470 потребители са се оплакали в КЗП между Коледа и Нова година

В еуфорията на празниците търговци опитват да приложат някакви хитринки, казват от КЗП

по статията работи: iNews.bg | 03.01.2019 | 11:30
470 потребители са се оплакали в КЗП между Коледа и Нова година
КЗП/БНТ

Отказани рекламации на дефектни стоки, некоректни намаления и проблеми с договори за услуги са основните въпроси, които гражданите поставиха пред Комисията за защита на потребителите (КЗП) в празничните дни около Коледа и Нова година. Пазарувалите от интернет пък се оплакаха за забавени доставки, неуважено право на отказ в 14-дневния срок или забавяне връщането на парите и сгрешени пратки.

470 човека са се обърнали към институцията в периода от 22 декември до 1 януари. Председателят на КЗП Димитър Маргаритов обясни в Сутрешния блок на БНТ, че част от тези сигнали показват, че когато по празниците има еуфория и по-приповдигнат дух, търговците се опитат да приложат някакви хитринки. Той даде за пример нереалните намаления, таксуването на касата на по-висока от обявената цена, заблуди за уж по-изгодни оферти, които се оказва, че важат само за мостри и т.н.

В отговор на въпрос на водещия къде търговците са по-изобретателни в опитите си за измами – в интернет или във физическите магазини Маргаритов изведе две тенденции. Първата – нарушенията в онлайн пространството са повече, отколкото в търговската мрежа, където такива се срещат в около 10% от проверените случаи. Втората е, че в КЗП постъпват значително повече жалби, касаещи проблеми в търговската мрежа. "Може би, защото – въпреки че българинът преодоля своята първоначална консервативност по отношение на плащането и пазаруването в интернет – все още по-голямата част от сделките се случват в магазините”, каза той.

Маргаритов посочи, че в Комисията за защита на потребителите от постъпващите над 24 000 жалби на годишна база има случаи, както за сделки на много висока, така и на много ниска стойност. "От това, че несъвпадението в цената е било 1 стотинка, до това, че човек си е закупил скъпа вещ, например часовник за около 50 000 лв. и е имало проблем с доставката или функционирането му.” Подавани са също жалби за много скъпи автомобили, при които се появяват дефекти, както и за дребна механична повреда по дрехи или обувки, разказа още председателят.

"Всичко това заслужава внимание, защото всеки един човек има своя си проблем – хората са различни и проблемите им са различни”, коментира Маргаритов и добави, че институцията става все по-търсена от всякакъв тип граждани по различни казуси, дори извън нейните правомощия. "Радвам се, че обществото привижда в Комисията за защита на потребителите нещо като икономически омбудсман, който може да бъде на помощ не само по въпроси, които са пряко свързани с функциите ѝ, но и по всеки спор, който би могъл да бъде преодолян по разумен начин с решение, което удовлетворява и двете страни”, каза още той.

Димитър Маргаритов разясни и какъв може да бъде изходът при възникване на спор заради неоснователни претенции от страна на потребителите. "При всеки случай извършваме проверка. Може да се установи, че не е налице нарушение. Това са моментите, в които потребителят може би чисто човешки и житейски ще остане разочарован от това, че ще получи от нас отговор, по силата на който ще стане ясно, че не е имало нарушение”, обясни той. И даде пример с класически казус, при който потребителите биха желали при дефектна стока веднага да им бъдат върнати парите, а по закон търговецът е длъжен първо да направи необходимото, за да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. "Мисля, че дори и да е неоснователно оплакването, намесата на институциите, установяването на реалната фактическа обстановка – дори и без налагане на санкция, има своя възпитателен ефект. Често се стига и до помиряване на страните, без значение коя от тях е била по-правата”, добави Маргаритов.

"Наблюдава се повишаване на потребителската култура на българина – по-често реагираме, по-рядко подминаваме с безразличие нарушенията дори и по празници, когато сме в по-различен ракурс на настроението и това рефлектира възпитаващо върху поведението на търговците”, обобщи председателят на КЗП.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Вечерното шоу
  • 22:00 Церемония по връчване на...
  • 23:30 Да надживееш Ескобар тв филм /32...
  • 00:20 Светът и ние /п/
  • 00:45 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • Сега "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.4
  • 00:40 "Марлон" - сериал, с.2, еп.9
  • 01:10 "Пожари" - сериал, еп.5
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Марлон" - сериал /п./
  • Сега "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Есента на демона" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "Честни измамници: Отново в...
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.