Космическо "цунами" възкресява мъртви галактики

Изпаднали в кома галактики се пробудили и започнали да формират звезди с умопомрачителна скорост

по статията работи: iNews.bg | 27.04.2015 | 11:43
Космическо "цунами" възкресява мъртви галактики
Andra Stroe

Безжизнените елиптични галактики, в които вече не се формират нови звезди, могат да бъдат "възкресени" благодарение на гигантско космическо "цунами" – вълни, пораждани в резултат на сблъсъци на съседни галактики, става ясно от статия, публикувана в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

"Смятахме, че други галактики ще бъдат прости зрители по време на сблъсъци на техните съседи, но както се оказа, те играят водеща роля в тях. Галактиките в купа Наденица, изпаднали в кома в далечното минало, се пробудили и започнали да формират звезди с умопомрачителна скорост. Когато за първи път видяхме това в данните от наблюденията, не повярвахме на очите си", казва Андра Стро (Andra Stroe) от Лайденския университет (Холандия).

Стро и колегите ѝ стигнали до този извод, анализирайки данните, събрани с помощта на редица наземни телескопи по време на наблюденията на два галактични купа – CIZA J2242.8+5301 в съзвездие Гущер, който учените наричат "Наденица", и 1RXS J0603.3+4213 в съзвездие Колар.

Тези два купа отдавна привличат вниманието на учените, поради това, че сега преживяват период на интензивни сблъсъци и сливане на отделните галактики в тях. Наблюденията на тези сблъсъци помагат на учените да разкриват свойствата на тъмната материя и как взаимодейства тя с останалите купове.

Докато наблюдавали "Наденица", авторите открили нещо невероятно – мощните ударни вълни, пораждани от сблъскващите се галактики, значително променяли структурата не само на междугалактичната среда, но и на близките си съседки. Тези вълни смесвали материята на галактиките, карайки ги да се обединяват и да се охлаждат съществено, като по този начин създавали всички условия за поява на "звездни люлки" и раждане на нови звезди.

Както твърдят учените, подобно възраждане ще продължава изключително кратко – благодарение на прекалено ефективното смесване на газа в галактиките в тях предимно ще се раждат големи звезди, които ще живеят само няколко милиона години е след това ще се взривят в мощни свръхнови, които ще изхвърлят останките газ и отново ще върнат "Наденица" в безжизнено състояние.

В близко време учените ще се опитат да разберат протичат ли подобни процеси във всички галактични купове, или "Наденица" е изключение от правилата, допълва РИА Новости.

• Сега Говори сега следобеден блок