13 800 деца са напуснали училище за година

Най-много българи следват за икономисти, юристи и психолози

по статията работи: Ростислава Иванова | 28.04.2015 | 14:56

От началото на учебната 2014/2015 година 13 800 деца у нас са напуснали училище, показват тревожни данни на Статистиката за образованието в България, публикувано днес. Справката сочи, че 11 800 от тези ученици са се отказали да продължат основното си образование. Най-много деца – 5900 или 42.7% от общия брой на отказалите се, са посочили за това семейни причини, 39.6% са напуснали България с родителите си, а 10.1% от подрастващите изобщо не искат да учат.

Това става ясно от ежегодното изследване на Националният статистически институт на образователната система в България, направено според установените световни методи и стандарти (ISCED 2011), съобщиха от НСИ.

60 детски градини закрити при 17 900 деца повече

През учебната 2014/2015 г. броят на самостоятелните детски градини с директор е 1991 или с 60 по-малко в сравнение с предишната учебна година. В същото време броят на децата в детските градити се е увеличил с 8% - със 17 900 повече спрямо учебната 2010/2011 година, или общо 241 100 деца, посещаващи детски ясли и градини. Обхватът на децата в детските градини намалява от 83.6% за учебната 2013/2014 година на 82.9% за учебната 2014/2015 година.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 121, като за градовете е значително по-голям - 162, а за селата - 62. Средният брой деца, формиращи група, е същият като през предходната година – 24, като в градовете е 25, а в селата – 20.

Педагогическият персонал е общо 20 500 души, от които 19 200 са детски учители. В сравнение с миналата учебна година общият брой на педагогическия персонал се увеличава с 273 души - с 1.3%.

Броят на лицензираните частни детски градини продължава да нараства и през учебната 2014/2015 година. В страната функционират 88 детски заведения - с 13 повече от предходната година. Частните детски градини посещават само 3292 деца или едва 1.4% от общия брой на децата в детските заведения.

42.7% от децата са спрени от училище от семейството, 39.6% са отишли в чужбина, 10,1% не искат да учат

Общо 2019 общообразователни училища има в страната. От тях 149 са начални училища, 1325 са основни, 7 прогимназии, 137 гимназии и 401 средни общообразователни училища (СОУ), сочи статистиката. В сравнение с предходната 2013/2014 учебна година общият брой на общообразователните училища намалява със 7 поради закриване или преобразуване. Броят на всички ученици у нас е 604 500, което е с 1800 души по-малко от миналата учебна година или спад от 0.3%. 105 700 ученици учат в селата, останалите - в градовете.

Тази учебна година 13 800 ученици са напуснали училище, като 11 800 от тях са се отказали да продължат основното си образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини – 5900 души или 42.7% от общия брой на напусналите, следван от дела на заминалите в чужбина - 39.6%, и на напусналите поради нежелание да учат – 10.1%, сочат даннитеи на НСИ.

1499084

Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование. 82.9% е делът на децата в началните класове (I – IV), изучаващи чужди езици. От тях английски език изучават 89.9%. През 2014 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 45 300 ученици, а средно образование – 27 300 души.

Учителите, включително директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост в общообразователните училища през учебната 2014/2015 година, са 45 200 души, или със 111 повече в сравнение с предходната година. Учителите с висше образование - "бакалавър” или "магистър”, са 92.5%, а 7.1% са завършили образователно-квалификационна степен "професионален бакалавър” или еквивалентна в миналото степен.

Учителската професия продължава да е феминизирана – 85% от всички школски преподаватели са жени. В една паралелка пък средно има 21 ученици.

Към 01.10.2014 г. в страната функционират 70 частни общообразователни училища, от които 5 начални, 30 основни, 1 прогимназия, 27 гимназии и 7 средни общообразователни училища (СОУ). В тях учат общо 7017 ученици, което е само 1.2% от общия брой на учениците в общото образование.

През учебната 2014/2015 година в училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности учат общо 3600 деца, или с 6.9% по-малко в сравнение с предходната учебна година. За тяхното обучение и възпитание полагат грижи 828 учители специалисти и 335 възпитатели.

С 20 500 са намалели учениците в професионалните гимназии за 4 години

Професионалното образование и обучение през учебната 2014/2015 година се осъществява в 23 училища по изкуствата, 24 спортни училища, 394 професионални гимназии и 40 професионални колежа с прием след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 141 000.

В сравнение с учебната 2010/2011 г. те намалява с 20 500 души или с 12.7%, а в сравнение с предходната учебна година 2013/2014 се увеличава с 200 или с 0.1%, сочи още статистиката. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60% от общия брой на учениците в тази образователна степен.

В програмите за придобиване на III степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областите "Технически науки и технически професии" - 29.7%, следван от този на учениците в "Стопански науки и администрация" - 17.6%. В програмите за придобиване на II степен професионална квалификация на първо и второ място са съответно учениците в "Технически науки и технически професии" (28.5%) и "Услуги за личността" (22.3%).

През настоящата учебна година учителите в професионалните училища са общо 12 500, като преобладаващата част от тях - 94.2%, са високообразовани с придобити образователно-квалификационни степени "бакалавър” или "магистър”, става ясно от доклада.

През 2014 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища, професионалните гимназии и професионалните училища с диплома, са завършили 26 200 ученика. Втора и трета степен професионална квалификация през 2014 г. са придобили съответно 4 600 и 15 200 души.

В професионалните училища и паралелки с прием след VI, VII и VIII клас 459 ученици са получили първа степен професионална квалификация. В професионалните колежи с прием след завършено средно образование пък 1097 души са придобили четвърта степен професионална квалификация.

През учебната 2014/2015 година 2029 ученици се обучават в 56 частни професионални училища, което е едва 1.4% от всички ученици в професионалното образование. В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение (ЦПО), професионални гимназии и професионални колежи са записани 15 700 ученици. По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 6500, втора степен - 3800, трета степен - 5400 и четвърта степен - 25 души.

46.6% от студентите учат в частни колежи, а 35.7% завършват икономика

279 000 студенти са се записали през учебната 2014/2015 година в четирите образователно-квалификационни степени - "професионален бакалавър”, "бакалавър”, "магистър” и "доктор”, показва изследването на НСИ. Това означава, че студентите тази година са с 2200 души или с 0.8% по-малко в сравнение с учебната 2010/2011 г. Броят им обаче е с 0.6% повече спрямо предходната 1013-2014 г.

През последните три учебни години броят на студентите, обучаващи се в колежи, се запазва относително постоянен. През учебната 2014/2015 година за придобиване на образователно-квалификационна степен (ОКС) "професионален бакалавър” в колежите се обучават общо 15 200 души, от които български граждани са 14 900 или 98% от всички студенти. От общия брой студенти в колежите 7100 или 46.6% са записани в частни колежи.

В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат обучаващите се по специалности в "Стопански науки и администрация” - 33.0%, следвани от "Спорт, туризъм и хотелиерство” - 20.0%, "Здравеопазване" - 17.8% и "Технически науки и технически професии” - 15.7%.

През 2014 г. ОКС "професионален бакалавър” са придобили 3200 студенти, от които 98.6% са български граждани. Най-голям е броят на дипломираните по специалности в област "Стопански науки и администрация” - 1100 души, или 35.3% от общия брой на завършилите, следван от областите "Здравеопазване" - 600 души (19.0%), "Спорт, туризъм и хотелиерство” - 500 души (16.1%) и "Технически науки и технически професии” - 500 души (15.2%).

Преподавателите в колежите са 1018, като от тях на основен договор са 564 или 55.4%.

През учебната 2014/2015 г. за придобиване на образователно-квалификационни степени "бакалавър” и "магистър” в университетите и специализираните висши училища се обучават 257 100 души, като от тях 35 600 или 13.8%, са записани в частни висши училища. В сравнение с предходната учебна година се наблюдава спад на учащите в частните висши училища с 9.0%.

Сериозен отлив на турски и македонски студенти, гръцките се увеличават

През учебната 2014/2015 година българските студенти във ВУЗ са общо 245 900 души или 95.6%. В сравнение с миналата учебна година техният брой намалява с 5500 души или с 2.2%. Броят на чуждестранните студенти у нас, обучаващи се в университети и специализирани висши училища, е 11 200 или с 4.1% повече в сравнение с предходната учебна година. Най-голям е броят на чуждестранните студенти от Турция - 28.4%, следван от тези от Гърция - 25.6%, Германия - 4.5% и от Македония – 4.4%.

Наблюдава се постепенно нарастване на студентите от Гърция - от 1300 души през 2010-2011 г. - на 2900 души в момента. Броят на студентите от Македония намалява - от 1200 през учебната 2010/2011 година - на 500 души тази учебна година или с 57% по-малко. За същия период намалява и броят на студентите от Турция с 1400 души или 30.6%.

Броят на мобилните студенти, обучаващи се в университетите и специализираните висши училища, нараства от 10 000 души - през учебната 2010/2011 година, на 11 100 - през учебната 2014/2015 година, или ръст с 11.5%, а в сравнение с предходната учебна година са повече с 3.2%.

През учебната 2014/2015 година преподавателите в университетите и специализираните висши училища са 22 700, като на основна работа са 13 500, или 59.4%.

171 500 българи се обучават за "бакалавър”, 12.3% изучават психология

През учебната 2014/2015 година за придобиване на степен "бакалавър” се обучават 171 500 студенти, от които 52.6% са жени. Българските граждани съставляват 97.4% от всички записани, а 14.7% от студентите се обучават в частни висши училища.

В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от "Стопански науки и администрация” - 22.6%, следвани от областите "Технически науки и технически професии” - 15.1% и "Науки за обществото и човешкото поведение" - 12.3%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите "Управление на сухопътен, воден и въздушен транспорт" - 1.2%, "Природни науки” - 0.7%, и "Математика и статистика” - 0.2%.

За учебната 2014/2015 година за "бакалавър" са приети 45 000 нови студенти, от които 44 100 или 98.0% са българи. Миналата година висше образование със степен "бакалавър” са завършили 32 400 души, от които 31 200 са български граждани.

Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образование: "Стопански науки и администрация” - 28.5%, "Науки за обществото и човешкото поведение” - 17.9%, и "Технически науки и технически професии” - 12.8%. В частни университети пък са се дипломирали 17.2% от всички дипломирани бакалаври.

Най-много записани за "магистър" по икономика, медицина и право

За придобиване на степен "магистър” в университетите и специализираните висши училища се обучават 85 600 души, от които 59% са жени. Българите са 92.1% от всички записани, а 10 400 или 12.2% от студентите в тази степен се обучават в частни висши училища.

В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от "Стопански науки и администрация” - 23.4%, следвани от "Здравеопазване” - 17.5%, и "Право" - 12.5%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в "Журналистика, масова комуникация и информация” и "Природни науки" - по 0.4%, и "Математика и статистика” - 0.1%.

В програми за придобиване на степен "магистър" след завършено средно образование тази учебна година са приети 5900 нови студенти, от които 4600 или 77.5%, са българи.

Новоприетите в магистърски програми след завършен "бакалавър” са 27 200, като от тях 1300, или 4.6%, са записани по програми след завършена степен "професионален бакалавър”.

През 2014 г. в България висше образование със степен "магистър” са завършили 26 500 студенти, от които 97.3% са българи. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се "Стопански науки и администрация” - 33.6%, "Науки за обществото и човешкото поведение” - 11.9% и "Технически науки и технически професии” - 9.1%. Най-нисък е относителният дял на дипломираните магистри са по "Ветеринарна медицина”, "Журналистика, масова комуникация и информация" и "Природни науки" - по 0.5% от общия брой дипломирани "магистър", и "Математика и статистика” - само 0.1%.

В частни университети са се дипломирали 14.1% от всички дипломирани магистри.

6617 учат за докторанти – с 9.3% повече за година

Към 31.12.2014 г. у нас се обучават общо 6 617 докторанти, като от тях 51.4% са жени. В сравнение с предходната година броят на докторантите се увеличава с 562 души, или с 9.3%.

Чуждестранните докторанти в България са 340 души, или 5.1% от общия брой на докторантите. В сравнение с предходната година броят им е нараснал с 34.9%. Докторантите от Гърция са 19.7% от всички чуждестранни докторанти, обучаващи се у нас, следвани от тези от Турция (19.4%) и от Македония (10.9%).

Разпределението по възраст показва, че най-голям е относителният дял на докторантите на възраст 30-39 години (38.4%), следвани от тези на 20-29 години (34.3%) и на възраст 40-49 години, които представляват 18.3% от всички докторанти.

През 2014 г. в частни университети и специализирани висши училища се обучават едва 2.3% от докторантите.

Новоприетите докторанти през 2014 г. са общо 2284. От тях 1212 или 53.1% са жени. През 2014 г. образователна и научна степен "доктор” са придобили 1363 души, от които 719 или 52.8% са жени. При мъжете най-голям е относителният дял на дипломираните в област "Технически науки и технически професии” - 17.4% от общия брой на завършилите мъже, следван от "Здравеопазване" - 11.3% и "Науки за обществото и човешкото поведение" - 10.2%.

В структурата на дипломираните по области на образованието жени най-голям относителен дял заемат завършилите в "Здравеопазване" - 12.4%, следвани от завършилите в областите "Науки за обществото и човешкото поведение” - 11.5% и "Подготовка на учители и науки за образованието" - 11.4%.

Повече информация и данни за статистиката на образованието могат да бъдат намерени на сайта на НСИ (http://www.nsi.bg), раздел "Образование и учене през целия живот”.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 14:00 Да бъдеш Майстора документален филм...
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • Сега "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.9...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.62
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • Сега "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.