Телескопът ALMA откри космическо "динозавърско яйце"

Словосъчетанието "кълбовиден куп" е синоним на старост за астрономите, но този тук е изключение!

по статията работи: iNews.bg | 10.05.2015 | 15:00
Телескопът ALMA откри космическо "динозавърско яйце"
NASA/ ALMA (ESO/NAOJ/NRAO) / NASA/ESA Hubble Space Telescope

Астрономите са открили в съзвездие Врана своеобразно "динозавърско яйце" – новороден кълбовиден куп, в който се формират милиони нови светила, става ясно от статия, публикувана в Astrophysical Journal.

"Открихме жив пример за един от най-древните и екстремни методи за формиране на звезди във Вселената. Този необичаен куп е като изваден от ранните дни на Вселената. Откритието на обект, който притежава всички признаци на кълбовиден куп, но при това още не е започнал да ражда звезди, се явява за нас същото, както палеонтолог да открие "свежо" динозавърско яйце, от което аха-аха ще започне да се излюпва древно влечуго", казва Келси Джонсън (Kelsey Johnson) от университета на Вирджиния в Шарлотсвил (САЩ).

Джонсън и колегите му наблюдавали галактиките "антени" NGC 4038 и NGC 4039 в съзвездие Врана, които наскоро преживели сблъсък помежду си, с инструментите на мощния радиотелескоп ALMA, построен в чилийската пустиня Атакама.

Сблъсъкът довел не само до деформация на галактиките и раждане на прочутите "антени" – светещи потоци от звезди, "откъснати" от тялото на NGC 4038 и NGC 4039, но и до смесване на материя и свързания с това бум на звездообразуване в тях.

Едно от следствията на този сблъсък е станало раждането на гигантски кълбовиден куп, който астрономите на шега наричат "Фойерверк" – той се явява единственият днес пример за подобно семейство звезди в неговото новородено състояние.

Днес словосъчетанието "кълбовиден куп" се явява своеобразен синоним на старост за астрономите – повечето известни ни обекти от такъв род се явяват най-древните части от покрайнините на Млечния път и други галактики, които са се формирали преди около 12 млрд. години и дори по-рано.

1502939В такива купове вече не се раждат звезди и астрономите практически нищо не знаят за това как се формират такива обекти.

Поради тази причина "Фойерверк" се явява огромна ценност за астрофизиците, тъй като неговото изучаване ще им позволи да разберат как възникват тези плътни семейства от звезди, как в тях се раждат светила и защо процесите по звездообразуване там постепенно се прекратяват.

Предварителните наблюдения, които Джонсън и колегите му провели с помощта на ALMA, разкрили още един от необичайните фактори в неговия живот, който може да обясни защо в заобикалящите ни галактики липсват млади кълбовидни купове.

Оказва се, че газът на "Фойерверк" се свива от външни сили, чието налягане 10 000 пъти превишава типичните стойности за междузвездна среда. Вероятно такива сили доста по-често са се срещали в ранната Вселена, когато галактиките активно се сблъсквали и сливали.

Днес подобни условия възникват само при най-мощните космически "произшествия" – като сблъсък на галактики "антени", което прави откриването на новородени кълбовидни купове изключително сложна задача.

Източник: Мегавселена