Двама от петима възрастни у нас не разбират какво четат

Проблемът с грамотността идва още от скучните уроци в училище, казва доц. Илияна Гаравалова

по статията работи: iNews.bg | 22.10.2018 | 15:00
Двама от петима възрастни у нас не разбират какво четат
pixabay.com

Един на всеки петима европейци и един на всеки петима 15-годишни е функционално неграмотен, което означава, че не може да чете добре, така че да извлича правилно информацията от различни източници, да я обработва и да взима решения, които се основават на този анализ. У нас функционално неграмотните възрастни са 41% или грубо казано двама от всеки петима. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" на БНР доц. Илияна Гаравалова от Института по български език към БАН посочва, че развиването на грамотността трябва да започва в ранно детство. Тя смята, че е сложно да се каже какво може да се направи по въпроса в училищна възраст.

"Това е един доста сложен въпрос. Това, което ние се опитваме да направим в рамките на нашата кампания "Написаното остава, пиши правилно", е на първо място да привлечем вниманието на българската общественост към това, че ценностите малко са изместени и то не в правилната според нас посока. Искаме да обърнем внимание на това, че да си грамотен, да владееш средствата на езика, да се изразяваш добре, е всъщност престижно, че то те прави успешен човек. Не на последно място се стараем това да не звучи назидателно, а да бъде поднесено на учениците под формата на игра, защото, когато човек се забавлява, той усвоява нещата много по-добре и ги помни много по-дълго. Нашата кампания се реализира вече пета година, като първоначално започна под формата на провокация по софийските улици – спирахме хората, за да направят една кратка диктовка и да проверят доколко са грамотни. След това това прерасна вече в кампания, която се изявява най-вече на 24-ти май в Седмицата на четенето и Деня на езиците, но и през цялата година, защото непрекъснато получаваме покани от вече десетки градове и десетки училища в тези градове за нашите езикови игри", казва експертът.

Доц. Гаравалова не смята, че проблемът с липсата на грамотност може да бъде обяснен с това, че много уроци се виждат скучни на учениците. "Смятам, че отговорността на това да си образован е лична преди всичко. Не може учителят да бъде клоун, за да може вниманието на детето да бъде привлечено към съответния урок", отбелязва тя.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:15 Господин Тау тв филм /18 епизод/п/
  • 03:45 Натисни F1 образователна поредица...
  • 04:15 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • Сега "Пожари" - сериал, еп.5
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Марлон" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • Сега "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.