Той е голям, шведски, комфортен, ходи навсякъде и се кара сам (СНИМКИ)

Volvo V90 Cross Country – комфорт и приключенски дух в съчетание с космически технологии

по статията работи: Кристиан Костурков | 03.10.2017 | 14:13  13 Виж всички снимки

В Гьотеборг вигаги са били известни с големите си комбита. През миналата година Volvo изкара поредното си такова, позиционирано във високия клас – V90, заедно със седанът S90. Двата автомобила имат за цел да се намесят и да оставят поредния сериозен отпечатък на шведите в премиум сегмента на големите семейни и бизнес автомобили. Естествено всичко това нямаше как да мине и без всъдеходната Cross Country версия - друга запазена марка на шведите. Която първо си е изобретение на Volvo отпреди 20-ина години и второ, при съвременните тенденции, точно производителят от Гьотеборг нямаше как да пропусне да изкара такъв автомобил на пазара. В резултат се роди Volvo V90 Cross Country – едно изключително комби, голямо, луксозно, сигурно, способно да премине през всякакви пътища (и на места, където липсват дори черните), а и носител на невиждани досега в реалните автомобили технологии. Но последното едва ли ще е изненада за някого, след като сигурно половината системи в съвременното автомобилостроене са изобретени именно в Гьотеборг.

V90 Cross Country изглежда като типичен представител на марката от последните поколения и носи всичките й отличителни белези. Паралелно обаче дизайнерите са прекроили някои от характерните елементи, за да направят колата още по-лесно разпознаваема. Такива например са дневните LED светлини, които имат формата на (викингски) меч, голямата вдлъбната към двигателния отсек радиаторна решетка, огромната емблема в средата й... И цялостният стръвнишки поглед също.

1986075Отзад пък V90 Cross Country може да се каже, че до известна степен е пионер в дизайна на светлините. Нищо изненадващо не е, че те са издължени нагоре и следват страничните рамки на задното стъкло – нещо, което вече около 20 години наблюдаваме в дизайна на Volvo. Но при V90 Cross Country те имат и перпендикулярно разклонение, което "навлиза" от калниците към вътрешността на вратата на багажника. Точно под тях, в най-долната част на бронята, имаме два хромирани накрайника на изпускателните тръби, а малко по-нагоре между тях гордо стои надписът Cross Country.

Отстрани пък колата се отличава с издължената си форма, както си е и при стандартното V90. Отличителният белег на модификацията Cross Country пък са защитните лайсни под арките на калниците, с каквито са "облицовани" и праговете от край до край. Истината е, че тези защитни лайсни опасват цялата долна част на колата, за да защитят метала от евентуални драскотини при шофиране извън асфалтираните пътища, които да свалят лаковото покритие и в последствие това да доведе до корозия.

Колата разполага фабрично и със затъмнени задни стъкла (при по-високото ниво на оборудване), които допълнително придават класа. Иначе общото впечатление от цялостния дизайн на Volvo V90 Cross Country е, че той е типично шведски, изчистен, без нищо излишно и същевременно много стилен. Макар колата да е подготвена за по-сериозни терени и екстремни изживявания, в никакъв случай не може да се каже, че изглежда грубо. Но определено подсказва за възможностите си още от пръв поглед. Естествено прави сериозно впечатление и повдигнатото спрямо стандартното V90 купе, благодарение на което автомобилът преодолява по-лесно неравностите извън гладките шосета.

В интериорния дизайн автомобилът на пръв поглед леко изненадва. Първото нещо, което прави впечатление – вече я няма типичната много дълги години за моделите на Volvo централна конзола, която започваше от най-горната част на таблото и преливаше плавно надолу. Дизайнерите в Гьотеборг явно са решили коренно да променят тази част от вътрешността на автомобилите си. Запазени са обаче вертикалните големи въздуховоди, които обгръщат от горе до долу също вертикално разположения дисплей, чрез който се командват почти всички системи и настройки на автомобила. Благодарение на което бутони по централната конзола почти липсват. Наличните пък са разположени точно под него в една линия и в общ панел, като в средата се откроява този за увеличаване и намаляване на звука на аудио системата.

Друго много характерно за дизайнерските решения е това с бутона за запалване и гасене на двигателя. Освен, че той не се натиска, а се завърта вдясно и вляво, съответно за стартиране и спиране на мотора, е изключително стилен и в тази версия на модела имитира кристална облицовка. Подобна има и разположеният на няколко сантиметра зад него, чрез който се избира режимът на настройка на колата. Хитринката при него пък е, че работи като скрол на компютърна мишка. Изобщо иновациите и невижданите до момента в автомобилостроенето решения и технологии във Volvo V90 Cros Country са почти навсякъде.

1986074Изцяло дигитализираното арматурно табло, чиято функция тук изпълнява отново голям дисплей, не е нещо невиждано в съвременните коли. При стандартната му настройка то имитира класическо механично със скоростомер и оборотомер, а в средата между тях се сменят различни данни, в зависимост от избора на водача. Ако, например, е включил навигацията, там се появява доста голяма карта с маршрута и предстоящите отклонения, така че шофьорът няма никаква нужда да отклонява погледа си към дисплея на централната конзола, за да проследи бъдещите посоки, които трябва да следва към крайната дестинация. Естествено на арматурното табло се визуализира и куп друга информация за пътя и автомобила като например моментен разход на гориво, оставащи километри с наличното, също така последното ограничение на скоростта от "видяния" от камерата на колата знак, външната температура, предавката, ако водачът е избрал полуавтоматичната опция сам да сменя скоростите и т.н. Естествено там излизат и предупрежденията, като например за превишена скорост, не добре затворена врата, непоставен предпазен колан и др.

Както споменах и по-горе, Volvo V90 CC е пълно с иновации. Една от най-впечатляващите е полуавтономното движение на което автомобилът е способен. Полуавтономно даже в случая е меко казано. Такова щеше да е, ако си говорехме за класически темпомат, който поддържа скоростта, докато задачата на шофьора в това време се изчерпва със следенето на пътната обстановка и боравенето с волана. Да, ама не. За последното грижа отново има автомобилът и системите му. С натискането на един бутон колата вече сама следи лентата за движение и трафикът около себе си. Така шофьорът спокойно може не само да вдигне крака от педала на газта, но и ръцете от волана. И с изумление да установи, че той се движи сам и автомобилът сам коригира позицията си в лентата, в която се движи, дори и по шосето да следва завой. Специално по нашите пътища водачът не е добре да се доверява напълно на този асистент. Не заради него самия, а поради самите ни пътища. Както всеки активен шофьор се сеща, в България изобилства от шосета с едва видима или направо изтрита тотално маркировка. Или пък за участъци с двойна такава – я останалата от последния ремонт временна и до нея нанесена постоянна, я две постоянни, с които дори опитен шофьор не може да се оправи коя е истинската. Честно казано поради точно тези причини не посмях да изпробвам как ще се държи колата при такива ситуации с включен асистент за спазване на лентата за движение.

Опасните ситуации също са грижа на колата и системите й. А шофьорът вече става почти пътник. Казвам почти, тъй като не е препоръчително поради изброените по-горе причини, а и заради манталитета на много от водачите у нас, човек да разчита толкова много на съвременните системи в автомобилите. Но дори и имайки тези особености на пътното движение у нас, системите и асистентите за полуавтономно шофиране са прекрасни и наистина много полезни при дълъг път. Най-малкото, защото ще облекчат шофьора, съответно той няма да се уморява колкото, ако ги няма.

Естествено, след като говорим за Volvo и то един от последните модели, че и от високия клас, тук системите за сигурност са също на високо ниво. Активният темпомат, освен да поддържа избраната скорост, може и да намалява, ако колата пред нас го направи. А след това и да "настъпи" отново газта, ако има такава възможност. Системите за защита от челен удар, от страничен удар, от камшичен удар на пътниците, за аварийно спиране, за защита на пешеходци и т.н. едва ли има нужда да се споменават, тъй като са патент на шведите от много години, а и са част от програмата на компанията за нито една жертва в нов автомобил Volvo до 2020 г. От Гьотеборг още не са обявили програмата си за без жертви извън тяхна кола, но съм сигурен, че този ден не е далеч. Просто сигурността, животът и здравето на хората е издигната, меко казано, в култ при Volvo и то от десетилетия насам.

1986081Едно от най-големите предимства на Volvo V90 CC е вътрешното пространство. Инженерите и дизайнерите са употребили успешно всеки милиметър от интериора. Така се постига ефектът, че в редица коли с аналогични външни габарити, в купето им има по-малко място спрямо това тук. И не говоря само за шофьорската и "навигаторската" седалка, а и за тези отзад. Едва ли ще се намери човек, на когото вторият ред седалки в този автомобил ще му се стори тесен. Е, ако изключим някой гигант с височина 2.10 м или нещо от този сорт. Освен огромно място за коленете и главата, т.нар. пейка е и доста широка. Така че място за трима възрастни има достатъчно. Е да, ако се наложи някой да сяда в средата, няма да може да се възползва от, да ги наречем, индивидуалните анатомични седалки, оформени от двете страни отзад. Но пък попадналите в тях си гарантират едно много комфортно пътуване, дори и на дълги разстояния.

Интересното при тях обаче не свършва само с това. Във Volvo са помислили не само как да направят колата максимално сигурна и удобна, но и как да спестят някой лев на собствениците си. Не че тези коли са от евтините, но в случая това нововъведение е много полезно, а и наистина пести излишни разходи. Ако сте или смятате да ставате собственик на V90 CC и имате малко дете или пък две, изобщо забравете за покупка на детско столче. Само с едно движение седалката се вдига нагоре и от такава за възрастен човек, тя се превръща в детска. Не стига това, ами столче на Volvo има и две позиции за малчугани с различен ръст и тегло. За да няма никакъв риск за тях пък и позицията по височина на колана се променя, точно каквато възможност има при повечето автомобили на предните седалки.

За последните едва ли има нужда да се споменава, че са изключително удобни и човек се чувства прекрасно в тях. Опциите им за настройки са толкова много, че с каквато и анатомия да е седящият в тях, винаги ще ги нагласи така, че да се чувства все едно за него са правени. А имат и памет за две позиции. Та, ако колата се кара редовно от двама души, да не се налага всеки път да си разместват седалката един на друг - просто натискат бутона с предварително запаметената позиция и тя се заема автоматично от креслото.

Очаквано за Volvo, седалките са с куп патенти и системи за сигурност, така че при инцидент шофьорът и пътникът, ако не се отърват изобщо без, то със сигурност ще са с минимални контузии. Комфортът също е на изключително високо ниво. Освен подгряване за зимата, седалките имат и вентилация за лятото. Така кожата им няма да създаде дискомфорт при каквито и да било климатични условия. Да не забравя, че воланът също е с подгряване.

1986067Чувството на комфорт и лукс в това Volvo V90 CC се допълва и от прозрачният стъклен покрив, който внася допълнителен уют и чувство за връзка с природата. Освен това голяма част от него се отваря, така че при желание хората в колата да се почувстват още по-близо до свежия въздух и природата. Разбира се всичко е автоматично и се командва с бутон, включително и щората, която се пуска, за да спре слънчевите лъчи, които в някои моменти не са най-добрият приятел на хората в колата, особено по средата на лятото.

Панорамният покрив и отвореното му състояние имат доста сериозна конкуренция, когато става въпрос за чист и свеж въздух. V90 CC е снабден със системата CleanZone. Тя работи автоматично и при повишаване на замърсяването на околния въздух, появата на повече прахови частици, неприятни миризми и т.н., притокът на въздух отвън бива прекратен, за да не дишат шофьорът и пътниците отровите. Това става чрез пълното затваряне на въздуховодите, след което въздухът в купето започва да се филтрира и циркулира непрекъснато. Колко би било хубаво, ако всяка кола имаше тази способност, особено в градска среда.

Много ми хареса и функционалността, направо да кажа лукса на багажника. Очаквано за толкова голям автомобил той е огромен (с минимален обем 913 литра). Тук имаме също автоматично покривало на товарното пространство. А и двойно дъно, като под пода, който се повдига с амортисьор, за да не ни е заета едната ръка да го поддържаме вдигнат, можем да слагаме различни дребни и дори едри, но по-плоски предмети, които да не заемат от останалия обем. Имаме и цели 10 броя куки, на които да закачим нещата, за които не е препоръчително да се търкалят по време на превоз. Или пък на тях да закрепим мрежа. Имаме и преграда, която се повдига и ограничава движението на куфари или предмети между гърба на задните облегалки и средата на багажника. Автоматичното отваряне с размахване на крак под задната броня е опция, която е налична в по-добре оборудваните версии. Равният под за лесно товарене и разтоварване едва ли има нужда да се споменава. Бутоните за автоматично сгъване на задните седалки и увеличаване на обема на багажника до 1526 литра и 12-волтовият изход – също.

Макар и с доста впечатляващи размери (дължина 4.94 м) управлението на Volvo V90 Cross Country и маневрирането с него е детска игра. Возията е комфортна, което е и очаквано от един луксозен голям автомобил, макар и с по-груб характер предвид офроуд способностите му. Благодарение на задвижването на 4-те колела и десетките системи за сигурност и асистенти за шофьора, стабилността му на пътя не се нуждае от коментар.

При различните ситуации на пътя или извън него водачът може да избира и между споменатите вече 5 режима на настройка на колата - Comfort, Eco, Dynamic, Off Road или Individual. Както и личи от имената им, те са предназначени за различните ситуации, в които ще попадне този мултифункционален автомобил. Превключването става с едно завъртане на посочения по-горе бутон, дори и по време на движение. Изключение прави донякъде офроуд настройката, която е активна при ниска скорост, та да не вземе някой ентусиаст да се засили извън асфалта със 100 км/ч.

От Volvo обаче са преценили, че огромните размери на модела няма да е лошо да вървят и с някой по-специален паркинг асистент, за да се избегнат неприятните евентуални драскотини при тесните градски пространства. Тук обаче не си говорим само за камера за заден ход и паркинг сензори от 4-те страни на купето. Имаме си толкова на брой камери, които не само показват всичко в близост до колата от т.нар. птичи поглед, но и ни я "прожектират" на дисплея при включване на задна предавка, за да виждаме как точно се случва всичко. При това положение шофьорът има чувството, че не паркира 5-метров автомобил, а количка с дистанционно управление. А имаме и система за автоматично паркиране. Както и такава, която засича колите, които шофьорът не може да види. Например, когато автомобилът излиза на улицата на заден ход и няма как идващите автомобили да попаднат в полезрението на водача.

1986078Ако съвременните разработки в автомобилостроенето не бяха напреднали толкова сериозно през последните години и по-конкретно по отношение на двигателите, много хора биха се изненадали, че това двутонно Vovlo е задвижвано от едва 2-литров мотор. И то не само в конкетния случай, а изобщо. Всичките 5 агрегата, с които се предлага моделът, са с такъв обем – два са бензинови и три са дизелови. Тестовият автомобил бе с най-мощният сред вторите – D5, който разполага с 235 к.с. и 480 Нм въртящ момент. Двигателят се комбинира единствено с 8-степенна автоматична предавателна кутия. Определено мога да кажа, че този автомобил с този двигател много ми допадна. Достатъчно мощен и пъргав е, реагира като часовник дори на пипането на педала на газта, а и разходът не е голям. Е, не можах да постигна заложените в каталога 5.3 литра средно. Но нито съм карал в перфектни за икономично шофиране условия, нито пък съм се старал да пестя нафта. В края на 1067-километровото си пътуване компютърът ме уведоми, че всеки 100 км съм изминавал с 6.6 литра гориво. Което аз смятам за много, ама много добра консумация за 2-тонна кола със задвижване на 4-те колела.

Колкото и добър автомобил да е Volvo V90 Cross Country, за съжаление той не може да бъде евтин. Ако сте мераклия да се сдобиете с такъв, трябва да си приготвите над 100 бона. Базовата версия с дизелов двигател струва 107 330 лв. Но говорим за по-слабия D4 със 190 к.с. и за ниското, макар реално да не е никак ниско, ниво на оборудване Momentum. Цените при тестовия модел пък започват от 117 110 лв., отново с по-малкото екстри, а специални изпробваният от ниво Inscription вече се продава срещу 125 330 лв. При бензиновите версии пък цените започват от 112 220 лв. и достигат до 132 170 лв.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 "Петолиние на паметта
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • Сега bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • Сега Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.