Български технологии в хранилището за радиоактивни отпадъци

€70 млн. ще струва изграждането на първия етап, търсят се 140 млн. за втория и третия

по статията работи: Кристиан Костурков | 30.03.2018 | 12:32

Националното хранилище за ниско и средно радиоактивни отпадъци (НХ РАО), което се изгражда в момента в съседство на спрените блокове блокове на АЕЦ "Козлодуй", се строи с използването на технологии, разработени у нас. Това обясни главният инженер на НХ РАО Ира Стефанова.

Хранилището се състои от 3 платформи. Всяка от тях ще могат да поберат по 6336 контейнера. Или общо 19 008 за цялото НХ РАО. В него ще бъдат съхранявани около 140 000 куб. метра отпадъци, чийто размер предварително ще бъде намален още на площадката на малките блокове на АЕЦ "Козлодуй", които в момента се разглобяват, а за тази дейност е изграждат специални съоръжения. Които, между другото, са почти готови.

То ще бъде изградено на 3 степени – за всяка от платформите. Първата се изгражда в момента, като голяма част от дейностите са изпълнени. Прави се и инфраструктурата към целия обект. Изкопът е готов на 94% (над 900 000 куб. метра земна маса), като останалите 6 на сто (около 1 метър) напълно умишлено все още не са изкопани, за да останат като защита на най-долния слой на почвата и земната основа от всички неблагоприятни атмосферни условия до последния момент. Те ще бъдат изкопани веднага преди да бъде положена льосоциментната възглавница, която ще играе ролята на дъно на хранилището и ще защитава почвата под него.

Именно тази льосоциментна възглавница ще бъде изградена по технология, създаден у нас. За нея вече е подбран и съхраняван в депо специално подбран льос, обясни Стефанова. Въпросната възглавница ще бъде с дебелина 5 метра. Отделно има и други 800 000 куб. Метра льос, който ще се използва, заз да бъде засипано хранилището след като бъде запълнена и последната клетка от третата платформа.

В близките месеци ще бъде изградена тестова льосоциментна възглавница, за да се изпробва технологията, която ще се използва за голямото хранилище. Предстои и изграждането на тестова клетка, отново с цел изпробване на технологията в реални условия. След като бъдат готови, Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", което изгражда и ще стопанисва хранилището, ще внесе документацията за одобрение в Агенцията за ядрено регулиране (АЯР). След което ще се пристъпи към изграждането на льосоциментната основа. Това е предвидено да отнеме 18 месеца. "Технологията е доста бавна. Освен това се прекъсва, защото паралелно с льосоциментната възглавница се изгражда и част от инфраструктурата на хранилището, например галерии за наблюдение и контрол на филтрата, крана, подвижния покрив и т.н.", обясни Стефанова

"Технологията, по която се изгражда НХ РАО, е базирана на международния опит и съвременните изисквания. Нашето референтно хранилище е "Ел Кабрил" в Испания. (Изградено в национален парк с гора – бел.ред.). Технологията, по която ще се изгражда льосоциментната възглавница е наша, българска. Макар льосоциментни основи правят и на други места, където има льос – например в Съединените щати. Технологията, по която ще се изграждат клетките на хранилището, също е наша, българска – по какъв начин ще се извърши циментирането, как ще се направят кофражите, как ще се направи арматурата и т.н.", обясни Стефанова.

По отношение на льосоциментната възглавница тя уточни, че ще се смесват 95% льос с 5% цимент. В нея пък ще бъде вградена система за контрол на инфилтрата, което означава, че всяка капка вода, която може да проникне, ще бъде улавяна и изследвана.

Вторият етап ще бъде изграден през следващите от 10 до 20 години. И третият по-късно. 65 души ще работят в НХ РАО през целия 60-годишен период на експлоатацията му.

По проект е предвидено хранилището да бъде използвано за срок от 60 години. След това ще бъде запечатано, което ще отнеме до 15 години. Всяка от платфрмите ще има по 22 клетки за погребване. Във всяка от тях ниско и средно радиоактивните отпадъци ще бъдат съхранявани в стоманобетонни контейнери с размер 2 на 2 на 2 метра. Освен това всяка клетка ще има 60-сантиметрова железобетонна плоча, 50 см стени и 60 см покривна плоча, отново всичко е железобетон.

МРРБ и АЯР са органите, които следят, контролират и лицензират дейностите, които се извършват на площадка "Радиана". За момента няма никакво забавяне на строителните дейности, всичко се изпълнява в заложените срокове. До 2021 г. трябва да завърши изграждането на първия етап.

Необходимото за него финансиране е напълно осигурено. За целта е сключено е грантово споразумение, чиято стойност е приблизително 70 млн. евро. Следващите два етапа обаче ще бъдат изграждани с финансиране от българска страна. Парите ще дойдат от Фонд "Радиоактивни отпадъци", обясни Стефанова. И отбеляза, че цената на втория и третия етап ще бъде приблизително колкото на първия. Т.е. около 140 млн. евро ще трябва да бъдат похарчени за тях2044854

2044856


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 14:00 "Петолиние на паметта
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • Сега "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • Сега "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.