Акцентът на предизборната кампания за избор на кметове и общински съветници, е изместен от информиране към пряко въздействие върху избирателите чрез хора (натиск), от които са зависими. В резултат на това едва 17% от потенциалните избиратели смятат, че вотът на 25 октомври ще е честен. Около 1/5 възприемат за нормални практики да се гласува "по сигнал" срещу: помощ в натура, намаление в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Сред хората с по-ниско образование и доходи и сред жители на малки населени места този дял нараства до 1/4, а сред етническите малцинства – над 50%.
Това показват тревожните резултати от националното представително проучване на социологическа агенция "Алфа Рисърч" проведено в периода от 1 до 5 октомври сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна по повод изборите за местна власт на 25 октомври.
За 1/3 от избирателите кандатите са напълно неизвестни
Над 42 000 кандидати за градоначалници и общинари са се регистрирали за участие в него. Близо една трета от българските гласоподаватели – 39%, нямат никаква информация за кандидатите за кметове и общински съветници, сред които ще избират на вота след по-малко от две седмици.
Въпреки, че местните избори са със силно доминиращ мажоритарен елемент, за електората отново най-открояващи се са партийните кандидати - 46%, следвани от влиятелни личности по места - 15%, и работодатели и бизнесмени - 11%.
Акцентът на кампанията обаче не е върху информирането и посланията, които отправят кандидатите за техните бъдещи планове, а се измества към пряко въздействие върху избирателите чрез хора, от които са зависими, показва социологическото изследване.
Около 1/5 пета от анкетираните възприемат за нормални практики да се гласува по сигналкато помощ в натура, намаление в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Сред хората с по-ниско образование и доходи и жителите на малки населени места този дял нараства до една четвърт, а сред етническите малцинства – над 50%.
Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи. Седем на сто от хората обаче възприемат и тази оферта за нормална, като делът е двойно по-висок сред ниско образованите - 14%, 13% в селата и 54% сред ромската общност.
Един на всеки десети анкетиран твърди, че на него лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Сред българските турци този процент достига 26 на сто, а сред ромите – 35 на сто. Общо 28% от българските граждани заявяват, че такива предложения са получавали техни познати.
В резултат на това, все по-малка част от избирателите – 14%, оценяват изборите в България като честни. Подобни са и очакванията и за предстоящия местен вот - 17%. Делът на положителните оценки спада още повече - до 7%, сред социалните групи, на които най-често се предлагат услуги или пари срещу вот.