До края на годината пазарът на нови автомобили у нас ще отбележи ръст от около 10-12%. Това сочат прогнозите на хората от бранша. От началото на годината до края на септември вече се усеща известно увеличение на продажбите, но като количество те все още са много далеч от резултатите, които се постигаха преди кризата. "За първите 9 месеца на т.г. в България са били продадени около 21 хил. нови леки коли”, обясни председателят на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Стоян Желев. Той очаква до края на годината да има още повече сделки. Също така положителен ефект за продажбите се очаква да окаже и започналият вчера Автомобилен салон София 2015.
Думите му потвърждава и Александър Миланов, член на Управителния съвет на ААП. "Традиционно четвъртото тримесечие има по-силни продажби. Тогава фирмите ревизират бюджетите си и преценяват какви суми ще могат да отделят за обновяване на автопарковете си”, обясни той. Според Миланов до края на 2015 г. пазарът на нови коли у нас вероятно ще отчете ръст с 10 до 12% спрямо резултатите през септември. Той очаква и многото премиерни за България модели, които идват на автосалона в София директно от голямото и престижно изложение във Франфурт от преди месец, също да повлияят положително на пазара у нас.
Въпреки оптимизма обаче реално резултатите не са особено добри, стана ясно от думите на Стоян Желев. На фона на последните няколко години продадените 21 хил. нови коли за първите 9 месеца на т.г. изглеждат добре. "За същия период на 2008 г. обаче те са били 42 хил. Което означава, че пазарът ни е намалял наполовина”, казва Желев. Най-голям спад в продажбите пък се наблюдава при средния клас автомобили, които се купуват от т.нар. средна класа. Което е много лош сигнал, допълва шефът на ААП.
Като цяло той вижда причините за проблема не само в икономическото състояние на страната и доходите на хората, но и в законодателството. От една страна нормативната уредба в България не поставя никакви ограничения за това какви автомобили могат да се внасят и купуват. В резултат на това у нас влиза огромно количество стари коли, които са в лошо състояние, не отговарят на никакви екологични норми и замърсяват околната среда. В същото време данъчната система е направена така, че да стимулира покупката именно на такива автомобили, вместо на нови и щадящи природата, обясни Желев.