Каква е вероятността пилот да заспи по време на полет?

Според самите пилоти рискът това да се случи никак не е малък

по статията работи: Ивета Бебова | 09.04.2011 | 12:17

Преди три месеца двама британски пилоти заспали по време на полет, но нито летището, което е трябвало да ги посрещне, нито контролният център са били информирани.

Инцидентът, за който се разбра съвсем наскоро, от известно време се обсъжда широко в британските медии, които за пореден път се фокусираха върху проблема с умората по време на дългите полети.

От пилотската асоциация в страната BALPA изказват опасения, че проблемът може значително да се задълбочи, след предложението на ЕС броят на летателните часове за един пилот да се вдигне от 900 до 1000 за 12 месеца, пише Telegraph.

Проучване, проведено от BALPA и Лондонския кралски колеж, установило, че един от всеки петима пилоти страда от преумора.

От 492 пилоти, участвали в анкетата, 45% заявили, че страдат от "значителна умора", а един от всеки петима признал, че умората влияе върху пилотските му умения.

Съвременните самолети разполагат с автопилот, който се включва незабавно и следва предопределения път. Но въпреки това екипажът трябва да наблюдава полета и да може веднага да се намеси при нужда.

Пилот, пожелал да запази анонимност, е заявил пред BBC, че и той, и колегата му са заспивали по време на полет. И двамата били спали изключително кратко и били уморени, тогава вторият пилот взел определената му почивка и заспал, но не след дълго и другият пилот се унесъл.

"Когато се събудих, изпитах огромен прилив на адреналин. Първото нещо, което трябва да направиш, е да провериш височината и скоростта, всички датчици."

"Най-лошият вариант е автопилотът да се изключил и самолетът да започне да губи височина, а това може да е много опасно, особено ако сте на пътя на насрещно движещ се самолет", допълва пилотът.

"Сега има алармени системи, които веднага ти посочват такива промени във височината, но те не са много шумни и лесно може да не ги чуеш, когато спиш. Сигурен съм, че не е нужно да ви казвам какви биха били последствията от това."

В момента ЕС опитва да стандартизира леталните часове в цяла Европа.

Но пилотите, от своя страна, обвиняват ЕС, че поставя твърде голямо напрежение върху авиокомпаниите, които се опитват да намаляват своите разходи.

През 2009 г. Европейската агенция по безопасността на полетите беше обвинена, че не е предприела никакви мерки, след като било установено, че 14-часовите смени са твърди изтощителни.

Според BALPA пилотите, които летят из Европа, трябва да имат до три полета на ден. Но истинският проблем е с пилотите, които летят на дълги разстояния и не успяват да си наспиват.

"Умората при пилотите е световен проблем в момента", заяви говорителят на BALPA Джим Макулсън. "Умората е причина за между 15% и 20% от катастрофите. Невероятно е, че ЕС иска да увеличи летателните часове."


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


9 Цвете Жекова 12.04.2011 | 09:30
В някои компании това е нещо като вътрешна тайна. Координаторите, които следят самолетите знаят, че ако за определен период от време нямат връзка с пилотите, а самолетът се движи нормално, първото им предположение е , че пилотите най-вероятно си почиват.
8 Ани Г. 11.04.2011 | 11:45
Наистина е невероятно, че ЕС искат да увеличат часовете им. Аз съм работила на 12 часови смени и повярвайте ми, наистина е трудно и се чувстваш изстискан. А представям си, ако си пилот какво е напрежението. Имам чувството че понякога ЕС не знае къде се намира и какво точно иска да направи с такива "предложения"!
7 Георги Петров 11.04.2011 | 10:18
Дано пролетната умора не зачести тези случаи, че иначе живота ни, няма да е в безопастност. Нали заради това са 2-ма в кабината, ако се случи случайно нещо с единия, другия да реагира.
6 Цвете Жекова 11.04.2011 | 09:23
Този проблем е бил дискутиран неведнъж, но решение няма. Работата на пилотите наистина е доста трудна и отговорна. Остава само да се надяваме упоменатите проценти за катастрофи да не се увеличават.
5 М. Иванова 11.04.2011 | 09:10
Не забравяйте, че не сме машини, а хора и имаме нужда от сън и почивка, за да бъдем пълноценни.
4 Пролет Генадиева 11.04.2011 | 09:09
Помислете какво може да се случи, ако пилотите не си почиват и им бъдат увеличени работните часове. Ще се увеличи и броя на жертвите при самолетни катастрофи.
3 Иванка Иванова 11.04.2011 | 09:08
Някога опитвали ли сте се да работите над 8 часа?Какво се случва ? Заспивате на работното си място или не си вършите пълноценно работата.
2 Иванка Иванова 11.04.2011 | 09:06
Н
1 Свилен Терзиев 11.04.2011 | 08:53
само да не попадна на такъв полет и на заспали пилоти

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 "Петолиние на паметта
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, еп.75 /п./
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.