Новата звезда в семейство Range Rover (СНИМКИ)

Velar изумява с технологии от бъдещето, а и поставя рекорди за Land Rover

по статията работи: Кристиан Костурков | 12.10.2017 | 12:14  9 Виж всички снимки

Семейството на луксозните SUV на Range Rover се увеличи с още един член. Това е Velar. Неговата задача е да покори сърцата на хората, които определят Evoque като малък за нуждите им, а Range Rover Sport им се струва прекалено голям. Позиционирайки се между тези два модела, Velar има задачата да "открадне" клиенти от конкуренцията в този клас, които досега се възползваха от модели на други марки. И има пълния набор от способности, за да го направи.

Името Velar не е избрано никак случайно. Всъщност то вече е на 48 години, макар почти никой от феновете или собствениците на автомобили с марката Land Rover да не е чувал за него. През 1969 г., когато британците тръгват да разработват от чертожната дъска първия протитип за бъдещия Range Rover, той е наречен именно с това име. Идеята е прототипът да бъде запазен в пълна тайна. Затова дизайнерите и инженерите зад този революционно нов автомобил му дават "свръхсекретното" името Velar. То произлиза от италианската дума "velare", която се превежда като "забулвам" или "покривам". Първите 26 прототипа дори са снабдени с емблема със същото име, за да се прикрие идентичността им. Явно сега британците, използвайки това име официално за свой модел, искат да подскажат колко иновативен е той и как ще даде едно ново революционно начало.

1990090Velar е разпознаваем още от пръв поглед. Няма кой да сбърка, че това не е Range Rover. Най-новият автомобил в семейството носи всички отличителни белези на роднините си. Но не е и съвсем като тях. В никакъв случай не може да се каже, че изглежда като малък Range Rover Sport или пък по-голям Evoque. Благодарение на иновативния подход на инженерите и дизайнерите Velar има собствено лице, което хората много бързо ще свикнат да разпознават.

На пръв поглед Velar се различава от по-големите и по-малките си "роднини" по радиаторната решетка. При този модел тя е по-голяма както спрямо Range Rover Sport, така и в сравнение с Evoque. Формата на матричните лазерни LED фаровете, макар и с подобен силует, също е видоизменена, а дневните светлини са с уникален дизайн, за да бъде Velar още по-разпознаваем.

Коренната разлика спрямо всички модели от семейството на Range Rover досега е в дръжките на вратите. Velar е единственият му представител, поне засега, при който те се прибират автоматично и не стърчат. Така, освен много по-стилна визия и удобство, се постига и драстично по-завършен вид на купето, погледнато отвън. При отключване на автомобила, независимо отвън или отвътре, дръжките сами излизат от вратите, за да могат да да се качат или слязат пътниците и шофьорът. При потегляне отново автоматично те се скриват. Друг силно отличителен белег на модела са големите джанти, които достигат до 22 инча. Освен да дават по-агресивна визия и подсказват здравата "стъпка" на колата на пътя, подсказват и за офроуд възможностите на Velar. А те, очаквано за един Land Rover, са на много сериозно ниво.

1990088Задната част на автомобила се различава драстично спрямо Evoque и Sport. Да, основната линия на дизайна е запазена, отново, за да не бъде сбъркан моделът, че е от фамилия Range Rover. Но светлините, например, са много по-издължени спрямо споменатите два модела. Формите пък са малко по-меки и създават по-осезаемо усещане за преливането на един детайл в друг. Така всичко изглежда много по-стилно. А дали пък това не е новата линия в дизайна на Range Rover? Едва ли ще чакаме дълго, за да разберем.

По отношение на интериора Velar май също подсказва какво ще се случва с марката в бъдеще. Дизайнът определено е много по-различен и доста по-иновативен в технологично отношение спрямо другите модели на марката. Механиката в Range Rover очевидно остава в историята. Всичко вече е дигитално, а колата разполага с цели три големи дисплея. Единият замества арматурното табло и е с размер от 12.3 инча. Шофьорът сам може да избере как точно да изглежда той благодарение на опциите. Освен традиционните уреди като скоростомер и оборотомер, той показва и още много информация, като пътя, ако е активирана навигацията, данни за разхода, самия автомобил, външна температура, за музиката, която се слуша в момента, кой ни звъни, ако телефонът е синхронизиран и т.н.

Ключова информация като скорост, навигационни указания завой по завой и предупреждения на системите за активна безопасност също могат да се изведат пред водача чрез цветния head-up дисплей от най-ново поколение. Виртуалните изображения, прожектирани на предното стъкло, изглеждат така, сякаш се носят на 2 метра пред водача, като му позволяват бързо и лесно да асимилира информацията, запазвайки вниманието си върху пътя.

1990080В централната конзола пък имаме не един, а два тъчскрийна – част от иновативната система Touch Pro Duo, която прави своя дебют именно в този модел. И двата са с размер от 10 инча. Чрез горния дисплей се командва и визуализира инфоразвлекателната система на автомобила. Освен това той може и да се движи нагоре-надолу, за да бъде в максимално удобна за водача позиция. На долният пък е поверено управлението и настройките на автомобила и неговите системи. Именно от него се командва системата Terrain Response 2, чрез която се превключва между различните режими на автомобила в зависимост от терена, на който се намира. До трите основни се достига много лесно – само с едно докосване на съответната иконка. Чрез въртящия се контролер под дисплея пък колата се настройва допълнително за максимално ефективно движение според терена и атмосферните условия.

При Velar механиката остава в историята и по отношение на мултифункционалния волан. Бутоните там вече са капацитивни и имат нужда само от докосване, вместо натискане, за да изпълнят командата на шофьора. Освен това са направени така, че да се сливат с волана и реално не се виждат преди да бъдат осветени. Чрез тях се командват мултимедията, телефонът, който лесно може да бъде свързан с колата чрез Android Auto или Apple Car Play, темпоматът, навигацията и още редица функции и настройки. Благодарение на което са премахнати не малка част от традиционните за купето на един автомобил бутони.

При по-високите нива на оборудване Velar предлага и възможност за дистанционно управление. Не си представяйте обаче, че ще трябва да имате още една джаджа в джоба си. Функцията Remote работи чрез приложение, което инсталирате на умните си телефон или часовник. Така чрез тях можете да запалите двигателя на автомобила още докато сте далеч от него, да настроите градусите в купето, да отключвате и заключвате вратите. Забравили сте къде сте оставили колата си на огромния паркинг на мола? С Remote това не е проблем. Просто "повикайте" своя Velar и той ще ви сигнализира къде точно е с примигване на фаровете или чрез клаксона. А има възможност и сам да се позиционира на картата в умните ви телефон или часовник.

Друга иновативна технология, проектирана да улеснява живота, е гривната Activity Key. Тя е водоустойчива, удароустойчива, с вграден транспондер и позволява на собствениците на Velar да се наслаждават на спортове и дейности на открито като тичане, каране на колело или каякинг без да се налага да носят стандартния ключ за автомобила. Ако доближите Activity Key до емблемата Land Rover на задната врата, колата едновременно ще се заключи и всички ключове, оставени в купето, ще бъдат дезактивирани. Така ще можете спокойно да ги оставите, докато се наслаждавате на активния си начин на живот. Activity Key няма батерия, така че никога няма да се притеснявате, че няма да можете да отключите своя автомобил, а сте на стотици километри от цивилизацията или някой сервиз, който може да ви помогне.

1990078Едва ли някой да изпитва съмнение, но не мога да не отбележа, че в купето на Range Rover Velar са използвани висококчачествени материали, защото луксът и комфортът вървят ръка за ръка с тази марка. Това се отнася както за пластмасите, така и за тапицериите, кожата, седалките... Подлакътникът, който също е кожен, е плъзгащ се, но и разделен на две отделни части. Така не само шофьорът, но и пътникът до него може да си го нагласи в най-удобната позиция. С това удобство разполагат и задните седалки, стига да няма трети пътник. Иначе там подлакътникът е още по-голям, удобен и функционален с поставките си за чаши. Самите задни седалки се делят в съотношение 40:20:40, за да бъдат автомобилът и товарното му пространство още по-функционални.

Тук е моментът да спомена, че багажникът на Velar е с минимален обем от впечатляващите дори и за този клас автомобили 673 литра. След сгъването на всички задни седалки пък нараства до 1731 литра.

Функционалността на Range Rover Velar на пътя е на изключително високо ниво. Като това се отнася както за поведението на автомобила по асфалтираните пътища, така и там, където такива изобщо липсват. Както вече споменах, колата има 3 основни и куп съпъстстващи режима. В зависимост от нуждите, шофьорът може да избира между Еко, Комфорт, Трева/Чакъл/Сняг, Кал/Коловози, Пясък и - при моделите R-Dynamic – и Динамичен. Освен положението на купето, всеки от тях променя калибрирането на двигателя, трансмисията, системата за задвижване на всички колела, окачването и системите за контрол на стабилността за оптимално сцепление и стабилност.

При единият режим купето на автомобила се смъква надолу, което сваля и центъра му на тежестта. По този начин при по-спортен стил на шофиране се избягва характерното за по-високите коли лашкане по завоите. На практика такова липсва и водачът спокойно може да си позволи да понастъпи газта дори и по планинските шосета без това да създаде дискомфорт на пътниците. В този режим Velar наистина се държи изключително стабилно както в завои, така и при високи скорости по магистралата. В стандартното положение на купето шофьорът спокойно може да си позволи да излезе и извън асфалта. Благодарение на по-големия просвет препятствия се преодоляват лесно и без риск. За по-тежки условия обаче, където дори и черните пътища липсват, Velar може да бъде повдигнат още повече. В този момент феновете на по-сериозния офроуд вече са способни да се влюбят.

Изразено в цифри, нещата изглеждат по следния начин. Пътният просвет на въздушното окачване намалява автоматично с 10 мм при шофиране със скорост над 105 км/ч, за да се намали въздушното съпротивление и да се подобри икономията на гориво. Но както отбелязахме вече, купето може да бъде свалено надолу и по команда на водача. Също така системата за регулиране на височината на достъп автоматично снижава окачването с 40 мм при изключен двигател, което улеснява влизането и излизането от автомобила.

Режим офроуд пък височината на возията се увеличава с 46 мм спрямо нормалния режим. Тя обаче е активна при скорост до 50 км/ч. Така Velar има водещия в класа пътен просвет от 251 мм. Той обаче автоматично се намалява с 18 мм при скорост между 50-80 км/ч, за да предостави идеална комбинация от стабилност, комфорт и пътен просвет при дълги пътувания по черни, неасфалтирани пътища или повърхности. Така че с този автомобил не е проблем, ако излизайки от офроуда на асфалта забравите да деактивирате режима за по-екстремни терени.

1990091Очаквано за автомобила, излязъл от завод на Land Rover, той е с много сериозни такива възможности. Иновативната система за задвижване на 4-те колела е способна да изведе колата от почти всяка трудна ситуация. А към това трябва да се отбележи и че Velar може да гази във вода с дълбочина до 650 мм. Трябва да се има предвид обаче, че системата Terrain Response 2 и тази дълбочина на газене върви с модификациите с въздушно окачване. При тези, качени върху пружини, възможностите за преминаване през вода намаляват до 600 мм.

Системата 4х4 е изградена около едностепенна раздатъчната кутия с многодисков мокър съединител и верижно задвижване на предната ос. Проектирана да бъде компактна и да работи безшумно, главното предимство на раздатъчната кутия е скоростта, с която работи. В зависимост от условията, тя може да премине от 100% задно задвижване до пълно заключване само за 165 милисекунди. Преходното подаване на въртящ момент към предната ос може да отнеме едва 100 милисекунди. Това прави системата AWD на Velar невероятно откликваща, което осигурява изключителна динамика във всякакви условия.

Асистентите на Velar се грижат за оптимално поведение при движение не само извън пътя, а и върху асфалта. Системата за векторно разпределение на въртящия момент при спиране (TVB), стандартно оборудване при всички модели, още повече подобрява пъргавината. Ако системата засече недозавиване при навлизане в завой, тя може да активира леко спиране на вътрешните колела, особено вътрешното задно колело, за да помогне на водача да поддържа идеална линия в завоя. TVB помага и при по-ниски скорости при шофиране по хлъзгави повърхности като кал или сняг.

1990093Range Rover Velar се предлага с по 3 бензинови и дизелови двигателя. Всичките отговарят на последния екостандарт Euro 6. И се предлагат в съчетание с 8-степенна автоматична скоростна кутия с плавна смяна на предавките. От дизелите два са 2-литрови, като мощността им е 180 и 240 к.с. Трилитровият пък разполага с 300 кончета. При бензиновите агрегати изборът е само между двулитров обем. Вариантите за мощност пък са 250, 300 и 380 к.с. В зависимост от версията и двигателя, с който е оборудван, ускорението на Velar от 0 до 100 км/ч отнема между 5.7 и 8.9 секунди. Доста впечатляващо, дори и за най-мудния вариант при толкова тежък автомобил, чието собствено тегло започва от 1804 и достига до 1959 кг. Разходът на гориво по каталог също предизвиква положителни и одобрителни реакции. С бензиновите двигатели средният е от 5.4 до 5.8 литра, а при дизеловите – от 6.4 до 9.4. Максималната скорост, която могат да развият отделните модификации на Velar в зависимост от двигателя и размера на колелетата, е между 193 и 250 км/ч.

Всички тези показатели се постигат и благодарение на още една иновация за марката Land Rover. Конструкцията на купето и наклонът на предното стъкло са конструирани така, че челното съпротивление е едва 0.32. Това прави Velar най-аеродинамичния представител на британската марка, произвеждан досега.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • Сега "Бараж" - сериал, еп.39
  • 16:00 "Доктор Чудо" - сериал, с.2, еп.91
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Dancing Stars" - танцувално шоу с...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • Сега "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Кошмари в кухнята"- риалити
Васил Найденов: Наивна сума, но необходима за много колеги 500 лв. пенсия за Васил Найденов и още 107 родни звезди това предложение за пожизнена пенсия направиха в сряда от ГЕРБ.