Бестселър на автопазара - дело на българин (СНИМКИ)

Емануил Клисаров е създал новата Dacia Duster от първата скица до последния детайл

по статията работи: Кристиан Костурков | 18.11.2017 | 16:33  12 Виж всички снимки
Бестселър на автопазара - дело на българин (СНИМКИ)
Groupe Renault

Българските следи в света на автомобилното производство не са много, но все пак ги има. От няколко десетилетия от време на време се появява информация, че наш сънардник е създал нещо, оставило следа в тази индустрия. Но така и не успяхме да наложим името си и хората да го свързват с автомобилите или пък да правят асоциация с България, когато видят някоя кола. Последното обаче е валидно само досега. Защото вече имаме българин, който е създал изцяло външния дизайн на автомобил и то не какъв да е, а световен бестселър. Това е новата Dacia Duster, а екстериорът й е изцяло дело на Емануил Клисаров.

37-годишният българин работи в дизайнерското студио на Groupe Renault от няколко години, оставял е и други свои следи в последните модели на френската марка. Но никога досега някоя кола не е била изцяло по негов дизайн. Е, Емануил вече може да се похвали и с това постижение.

2004313Задачата му не е била никак лесна. След като първото поколение на Duster успя да изненада с популярносстта си и продажбите дори и хората във френския автомобилен гигант, Клисаров е имал нелеката задача да създаде наследник на автомобил, постигнал над 1 млн. продажби за 7-те години на съществуването си. И той успява. Новият Duster, който официално у нас бе представен преди месец на Автомобилния салон София 2017, притежава абсолютно всички качества, за да постигне още по-добри резултати от предшественика си. А "вината" за това носи Емануил. Който е успял да направи колата по-модерна и по-адекватна на съвремието, по-приятна за окото.

Оказва се обаче, че се е наложило да се съобрази и с някои ограничения. Разпореждането на шефовете е било второто поколение на Duster да не се различава особено много от първото, което, въпреки натрупаните годинки на пазара, все още се харесва на хората и дори в последните седмици преди появата на втората генерация продажбите не намаляваха, както се случва с повечето остаряващи модели, а даже напротив.

2004322Това, че Клисаров е трябвало да се съобрази с разпореждането на шефовете, личи и от първите му скици. Там новият Duster изглежда доста по-футуристично. Каквито модели, както сам признава, всъщност обича да рисува. В крайна сметка обаче надделява прагматичното и на пазара не се появява Dacia, приличаща на космически кораб. Въпреки това обаче именно ултрамодерното виждане на Емануил е впечатлило началниците му, за да решат да поверят именно на него да създаде второто поколение на бестселъра. Самият той разказва, че всеки от 20-ината му колеги в отдела е можело да спечели това право. Защото системата е направена така: При поставянето на задача за създаването на нов модел всеки от дизайнерите прави скици със своето виждане. След което тези рисунки се оценяват и ръководството решава към чие точно виждане да се насочи и съответно на кого да повери създаването на новият дизайн. Един вид се прави конкурс между колеги. Който в случая Емануил печели с футуристичната си визия за модела. След което останалите започват да му помагат и да се водят от неговите идеи.

Клисаров разказва, че до появата на реалния модел работата нито е малко, нито е лесна. След като бъде избрана визията, по която ще работи дизайнерският отдел, започва доста сложен и дълъг процес. Първоначално започват да се правят нови скици, за да бъде "изчистена" новата кола и да заприлича на реална, а не толкова футуристична. Скицират се дори само отделни детайли, като например фарове, стопове, стъкла, врати и т.н. След време се прави макет на новия автомобил в мащаб 1:4. Той вече се показва на някои от началниците и минава през "първата цедка". Ако има забележки, отново се започва със скиците. По-натам в процеса се прави по-голям макет в мащаб 1:3. Следва още работа, нов по-голям макет 1:2, пак работа и накрая голям макет в реалните размери на бъдещия чисто нов автомобил. Когато дизайнерите са готови и с него, на ход са най-големите началници в Groupe Renault. Ако те го одобрят, колата вече е с начертано бъдеще и в определен момент започва серийното производство.

2004309Процесът от хващането на молива до окончателното одобрение на външния дизайн на автомобила отнема около 1 година, разказва още Клисаров. Специално за Duster през това време се е наложило скиците и макетите на колата да отговорят на редица изисквания. Макар в Renault да са искали новото поколение да не се различава драстично от предходното, са заложили и редица изисквания, с които работата на Клисаров е трябвало да бъде съобразена. Сред задачите му са били да направи колата да предизвиква у хората по-изразено и модерно чувство за SUV, но в същото време да запази офроуд възможностите си (които са доста сериозни) и да създава по-приключенско усещане. Колата да изглежда по-мускулеста, по-здрава и надеждна, по-солидна, да е добра и за по-лоши пътища. Но и дизайнът й да е по-семпъл. "За да не се прави Duster на нещо, което не е. Но и да е щедър – да дава повече от колкото струва", казва Емануил.

Явно всичко това е постигнато от Клисаров, след като неговият Duster вече е реален автомобил и се продава. Доказателство, че в Renault са много доволни от работата на българина е и фактът, че след финала на работата по втората Dacia Duster му възлагат да направи и Renault Duster. На някои пазари по света автомобилите от румънската марка се продават под френската. И макар и малко, те трябва да се различават. Затова и Емануил се е заел с проекта да направи и другата кола. И е готов, като и този негов проект е окончателно одобрен и вече е в произвдоство.

2004312Новият Duster обаче не е първата кола от семейството на Renault, зад която стои Клисаров. Макар и не изцяло по негов дизайн, но с много активното му участие, в момента се произвежда последното поколение на Scenic. За съжаление обаче французите решиха официално да не го продават в България, така че, поне засега, българите, които искат да карат кола, създадена поне външно от българин, ще трявба да се задоволят с новия Duster. Но с времето младият ни сънародник ще създаде още много коли, с които ще можем да се гордеем. И то не само по пътищата.

Още от днес в Renault и по-конкретно в дизайнерския отдел, работят по болида, който французите ще използват във Formula 1 след 10 години. И познайте кой участва в екипа по проекта R.S. Vision 2027! Познахте, Емануил. Там Клисаров може да се развихри, защото състезателната кола определено изглежда доста футуристично още днес, преди работата на дизайнерите да е приключила. Така че по всичко изглежда, че през 2027 г., а току-виж и по-рано, феновете на Formula 1 у нас ще могат с гордост да гледат състезанията и да сочат болида, който е създаден с дейното участие на Емануил Клисаров.

2004324Младият български специалист е роден през 1980 г. в София. Живее тук до 9-годишен. През 1989 г., заедно с родителите си, заминава за Виена. А след две години семейството се мести в Монреал, Канада. Страстта му към рисуването се появява още като дете, когато живее в България. С усмивка на лице разказва, че първото нещо, което го е впечатлило до такава степен, че го е нарисувал, е ратрак, който е видял на Витоша. Рисуването и дизайна се развиват в още по-голяма степен у Емануил в гимназиалните му години. В онези години всичките му учебници и тетрадки били пълни с малки скици. След това решава да задълбочи познанията си и да учи индустриален дизайн в Монреалския университет. След програма за обмен в Strate College във Франция и стаж в PSA и по-конкретно в Citroen, той завършва с диплома, спонсорирана от General Motors.

След друг стаж в Bombardier (BRP), през ноември 2007 г. Емануил е нает от Renault в новооткрития им дизайн център в Букурещ, Румъния. Именно там той доказва, че е способен и достоен, за да го изтеглят шефовете към централата в Париж през май 2012 г. Където е назначен като старши дизайнер по екстериора. Където вече играе основна роля в създаването на някои от най-важните модели на Renault и Dacia – Scenic, новия Duster, както и някои от последните концептуални автомобили на французите, като R.S. Vision 2027.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 Следите остават
  • Сега "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "В ръкавиците на Пулеви" - спортна...
  • 00:00 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.5
  • Сега "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Любовни афери" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "Честни измамници: Отново в...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.