Семействата у нас вадят 25% от месечния си бюджет, за да посрещнат Коледа

Българите са рекордьори по готовност да похарчат най-голям дял от доходите си за празника

по статията работи: iNews.bg | 03.12.2020 | 13:15

Тринадесетото издание на международното изследване на потребителското поведение показва промяна в ценностите и намаляване на разходите за предстоящите празници. Вече шеста поредна година Фератум Груп, международен доставчик на мобилни банкови услуги, потребителски кредити и финансови услуги за малкия и среден бизнес, провежда проучване сред активните си потребители за техните покупателни нагласи по време на коледните и новогодишни празници, а сега за пръв път в контекста на появата на COVID-19. В Коледен Барометър 2020 са взели участие близо 20 000 респонденти от 11 европейски държави и Австралия на възраст 18-61 г., които са споделили как световната пандемична криза се е отразила на тяхната трудова заетост, навици в ежедневието, както и на плановете им за идните месеци.

Ефектът на COVID-19

Резултатите от Коледния Барометър на Фератум показват, че въпросителните, свързани с развитието на пандемията, продължават да оказват влияние на глобално ниво върху поведението на потребителите и плановете им за предстоящите празници.

Проучването изтъква, че COVID-19 кризата не се е отразила силно негативно на трудовата заетост и заплата на анкетираните: 70% от тях споделят, че няма промяна в условията на труд и заплащане, а само при 14% трудовото възнаграждение е било намалено. Въпреки това коронавирусът сериозно се е отразил на начина на живот на над две трети от домакинствата: анулирали са всички свои пътувания за тази година, изключително много внимават какви разходи правят и се стремят да ги намалят максимално, страхувайки се от новата COVID-19 вълна. Една четвърт от домакинствата са отменили или забавили пътувания в чужбина, 19% са отложили ремонт в дома си, 15% - покупката на нова кола, а 10% - на нов дом. Наред с това обаче, голяма част от респондентите споделят, че са преоткрили близостта със семейството и приятелите в тези предизвикателни времена и са започнали да оценяват и да се радват повече на малките, но важни неща в живота и са изградили здравословни навици и нови хобита.

Относно покупателните намерения на потребителите, изследването показва значителни отлики в сравнение с миналогодишното издание на Коледния Барометър. Повече от половината анкетирани (57%) ще пренаредят приоритетите си що се отнася до коледни покупки и ще похарчат по-малко средства за празниците в сравнение с миналата Коледа, 37% ще отделят средства, подобни на миналогодишните, и едва 6% ще похарчат повече /за сравнение 21% през 2019 г./.

Колко, какво и как ще пазаруваме и как ще финансираме разходите си

Най-големите разходи на домакинствата в идните седмици ще бъдат за хранителни стоки (30%), стоки за дома (16%), зимни дрехи и обувки (10%), игри и играчки (9%) и финансиране на нуждите на децата (8%). Продължава да доминира предпочитанието към традиционното пазаруване (68%) спрямо онлайн шопинга (32%), при който се наблюдава положителна тенденция към използване на кредитна/дебитна карта като платежно средство (54%) срещу наложен платеж при доставка (26%).

47% от респондентите заявяват, че ще разчитат на спестявания, за да финансират предстоящите си разходи, а 25% планират частично финансиране със заем от Фератум. Останалата част от потребителите смятат да се възползват от частично финансиране с кредитна карта (14%), потребителски кредит (11%) или заем от друга финансова институция.

България

Страната ни заема челното място по планираните разходи за Коледа спрямо разполагаемия месечен доход на домакинството. Българите смятат да отделят 25% от месечния си доход или средно 269 евро (526.12 лв. според официалния курс) на домакинство, за да гарантират празничния дух и настроение в домовете си, следвани от румънците (24%), хърватите и австралийците (23%). Най-резервирани в празничните харчове остават холандците (11%) и финландците (12%), които от своя страна държат първенство като най-висок процент разход за хранителни стоки.

Голяма разлика има в резултатите на анкетираните българи спрямо тези от миналата година и като приоритети, и като процентно съотношение. Основният процент от бюджета на анкетираните българи ще бъде похарчен за хранителни стоки (24%), 18% за зимни дрехи и обувки, 8% за игри и играчки, 8% за финансиране нуждите на децата и 6% за стоки за дома.

Коледа 2020 и Новата 2021 година

Най-важното за предстоящите коледни празници за 69% от анкетираните е да прекарат време със семейството и близките си и да се насладят пълноценно на Коледния дух (18%). Като новогодишно пожелание към самите себе си, по-голямата част от респондентите желаят много съкровени, нематериални и общочовешки неща. Най-висок процент от тях се надяват да бъдат здрави, а пандемията с COVID-19 да отмине по-бързо (22%); да прекарват повече време с любимите си хора (16%); да имат възможност да се радват на малките, но важни неща в живота (11%), както и да са по-активни и да спортуват повече (10%).

 

За проучването Коледен Барометър 2020

• Проучването е проведено от Фератум Груп сред активни потребители в 12 държави чрез онлайн анкета. Доходите са посочени в местна валута, като относителното коледно потребление се изчислява чрез съотношението на месечния разполагаем доход на семейството във всяка страна.

• В проучването са участвали близо 20 000 домакинства. Анкетираните са на възраст от 18 до 61 години, а 59% от участниците са жени. Средният доход на участващите домакинства варира между 1087 и 4367 евро. Средният брой членове на домакинство е 2.7 души.

• Отговорите са приравнени, за да отразяват покупателната способност на всяка държава. Резултатите от проучването са анонимни.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.13...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.66
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.