Министерството на културата обвини НГДЕК в самоуправление

Ще намери ли решение казусът със сградите на училището

по статията работи: iNews.bg | 11.03.2015 | 12:00
Министерството на културата обвини НГДЕК в самоуправление
Facebook

От началото на март Класическата гимназия и Министерството на културата не могат да намерят решение на казуса със сградите на училището. Припомняме ви, че причината за недоволството на НГДЕК е, че сега със заповед на министъра на образованието, сградата на Класическата гимназия трябва да бъде преместена от 13 - то училище в центъра на София в старата сграда на гимназията в Модерно предградие, която е ремонтирана.

По този повод 37 преподаватели от Националната гимназия по древни езици и култура подадоха заявления за напускане в деловодството на училището. Ситуацията ескалира след като почина учителят по немски Бойко Атанасов.

Учителят припадна по време на среща, на която родители на учениците са били уведомявани за резултатите от проведен по-рано в Министерството на културата разговор за съдбата на сградата на гимназията и по-късно почина.

Малко след това училищното настоятелство на Националната гимназия за древни езици и култури "Константин Кирил Философ" написа отворено писмо до Бойко Борисов, в което го моли да се намеси в казуса със сградите на училището:

"В интензивен диалог с представители на Министерство на културата, упорито се опитвахме да намерим разумно решение на проблема с местонахождението на Класическата гимназия, но вече нямаме каквито и да било очаквания за скорошна развръзка. Министерство на културата, очевидно, не може да се справи с решаването на този проблем в рамките на своята компетентност, вследствие на което си позволи публично да политизира казуса НГДЕК. Това е и повод да изложим лично на Вас темата за съдбата на Националната гимназия за древни езици и култури в София. 

Убедени сме, че преместването на учениците от Класическата гимназия в ремонтираната сграда на ул. "Баба" в кв. "Модерно предградие" няма да помогне на Министерство на културата да отчете проекта си, финансиран с европейски средства в размер на 2,2 милиона лева (уточняваме, че сумата съфинансирана от ЕС е 1 868 639,85 лв.) поради сериозни нарушения в провеждането на процедурите по обществени поръчки в рамките на проекта и качеството на извършения ремонт. Елементарен е опитът на министерството да внуши на обществото, че ученици и родители проявяват "капризи". Но каприз ли е, когато отказваш луксозно ремонтираната сграда в кв. "Модерно предградие" и избираш полуразрушената сграда на 13-то СОУ, която никой не иска да ползва? Очевидно, не става въпрос за разглезени деца и родители с излишни претенции, а за нещо по-голямо от сграден фонд, ремонтиран за 2,2 мил. лева. 

Става въпрос за каузата на класическото образование в България, за стратегията на държавата в областта на културата и образованието. Разтревожени сме, че всеки опит да се остави учебния процес в 13-то СОУ, се представя като "претенция" за учене в центъра на града, което профанизира разговора и прави диалога невъзможен. Истината, която никой не иска да каже, е, че НГДЕК не беше временно настанена заради ремонта на ул. "Баба" в сградата на 13-то СОУ, а тази сграда бе предоставена от Столичната община, с решение на СОС за трайно 10-годишно ползване от Класическата гимназия и нищо не налага връщането на учениците в кв. "Модерно предградие”. В действията на министерството по този казус прозира единствено чиновнически опит за отчитането на един проект, без идея за развитието на НГДЕК. Тъй като проектът сам по себе си е компрометиран, доказа се наличието на азбест и то след завършването на ремонта, изпълнението е видимо некачествено и са налице редица сериозни нарушения в процедурите по изпълнението му, същият, не само че няма да бъде одобрен от съответните институции, но може да доведе до сериозна криза на доверието на европейските институции към българската държава, в частност към Министерството на културата, което очаква и се надява да е бенефициент по редица други бъдещи проекти. 

Недопустимо е да се правят опити и внушения за противопоставяне на различни професионални групи в областта на културата с елементарното и невярно твърдение, че похарчените пари за ремонта по проекта ще бъдат за сметка на други проекти. Училищното настоятелство вярва, че българската държава може да ремонтира едно българско училище със средства от държавния бюджет и да не се възползва от европейското финансиране, когато това би засегнало стратегически проект, какъвто е този с класическото образование в държавите от Европейския съюз. Защо не може да бъде отчетен проектът за ремонт на сградата на НГДЕК? Поради нарушения на изискванията по организацията и реализацията на проекта (който е писан за училище по изкуствата, а не за училище по култура, каквото е НГДЕК), а именно:

1. Министерството на културата прави промяна на целия ръководен екип на проекта - ръководител, координатор и счетоводител, непосредствено след приключването на ремонта (предмет на проекта) през октомври 2013 г.;

2. Министерството на културата обявява открита процедура по ЗОП за избор на ръководител, координатор и счетоводител, едновременно за два различни европейски проекта (НГДЕК, София и Музикалното училище "Любомир Пипков", Плевен);

3. Министерството на културата избира ръководител и координатор на проекта през ноември 2013 г. и подписва с тях договори за 12 месеца, когато проекта е с продължителност 24 месеца. Договорите са на стойност съответно за ръководител 28 700 лв. без ДДС и за координатор 27 400 лв. без ДДС;

4. Дейността по посочените договори е приета и отчетена през декември 2014 г., четири месеца преди приключването на проекта (5 април 2015 г.) Изрично изискване в договора е: "Администрирането и отчитането на проекта ще бъдат осъществявани от ръководителя и проектния екип”;

5. Министерството на културата не избира счетоводител в откритата процедура по ЗОП и назначава служител на министерството, чийто договор не е публичен за разлика от другите, които са публикувани от Агенцията по обществени поръчки;

6. С европейски средства е ремонтирана сграда, в конструкцията на която се знае, че има азбест, което е в абсолютно противоречие с европейското законодателство;

7. По проекта е заложена цялостна смяна на дограмата на сградата, а реално е сменена частично;

8. Компрометирана изцяло е гръмоотводната инсталация на покрива, поради некачественото й изпълнение;

9. Не функционират и не са адекватно разположени рампите за хора в неравностойно положение, което ги прави на практика недостъпни.

Училищното настоятелство на НГДЕК няма съмнение, че посочените по-горе сериозни нарушения в реализирането и отчитането на дейностите компрометират проекта за ремонта на сградата на Класическата гимназия, което ще затрудни Управляващия орган МРРБ да одобри плащането по него. А през 2017 г. предстои европейски одит по тези проекти, като приоритетно ще бъдат проверявани проектите, за които има подадени сигнали за нарушения, какъвто е този проект. 

Ние се надяваме на Вашето разбиране и съдействие да разрешаване на казуса с Класическата гимназия, възстановяването на нормалния учебен процес в нея, тъй като в момента мнозинството от децата не ходят на училище, а 38 учители подадоха заявления за напускане.

Разчитаме на среща между Вас и Настоятелството за намиране на решение, свързано с бъдещето на Класическата гимназия. Убедени сме в думите на г-жа Кристалина Георгиева, че е важно да използваме европейските средства така, че те да дават по-добра перспектива на бенефициентите си, а не да ги лишават от нея, какъвто е случаят с НГДЕК. 

Информираме Ви, че в средата на месец февруари сме депозирали писмо с искане за среща с Вас в деловодството на Министерския съвет".

В отговор Министерството на културата обвини НГДЕК в самоуправство:

Изложените в писмото на Училищното настоятелство твърдения не отговарят на истината и целят манипулиране на общественото мнение. С цел внасяне на яснота по казуса, Ви уведомяваме: 

С Решение № 904/17.11.2004 година на Министерски съвет, на МК за нуждите на НГДЕК безвъзмездно е предоставена собствеността на имот, находящ се на ул. "Баба” № 16, където Класическата гимназия се помещава до 17.09.2013 година включително. 

С Решение № 400/18.07.2013 година Столичният ОС предоставя на МК безвъзмездно за управление за срок от 10 г. общински недвижим имот, представляващ – партер, 1-ви, 2-ри и 3-ти етаж от сграда, находяща се на ул. "Св.Св. Кирил и Методий” № 63. С Решение № 581/ 24.10.2013 г. на СОС е допълнено, че "предоставеният имот включва и прилежащият училищен двор. Конкретните образователни дейности, за които се предоставя имотът, съгласно Писмо от министъра на културата № 07-00-50 от 02.07.2013 г., са за нуждите на НГДЕК "Константин Кирил Философ”. 

Поради закъснението на ремонтните дейности във връзка с изпълнението на проект "Реконструкция и модернизация за осигуряване на достъпна среда и провеждане на енергоефективни мерки при ремонт на НГДЕК, учебните занятия са преместени без изрична писмена заповед (което е вид самоуправство) в сградата на бившето 13-то училище, находяща се на ул. "Св.Св. Кирил и Методий” № 63. 

Във връзка с изложеното в писмото по отношение на изпълнението на дейностите по проекта: 

1. Екипът за управление на проекта не е подменян по време на изпълнението на проект "Реконструкция и модернизация за осигуряване на достъпна среда и провеждане на енергоефективни мерки при ремонт на НГДЕК.

2. Обявената от МК обществена поръчка е с предмет: Сформиране на екип за организацията, администрирането и управлението на проекти: ВG161РО001/1.1-05/2008/001-018 "Реконструкция и модернизация за осигуряване на достъпна среда и провеждане на енергоефективни мерки при ремонт на Национално училище по изкуствата "Панайот Пипков", гр. Плевен" , ВG161РО001/1.1-05/2008/001-019 "Реконструкция и организация за осигуряване на достъпна среда и провеждане на ефективни мерки при ремонт па Национално училище за танцово изкуство гр. София", ВG161РО001/1.1-05/2008/001-020 "Реконструкция и модернизация за осигуряване на достъпна среда и провеждане на енергоефективни мерки при ремонт на Национална гимназия за древни езици и култури "Константин Кирил Философ” и е обявена на 20.06.2013 година. С Решение от 16.07.2013 г. е прекратена процедурата за възлагане на обществената поръчка по обособена позиция № 3 – Счетоводител. 

3. Не отговаря на истината твърдението, че сключените договори с екипа за управление на проектите са със срок 12 месеца, когато проектът е с продължителност 24 месеца. Договорите са на стойност съответно за ръководител - 28 700 лв. без ДДС и за координатор - 27 400 лв. без ДДС, общо за трите проекта. С избраните изпълнители са сключени и договори със срок до края на изпълнението на проектите. 

4. По отношение твърдението, че дейността по посочените договори е приета и отчетена пред декември 2014 г., четири месеца преди приключване на проекта, следва да се има предвид следното: касае се за три проекта, изпълнявани по ОП "Регионално развитие”, два от които са отчетени от МК през декември 2014 г.. Дейностите по договорите на екипа за управление са изпълнени в тяхната цялост и за възложителя, в случая МК, е налице задължение да уведоми Агенцията по обществени поръчки за тяхното изпълнение. Твърденията в писмото показват не само непознаване на правилата за изпълнението на проекти, финансирани по ОП, но и на правилата на провеждане на обществени поръчки. 

5. По отношение това, че е назначен служител от МК като счетоводител по проекта – същото не е закононарушение, такава законова възможност е регламентирана в Постановление № 330 от 5 декември 2011 г. на Министерски съвет. 

6. Твърденията за наличието на азбест в конструкцията са несъстоятелни и не отговарят на истината, още повече че МК е предприело всички мерки и съответно етернитовите преградни стени са били отстранени. Това е така и съгласно Протокол № 8/26.09.2014 г. от извършен Анализ на прахови проби от въздуха в помещения на НГДЕК в София на ул."Баба" № 16 в "Модерно предградие", който е публикуван и на страницата на МК на 24.02.2015 г.

7. Спекулация са и твърденията относно подмяната на дограмата. Проектът не предвижда цялостна подмяна на дограмата и такава не е извършвана, тъй като голяма част от нея е подменена в предишен период от ръководството на училището. 

8. По отношение компрометираната гръмоотводна инсталация – МК заявява, че се касае не за некачествено изпълнение, а за злонамерени действия, допуснати в резултат на лошо стопанисване на сградата. 

9. Рампите за хора с увреждания са разположени в границите на имота, същите функционират. Достъп до училището и до асансьора има и откъм двора на училищния двор. Още повече, че вратата на официалния вход е постоянно заключена от училищното ръководство, което наистина прави рампите за хора с увреждания неизползваеми. 
Провеждането на нормален учебен процес е в задълженията на директора на училището и на учителите от гимназията. С действията си МК не нарушава нормалното протичане на учебните занятия, дори напротив. Заповедта за преместване на учебните занятия е 29.01.2015 година и на директора на училището е даден един достатъчно дълъг срок за поетапното преместване на учебните занятия в рамките на зимната ваканция на учениците, без това да доведе до нарушаване на учебния процес в НГДЕК. 

Не може да бъде вменяван като отговорност на Министерство на културата фактът, че ученици не посещават учебни занятия, санкциите за такива ученици са от компетентността на училищното ръководство и то следва да предприеме адекватни мерки за преустановяване на тази порочна практика.

 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Марлон" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • Сега "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.