Българите с все по-малко кеш в портфейла, плащат с карти

Абсолютен лидер сме по пазаруване в интернет на Балканите

по статията работи: iNews.bg | 05.09.2017 | 17:15
Българите с все по-малко кеш в портфейла, плащат с карти
pixabay.com

Българите стават все по-модерни и адекватни на съвремието. Поне що се отнася за безкасовото плащане. Хората у нас напоследък са започнали все по-често да оставят парите в брой и да плащат за храна, бензин, комунални сметки, различни уреди и т.н. с дебитни карти. Същата тенденция е в сила и за пазаруването по интернет и съответно разплащането чрез мрежата. Това се доказва от последното проучване MasterIndex за навиците на притежателите на дебитни карти, проведено от Mastercard. В същото време резултатите показват и че българите все по-бързо заменят кешовото разплащане с електронното. По този показател дори сме на челните места на Балканите. Като единствено хърватите възприемат новата тенденция по-бързо от нас.

Резултатите от проучването сочат, че Балканският регион като цяло доста бързо се приобщава към електронните разплащания. Дебитните карти са най-популярният разплащателен картов продукт в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия. Като и тук само хърватите са по-напред от нас. 68% от респондентите на MasterIndex в България притежават дебитна карта, докато този процент в Хърватия е 86. В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от респондентите притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти. Хората у нас обаче все още отстъпват на държавите в региона по отношение на честотата на използване на картови плащания. Предимствата на електронните плащания като бързина, удобство и сигурност, се изтъкват от потребителите, които използват своите разплащателни карти най-малко веднъж седмично. В България процентът е 69, в Сърбия – 77, в Босна и Херцеговина – 88 и огромен в Хърватия – 91.

Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България, Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 65%, 65% и 45%, докато хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи (73%). Облеклата също са най-разпространеният артикул, закупуван с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.

"Проучването MasterIndex показва все по-голям брой български потребители, които редовно плащат с картите си за покупки на дребно както в големи, така и в средни и малки търговски вериги. Например, за последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които заплащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.)", посочва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.

"MasterIndex показва също нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки. Всички тези резултати са категоричен показател, че потребителите са запознати с ползите, които електронните плащания носят и биха искали да се възползват от тях на все повече места", допълва тя.

Изследването разглежда и нагласите на потребителите към онлайн пазаруването. И тук вече България е абсолютен лидер на Балканите. Две трети от потребителите у нас пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като този процент в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36% и 19% в Босна и Херцеговина. Когато пазаруват онлайн, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.

Бюджет на домакинствата

Изследването на MasterIndex в България, Сърбия и Босна и Херцеговина проучва и разходите на домакинствата. В България повече от 80% от семейния бюджет отива за храна (65%) и сметки за комунални услуги (почти 16%). Близо 12% от месечния семеен бюджет пък се разходва за покриване на заеми. Сръбското проучване показва, че храната и комуналните сметки заемат три четвърти от месечния бюджет – 40% от него отиват за храна и 35% за сметки. С една пета от разходите на сръбските домакинства се покриват заеми, докато разходите за деца заемат 16% от бюджета им.

Състоянието е сходно и в Босна и Херцеговина – най-големите месечни разходи на домакинствата са свързани с храна (56%), сметки за комунални услуги (44%) и покриване на заеми (39%).


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 "Петолиние на паметта
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.