Ограниченията за намаляване на шума от автомобилите ще бъдат завишени, за да се защити здравето на гражданите на ЕС, според новия проект за законодателство, гласуван от Европейския парламент в сряда.
Евродепутатите препоръчаха въвеждането на обозначителни схеми за информиране на потребителите за силата на шума за новите автомобили и въвеждането на звуков сигнал на електрическите автомобили в полза на пешеходците.
Постоянното излагане на високи нива на шум от автомобилния трафик може да изтощи физическите запаси, да наруши функциите на органите и да доведе до развитието на сърдечносъдови и други заболявания. Изследване на Европейската агенция за околна среда показва, че автомобилният трафик излага половината от жителите на населени райони на нива на шума над 55 dB.
"Вредното въздействие на шумът от трафика е научно доказан, но настоящото законодателно предложение е насочено само към шумът, генериран от двигателя на превозното средство.
Първоначалната ми идея беше обхватът му да бъде по широк и да включва фактори като качеството на пътната настилка, аеродинамиката на превозното средство и автомобилните гуми", заяви докладчикът Мирослав Оузки (EКР,Чехия) след приемането на доклада с 401 гласа "за", 228 "против" и 20 "въздържал се". Сега той ще започне преговори за сключване на споразумение със страните от ЕС.
Законопроектът предвижда въвеждането на нови ограничения шест и осем години след влизането в сила на новите правила. В първата фаза те ще се прилагат по отношение на новите модели превозни средства, а във втората - по отношение на всички нови превозни средства на пазара.
Ограниченията за стандартните автомобили ще бъдат намалени до 68dB от сегашните 74dB. По-мощните моторни превозни средства ще имат възможност за малко отклонение от 2 до 6 допълнителни децибела. Ограниченията за най-мощните тежкотоварни автомобили (над 13 тона) останаха на ниво от 81dB.
Членовете на Парламента настояват новите автомобили да имат обозначения за шумовите нива, за да бъдат потребителите по добре информирани. Подобни схеми за обозначение съществуват вече по отношение на потреблението на гориво, шума от гумите и въглеродните емисии.