Duster Blue Line – една Dacia за силни емоции (СНИМКИ)

Обновеният 1.5 dCi носи на автомобила 5-те коня, които му липсваха

по статията работи: Кристиан Костурков | 01.09.2020 | 14:46

Dacia Duster е автомобил, който няма нужда от кой знае какво представяне. След 10 години на пазара и две поколения моделът е толкова добре застъпен у нас, че едва ли има случай на 10-15 минути прекарани по улиците и пътищата, в рамките на които човек няма да види поне един Duster. И въпреки добрите му продажби и поопулярност, Dacia не спира да подобрява бестселъра си. Именно по случай 15-ата годишнина от възраждането на румънската марка на пазара се появява една по-атрактивна лимитирана серия на автомобила, наречена Blue Line (като такава има и за моделите Sandero и Logan MCV), която е базирана на върховото ниво на оборудване Prestige.

Но какво е различното на Duster Blue Line? Промените всъщност са козметични, макар и в техническо отношение човек, запознат с модела и развитието му в годините, да има какво ново да открие. Както подсказва името, акцентът е в синия цвят. Но не какъв да е, а специалният и дебютиращ в гамата на Dacia, наречен син "Метал". Цветът наистина е много симпатичен и грабва окото.

2244977Освен по ламарините обаче той може да бъде забелязан и около емблемите на Dacia по специалните двуцветни алуминиеви 17-инчови джанти, с които идва Duster Blue Line. По отношение на екстериора, разлики със стандартния Duster има и още. Впечатление прави композицията от сиви, бели и сини декоративни шестоъгълници, "изографисани" по черната част на рамките на страничните стъкла. Отличителен белег са още черните специално лакирани странични огледала, макар тях да ги има и в някои от стандартните нива на оборудване на автомобила.

Повече разлики спрямо последните има в интериора на колата. Логично, отново си говорим за по-сериозно застъпване на синия цвят. Него го има осезаемо в специално изработените за лимитираната серия седалки. Които, между другото, са доста удобни за автомобил от този ценови клас, а имат и подгрев. Освен сините шевове, чрез които са ушити, синият цвят е силно застъпен в страничните опори и на седалката, и на облегалката. Избродираният надпис "Duster” също е в син цвят. Забелязваме го още в дръжките на вратите, както и в частично тапицираните им елементи (отново шевове със син конец). Стелките също имат син оверлог. Декоративни сини елементи откриваме и по капаците на въздуховодите на климатичната система.

2244976Има обаче и още едно нещо, което прави много силно впечатление в този Duster и то е обезшумяването на купето. В първото поколение на автомобила, дебютирало през 2010 г., това бе една от основните критики. При фейслифта, появил се през 2013 г., проблемът бе намален, но не и ликвидиран. По-сериозна еволюция по отношене на обезшумяването дойде при дебюта на второто поколение Duster преди две години, но сега вече шофьорът чува двигателя и шума от гумите значително по-малко и обезшумяването на купето е сравнимо с доста по-скъпи марки. Постигнатият ефект си има и своето обяснение. На първо място от Dacia са увеличили шумопоглъщащите материали около двигателя и купето с между 20 и 50%. Във вратите са добавени допълнителни уплътнения, а паралелно с това дебелината на прозорците е увеличена с 0.35 милиметра.

Друг сериозен ъпгрейд на Duster е дизеловият двигател. Доказалият се от десетилетия 1.5 dCi, който има куп модификации и модернизации, и се вгражда в десетки модели на Dacia, Renault и Nissan. До съвсем скоро в Duster той се вграждаше във вариантите си в 90, 95 и 110 к.с., като последната беше най-популярната на пазара не само у нас. И макар ускорението на колата с него да бе до голяма степен сравнима с това на доста по-скъпи SUV-та, винаги оставаше впечатлението за недостиг на още малко мощност. Сега тя вече е нараснала до 115 к.с., а двигателят носи името Blue dCi, макар "синьото" в случая да няма общо с лимитираната серия Blue Line.

2244975Въпросните 5 коня на хартия изглеждат незначителни, но на пътя разлика определено се усеща. Да, Duster, не е станал изтребител, а и никой не иска това от него. Но при нужда от по-бързо ускоряване при изпреварване, където в нормалното шофьорско ежедневие се изисква най-много мощност, ефект има определено и то осезаем. Май ще излезе, че именно тези 5 кончета са липсвали на автомобила. А, ако се върнем към хартията, там пише, че с новия Blue dCi Duster е станал по-бърз от 0 до 100 км/ч с едва 0.3 секунди (12.1 сек. сега спрямо 12.4 сек. преди). Което обаче в реални пътни условия си се усеща, определено. Като тук става дума за версията със задвижване на 4-те колела. Ако говорим за Duster само с предно предаване, там достигането на 100 км/ч от място се постига по книга за 10.5 секунди спрямо 11.8 с предишната версия на двигателя.

Още по-хубавто е, че повишаването на мощността не се е отразило на разхода на гориво. Колата продължава да си е толкова икономична, колкото и преди. Според каталожните данни на извънградско с този мотор Duster харчи 4.7 литра дизел на 100 км. Естествено такива идеални условия няма как да се намерят в реалността, но консумация около 5 до 5.2 при нормално каране (не на магистрала), са си напълно постижими.

2244988Разбира се, скоростните пътища ще повишат разхода, а също и ако решите да изведете Duster извън пътя. За каквото каране той има страхотни способности, особено в сравнение с почти всички представители на популярния в наши дни клас SUV, които много хора и то не без основание, наричат "паркетник". Е, хората, които следят автомобилния свят, са наясно, че Duster никога не е бил паркетник. Колата сама се доказа на нещото, наречено път, което води до хижа "Бунтовна" в Средна гора. Черният път, по който се стига до нея от село Кръстевич, никога не е бил постижим в някои свои участъци за обикновен шосеен автомобил, с изключение на нещо по-високо като "Лада", "Москвич" и т.н. След няколкото поройни валежа това лято той е в значително по-лошо състояние. Което обаче не бе никакъв проблем за Duster. Да, изкачването, а и слизането, вече са доста по-бавни от преди, но поне с тази кола е безпроблемно и безрисково. Просто си включваме задвижването на 4-те колела и с малко повече внимание и търпение сме на хижата.

По отншение на офроуда, второто поколение на колата, включително лимитираната версия Blue Line, има т.нар. система Multiview Camera. Това са 4 камери (по една отпред и отзад плюс 2 в страничните огледала), които помагат не само при паркиране в тесни и дори много тесни пространства, но и при офроуд. Шофьорът получава изглед от всички страни на автомобила и така той може да види какво има около колата (някакво препятствие) без да е необходимо да слиза (или навигаторът му) и да оглежда. Системата се активира автоматично при включване на задна предавка, а при конкретна нужда по време на офроуда – с бутон. Освен това може да се избере и коя точно камера да визуализира своята зона, която се визуализира на дисплея в по-голям мащаб на 7-инчовия сензорен екран, вървящ с aудио-навигационна система Media Nav Evolution.

2244978Същата система Multiview Camera, в комбинация с датчиците на парктроника, се използва и за предупреждение за наличие на обект в "сляпата" за водача зона.

Още една новост в Duster е 4х4 мониторът. Той е вграден в колата конкретно за офроуд ентусиастите. С активирането й от един бутон тя показва на дисплея в градуси колко наклонен е в момента автомобилът към някоя от страните си, както и напред или назад. Също така има и компас, който показва като координати и посока в какво точно направление се движи колата – функция, която почитателите на тежките терени извън пътя ще оценят.

В рамките на еволюцията си Duster от новото поколение е оборудван и с ново електрическо серво на волана. То намалява усилието, необходимо за завъртане на волана, с 35%, което е полезно както по време на паркиране, така и при маневриране в разкалян или друг по-тежък терен. Но тази новост има практично приложение и на други места и ситуации - предавателното число на кормилната уредба сега е с 6% по-ниско, предлагайки по-бърза реакция на волана, подобрена маневреност в града и при по-висока скорост. Освен това кормилната колона включва система, която променя силата на сервоусилване в зависимост от скоростта на движение, което оптимизира стабилността на магистрала, например. Тук трябва да добавим и че при новия Duster воланът се регулира и в дълбочина (при стария беше само по височина), което е голям плюс по отношение на удобството на шофьора.

Duster Blu Line протежава и система за спускане по наклон. Тя се активира с един от бутоните на централната конзола и придържа автомобила да не се засили надолу, а да се спуска бавно и сигурно. В същото време отменя водача от задължението му той да натиска спирачките, като така му освобождава част от вниманието, за да го насочи към по-належащи за момента неща, като например да избегне някой трап. Не че просветът на Duster е малък – 21 см, а ъгълът на заход е 34 (само при 4WD версиите), но винаги ще се намери някоя по-голяма бабуна, в която ще се удари не само този автомобил, но и някоя от типичните офроуд машини, които вече почти не се произвеждат – съответно се срещат доста по-рядко. Така че е добре шофьорът да внимава за такива неща, колкото и способен да е неговият Duster.

2244979

Друг полезен и типичен за по-скъпите автомобили асистент е този за потегляне на наклон. И то не само в градски условия при тръгване по баир, докато колата отзад е спряла на 3-4 см разстояние. При офроуда също е много полезен.

Пътното поведение на Duster е добро и по шосетата, където предимно ще се кара (а при някои собственици и единствено). Колата вози стабилно и не отстъпва кой знае колко на по-скъпите си конкуренти. Нито на скорост, нито в пътища с много завои. Като цяло можем да обобщим, че по шосетата колата вози комфортно, сравнително меко, а в същото време окачването се държи стегнато.

Доста комфортно, макар и в друго отношение, е замяната на стандартния ключ за колата с карта за безконтактен достъп (отключване и заключване) до автомобила, както и безключово запалване на двигателя. Тя е позната от моделите на Renault, но я има и за по-високото ниво на оборудване на Duster, а лимитираната серия Blue Line също идва с тази екстра. Между другото сензорите реагират много точно, а случайно, ако забравите да заключите автомобила, достатъчно е да се отдалечите от него на повече от 1 метър (с картата в джоба, разбира се) и той се заключва моментално. Даже и ви сигнализира с клаксона, като един вид ви се кара, че не сте го заключили.

2244981Никога няма да е излишно, когато се пише нещо за Dacia Duster, да се отбележи, че второто поколение на автомобила е дело на българин. Емануил Клисаров от години работи в дизайнерския отдел на Group Renault и е участвал в проектирането на интериора и екстериора на редица автомобили на групата, включително болид за Формула 1. Dacia Duster обаче е първата кола, която е създадена изцяло от него и няма как всеки българин да не е горд с това постожение, особено когато се говори за бестселър, какъвто е Duster.

Но да се върнем на конкретната модификация. Лимитираната серия Dacia Duster Blue Line идва дори на по-добри цени спрямо стандартното върхово ниво на оборудване Prestige. Ако за автомобил с 1.5-литровия дизел със 115 к.с. в комбинация с 6-степенна механична предавателна кутия и задвижване на 4-те колела, стандартната цена е 39 170 лв. с ДДС, то същият Blue Line излиза с 1300 лв. по-евтино или 37 870 лв. Ако шофьорът не иска колата да е с 4х4, а само с предно предаване, тогава цената е с още 4000 лв. по-ниска или точно 33 870 лв. За почитателите на бензиновите двигатели също се предлага Duster Blue Line. Той е оборудван с новия 1-литров TCe на Renault, който е с мощност 100 к.с. и в комбинация с 5-степенна механична скоростна кутия. При него обаче се предлага само задвижване на предните колела и няма опция за 4х4.

2244982

2244983

2244974

2244970

2244968


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:45 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:40 Господин Тау тв филм /31 епизод/п/
  • 04:10 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • Сега "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.7
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "911" - сериал, сезон 2
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.