Харта 2013: кой и защо я подписа?

От своя страна представители на протестиращите не бяха единодушни относно въпросната харта

по статията работи: Кремена Бедерева | 24.06.2013 | 11:32

От няколко дни страната всяка вечер е окупирана от протести. В интернет пространството се завъртя и декларация, наречена "Харта за разграждане на плутократичния модел на българската държава".

Тя е подписана от журналисти, от кръга на "Икономедия", които работят във в-к "Капитал", както и юристи, НПО-активисти, деятели на културата, преподаватели, еколози.

В документа се изброяват основните проблеми - корупция, мрежи от тайни общества и корпоративни картели, чрез които функционират публичните сфери, провал на борбата с престъпността, проблеми в съдебната система.

Като първа стъпка предлагат да се създадат експертни работни групи, които да анализират как законите отварят вратички за злоупотреба с гражданските свободи от страна на полицията и други служби. Предлагат да изготвят концепция за управление на публичните средства, както и законови промени за укрепване на независимостта на съдебната власт. Обществена комисия от авторитетни юристи ще обобщи идеите.

Сред подписалите хартата са Христо Иванов – юрист, уволненият съдия Мирослава Тодорова – юрист, Еми Барух – журналист, Цветозар Томов – социолог, Красимир Кънев – правозащитник, Юлиана Методиева – журналист, Нели Куцкова – юрист, Антоанета Цонева – юрист и двигател на инициативата за честни и свободни избори, Атанас Чобанов – журналист, Тома Белев – лесовъд и природозащитник, проф. Антоний Тодоров – политолог, Светослав Терзиев – журналист, Живко Георгиев – социолог, проф. Евгений Дайнов – политолог, Христо Комарницки – карикатурист, Явор Гърдев – режисьор, проф. Ивайло Дичев – културен антрополог, Нери Терзиева – журналист, Людмил Тодоров – режисьор и много други.

От своя страна в ефира на Нова телевизия представители на протестиращите в лицето на блогъра Асен Генов, музиканта Васил Гюров и Кирил Ампов не бяха единодушни относно въпросната харта.

Според Гюров, който е подписал хартата, смята, че държавата вече не е легитимен представител на властта. Музикантът Гюров пък смята, че една харта трябва да съдържа много по-малко точки, а да не говорим колко време е писана. Той се притеснява, че гражданското общество няма време да пише харти.

Според Кирил Ампов дали има харта или няма е изключително маловажно и тя е предизвикала искри сред протестиращите. По думите му протестиращите трябва да извикат президента, да им даде безплатно адвокатите си и да опишат исканията си.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


13 Нели Георгиева 24.06.2013 | 16:01
Супер прозрачно е - СОРОС. Нали не си мислят, че сме чак толкова малоумни?
12 Forrest Gump 24.06.2013 | 15:57
Струва ми се, че и тук пак някой се опитва да се представи като гласът на народа с едничката цел лично да се облагодетелства от цялата ситуация.
11 трендафил въжарски 24.06.2013 | 14:36
някои от тях, отявлени мопеници, например кръга :Икономедия"
10 Силви Милви 24.06.2013 | 14:17
" Музикантът Гюров пък смята, че една харта трябва да съдържа много по-малко точки, а да не говорим колко време е писана. Той се притеснява, че гражданското общество няма време да пише харти.' - Мдааам. Таз харта явно е готвена от кръга Капитал много преди протестите. Което значи, че всичко е един добре дерижиран спектакъл.
9 Алина Стефанова 24.06.2013 | 14:16
"От своя страна в ефира на Нова телевизия представители на протестиращите в лицето на блогъра Асен Генов, музиканта Васил Гюров и Кирил Ампов не бяха единодушни относно въпросната харта." - Имах си аз да са единодушни. Няма как, нали всеки е на някой човек.
8 crazy fish 24.06.2013 | 14:14
"Тя е подписана от журналисти, от кръга на "Икономедия", които работят във в-к "Капитал", както и юристи, НПО-активисти, деятели на културата, преподаватели, еколози." - Интересно защо точно Иво Прокопиевата медия го е изготвила това и под какъв предлог?? Загриженост за обществото? едва ли - всички знаем, че всеки си има лични подбуди.
7 Emily Reed 24.06.2013 | 13:07
Хайде пак се започна със спекулациите и фалшивите представители на протестиращите, аман от хора, които искат да яхнат протестите и да се въползват от това.
6 Теодора Динева 24.06.2013 | 12:48
Това са пълни глупости.
5 Мортиша Адамс 24.06.2013 | 12:44
Те почти винаги не са на едно и също мнение .
4 дрезгав глас 24.06.2013 | 12:34
Аман вече и от измислените им харти и от какви ли не още протостии - само и само да съборят сегашното правилтество. Толкова ли не разбраха, че не става това, че не е това начина?
3 Пламен Панайотов 24.06.2013 | 12:16
От своя страна представители на протестиращите не бяха единодушни относно въпросната харта - прекалено скандални личности има между тези, които са я подписвали и мислили тази харта.
2 Marin Stanev 24.06.2013 | 11:53
Жизнено необходимо е най-после ПРАВИЛАТА НА ИЗБОРА ДА СА ДЕЛО НА САМИТЕ ИЗБИРАЩИ! Който дава власт единствен има правото да контролира и отнема власт! Искащите ВЛАСТ се организират! Време е даващите ВЛАСТ също да се организират СЪЮЗ НА БЪЛГАРСКИТЕ ИЗБИРАТЕЛИ ОТВОРЕНО ПИСМО С ПРИЛОЖЕНИЕ До Президента на Р. България – Росен Плевнелиев Председателя на 42-то Народно събрание - Михаил Миков Министър председателя на Р. България – Пламен Орешарски Уважаеми господа, Съюзът на българските избиратели е право защитна организация, която активно работи за извоюване, утвърждаване и устояване правото на СУВЕРЕНА в българската държава - българският народ, единствен да дава, контролира и отнема ВЛАСТ. Ние подкрепяме и активно участваме в справедливите протести срещу двадесет и три годишния тотален геноцид наречен „ПРЕХОД КЪМ ДЕМОКРАЦИЯ”; Срещу ГЛУХАТА, БЕЗХАБЕРНА И КОРУМПИРАНА ВЛАСТ на ПАРТИЙНО-ПОЛИТИЧЕСКАТА ОЛИГАРХИЯ; Срещу властващата ЖЕСТОКАТА, БРУТАЛНА И НЕПОКЛАТИМА МАФИЯ! Солидарни сме с борбата за смяна на господстващата порочна политическа система и непрекъснатото възпроизвеждане на наложеното партийно- олигархично политическо статукво. Заедно с това твърдо сме убедени и влагаме всичко тази смяна да бъде: ДЪРЖАВА НА ГРАЖДАНИТЕ! Тази смяна никога няма да настъпи ако протестите отново доведат до избори провеждани с козметични промени на старите изборни правила създадени от тези , които са на власт и искат власт. Затова отново приложено към настоящото писмо предлагаме нашият проект за Народния вот /Правилата на избора/ приет на Първото национално събрание на Съюза българските избиратели през 2006 година и последователно предоставен през годините до днес на Президентството, на 40-то и на 41-то Народно събрания. Предоставяйки отново този проект НАСТОЯВАМЕ той заедно с предложенията на протестиращите да бъде основа за широко обсъждане, което Вие като Президент на Р. България да организирате в най-скоро време. Жизнено необходимо е най-после ПРАВИЛАТА НА ИЗБОРА ДА СА ДЕЛО НА САМИТЕ ИЗБИРАЩИ! Проект. НАРОДНИЯТ ВОТ /ПРАВИЛАТА НА ИЗБОРА/ ИЗБОРЪТ, ДЕМОКРАЦИЯТА И ОРГАНИЗИРАНОТО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО Човешкото общество /за разлика от животинското стадо/ е изградено изцяло на основата на интереси : интереси на личността, интереси на семейство то, интереси на рода, интереси на етноса, интереси на нацията, обществени интереси. Интересите пораждат отношения – отношения между личностите, отношения между групите, отношения между етносите, отношения между народите, обществени отношения. Обществените интереси и Обществените отношения са най-висшата форма на проявление на човешката същност. Те изразяват най-човешкото у човека – способност да ИЗБИРА - живот за себе си, живот за другите. А от зрелостта и мащабите на този избор в най-голяма степен зависи развитието и усъвършенстването на човечеството. От тази гледна точка се налага целенасочено управление. Развитието на човешкото обшество преминава през различно по своята същност, цели и значение управление, в условията на коeто се осъществява способността на човека да избира. Исторически най- значими са диктатурата и демокрацията. В това отношение осъществяването на избора при реално демократично управление и организирано гражданско общество е грандиозна крачка напред! Дълбоката същност и прогресивният характер на демокрацията в условия на организирано гражданско общество, се изразява в постигането на стабилен баланс и висока степен на справедливост при реализацията на обществените инте- реси с активно участие на цялото общество. „Преходът” към демокрация в развитието на българското общество след 1989 година за пореден път доказва порочността и безпереспективността на господстващата партийно-политическата система на управление на обществото. Епохата на нейното господство е епоха на диктатура, демагогия и нищета. Епоха, в която демокрацията /народовластието/ само се декларира, а властта се осъществява ОТ и ВЪВ интерес на определени партийно-политически и икономически групировки. Всъщност “преходът” се оказа поредната подмяна на един вид диктатура с друг вид диктатура. От диктатура на еднопартиен политически субект, брутално и безцеремонно се наложи диктатура на монолитно изградена многопартийна политическа класа. В резултат на това, върховната законодателна институция на българското общество /Народното събрание/, вместо работеща институция на народовластието, преднамерено стана придатък и инструмент в ръцете на тази политическа класа за реализиране на собствените й интереси. Законодателството и държавната власт, вместо да се осъществяват в интерес на България и нейните граждани, целенасочено обслужват интересите на чужди икономически и политически субекти. Узорпирала целият властови ресурс в държавата, политическата класа затлачи демократичното развитие на българското общество и наложи диктатура на олигархична основа. ИЗБОРЪТ, за устройство и управление на обществото беше избор на партийна идеология, на тяснопартийни, корпуративни и лични интереси. Избор на “приоритети”, определени от външни политически и икономически субекти и техните интереси. В тази насока българската “политическа класа” изпълняваше и изпълнява безупречно ролята си на предан техен слугинаж, потъпквайки българските национални интереси, народния и държавния суверенитет. Прилагайки принципите на разделението и противопоставянето, тя майсторски успяваше и успява да въведе в заблуждение собствения си народ и да го управлява пряко неговата воля и интереси. Грубо и безцеремонно поитъпквайки Конституцията на Р. България, превърна исконното човешко право на избор в своя превилегия и практика. Изборите и правилата за тяхното провеждане станаха изцяло дело на тези които са на власт и искат власт! Българските граждани нямат реални избирателни права. Българските избиратели са поставени в безизходното положение като “гласоподаватели” да гласуват за вече избраното или масово да не гласуват! В условията на сега действуващото законодателство мосовият отказ от гласуване /повече от 70%/ в никакъв случай не означава НАКАЗАТЕЛЕН или ОТРИЦАТЕЛЕН ВОТ за властващата политическа класа!!! Тя запазва свойте властови позиции дори и когато за избраното от нея гласуват не повече от 20% от общият брой на “гласоподавателите”! Показателни в това отношение са резултатите от всички избори през „Прехода”, които управляващата политическа класа провеждаше и провежда със закони, които по своята същност и съдържание са дискриминационни, противоконституционни и антидемократични! Закони, които брутално и безцеремонно отнемат конституционното право на българския народ да бъде суверен в собствената си държава и все повече и повече утвърждават политическата диктатура на олигархията. Ето защо: за да се смени статуквото на диктатурата; за да има реална демокрация; за да не сме само гласоподаватели; за да не избираме вече избраното; за да сме значими хора; за да сме достоен народ, се налага организираност на тези, които дават власт - ИЗБИРАТЕЛИТЕ! Проектът СЪЮЗЪТ НА БЪЛГАРСКИТЕ ИЗБИРАТЕЛИ е началото и пътят към организираното гражданско общество в България. Обществото на гражданите с реални конституционно и законово гарантирани ИЗБИРАТЕЛНИ ПРАВА за пряко и активно участие в определянето и осъществявянето на цялостния обществено- политически живот на нацията. НАЧАЛОТО: НАРОДНИЯТ ВОТ и ОСНОВНИТЕ ПРАВИЛА на ИЗБОРА Реалната демокрация /народовластието/ и организираното гражданско общество налагат преди всичко дълбока промяна в обществените отношения! Промяна в мисленето! Промяна в правилата на обществената подредба! Промяна в начина и мащабите на избора. Тази промяна започва най-напред с това, Народното събрание и управлението на държавата да се възприемат и осъществяват единствено като функция на развитието и усъвършенстването на човешко обществото в съответствие с изискванията за все по-пълно задоволяване на непрекъснато нарастващите човешки потребности и интереси. В това отношение: • Народното събрание е върховна законодателна институция на БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. Работи по негова волята, за неговите интереси и под негов контрол; • Държавата е изпълнителен орган, който осъществява само интересите на БЪЛГАРСКОТО ОБШЕСТВО и неговите граждани по правилата /законите/ приети от Народното събратие; • В центъра на общественото развитие е гражданинът с неговите гарантирани от закона права и свободи, с неговия реален принос за осъществяване на народовластието; • Представителството в законодателната и изпълнителната власт на всички нива на обществото се определя от народа чрез избори; • Изборите са изключително право на народа, където всички политически субекти и личности са равнопоставени; • Политически субекти в смисъл, участие в изборите за представител- ство в законодателната и изпълнителната власт могат да бъдат - партиите, неправителствените организации, гражданските сдружения и отделните граждани; • Народните представители представляват волята и интересите на конкретен брой избиратели от конкретен район на страната и за своята дейност като такива се отчитат единствено пред тях; Избирателите имат право на контрол над дейността на своите представители в законодателната и изпълнителната власт и при определени условия могат да ги отзоваНа практика това означава: І. Изборите дело на самите избиратели, където: 1.Цялата организация и провеждането на изборите за народно представителство в законодателната и изпълнителната власт по места /избирателните райони/ се осъществява от организираните избиратели /Съюз на българските избиратели/ със съдействието и финансовото осигуряване на държавата ; 2.Съставът на Централната избирателна комисия /ЦИК/се определя чрез конкурс по професионални критерии от Президента на Р.България със съдействието и под контрола на организираните избиратели /Съюза на българските избиратели/. Не се допускат квоти или превилегии: основани на парламентарно или друго представителство; по партиен, етнически, религиозен или имуществен признак. 3.Назначаването на ЦИК се извършва с Указ на Президента на Р. България; 4.Съставът на Районните избирателни комисии и избирателните секции по места се определят на общи събрания на общинските, градските и селски клубиве на избирателите и се назначават със заповед на областните управители, след което се представят в ЦИК; 6.Дейността на ЦИК, РИК и избирателните секции се осъществява в съответствие с приет от Народното събрание закон за избиране на народно представителство и се контролира от провозащитната организация на избирателите; 7.Законът за избиране на народното предстатителство се разработва въз основа на приети от избирателите основни принципи и правила на избора; подлага се на широко гражданско обсъждане чрез клубовете на избирателите и се приема от Народното събрание. Ако Народното събрание не е в състояние да извърши това, изборите се провеждат от президента по приетите от избирателите правила; 8.Законът гарантира равнопоставеност на парнийните и гражданските политически субекти за участие в изборите и не допуска абсолютно никакви привилегии и ограничения на права; 9.За да се осъществи реално народно представителство на конкретен брой избиратели от конкретен район, съществуващите многомандатни избирателни райони се разделят на едномандатни избирателни райони според броя на избирателите и полагащите се мандати. Пример: В мнгомандатен избирателен район с 200 000 избиратели и полагащи се по закон 10 мандата се формират 10 едномандатни района, където всеки народен представител представлява 20 000 избиратели и юридически се подчинява на тяхната воля и интереси; 10.Всеки политически субект има право да издигне в едномандатния избиретелен район само една своя кандидатура; 11.Цялата избирателна кампания се провежда в едномандатните избирателни райони; ІІ. Избар на личности и обществена номинация от долу: 1. В избирателните райони се състезават преди всичко авторитетни, високо интелигентни, професионално подготвени и национално отговорни личности, независимо от тяхната обществена, партийна, религиозна, етническа, социална или полова принадлежност; 2. Номинирането и издигането на кандидатурите за народни представители се извършва на общи събрания на местните партийни и граждански структури; 3. Основен принцип за номиниране и издигане на кандидати за народни представители е равнопоставеност, никакви привилегии и ограничения на права; 4. Всеки избирател има право да гласува само за един кандидат за народен представител; 5. Изборът гарантира вот за личността. 6. В бюлетината освен трите имена и ЕГН на кандидата се посочва и политическият субект издигнал неговата кандидатура; 7. Вотът за колективния политически субект зависи от избраните личности издигнати от този политически субект; едномандатния избирателен район, за който са гласували най-много избиратели: - но не по-малко от 51% от общия брой на избирателите в избирателния район; - при липса на това условие се провежда балотаж между първите двама класирали си по броя на избирателите гласували за тях; - при наличие на двама и по-вече с равен брой избиратели гласували за тях се провежда нов избор само между тях; - при наличие на неизпълнение на първото условие се прилага второто; 9. Избраният за народен представител, представлява не само тези, които са гласували за него, а всички избиратели от едномандатния избирателен район и за своята дейността се отчита само пред тях; 10. Народните представители в Народното събрание могат да се организират в парламентарни групи по ясно и публично заявена политическа принадлежност или обществени интереси и да кандидатстват за сформиране на Правителство на държавата; 11. Управляващо мнозинство в Народното събрание се сформира единствено по отношение пътищата, формите и средствата за изпълнение на общоприета Национална стратегия за развитие на българското общество и държавата. То поема цалата отговорност, и политичаска, и морална, и юридическа за неизпълнение на поетите ангажименти. 12. Абсолютно е забранено организирането на парламентарни групи по религиозна или етническа принадлежност; ІІІ. Гласуването е право, задължение и отговорност, защото: 1.Всеки български гражданин, който има избирателни права задължително гласува, с което поема лична отговорност и дава своя принос в развитието на българското общество; 2.Български гражданин, който по свое желание не е упражнил правото си на глас в избори се счита, че преднамерено не изпълнява своите граждански задължения и се санкционира. Освен това няма право публично да недоволства, да критикува или да протестира срещу дейността на народното представителство и държавата; 3.Гражданите с двойно гражданство /до като то съществува/, които не живеят постоянно в България и не са регистрирали прибиваване в България най-малко три месеца годишно и не плащат данъци на българската държава, нямат право на глас; 4.За валидни се считат избори, в които участвуват най-малко 2/3 от общия брой на избирателите в България; 5.Всеки дал своя глас за избор на народно представителство има право да получава пълна и навременна информация за дейността на Народното събрание и Правителството, публично и безпрепятствено да изразява недоволството си, да критикува, да протестира и да иска отзоваване на своите избраници; 6.Гласуването е лично, равностойно и конкретно само за един политически субект; 7.Не се позволява прехвърляне на гласове от един политически субект в полза на друг или от един избирателен район към друг избирателен район; ІV. Прозрачност, публичност и строг контрол на финансирането: 1.Държавата осигурява финансиране за подготовка и провеждане на избори в рамките на нейните задължения произтичащи от Конституцията и законите на Р. България; 2.От държавният бюджет се финансира: • Изграждане и функциониране на избирателни комисии и секции; • Подготовка, обслужване и публикуване на избирателни списъци; • Транспортни разходи за провеждане на избирателния процес; • Осигуряване на изборни бюлетини; • Провеждане на избирателния процес; • Отчитане на изборните резултати; • Правно осигуряване на избирателния процес и правозащитната дейност на Съюза на българските избиратели; • Разработване и внедряване на съвременни технолагии и проекти за усъвършенствуване на избирателния процес; 3.Номинирането, подготовката и провеждането на предизборната кампания се финансира от участвуващите политически субекти в рамките на утвърден от държавата лимит; 4.Произходът на паричните средства предварително и публично се декларират; 5.Всички разходи за предизборната дейност на политическите субекти публично се отчитат и подлежат на ревизия от компетентните държавни и обществени органи; 6.Държавнете медии осигуряват равноправна и безплатна публична изява на всички политически субекти. Не се допускат привилегии; 7.Предизборните агитационните материали се изработват и се публикуват по едномандатни избирателни райони на специално за целта подготвени от общинските власти агитационни пунктове; 8.Агитационните пунктове осигуряват възможности, всеки политически субект да упражни своето право на публична агитация без да нарушава правото на опониращите; 9.Абсолютно се забранява безразборното облепване с агитационни материали на други места освен на специално определените от властите ; 10.Финансирането на предизборната кампания се регламентира със закон; V. Обществен контрол, отчитане на дейността и отзоваване: 1.Цялата политическа и обществена дейност на народното представител- ство е публична и подлежи на обсъждане и контрол от обществото; 2.Всеки избран за народен представител подписва нотариално заверен обществен договор за представителство, отчет на дейността, снемане на доверието и отзоваване; 3.Посредник за подписването и надзорник за изпълнението на обществените договори между избирателите и избраните народни представители са клубовете на избирателите и тяхната правозащитна организация - Съюз на българските избиратели 4.Когато народен представител неизпълнява задълженията си произтичащи от обществения договор или предизборната му програма и със свояте действия или със своето бездействие допренесе за нанасяне на морални и материални щети на държавата и нейните граждани, същият носи съдебна отговорност за измама в особено големи размери. 5.Пълномощията на народен представител се прекратяват предсрочно по искане на 2/3 от избирателите, които той представлява в Народното събрание кагато се установи неизбираемост след провеждане на предсрочени избори в избирателния район където преди това е бил избран. Предложеният проект за НАРОДНИЯТ ВОТ или ПРАВИЛАТА на ИЗБОРА е приет от ПЪРВОТО НАЦИОНАЛНО СЪБРАНИЕ НА ОРГАНИЗИРАНИТЕ БЪЛГАРСКИ ИЗБИРАТЕЛИ проведено на 10 октомври 2006 година в гр. Стара Загора, но си остава отворен. Искрено и от сърце желаем той да бъде подложен на всенародно обсъждане и осмисляне. На тази основа да се допълни и усъвършенствува за да стане ЗАКОН ЗА НАРОДНИЯТ ВОТ. Основа и гаранция за изграждане и утвърждаване на организирано гражданско общество в България. Закон за правото на Народа сам да избира и осъществява своята съдба. Председател : Марин Станев
1 Батко Реджеп 24.06.2013 | 11:52
Ами как да са единодушни за въпросната харта при положение, че те е инициирата от кръга около Икономедия, които ясно си личи в последните няколко седмици, че играят против българското правителство и за неговото сваляне.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:20 Още от деня коментарно предаване
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Вечерното шоу
  • Сега bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.9
  • 00:40 "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.9
  • Сега "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Есента на демона" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 2
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.