Спортните коли винаги са били на особена почит сред 90% от шофьорите. Млади, улегнали, дори по-възрастни – няма значение. Адреналинът в подобни автомобили е достатъчно притегателен за всички. За да се изживее подобно спортно усещане в една кола, не е достатъчно тя да бъде просто бърза. Такива има и при лимузините, SUV-тата и т.н. Но истинското спортно усещане от шофирането може да се усети само в някои автомобили. Един от тях е новият Renault Megane R.S. Trophy-R.
Както подсказва името, автомобилът е доработена версия на "стандартния” спортен Megane R.S. Визуално не се различава много от него, но пък това не важи спрямо нормалния компактен хечбек Renault Megane без добавки към името. При R.S. Trophy-R думичката "спорт” лъха отвсякъде. И отвън и отвътре. Достатъчно е човек само да го погледне и ще му стане ясно, че тук си говорим за нещо сериозно.
И няма как да е по друг начин, при положение че, това е автомобил, създаден за рекорди. Именно Renault Megane R.S. Trophy-R държи титлата за най-бърза обиколка на емблематичната германска писта "Нюрнбургринг” за кола от този клас с предно предаване. Но да се върнем към самия автомобил.
Още при отварянето на вратата и първия поглед към купето човек вече е наясно, че се качва в нещо много специално. Спортен волан, покрит с кожа алкантра и червени шевове, алуминиеви педали, нискo позиционирани Recaro седалки, червени предпазни колани, покрити с карбон елементи, не съвсем дискретен надпис Renault Sport над жабката… И си мислиш: "Със сигурност тази кола ще серозна работа”. По-късно, след като я покараш, спираш да го мислиш. Просто вече го знаеш и никой не може да те разубеди.
Настанявайки се на спортната седалка, която лично на мен ми беше изключително удобна и запалвайки мотора, което става с бутон, вече си наясно, че шоуто започва. Още при първото натискане на газта става ясно, че те очаква истинско приключение. Лошото е, че в градски условия Renault Megane R.S. Trophy-R не може да покаже пълния си капацитет. Освен в случаите, когато някой нагъл самозабравил се джигит с 20-ина годишна барака, на колято половината коне отдавна са избягали, тръгне да се "заяжда” на светофара. Е, изходът е един – показваш му къде е истината и продължаваш.
Колкото и спортно, респективно твърдо, да е очакването на Renault Megane R.S. Trophy-R, за такъв тип автомобил той е доста комфортен. Неприятности може да има само при улици, застлани с паветата от по-едрия тип, където няма как да се избегне по-сериозното друсане. Но пък като си си избрал спортен автомобил, ще търпиш. Друг изключително положителен елемент според мен е, че колата не е ниска и залепена за пътя като повечето от този клас. Това е изключително полезно за българските пътища, осеяни с дупки, защото не е нужно всеки път да мислиш какво ще одереш отдолу. Същото важи и за все по-разпространените повдигнати пешиходни пътеки. Дори и за тях Renault Megane R.S. Trophy-R е достатъчно висок, за да няма шофьорът притеснение дали няма да закачи праг, гърн, броня и т.н.
Излизайки извън задръстените градски улици и булеварди, колата вече се чувства в абсолютно свои води. Натискаш газта и буквално излиташ. За повече емоция е препоръчително да има и спътник, който да разказва на шофьора какви точно погледи има от околните коли. За да бъде емоцията още по-голяма обаче не трябва да се забравя един малък скромен бутон вляво под волана. Върху него с малки буквички е изписано заветното R.S. Натискайки го 2-литровият бензинов мотор вече разполага с пълния си потенциял от 275 к.с. и 360 Nm. И купонът започва. След като настъпиш педала на газта докрай, 6-те секунду ускорение от 0 до 100 км/ч ти се струват буквално миг. Това пък е придружено от приятния глух рев на мотора и страхотния саунд от гърнетата. Колата стои уникално на пътя, а ти летиш. Буквално. В някой момент се налага да намалиш, отпускаш газта и тъкмо адреналинът ти да спадне, когато чуваш характерното припукване от генерацията. Което те кара да се усмихнеш и да се почувстваш все едно си на пистата.
Най-готиното чувство от тази кола, поне за мен, е когато я караш по планински пътища с повечко завои. Там наистина човек се чувства като истински автомобилен състезател. Просто защото тя му го позволява. Стои толкова стабилно, че понякога можеш да се увлечеш. Затова трябва да се внимава. Все пак не сме на "Нюрнбургринг”.
Ако все пак човек отиде с този Megane R.S. Trophy-R до някоя писта, задължително трябва да се възползва от R.S. Monitor-ът. Това е една много приятна "джаджа”, която показва на дисплея над централната конзола различни характеристики на моментното състояние на мотора и колата, може да ви измери времето за една обиколка и т.н. В същото време R.S. Monitor дава и съвети как точно да се кара в определена ситуация, което е доста полезно, особено за непрофесионалисти на пистата.
Всичко казано дотук може и да надъхва достатъчно, но трябва да се знае, че удоволствието да шофираш спортен автомобил рекордьор на "Нюрнбургринг” си има и цена. Разходът на гориво, естествено, ще бръкне малко по-дълбоко в джоба. По книжка смесената консумация на Megane R.S. Trophy-R е 7.5 литра на 100 км. При мен той се закова на 9.1 литра. Но трябва да отбележа, че не съм карал по икономичните стандарти. Цените на този автомобил пък започват от 56 900 лв. с ДДС. С допълнителните екстри тестваната от мен кола достига 60 980 лв. с налога. Което не е малко, но не е и много предвид безценните емоции, които предоставя тази кола.