Държавата не може да замести родителя, но защо го изтиква в ъгъла

Тенденциите в проектозакони, касаещи децата, са еднопосочно тревожни, коментира Гаяне Минасян

по статията работи: iNews.bg | 04.04.2012 | 15:08

Два законопроекта предизвикаха в последните месеци общественото внимание и подтикнаха обединяване на граждани и най-вече на родители в неформални групи. Става въпрос за проектите за Закон за детето (ПЗД) и за Закон за предучилищното и училищното образование (ПЗПУО).

Бурни дискусии не само в интернет пространството, но и на форуми и кръгли маси предизвикаха редица членове и алинеи от нормативни актове. Във всеки случай и двата проектозакона имат и защитници, и твърде много противници, които вече се организират и за реални протести. Законът на предучилищното и училищното образование беше гласуван от Министерския съвет (МС) и предстои да бъде внесен в Народното събрание. Законът за детето все още се намира в Министерството на труда и социалната политика.

Според именно тези родителски организации и двата проектозакона демонстрират няколко много тревожни тенденции.

Едната от тях е, че държавата настоява за разширение, при това радикално, на пълномощията на институции, чиято дейност дава доказано отрицателни резултати.

Оценката за българското средно образование е слаба както по отношение на учебния успех, така и по отношение на социализацията и здравето на учениците. От една страна според на PISA от 33-място през 2000 година (от 45 страни) българското образование постоянно губи позиция, докато през 2009 г. стига до 46 място (от 65 страни). Освен това се добавят много други тенденции – нездравословно хранене, употреба на алкохол и наркотици, цигари, агресивно поведение. Доказано според наблюденията тези тенденции се проявяват по-рядко при деца и младежи, които прекарват повече време с родителите си и в семейството си. Именно това е един от аргументите, които изтъкват противници на проектозакона за Предучилищното и училищното образование, който предвижда въвеждане на целодневно обучение до 7-ми клас.

Училището като институция претърпява тревожен провал в ролята си на пример, образовател и възпитател на децата. Нещо повече, то няма почти никакъв контрол върху това, което се случва там – ежедневно насилие, тормоз и дори случаи на убийства.

Днес училищната институция не може да гарантира живота, камо ли образованието, здравето и социализацията на децата, които държавата принуждава да я посещават. Тя се нуждае от сериозно преосмисляне, а не от безапелационно увеличаване на влиянието си върху живота на младите с предложения за целодневен престой и задължителна предучилищна от 3-4 г. за всички деца, посочва Гаяне Минасян, един от организаторите на неформалните дискусии и по Закона за детето.

Другата тенденция се забелязва в политиката, водена от държавата под почина за подкрепа на семейството. Това отново се отнася и до двата проектозакона, които демонстрират схващането на управляващите, че начинът да подкрепиш един родител, е не като му помогнеш да изпълнява отговорностите си, а като го разтовариш от тях или като му отнемеш възможността да ги упражнява пълноценно, продължава Минасян.

Изискването за задължителна детска градина от 3 г. (според ПЗПУО детето трябва да бъде записано в годината, в която навършва 4 г.) е подплатено със сериозни санкции, като ПЗД дори съдържа възможност за отнемане на детето на родители, които допуснат то да отсъства и един месец сумарно за годината. ПЗПУО ясно прави заявка за разширяване на институционалната грижа чрез създаване на ясли за 10 месечни бебета. По Конституция обаче държавата трябва да подкрепя майчинството, не да го замества.

"И защо вместо да подкрепи майката да гледа детето си, тя й вменява задължението да го предостави на грижите на държавата и създава все по-големи удобства за това? Защо тогава се търси начин за намаляване на майчинските и същевременно се увеличават възрастовите граници за задължителната институционална грижа?", задава редица въпроси Гаяне Минасян.

Институционалната грижа за деца води до драстично изоставане в развитието им, а Минасян продължава: Защо от една страна държавата се бори за създаването на приемни семейства, а от друга – отнема все по-голяма част от възможността на биологичните родители да се грижат за децата си и да ги възпитават? Според нея твърденията, че така било "на запад” са напълно подвеждащи – в почти всички западни страни (изключение са Германия и Швеция) трите форми на образование – държавно, частно и самостоятелно – са равнопоставени.

Изборът на родителите как да възпитават и образоват децата си не е отнет с всеобщо задължение да предоставят децата на институции, подчинени изцяло на единен държавен стандарт.

Гаяне Минасян се противопоставя с възмущение на думите на зам-министър Милена Дамянова по отношение на домашното образование: "Не мисля, че изолирайки детето от естествената му среда за развитие, вземаме най-доброто решение за него.”

Двата проектозакона напълно отразяват именно това убеждение - че естествената социална среда за човек са институциите, а не семейството.

Същата тенденция на заместване на родителите се наблюдава в областта на възпитанието. Според закона детето трябва да формира възгледите си "свободно”, а за родителя остава единствено ролята да го "подкрепя”. Интересно е обаче, че в ПЗПУО думата "възпитание” присъства на преден план – то се вменява като длъжност и право на образователните институции. Според ПЗД държавните органи са отговорни да предоставят на детето всякаква информация, за да формира възгледите си, докато правото на родителя да упражнява контрол върху информацията, която смята за вредна за развитието на детето или която е в разрез с личните му убеждения и философски или религиозни разбирания, бива видоизменено в задължение за "подкрепа” за детето.

Гаяне Минасян съпоставя последното с въвеждането на задължително предучилищно образование от 3 г. например - подобно повсеместно задължение е равносилно на насилствено изземане на родителската отговорност и институционализация на всички деца в България.

От друга страна се вменява на родителите задължението да предоставят децата си за сексуално обучение – как се прави "безопасен” секс и аборт - в рамките на държавната образователна система още от предучилищна (4-5 г.) възраст! "Всички сме запознати с нашумелия наскоро Кънчо, демонстриращ докъде може да стигне бюрокрацията в изпълнението на спуснати отгоре директиви", коментира още Минасян.

Прескачайки родителите, които законно представляват детето, държавата разглежда обаче незрялото, уязвимо малолетно и непълнолетно дете като самостоятелен субект, способен пълноценно да упражнява права – например то може да откаже на 16-годишна възраст лечение.

"Интересно обаче защо ПЗД пропуска да възложи на това дете и отговорностите, които би трябвало да вървят с тези права?", пита Минасян.

Според проектозакона тези отговорности си остават за родителите, както и досега. С криворазбрания си опит за псевдо-еманципация на децата от родителите държавата излага малчуганите на риск, лишавайки ги от закрилата на тези, които са най-добрият гарант за добруването им – собствените им родители.

От друга страна ПЗПУО пък претендира, че се грижи за индивидуалните потребности на детето и създава множество възможности за индивидуалното му развитие. Интересен е обаче начинът, по който ПЗПУО разбира подкрепата за индивидуалното развитие – в никакъв случай като повече самостоятелност и инициативност в учебния процес!

За края на мнението си, но не като най-малко важно, Гаяне Минасян припомня и това, че работата на органите за закрила на детето доказано до този момент не е само неефективна. На хиляди деца, които са в реален риск реално не се помага, а разследвания говорят за много злоупотреби. Въпреки всичко това със Закона за детето Държавната агенция за закрила на детето уверено настоява за увеличаване на правомощията си. Допълнително в ПЗПУО просто се увеличава институционалната заетост на децата за сметка на времето прекарано със семейството.

И защо ли държавата иска да изтика семейството и родителите в ъгъла? 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


10 Николай Диновски 08.12.2012 | 13:10
До №8 Не зная кои родители визирате с това грозно изказване, но от него лъха огромна омраза и обида. Предполагам, че сте учител с доста дълъг стаж или нещо такова. С този даскалски манталитет ще пожънете единствено омраза. Затова и обществото няма вяра на държавата и на образованието. Самата образователна система мирише, а не децата. Но, разбира се, вие няма как да усетите тази миризма с обръгналия си нос:)
9 maria stamatova 04.04.2012 | 20:49
Хващам се за последното изречение - "И защо ли държавата иска да изтика семейството и родителите в ъгъла?" Надявам се, че от глупост, а не от стремеж да подражава на тоталитарната комунистическа държава! На нашата (държава) не и стигат силите да се погрижи за изоставените деца, които са толкова много, за тези с лоши родители (алкохолици, душевно болни и подобни), а се е заела с децата от нормални и отговорни семейства. И кой ще ги наблюдава? Знаем колко и какви са социалните работници. Не искам да обидя никого, между тях има безспорно чудесни, отговорни хора, но колко са? Като че си нямат друга по-важна работа, че да измислят подобни глупави закони!
8 eva ilarionowa 04.04.2012 | 18:01
А какво правим с деца на по 13, 15 години, мръсни, миришещи на всичко/дори на урина/, без учебници, тетрадки, химикали.Да не говорим за това , че са неуправляеми/разбирай- не реагират адекватно на учителски думи/.Не говоря за деца от ромски или друг произход. Нека семейството не само упражнява права и претенции, но и носи отговорност!Родители...боже, това родители ли са? Възпитаваме мързеливи, алчни, нетолерантни и асоциални хора. Но те ще са нашето общо бъдеще! Не знам дали образованието е стигнало дъното...но щом и "елитни"деца от математически гимназии на Външното оценяване в 7кл. получават двойки- за какво и за кого да говорим всъщност? Според родителите дечицата са гениални, а даскалите тъпи и там е проблемът. Само луди млади могат да пожелаят тази професия днес.Ама мнооого луди!
7 eva ilarionowa 04.04.2012 | 17:07
А какво правим с деца на по 13, 15 години, мръсни, миришещи на всичко/дори на урина/, без учебници, тетрадки, химикали.Да не говорим за това , че са неуправляеми/разбирай- не реагират адекватно на учителски думи/.Не говоря за деца от ромски или друг произход. Нека семейството не само упражнява права и претенции, но и носи отговорност!Родители...боже, това родители ли са? Възпитаваме мързеливи, алчни, нетолерантни и асоциални хора. Но те ще са нашето общо бъдеще! Не знам дали образованието е стигнало дъното...но щом и "елитни"деца от математически гимназии на Външното оценяване в 7кл. получават двойки- за какво и за кого да говорим всъщност? Според родителите дечицата са гениални, а даскалите тъпи и там е проблемът. Само луди млади могат да пожелаят тази професия днес.Ама мнооого луди!
6 Evgenia Nikolova 04.04.2012 | 16:21
гражданското право в частта му за семейството и брака бяха единствените закони дето не трябваше да се пипат!
5 Камък Врачански 04.04.2012 | 16:17
има май нещо такова
4 Камък Врачански 04.04.2012 | 16:16
доста провокативен материал, има над какво да се мисли
3 Danail Todorov 04.04.2012 | 15:27
Ами те родителите сега какво правят,те искат да имат само права и никакви задължения,ами то не може да си безотговорен родител и да се оплакваш,че държавата ти е виновна!!! Философията на законите е добра,но може би детайлите не са съвсем изпипани :) Иначе много по-добър и сигурен ефект има ако се помага на родителите,отколкото,ако им се налгат само санкции.
2 Стоян ФотеФ 04.04.2012 | 15:18
абсолютно нищо противоречиво няма в тях... просто не се спазват, това е единият проблем. другият е, че на образованието му трябват реформи, а не на законодателството... трябва промяна на отношенията вътре в училището и възпитание вътре в семейството
1 Филип Костов 04.04.2012 | 15:14
Тия закони трябва да се изтрият и напишат на ново, да се обсъдят и съгласуват и чак тогава да влизат в действие. Прекалено противоречиви са в сегашното си състояние.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Арт дъга детски образователен филм
  • 14:40 Вълкът и седемте козлета 2...
  • Сега bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, еп.74 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.46
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.2
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • Сега Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.