Откриване на градската железница на София

Събитието ще се състои в 13:15 ч. на гара Банкя

по статията работи: iNews.bg | 09.12.2018 | 09:50

Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" организира откриване на градската железница на София. То ще се състои на 9 декември 2018 г, от 13.15 ч на гара Банкя. Това е часът, в който ще пристигне първият обеден влак на градската железница, тръгващ от гара Казичене в 12.05 ч.

Градската железница на София – бъдеще без съмнение

Един неочакван подарък ще получат жителите на столицата преди Коледа. Той не е обещаван, не е следен под лупа, но със сигурност може да се определи като революционен. От 9 декември тръгват първите по рода си влакове на БДЖ, които ще пресичат града, без да се налага пътниците да се прекачват на Централна гара за да стигнат, например, от Божурище до Подуене и обратно. На пръв поглед промяната не буди някакви специални очаквания – жп линията и до този момент е съществувала, а с оглед на хроничните проблеми на БДЖ по осигуряването на подвижен състав мнозинството пътуващи обикновено просто се радват, ако успеят да се качат на някакъв влак и той не ги изостави някъде.

Какво постигна сдружението?

Началото на тази инициатива е поставено от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура", като продължение на завършения международен проект Rail4SEE. В него Столична община и "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД поемат ангажименти за интегриране на железниците в градския транспорт още през 2014 г. Сдружението участва с външни експерти към Столична община, като виждайки, че нищо от договореното в рамките на проекта не се реализира, през 2016 г. излизат с първа медийна публикация за значението на жп направлението Банкя – Казичене в транспортната система на града. От тогава започват интензивни разговори с институциите, които целят да ги запознаят с потенциала на предложението. Първи в процеса са включени представителите на столичния общински съвет, от които инициаторите разбират, че Столична община изобщо не е запозната с възможностите за интегрирането на железниците в системата на обществения транспорт на града. Стига се до там, че вместо общината да изрази позиция в подкрепа на предложението пред БДЖ, какъвто е процесът по закон, кметът изпраща искане за становище. Това объркване коства цяла година забавяне, която е използвана за последвали преговори с БДЖ и бизнеса. Преговорите в един момент водят до задънена улица, като това налага провеждането на първа по рода си четиристранна среща между представители на Столична община, "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД, Държавно предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура", организирана по инициатива на сдружението. Едва след тази среща става ясно, че всъщност интересът на пътниците може да бъде удовлетворен, като влаковете наистина биват заложени в разписанието за 2019 г.

Защо градски влакове?

Концепцията за включване на влаковете в системата на градския транспорт е широко разпространена по света. У нас първи опит в тази насока се прави в края на 80-те години на ХХ век, но поради неизвестни причини той така и не бива възприет за успешен, съответно е преустановен малко след започването му. Нарастващото търсене на превози в града през последните години, води най-вече до ръст на моторизацията и задръстванията, като най-често изтъкваната мярка за борба с тях е строителството на метрото. Изграждането му в гъсто населените части на София е обосновано икономически, но в отдалечените квартали, както и при междуселищни превози то става неефективно. Точно тук изградената железопътна мрежа се оказва най-удачна, като предвидените връзки между нея и метрото са от основополагащо значение за успешното допълване на двете системи. Липсата на капиталови разходи (както строителни, така и времеви) обуславят възможността за провеждането на чисто организационни мерки, които да подобрят това допълване между градския транспорт и влаковете. Подобно е и реализираното между Банкя и Казичене. При него съществуващи влакове от вътрешността на страната, движили се доскоро до Централна гара София, се удължават до Банкя, създавайки нова услуга на територията на Столична община. В конкретния случай, удължените влакове са по направленията от Копривщица, Септември и Пловдив. Общо 5 чифта влакове ще се движат от новото разписание между Банкя и Казичене – два сутрешни, един обеден и два следобедни. От сдружението разбират, че това е крайно недостатъчно за привличане на повече пътници, затова още от началото на следващата година ще продължат с настояването за увеличаване на броя влакове. И напомнят, че същата организация трябва да се приложи за влаковете пристигащи в София от Перник, Своге и Драгоман.

Какво ни очаква следващите години?

От сдружението съобщават, че механичното удължаване на влакове няма да е достатъчно условие за дългосрочно и устойчиво привличане на пътници. Поради тази причина вече са изпратили искане до Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията за въвеждане на единна система за таксуване между влаковете на БДЖ и градския транспорт на Столична община. Необходими са единствено административни мерки, а правният анализ за действията, които трябва да се предрпиемат, е осигурен благодарение на проекта Rail4SEE. Що се касае до влаковете – системата от градски влакове би могла да превозва до 30 хил. пътници само на територията на Столична община до 2030 г., а отчитайки и крайградските пътувания дневните пътувания могат да достигнат до 100 хиляди. Ефектът за БДЖ би означавал нови между 1 и 10 милиона пътувания годишно, според степента на интегриране на влаковете с градския транспорт. Посоченият ръст ще се равнява на между 5% и 48% спрямо това, което в момента БДЖ превозва на територията на цялата страна.

Що се касае до пътниците, ръстът им ще бъде резултат от пренасочването от индивидуалните пътувания с личен автомобил. Това от своя страна ще намали задръстванията в София и пътните артерии с граничните общини. Натовареността на градския транспорт ще се повиши, т.к. пътуващите с влак ще се прекачват в метрото, трамваите и автобусите, на трансферните гари и спирки, създавайки единна транспортна система.

Визията за такава система е на бюрото на общинската и държавна администрация. От сдружението посочват, че изборът дали ще висим в задръствания или ще можем да пътуваме удобно е в техни ръце. Инициативата обаче ще продължи да настоява пътят за развитие да е към интегриран обществен транспорт в услуга на хората от столицата и региона. Затова и канят на официалното откриване на новата придобивка – на 9 декември (неделя) от 13.15ч на гарата в Банкя, където заедно да посрещнем първия обеден влак на градската железница.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 Следите остават
  • Сега "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "В ръкавиците на Пулеви" - спортна...
  • 00:00 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.5
  • Сега "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Любовни афери" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "Честни измамници: Отново в...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.