Основният ремонт на опасните участъци от автомагистралите "Тракия" и "Хемус" ще започнат от края на април и работата по тях ще продължи едновременно чак до октомври. През тези пет месеца предвиждането с автомобили до морето ще е силно затруднено и бавно, тъй като на много места по двете магистрали ще се наложи ограничаване на скоростта и двупосочно насрещно движение само в едната лента. Това каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова след днешното редовно заседание на правителството.
Министерски съвет гласува проектопостановление за отпускане на допълнителна помощ до 100 млн. лв. от републиканския бюджет за Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Изпълнителна агенция "Пътища" за цялостна реконструкция на общо 80 километра критични участъци от автомагистралите "Тракия" и "Хемус". След последната тежка зима те са станали изключително опасни, тъй като освен всичко не са оправяни основно от 20-30 години, съобщи Павлова.
От 1 април по въпросните рискови отсечки бяха въведени ограничения в скоростта като превантивна мярка срещу автоинциденти.
Одобрените до 100 млн. лв. ще бъдат отпускани през този период по етапно и при ясен график. Цялостният ремонт и рехабилитация на тези участъци включват пълно ремонтиране и рехабилитиране, включително и на пътната основа, подчерта Павлова.
Участъците по "Тракия", по които движението ще бъде ограничено през целия период и придвижването ще е трудно саот 5-ти до 10-ти километър, от 60-ти до 90-ти километър и от 119-ти до 134-ти километър. Четири пък са пътните отрязъци за спешен ремонт по "Хемус". Те се намират в участъка по направлението Шумен-Варна и също изцяло ще бъдат ремонтирани и рехабилитирани в основата на пътното платно.
Освен това в рамките на тези средства по протежение на около 150 км по двете магистрали ще бъдат реконструирани и всички мостови съоръжения, включително и делатационни фуги, отводняване, пътна маркировка, пътни знаци и мантинели, каза още регионалният министър. Тези изключително важни ремонтни дейности били наложителни заради опасните и остарели пътни съоръжения и мостовете, които не са подменяни от десетилетия. Като пример Павлова даде пропадналото платно на АМ "Хемус" при Елешница на 8-ми километър, където са се отворили и фугите. Мостът е затворен от месец и създава затруднения за движението поради факта, че е опасен за преминаващите коли. Тя посочи, че освен дупките в асфалта, фугите на моста са компрометирани до такава степен, че са се отворили и бетонната плоча на конструкцията е пропаднала чак до арматурата. Такова било състоянието и на някои от другите мостове по двете магистрали. По предварителни данни само мостът при Елешница щял да глътне около 3-4 млн. лв, тъй като се налагало пълна подмяна на асфалта, плочите и хидроизолацията.
Паралелно с това по двете магистрали са се образували аквапланинги, които водят до наводнения по тях при по-обилни валежи, стана ясно още. В тези критични участъци са предвидени дейности по отводняване и промяна на пътното платно, така че вече да не се получава аквапланинг. На тези места също ще бъдат сменени пътните маркировки, знаците, сигнализацията и мантинелите, тъй като са в изключително лошо състояние, подчерта министърът.
С допълнителния бюджет ще бъдат покрити и довършителните работи, започнати по времето на предишния кабинет "Борисов" на опасните големи виедукти по "Тракия" и Хемус". Павлова поясни, че това за виедукт "Бебреш" на АМ "Хемус", на който ще се довършва дясното платно, както и на виедуктите по АМ "Тракия" – при 61-ви и 67-ми километър. Там също било изпълнено само едното платно, но работата не е била подновена при кабинета "Орешарски", а на изпълнителите не е било заплатено. Павлова обеща до края на годината тези участъци да бъдат довършени и разплатени.
Всичко това обаче означава, че през целия строителен сезон, който започва сега - от края на месец април - та до октомври, всички ремонтни работи ще се извършват едновременно. В момента Агенция "Пътища" заедно с фирмите, които извършват ремонтите изготвят график за временна организация на движението, който ще бъде съгласуван с КАТ.
Министърът подчерта изрично, че това първо означава ограничаване на скоростта по тези участъци; и второ, докато се ремонтира цялото платно в посока София например или Варна, цялото движение да се извършва двупосочно в насрещната лента. "Това ще ограничи движението и ще доведе до сериозно забавяне в придвижването", призна тя.
"Затова апелирам към всички пътуващи да имат търпението, че когато се извършват такива сериозни ремонтни дейности, трябва да проверяват разбиране и да си предвидят повече време за пътуване. Обходни маршрути през селата не навсякъде могат да бъдат предложени, което налага да се използва двупосочно насрещно движение, което ще продължи през цялото лято.
"Да, и за Гергьовден, и за 9 май, и за 1 юни, и така - цяло лято, ще бъде ограничението по всички участъци на двете магистрали, които ще бъдат ремонтирани", категорична бе Лиляна Павлова и обясни, че такава сложна работа не може да се свърши по-бързо. И отсече: "Знаем, че репликите бяха: "Асфалт не се яде.", но виждате, че и без асфалт не може. Тези ремонти са важни и аз разчитам на разбирането на пътуващите, че това лято пътуването ни до морето ще е по-бавно и по-трудно. Но в крайна сметка го правим за добро. Искаме ремонтът да е качествен и устойчив, а не да направим няколко кръпки, които се отварят веднага след всеки зимен сезон заради химикали, които се използват срещу заснежаване.