Повод за срещата на омбудсмана Мая Манолова с изпълнителния директор на
"Топлофикация София" ЕАД Сашо Чакалски са жалбите и сигналите до
институцията за много високи сметки за отопление за м. март в сравнение с по-
студените два предходни месеца, когато сметките са били значително по-ниски.
Има случаи, в които увеличението е двойно.
По време на срещата се констатира, че по официална информация средното
увеличение за битовите потребители за м. март 2018 г. спрямо м. март 2017 г. е с
близо 60%. Това се дължи основно на две причини. От една страна увеличението
на цената на топлинната енергия с над 24%, (одобрена от КЕВР), въпреки
гражданските протести от м. април 2017 г., и от друга – разпоредбите на
Наредбата за топлоснабдяването.
В същото време от "Топлофикация" считат, че няма проблеми с нормативната
уредба.
Омбудсманът смята, че дружеството трябва да посочва проблемите,
произтичащи от прилагането на Наредбата за топлоснабдяването и своевременно
да сигнализира Министерство на енергетиката. Нужно е да проявява по-голяма
активност, когато са ощетени гражданите, какъвто е случая с прогнозните сметки.
Доброто управление означава своевременно да се реагира на несправедливите
практики.
В случая с мартенските прогнозни сметки клиентите на топлофикационните
дружества безлихвено ги кредитират, а изравнителните сметки ще бъдат готови
през м. юли, а едва през м. август хората ще могат да си получат надвзетите суми.
На срещата омбудсманът поиска за пореден път от "Топлофикация София"
ЕАД да информират по ясен и разбираем за хората начин как са формирани
високите сметки. Освен това настоя във фактурите, на отделен ред, дружеството
да посочва и количеството топлинна енергия за сградна инсталация и стойността
й, каквото е и изискването на чл.30, ал.3, т.13 от Общите им условия, одобрени от
КЕВР.
По повод високите сметки за м. март 2018 г. и Решение № 4777/13.04.2018 г.
на ВАС по адм. д. № 1372/2016 г., с което се отменя формулата, приета в т.6.1.1 от
Методиката за дялово разпределение на топлинната енергия в сгради-етажна
собственост, омбудсманът изпрати писмо до министъра на енергетиката, в което за
пореден път поиска да се проведе широка обществена дискусия с участието на
компетентните държавни институции, в т.ч. и омбудсмана, както и граждански
организации, за изменение и допълнение на Закона за енергетиката и на
Наредбата за топлоснабдянатето, в защита правата и интересите на
потребителите на топлинна енергия.
Мая Манолова подчерта, че изцяло споделя мотивите на съдебния акт, с
който се отмени формулата за изчисление на сградната инсталация.
На срещата бе обсъден и фактът, че омбудсманът не е получила исканата от
нея информация за какво "Топлофикация София" харчи юрисконсулските
хонорари, заради които сметките на длъжниците набъбваха в пъти и в резултат, на
което общественият защитник осъди дружеството на две инстанции.