби само заради фаровете.

1875152Точно тук Opel вади други козове. Много полезна екстра е автоматичното отваряне на багажника. Това се постига само с едно замахване с крак под задната броня. Така, дори самата кола да не е отключена, вратата на багажника се отваря сама. Естествено, за да се случи това, системата ще трябва да усети, че ключът е наоколо. Когато човек излиза от магазина, натоварен с N на брой торби и няма свободен пръст, да не говорим за ръка, с която да отвори багажника, просто размахва крака си и Astra Sports Tourer прави останалото. А след това остава само да си остави торбите в просторния багажник. А в него действително има доста място. Минималният му обем е 540 литра. Естетствено задният ред седалки може да се сгъне и пространството за багаж да нарасне в пъти. Или по-конкретно до 1630 литра. В това отношение новата Astra Sports Tourer е пораснала спрямо предишното поколение с цели 80 литра. А и все пак комби се купува, за да се товари и тук е налице очакваното доста място.

Но да се върнем на вратата на багажника. За отварянето й има и още 3 варианта, макар и по-традиционни. Единият е с бутона на самата задна врата, вторият е от бутон на ключа, а третият – от бутон, намиращ се в шофьорската врата. При последната опция дори може да се настрои колко точно да се отвори капакът – докрай или на ¾ от възможното. Има функция и вратата да бъде блокирана, така че изобщо да не може да се отвори, ако водачът има някакви съображения.Налице е и автоматично затваряне. Единият начин е отново да се размаха крак под бронята. Който е много полезен, ако току що сте изпразнили багажника и отново ръцете ви са пълни. Другият е с бутон от вътрешната страна на самия капак.

1875147Багажното отделение на новата Astra Sports Tourer притежава и други полезни качества. Така например дъното му е абсолютно изравнено със задната броня. Освен, че така товаренето и разтоварването стават по-лесно, при нужда човек спокойно може да седне в багажника, за да се преобуе например. Когато пък се налага да се прекарват големи по обем товари, за което трябва да се сгънат задните облегалки, те лягат напред без да образуват праг и багажното отделение продължава да е почти изцяло равно чак до предните облегалки. За да се постигне ефектът дори не е необходимо да се прави нещо със задните кресла, които просто си остават под сгънатите вече облегалки.

1875154Последните притежават и друга все още не особено разпространена функция сред съвременните автомобили. Масово задните седалки се прибират в съотношение 60/40. Не и при новата Astra Sports Tourer. Тук всяка една облегалка е отделно за себе си, на практика те са 3 и сгъването става в съотношение 40/20/40. При това положение превозването на дълги дъски например няма да попречи отзад да се возят двама души. Или пък, ако се тръгне с компания на ски, те спокойно могат да заемат мястото на средната седалка след прибирането на облегалката й, а около нея да пътуват двама възрастни. Ако пък сме тръгнали с малчуганите, двете детски столчета спокойно се фиксират на местата откъм вратите, а в средата да продължат да си "пътуват” няколкото комплекта ски и щеки.

Багажникът на новата Astra Sports Tourer притежава и още няколко екстри, които също да изключително полезни. И макар да са допълнителни опции, ще улеснят доста голяма част от бъдещите собственици на автомобила. Като например мрежата, която може да се позиционира по цялото продължение на багажника благодарение на специалните релси. Така, когато трябва да се превози малко багаж, който не е укрепен, той спокойно може да бъде "залепен” до задните облегалки и да не мърда по време на път. Алтернатива на мрежата е специален твърд фиксатор, който би могъл да се позиционира дори и по диагонал и така да задържи различни по форма и обем товари. На релсите пък може да има закачалки, които да държат чанти или торби изправени. Ако в багажника често ще се вози куче, Astra Sports Tourer може да се поръча и с метална защитна мрежа над задните облегалки, така че домашният любимец да не може да прескача в купето и да притеснява пътниците или пък да стряска шофьора.

Новата Astra Sports Tourer предлага повече пространство спрямо предходното поколение не само за багажа, но и за пътниците. Макар отвън да е пораснала само с 4 мм, вътре увеличението на размерите е доста по-сериозно. Така например шофьорът вече разполага с 2.6 см повече разстояние от седалката до тавана, а пътниците отзад – с 3.8 см. В същото време е увеличено и мястото за краката им – с 2.8 см, за коленете – с 1 см и за раменете – с 2.5 см.

Сериозна еволюция са претърпели и седалките отпред. След 5 години разработки те са с изцяло нова архитектура, олекотени са с 10 кг, а паралелно вече притежават екстри от луксозния клас. Креслата в Astra идват с цели 18 възможности за настройка, естествено при по-високите нива на оборудване или пък при поръчка на по-специалните седалки. Освен стандартните вече за повечето автомобили, тези имат допълнителни функции, например за индивидуализиране на страничните подпори според анатомията на конкретния човек. По-оборудваните версии предлагат и вентилация, отопление, масаж. Облегалките също са получили нови настройки за по-голям комфорт на гърба.

1875148Astra Sports Tourer има и още по-модерни системи за сигурност и асистенти, които улесняват водача. Освен да притежава стандартната вече за почти всички съвременни автомобили функция за предупреждение за неволното напускане на лентата за движение, новата Astra Sports Tourer е толкова "умна”, че при такава ситуация сама "чуква" волана и вкарва колата в правия път. Освен това натискът върху него е с различна сила в зависимост от конкретната ситуация. Ако водачът е прекалено упорит и въпреки всичко иска да навлезе в съседната лента или в насрещното без да е включил мигач, тогава автомобилът ще го предупреди да внимава и със звуков сигнал.

Същото важи и при евентуална напечена ситуация с възможност за сблъсък с движещия се отпред автомобил. Докато още е на сравнително безопасно разстояние, на таблото на колата се появяват светлинни индикации, които с приближаването стават все по-червени. При критично бързо настигане на автомобила отпред вече се включва и звуков сигнал. Ако дори и тогава шофьорът не реагира, автомобилът сам "удря” спирачките. Системата обаче работи само до скорост 60 км/ч, затова не трябва да се разчита 100% на нея, особено на дълъг път.

Новата Astra Sports Tourer притежава и еволюиралата от предходното поколение система Opel Eye, която чрез камерата си разпознава например пътни знаци. Така дори и шофьорът да се е разсеял и да е забравил какво е ограничението на скоростта, колата му напомня, като показва на дисплея в арматурното табло последната подмината табела. При сериозно превишаване на скоростта дори сигнализира. Нещо повече, Opel Eye вече разчита не само знаците за ограничение на скоростта, но и тези за забранено изпреварване, например. Така, ако маркировката по шосето е изтрита, шофьорът няма да остане заблуден, че тази маневра му е забранена в съответния участък от пътя.

Инфоразвлекателната система IntelliLink също е претърпяла подобрения. Едно от най-съществените е пълната синхронизация със смартфон. Чрез тази функция шофьорът вече може да се информира за всичко, случващо се с телефона му, от дисплея на централната конзола, а също така и да го командва от него или от бутоните на волана. Свързването става както чрез USB кабел, така и безжично чрез Bluetooth. Който и вариант да избере шофьорът, той ще може да използва пълния комплект от неговите функции, включително и на доста приложения. Като например да си пусне песни, записани в телефона, да използва функцията на устройството за разпознаване на песента и др.

1875150Интерфейсът на навигационната система също е еволюирал. Лично на мен много ми допадна, че сградите в населените места вече са изобразени на дисплея 3-измерно и с реалните си форми. Нещо повече, по-популярните, например архитектурни паметници или по-важни и съществени здрания се появяват в реалния си вид, а не просто в стилизиран. Тази функция те кара да се загледаш, когато преминаваш през населено място, което не познаваш. Не е най-удачното нещо обаче шофьорът да се поддава на това, за да не се разсейва от пътя и трафика около себе си.

Отново в централната конзола веднага прави впечатление и разликата в броя на бутоните за управление на инфоразвлекателната система. Той е намалял драстично спрямо предишното поколение на модела. Което беше и често срещана забележка от страна на шофьорите. Много от които се оплакваха, че трудно свикват с големия брой бутони и особено по време на движение трудно намират необходимия за дадено действия, когато наскоро са седнали в колата и не я познават добре. При новата Astra те са намалели драстично, като особено под дисплея са намалели до 10, включително тези за аварийните светлини и за включването на инфоразвлекателната система, които просто няма как да бъдат избегнати.

В същото време тези по волана са станали доста по-приятни на вънен вид, а и по-практични. Почти няма функция, която шофьорът да не може да командва от там. Самият волан също е претърпял  визуална промяна спрямо предходното поколение и изглежда по-привлекателно. Последното е в сила и за таблото като цяло, както и за лостовете за мигачите и чистачките.

Новата Astra Sports Tourer идва и с последно поколение модерни, икономични, екологични и еластични двигатели. При бензиновите версии се разчита на мотори с обем от 1 до 1.6 литра, а мощността варира в диапазона от 100 до 200 к.с. По отношение на дизелите всички варианти са с 1600 кубика работен обем, а мощността е от 95 до 160 к.с. Освен това автомобилът се предлага както с 6-степенна механична, така и с автоматична скоростна кутия със същия брой предавки.

1875146В конкретния случай тестваната от мен Astra Sports Tourer беше оборудвана с дизеловия агрегат с двойна турбина и мощност 160 к.с. и 350 Нм въртящ момент, наличен още от 1500 оборота до 2250. С него колата се чувства отлично на пътя както в града, така и извън него. Освен динамика, моторът предоставя и добра икономичност. В градски условия за нея помага и функцията Start/Stop, която вече е почти задължителна за съвременните автомобили. Другото хубаво нещо в този двигател са двете турбини, благодарение на което липсва досадната за някои шофьори турбо дупка. Системата не е нова за Opel, имаше я още от предишното поколение дизели, но тук вече е доразвита. Точно с този двигател Astra K Sports Tourer е най-пъргава, като ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за 8.9 секунди.

Двигателят при тестовия автомобил беше съчетан с 6-степенна механична предавателна кутия. При тази комбинация производителят казва, че е достижим среден разход от 4.1 литра дизел на 100 км. При мен не се получи толкова. След пробег от малко над 600 км, повечето от които по магистрала, компютърът показа средна консумация на гориво от 5.6 на 100. Но дори и при това положение този разход би трябвало да се хареса на хора, които ще изберат да карат 1350-килограмово комби. Експериментът, който си направих в града пък доведе до среден разход от точно 6 на сто. Като трябва да уточня, че говоря за точно 104 км пробег.

Цените на новата Astra Sports Tourer в България започват от 29 405 лв. с ДДС. Това се отнася до базовата модификация с 1.4-литров двигател с мощност от 100 к.с. При дозелите стартовата цена е с близо 5000 лв. отгоре – 34 295 лв. за 1.6 CDTI с 95 коня. Тестваната върхова като мощност и оборудване модификация струва между 44 065 и 45 550 лв. в зависимост от избраното ниво на оборудеване. Като цената би могла да нарасне и още, ако купувачът реши да се възползва от някоя от допълнителните възможности за включване на екстри и глезотийки. Но те не са кой знае колко много, тъй като стандартно тази версия се предлага стандартно с върховите 2 нива на оборудване.

1875151


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Вечерното шоу
  • 22:00 Любов в окови 3 тв филм /24,...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Да надживееш Ескобар тв филм /47...
  • 00:15 С БНТ завинаги /п/
  • Сега bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.9
  • 00:40 "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.9
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Есента на демона" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 2
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.