Колко сериозно е "играл скалпелът“ при фейслифта на Kuga (СНИМКИ)

Освен с по-готин дизайн, обновеният SUV може да се похвали с по-съвършени, но и по-лесни за използване технологии

по статията работи: Кристиан Костурков | 17.01.2018 | 11:45  8 Виж всички снимки

Преди 10 години от Ford решиха да яхнат гребена на вълната, която вече смело се надигаше в Европа и да пуснат на пазара SUV от средния клас. Този тип автомобили тогава вече ставаше доста популярен и сред жителите на Стария континент (макар едва ли много хора да си представяха какво стремглаво развитие на сегмента ще се случи) и техният интерес трябваше да се гони. Задачата да привлече феновете на SUV-тата към Ford имаше Kuga. И тя не се справи никак лошо. Истинският фурор за марката и модела обаче дойде след появата на второто поколение през 2012 г. Наследникът на Kuga I определено не само пое умело щафетата, а и продължи да изпълнява задачата с привличането на още нови клиенти. Така след 4 години Ford, закономерно, решиха да обновят модела. И така през 2016 г. в Западна Европа, а в първите дни на 2017 г. и у нас, официално се появи Kuga II с фейслифт. Или както го нарича производителя – Kuga II Phase 2.

Всъщност фейслифтът на обновената Kuga е толкова сериозен, че човек спокойно може да го обърка с нов модел. Което обаче в последните години си е тенденция и при още доста марки. В конкретния случай промените по екстериора са толкова значителни, че трябва да се вгледаш доста в някои детайли и елементи, за да разбереш, че не става въпрос за изцяло ново поколение.

Нови фарове, нова трапецовидна радиаторна решетка (типична за последните поколения на моделите на Ford), нова броня - на практика изцяло нова предница. Само по декоративните линии на капака се забелязва прилика с предходната визия на Kuga. Когато са стигнали до задницата, "пластичните хирурзи" на Ford явно са били малко поуморени от работата отпред. Там приликата с модела от 2012 г. е по-осезаема. Но в никакъв случай човек не може да сбърка фейслифт версията.

2023335Промяната се набива на очи най-вече от задните светлини, по които най-много е играл "скалпелът". От една страна основният им външен контур е видимо изменен, особено в частта, която "влиза" във вратата на багажника. С други думи дизайнерите са поотсекли част от старите светлини. Останалата, която прелива в калника и към задните врати, е запазила формата си като цяло, но все пак има лека промяна. Много сериозни обаче са промените във вътрешността на задните светлини. Докато при оригиналният модел от 2012 г. те бяха разположени в два реда, при фейслифта вече са в три. Червеното е минало отдолу, над него е белият сектор, а най-отгоре – отново червен. В него няма никаква лампа, а е само светоотразител, но си има своята функция от гледна точка на цялостната нова визия на задницата.

Единствено отстрани фейслифтовата версия не е претърпяла кой знае какви промени. В което сигурно има и логика. В противен случай човек наистина нямаше да има за какво да се хване, за да не нарече модела чисто нов. Единствената по-драстична разлика е в новите джанти, които са няколко модела и ги има в размери от 17 до 19 цола. Конкретно тестовият автомобил бе със 17-ки с 10 спици (или пък 5 двойни, в зависимост от гледната точка), които идват стандартно за ниво на оборудване Titanium.

Също така още от най-ниското ниво на оборудване (естествено и тук) Kuga има протектори под арките на калниците, праговете и долната част на вратите, както и под броните. Те вършат чудесна работа, предпазвайки ламарината от надиране от изхвърчали камъчета, респективно и от проблеми с ръждата някой ден. Същото се отнася и до моментите, когато колата ще бъде изкарана извън пътя, където шансът нещо да се одраска по долната част на купето е доста голям. Съмнявам се, че човек ще си купи Kuga, за да ходи с нея на офроуд, но определено би го привлякло приключенското каране извън асфалта. А тук този автомобил определено е сред най-можещите и един от най-добрите избори на съвременния пазар. Но за това по-късно.

Промените по обновената Kuga продължават и вътре в купето. На първо място се забелязва новият волан. Естествено той е по-модерен от предишния. Вече има и по-малко бутони за управление на различни системи като радио, темпомат, борд компютър, като така нещата стават по-лесни за работа. Другото по-сериозно видоизменение е в горната част на централната конзола, при инфоразвлекателната система и дисплея. Това се е наложило предимно заради интегрирането в новата Kuga на системата SYNC 3, която заема мястото на SYNC 2. По таблото и въздуховодите на климатика също е поработено малко. Но въпреки по-леките видоизменения спрямо екстериора, отвътре Kuga без проблем предизвиква усещането за по-модерна визия.

2023334Много приятно впечатление правят някои дребни нови детайли. Така например на много места в купето е сложено много стилно и практично амбиентно осветление. Такова намираме в двете поставки за чашки зад скоростния лост или пък около 2-те USB-та в подлакътника, около 12-волтовият изход, джобовете във вратите, дръжките за отварянето им. Едно, че изглежда доста готино, особено на тъмно, а второ – е и много практично. Именно вечерно време шофьорът лесно намира тези места и не отклонява вниманието си от пътя. В споменатия подлакътник има и много практично подвижно рафтче, което може да се позиционира по-напред или по-назад и в него да се поставят по-дребни неща, вместо да се бърка дълбоко по дъното, за да се търсят. В същото време обаче то не пречи да достигнете и най-дълбоката част на подлакътника, който е доста обемен. Много ми хареса и хитринката с двете малки отворчета под капака. През тях спокойно минават кабели, без да бъдат притискани, когато подлакътникът е затворен. Така няма риск да ги прекъснете, а освен това и водачът, и пътникът, могат да зареждат едновременно телефоните си. Или пък да ги синхронизират с инфоразвлекателната система. Което, разбира се, може да стане и безжично чрез Bluetooth.

Друга готина джаджа в Kuga е жабката за очила в тавана пред огледалото. По принцип тази функция е характерна за почти всички Ford-ове. Но на мен лично ми е много удобна и не мога да не я спомена. Освен това самото гнездо е тапицирано отвътре, така че да не драска стъклата. Харесва ми също така и че не само отпред, но и отзад пътниците могат да си включват плафончето да свети само към единия и да не пречи на другия. Не че и това го няма по други коли, но е хубаво да го има във всички, както в тази.

2023333Мястото, където при фейслифта промяна няма, е ходовата част. Колата продължава да е със същото окачване като моделът от 2012 г. Това обаче е плюс, а не минус. Просто то е изградено достатъчно качествено, адекватно на класа и съвремието си, комфортно и здраво. Затова и нямаше нужда от промяна (лично мнение). Все още ясно си спомням момента, когато през 2012 г. тествах чисто новата тогава Kuga II, изкарах я извън пътя, поиграх си малко, за да й увиснат във въздуха предно ляво и задно дясно колело на един изровен от теклата вода черен път, снимах я, след което се качих, включих първа и подадох газ. Предното дясно колело превъртя четвърт оборот, системата прехвърли тяга и към задното ляво, което също имаше сцепление и колата излезе без проблем от ситуацията. Седмица по-рано бях правил същия експеримент на същото място с конкурентен на Kuga модел. Не, че и той не се измъкна, но трябваха повече усилия и време. От тогава съм категорично на мнение, че поне към днешна дата на Kuga няма какво да й се подобрява по ходовата част и системата за задвижване на 4-те колела.

Производителят обаче все пак е пипнал малко системата за управление на 4х4-то, макар и по-скоро софтуерно. Интелигентната 4х4 система на Ford, както я наричат, е доработена така, че още по-добре да разпределя въртящия момент към колелата, които имат по-голямо сцепление или към които то е необходимо в конкретен момент и ситуация. Времето за реакция на електрониката вече е сведено до 20 милисекунди. Така, например в завой на хлъзгав път, ако водачът не е преценил по най-добрия начин ситуацията, системата ще се намеси мигновено и ще стабилизира колата изпращайки повече мощност към колелото, на което тя е необходима, за да се измъкне автомобилът от евентуален проблем. Освен това системата вече може да прилага съвсем леко спирачно усилие към вътрешните за завоя колела, като по този начин се подобрява допълнително поведението на колата и сцеплението й към пътя.

Kuga вози много комфортно и се държи изключително стабилно и на високи скорости. По принцип колите на Ford се славят като едни от най-добре "държащите се" за пътя автомобили от средния клас. Това в пълна сила се отнася и за този SUV. Който на магистрала или при по-висока скорост, независимо какъв е пътя, се е "хванал" здраво за асфалта и не го пуска. Освен комфорт, това създава и едно допълнително спокойствие за водача, което той няма как да не оцени. Стабилното й поведение се усеща без съмнение дори и при модел с по-малки джанти и съответно по-голям профил на гумите, с каквито реално бе тестовият автомобил (235/55 R17). Но пък те са доста по-подходящият избор, ако автомобилът по-често ще се кара извън асфалтовите пътища.

Комфортът е застъпен добре в Kuga не само по отношение на возията. Вътре в купето нещата са обмислени сериозно. На удобно пътуване се радват не само шофьорът и пътникът отпред, но и тези отзад. Предните седалки се отличават с по-големи странични опори, дори доста наподобяват на спортен автомобил. Благодарение на това седящите в тях се чувстват колкото добре, толкова и сигурно, особено в случаите, когато колата се движи по пътища с много завои.

Отзад също е достатъчно удобно, но отличителният белег е голямото място за коленете. То видимо е повече в сравнение с това при болшинството от конкурентите в този клас, което си е предимство на Kuga. На ширина "пейката" също не е малка и със сигурност побира трима възрастни. Още един плюс по отношение на салона е кожено-текстилната тапицерия, включена стандартно в нивото на оборудване Titanium.

2023373Kuga може да вози 5-има души не само в купето, но и всичко, което са взели със себе си за пътуването. Минималният обем на багажника е 456 литра и тук отново колата има превес над повечето конкуренти, макар и все пак да може да се намери някой друг с малко повече място. При сгънати задни седалки пък обемът нараства до 1603 литра (1653 с ремонтен комплект вместо резервно колело), които могат да поберат както много, така и доста обемисти товари. Тук трябва да споменем, че Kuga е малко по-дълга както на външни габарити, така и на вътрешни. От което идва предимството с повечето място за краката, за което вече споменах. Но в същото време, когато трябва да се превърне в по-скоро товарна кола, тя побира и по-дълги предмети със затворена врата на багажника. Допълнително удобство е, че в него има и няколко ниши, които могат да поемат по-дребни чанти или предмети, наличието на куки за окачване на торби, например, както и 12-волтовият изход. Всъщност колата има още два такива – отпред при шофьора, а също и към задните седалки.

Когато говорим за багажника, трябва да спомена още една дребна особеност. Бутонът, с който се отваря вратата, е разположен в едно трапецовидно (като предната решетка) отворче. Честно казано първата ми мисъл бе, че то ще се пълни с мръсотия по време на движение и няма да е много гот да се пипа в него след пътуване. Оказа се обаче, че то е много добре измислено, така че въздушните потоци – съответно пръските и прахолякът – да го подминават. И реално колкото и да е мръсна вратата на багажника, вътре винаги е чисто и човек не се цапа, когато тръгне да го отваря. Не, че обратното щеше да е проблем, защото багажникът се отваря и безконтактно – със замахване с крак под задната броня. Но, ако колата е от по-ниско ниво на оборудване и няма тази екстра, пак няма да се изцапате.

Макар интериорът на купето да не е преминал през кой знае каква промяна, това в никакъв случай не важи за системите, асистентите и екстрите. Новостите са цял куп. Да започнем с вече споменатата система SYNC 3. За създаването й са използвани предимно отзиви на клиенти и собственици на Kuga със SYNC 2, като целта е била да се направи новата още по-лесна за работа, полезна за шофьора и пътниците. Благодарение на нововъведенията тя позволява на водача да управлява аудиосистемата, навигацията и смартфона си чрез прости гласови команди. В същото време SYNC 3 работи по-бързо. Шофьорът може да работи с 8-инчовия сензорен екран на SYNC 3 по същия начин, както с екрана на своя смартфон. За това помага и новият интерфейс с по-големите си и по-лесни за работа бутони. А позволява и управление с жестове "плъзгане" и "прибиране с пръсти". Най-хубавото е, че всичко със синхронизацията със смартфона работи независимо дали става въпрос за операционна система Android или iOS.

2023372Като един съвременен автомобил, Kuga може да се паркира сама. Просто натискаме бутона, сензорите измерват разстоянията, съобщава ни чрез дисплея, че мястото е достатъчно, след което само включваме на задна, подаваме газ, а колата сама си прави маневрата. Е, ако има нужда от донагласяване, може да се наложи да превключим 1-2 пъти от първа на задна и обратно. Но в никакъв случай няма да се мъчим да следим габаритите и паркираните наоколо коли, за да не направим беля. Асистентът работи както за успоредно, така и перпендикулярно паркиране. Може и да изкара колата от паркомястото.

Друго нововъведение е, че Kuga използва сензорите си за паркиране и за да предупреждава шофьора за коли, които не може да види, докато излиза от паркомясто. Те засичат движение на цели 40 метра разстояние, така че излизането назад към улицата без видимост вече няма да изправя водача на тръни дали някой няма да го "отнесе".

Нивото на безопасност също е повишено. Kuga предлага усъвършенстваната система за предотвратяване на сблъсъци в града, която вече работи при скорост до 50 км/ч (преди беше активна до 30 км/ч). Системата използва сензори в предната част на автомобила, които следят за статични обекти на пътя отпред и подготвя спирачките, ако автомобилът се приближава твърде бързо. Ако и в този случай водачът не реагира, системата намалява въртящия момент на двигателя и автоматично натиска спирачките, за да намали силата на сблъсъка или да го избегне.

Споменатите вече нови фарове са претърпели не само визуална промяна. Те вече са адаптивни, благодарение на което автоматично подобряват видимостта в зависимост от скоростта на автомобила, ъгъла на завиване и разстоянието до обекта отпред. Имат и режим на осветяване в зависимост от метеорологичните условия. Така се предоставя помощ на шофьорите да забележат опасности на пътя в условия на проливен дъжд, например. В същото време системата скъсява и разширява светлинния лъч за по-добра видимост на участъците встрани от пътя и намаляване на отблясъците от наводнените пътища за останалите участници в движението.

2023371Тестовият автомобил бе оборудван с 2-литров дизелов двигател, съчетан с 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител PowerShift. Мощността на мотора е 180 к.с., а въртящият момент – 400 Нм. Реално това е най-мощната и бърза Kuga, което обаче не означава, че яде като ламя. Моторът е от последно поколение, отговаря на стандартна Евро 6 и дава много добър разход на гориво. Между другото всички дизелови агрегати имат не само филтър за твърди частици, но и за азотни окиси. По каталог смесената консумация е 5.2. При мен се получи точно с 1 литър отгоре. И това за кола, тежаща 1716 кг смятам за много добро постижение. Не мога да кажа, че съм я настъпвал много, но също и не съм се старал да постигам рекорди по икономия. Така че в случай на желание разходът може да се промени и в двете посоки. Но при абсолютно стандартно шофиране 6.2 литра дизел комбиниран разход ще зарадва всеки шофьор. Естествено моторът има и Start-Stop система за града, която много помага срещу излишния разход на гориво в задръстванията и при чакането по светофарите.

Цената на точно тази Kuga е 62 900 лева с ДДС. Което е с 10 000 лева повече спрямо базовата версия (говорим за моделите с 4х4, с предно предаване са по-евтини). Но реално говорим и за ниво на оборудване Titanium, което е две стъпки над базовото и върви с почти най-сериозния пакет екстри и глезотийки, най-мощният мотор и автоматична трансмисия. А над него е само спортното ST-Line и суперлуксозното Vignale. Има обаче възможност за данъчен кредит и хомологация N1, което автоматично сваля доста от цената за бизнес клиенти. Автомобилът върви и с 5-годишна гаранция без ограничение в пробега.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега "Петолиние на паметта
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • Сега "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • Сега "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.