Ромео и Жулиета от света на динозаврите

Двойката овираптори, загинали преди 75 млн. години, е открита в пустинята Гоби

по статията работи: iNews.bg | 06.04.2015 | 14:30
Ромео и Жулиета от света на динозаврите
Scott Persons, University of Alberta

Американски палеонтолог изяснил, че двойка овираптори, загинали преди 75 млн. години на територията на Китай, са самец, ухажващ женска. Вероятно динозаврите са загинали заедно, поради което учените ги нарекли "Ромео и Жулиета", съобщава Live Science.

Двойката овираптори (покрити с пера динозаври от периода креда) е открита в пустинята Гоби (Вътрешна Монголия). Те веднага били били кръстени Ромео и Жулиета, но това прозвище не минало веднага научна проверка.

Според водещия автор на изследването Скот Парсънс е изключително трудно да се определи пола на динозаврите, тъй като меките тъкани почти никога не оставят следи във фосилите. За да решат този въпрос, Парсънс и колегите му сравнили останките на овирапторите с анатомичното устройство на съвременни птици.

Учените открили следи от дълги пера на опашките на овирапторите. За полет тези пера явно са били безполезни, по-скоро те са изпълнявали същата функция, както и опашното оперение на съвременните пауни, пуйки и яребици – да привличат вниманието на противоположния пол.

Анализът на тазовите кости на овирапторите показал гъвкавост на опашката и присъствието на силни мускули – всичко това помагало на динозаврите да показват опашките си по време на брачни танци.

След това палеонтолозите изяснили, че единият от овирапторите има по-големи тазови кости – явно свидетелство за полов диморфизъм (характерни различия в размера и другите особености от външността на самката и самеца).

"Макар по размер, възраст и основни черти анатомията на двата овираптора практически да не се отличават, Ромео се е отличавал с по-големи тазови кости с характерна форма, която му е позволявала да разтваря опашка и да привлича самките. При Жулиета тези кости са били по-малки и устроени доста по-просто", разказва Парсънс.

Но каквото и да се е случило с двойката в пустинята, до какъвто и стадий на отношенията да е стигнал техният роман, овирапторите са били засипани от пясък или буря, която ги е съхранила за човечеството, допълва Lenta.ru.

Още новини от света на науката можете да откриете в Мегавселена.

• Сега Говори сега следобеден блок