Иво Николов: Компаниите вече мислят сериозно за онлайн присъствието си

Нагласите на българския бизнес към интернет маркетинга се променят в момента, казва маркетинг експертът

по статията работи: iNews.bg | 09.03.2011 | 10:45
Иво Николов: Компаниите вече мислят сериозно за онлайн присъствието си
личен архив

Иво Николов е маркетинг мениджър в Интер Контакт България, фирма, занимаваща се с организиране и провеждане на отворен тип семинари и конференции. Oт 2002 г. досега фирмата е организирала и провела над 300 отворени семинари и обучения на различна тематика.

Николов е с квалификация по Директен маркетинг от EADIM 2009 г. (Европейската Академия по директен и интерактивен маркетинг) и се занимава с директен маркетинг от три години. Той е сред лекторите на семинара "Интернет маркетинг с нулев бюджет”, който ще се проведе на 6-7 април 2011 г. в Интер Експо Център – София с медийното партньорство на iNews.

- Когато говорим за директен маркетинг, кои са трите ключови думи, които трябва да изникват в главата на всеки маркетолог? Кои са най-важните особености, които е добре да се имат предвид?

При директния маркетинг има три много важни ключови понятия и те са: "база данни", "канал на комуникация" и "персонализация".

Всичко започва от пазара, потенциалните клиенти и базата данни. Дори да имате страхотен продукт и перфектно рекламно съобщение, ако го изпратите на погрешните хора, ще постигнете малък ефект.

Каналите на комуникация се избират според това каква е таргет аудиторията, по какъв начин комуникира и как би било най-подходящо и ефективно да се достигне. Но каналите сами по себе си не са гарант за успех.

За да бъде ефективна една кампания, е задължително (доколкото е възможно) да има и персонализация на рекламните съобщения. По този начин се създава по-персонално и лично отношение, увеличава се обратната реакция и съответно повече хора ще направят това, което искате.

- Какви лични качества трябва да притежава човек, за да се занимава с телемаркетинг (подход, при който представител на отдел "Продажби" в дадена компания се свързва директно с клиенти (физически или юридически лица, главно по телефона, бел. ред.)? Нужно ли е овладяването на някакви общоприложими трикове или е въпрос на индивидуален подход?

При телемаркетинг продажбите е много важно човек да притежава упоритост, добри комуникативни умения и емоционална интелигентност. Друго важно качество е умението да убеждаваш и продаваш, което обикновено се доусъвършенства с различни обучения за продажби и практика.

- Има ли типове бизнеси, за които директният маркетинг и в частност имейл маркетингът са по-подходящи? Или пък такива, при които е добре тези подходи да се избягват?

Дали е подходящ директният маркетинг, или в частност имейл маркетингът, зависи от таргет аудиторията и продукта/услугата, които се предлагат. Със сигурност има бизнеси, при които чрез директен маркетинг могат да бъдат постигнати много по-добри резултати, отколкото със стандартните масови комуникации.

За пример мога да дам фирми, които се занимават с организиране на луксозни индивидуални почивки на много богати хора. При тях използването на директен маркетинг е абсолютно наложително, за да съществуват.

Не мисля, че има хора и фирми, които трябва да избягват да контактуват директно по
е-мейл или друг начин със своите потенциални клиенти. Почти винаги, за да се осъществи продажба, е необходима персонална комуникация с цел убеждаване, която може да бъде под формата на разговор лице в лице, текст на интернет страница, имейл, видео демонстрация и др.

- По ваше мнение промениха ли се драстично нагласите на българския бизнес към интернет маркетинга или продължава да има скептично отношение или неразбиране?

Според мен нагласите на българския бизнес към интернет маркетинга се променят в момента, има неразбиране и хаос до някаква степен, но скептичното отношение вече е преодоляно. Все повече се наблюдава и нарастване на разходите за интернет реклама, което е силно доказателство, че компаниите вече мислят сериозно за онлайн присъствието си (особено в социалните мрежи).

- Ще сте сред лекторите на семинара "Интернет маркетинг с нулев бюджет". Наистина ли бюджетите може да са нулеви и може ли да има успешни кампании без инвестиции в рекламни банери, тв клипове и т.н.?

Бюджетите зависят от методите, инструментите и времето, за което трябва да се постигнат определени цели. Има онлайн базирани програми, които са безплатни, а ефектът от тях върху приходите на дадена фирма може да бъде огромен.

Убеден съм, че може да има успешни кампании без инвестиции в рекламни банери и тв клипове. Понякога се налага да бъдат инвестирани пари, но те са незначителни спрямо ефектът на приходите, който може да бъде постигнат. На семинара ще покажа реални примери от моята практика, които лесно могат да бъдат адаптирани от всяка една фирма.

- Разкажете ни как спечелихте "най-трудния" си клиент – независимо дали става въпрос за компания или директна продажба на частно лице?

"Най-трудният" клиент беше много мнителен и взискателен. Успях да го спечеля с лично отношение, поне четири срещи и много доказателства за качеството на продукта и обслужването.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:20 Още от деня коментарно предаване
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 Последният печели...
  • Сега "Бараж" - сериал, еп.46
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.2
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • Сега "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Есента на демона" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.