Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-и

Макар и евтин автомобил, SUV-то на Dacia не отстъпва на по-реномираните марки по отношение на основните качества

по статията работи: Кристиан Костурков | 19.10.2016 | 14:00
Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-и
Кристиан Костурков
Повече за:

Дълги години асоциациите, които българските шофьори си правеха щом чуят за Dacia, не баха особено добри. Причината е в старите и добре познати у нас румънски модели, базирани върху още по-стари такива на Renault. При тях, особено в произведените екземпляри през по-голямата част на 80-те и 90-те години на ХХ в., се срещаха много проблеми, които изнервяха собствениците им. И така имиджът на Dacia не беше особено добър. Днес нещата обаче са коренно различни. Румънската марка вече е собственост на Renault, а не използва само остарелите разработки на французите, за да прави коли с друго име. В последно време Dacia все по-осезаемо присъства в България, а и успя не само да се пребори, но и да се задържи на първото място по продажби вече няколко години. За което явно има причина. Да, вярно е, че става дума за по-евтини коли, с по-малко екстри, но пък подходящи за родните пътни условия и най-важното – евтини. Именно това вероятно е причината моделите на Dacia да се срещат все по-често и по-често и в Западна Европа. Където обаче марката няма негативния имидж от социалистическата ера. Като например в Германия, където продажбите не спират да се увеличават, а изобщо не се изисква много наблюдение на улиците, за да намери човек поредния германец зад волана на Dacia. Не по-различна е ситуацията и в родината на Renault – Франция, както и в други европейски държави. Да не говорим, че като Renault или Nissan компактното SUV се продава добре на още няколко континента. Явно за този успех на марката има причина. В същото време един от най-разпространените модели изобщо на пазара в Европа (включително Западна) е Duster. И сега ще разгледаме защо е толкова харесван и от по-богатите купувачи.

В случая си говорим за леко подобрената модификация на фейслифта на модела, който бе представен през есента на 2013 г. на автосалона във Франкфурт. А скоро след това дойде и у нас, където предходната версия на модела от 2010 г. вече беше завоювала сериозен дял от пазар. Днес Duster продължава да е сред най-продаваните модели не само на Dacia, но и изобщо. И въпреки сравнително малкия пазар в България, е изключително търсен, вече дори и като втора употреба. Друг интересен момент е, че в автокъщите Duster държи доста високи цени, въпреки ниските при новите автомобили.

Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-иКристиан Костурков

Въпреки че моделът е нискобюджетен, той успешно се справя с конкуренцията на екземпляри от по-раномирани марки. Причината е ясна – по-ниската цена, в някои случаи значително, както и самите му качества. А те са забележителни. Да, вярно е, че под предния капак си имаме Renault, а ходовата част и задвижването 4х4 са от Nissan. Но след фейслифта, който направи колата още по-привлекателна отвън и значително по-симпатична и оборудвана отвътре, продажбите продължиха да се увеличават. И след над 6 години на пазара Duster продължава да разбива конкуренцията, което е безапелационно доказателство за качествата му.

А те не са малко. Външният вид на модела продължава да е привлекателен, макар да е вече толкова години на пазара. А и да не забравяме, че при фейслифта бяха леко изменени само формата на фаровете, радиаторната решетка и задните светлини. Но това се оказа успешен ход и в наши дни екстериорният дизайн е все още актуален и хората го харесват. В интериора, който през 2013 г. претърпя по-сериозни промени, също се забелязват адекватни на съвременното автомобилостроене качества. Да, не излъчва лукс, пластмасата не е от скъпите, но по-евтина можем да намерим дори в марки, които са по-нагоре в класацията от Dacia. В същото време вътре в колата, особено при по-високите нива на оборудване, трудно ще намерим нещо което да липсва. Имаме информационно-развлекателната система, която познаваме от предпоследните модели на Renault със 7-инчов сензорен екран, какъвто се среща в по-скъпите коли, подгряване на седалките, което пък е характерно за най-луксозните версии на много по-скъпи марки, същото се отнася за камерата за заден ход, кожения волан и т.н. Отново обаче има едно "но”. Но тук ги получаваме на много по-ниска цена. Отопляемите седалки например – за едва 250 лв. Което при конкуренцията струва в пъти повече, а работи по същия начин и предоставя същия комфорт. Или пък темпоматът с ограничител на скоростта, за който се доплащат само 290 лв. Поредните плюсове в полза на Dacia Duster.

Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-иКристиан КостурковА такива има още много, освен цените. Пътното поведение на автомобила, например, е почти без забележка. Казвам почти, защото на мен лично не ми хареса единствено, когато с около 130 км/ч на магистралата дойде продължителен завой, при което трябваше да се съсредоточа малко повече върху волана, тъй като колата ми се стори леко нестабилна. Но трябва да отбележа, че точно на това място асфалтът не беше много равен, а и все пак профилът на гумите е по-висок, което при която и да е било кола оказва такова влияние. Но пак повтарям, това е единственото нещо или по-скоро единственият момент при 1200-километровия тест, при който имах забележка. Всичко останало в този Duster много ми допадна. И макар да не съм фен на SUV-тата, ако някой ден ми се прииска да си купя, най-вероятно изборът ми ще падне върху тази кола.

През останалата част от пътуването поведението на автомбила на пътя и извън него много ми хареса. Колата вози комфортно, сравнително меко, в същото време окачването е стегнато. Допадна ми и как Duster се държи в завоите, с изключение на споменатия вече, който прощавам без да се замисля.

Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-иКристиан КостурковЗа приятното пътуване помагат и седалките, които също са плод на фейслифта, при който по-голямо внимание бе обърнато на интериора. Вярно е, че тестовата кола беше с много високо ниво на оборудване, но все пак продължаваме да говорим за евтина кола, при която компромисите по принцип трябва да са много. Е, при седалките ги няма. А и тримата ми спътници също не се оплакаха, така че оставам с впечатлението, че и на тях са им били удобни.

Добро впечатление ми направи и шумоизолацията на купето. По отношение на която преди фейслифта имаше доста забележки. При по-новите Duster-и проблемът е решен и дразнещите шумове вече ги няма.

Двигателят, с който беше оборудвана изпробваната от мен кола, лично за мен е перфектният избор. Говорим си за 1.5- литровият dCi с мощност от 110 к.с. и 260 Нм въртящ момент. Познат от почти всички модели на Renault, Nissan и Dacia, той наистина е много добър и балансира перфектно между мощност, еластичност и консумация на гориво. За някои 110 коня може да изглеждат малко, но изобщо не са.

С 4 човека и почти 100% пълен багажник Duster е достатъчно пъргав, за да може човек спокойно да изпревари ТИР на двупосочен път достатъчно бързо, за да не се стига до опасни ситуации. И то дори и на по-високите предавки. В случая моторът бе комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Дори и връщането на само 1 предавка надолу е достатъчна в повечето от случаите, за да се ускори по-бързо автомобилът. И пак подчертавам, че в колата имаше 4 човека и доста багаж.

Е, не е "изтребител", но при всички положения колата е сравнително пъргава с този 1.5-литров дизел. За което помага и сравнително малкото й тегло. Duster тежи 1369 кг, което си е сравнително малко за този клас автомобили особено като се има предвид и наличието на задвижване на четирите колела. При това положение и с еластичността на мотора колата е в състояние дори да изненада шофьора колко бързо ще набере скорост за такъв автомобил. А и самото ускорение от 0 до 100 км/ч от 11.8 секунди изобщо не е лоше резултат за SUV със 110 к.с.Като се има предвид и бавната и къса 1-ва предавка. Иначе максималната скорост на автомобила с този мотор е 169 км/ч.

Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-иКристиан КостурковКогато си говорим за разход на гориво, 1.5 dCi отдавна не може да ме изненада. Той винаги е икономичен. След 1200-километровото пътуване компютърът показваше 5.7 литра на 100 км. И то без да използвам ECO-режимът и с много малко градско каране, където системата Stop&Start да ми помага да сваля консумацията. Която иначе по каталог е 4.7, но аз не съм карал в идеални условия, нито пък съм се старал да шофирам икономично, нито съм бил сам в колата. При тези обстоятелства 5.7 мисля, че е идеален разход. И то за SUV, чието челно съпротивление не е за подценяване.

Онези високопрофилни гуми, които споменах по-горе, ми свършиха прекрасна работа в пясъка. Понеже с Duster се разходихме до морето, нямаше как да пропусна възможността да проверя как ще се държи задвижването на 4-те колела в пясъците. Активирах двойното предаване, което става чрез завъртането на бутон на централната конзола и Duster вече смело газеше. Няма буксуване, няма разхвърляне на пясък наоколо, колата не ме изложи пред зяпачите. Което е поредното доказателство за отличните качества на тази Dacia. Да, Duster едва ли ще е перфектен на тежък офроуд, но кое ли съвременно SUV ще е. А "румънецът” със сигурност няма да се справи по-лошо от болшинството конкуренти при неекстремни условия. Нищо, че е доста доста по-евтин. Пропуснах да отбележа, че за по-сложни ситуации извън пътя има и блокаж на диференциала. Предният ъгъл на проходимост от 30 градуса и задният от 36 също ще са от голяма полза далеч от асфалта. Имаме си много къса и бавна 1-ва предавка, което е от голяма помощ при изкачване на голям баир или пък спускането на такъв.,

Ето защо в Германия и Франция се съсипват да карат Duster-иКристиан КостурковБагажното пространство също е сред сериозните плюсове на Duster. Минималното до кората е 475 литра, което предполага, че може да се помъкне много багаж. Като при всеки съвременен SUV, подът на багажника е равен и товаренето и разтоварването стават лесно. При необходимост от пренасяне на по-големи обеми, след сгъването на задните седалки пространството нараства до 1636 литра, а превозваните предмети могат да бъдат с дължина до 2.65 м.

Цялостното ми впечатление остава категорично, че Duster е един отличен, даже повече от отличен автомобил в своя клас и за парите си. И аз лично бих карал с удоволствие такъв в ежедневието. Да, с определени забележки по отношение на материалите, но в противен случай дори китайците няма да успеят да докарат ниската му цена. А тя наистина е без конкуренция. Базовата версия струва едва 21 900 лв. с ДДС. Има и хомологация N1, което означава, че може да се купи без налога за 18 325 лв. При високите нива на оборудване със стандартните за тях екстри цената достига 35 190 лв. с ДДС. Изпробваната от мен кола, която бе оборудвана с почти всички екстри, включително борд компютър, камера за заден ход, новите специални алуминиеви 16-цолови джанти, електрически стъкла и огледала, темпомат, Stop&Start система, подгряване на предните седалки, аудио-навигационна система Media Nav Evolution, 7-инчов сензорен екран, Bluetooth, USB, AUX, мултифункционален кожен волан, релси на покрива, 12-волтови изходи отпред и отзад, цвят металик, фарове за мъгла, климатик, асистент за подпомагане на потеглянето по наклон, няколко стабилизиращи системи, множество хромирани елементи и т.н. (май липсва само коженият салон) се продава срещу 37 510 лв. В сравнение с базовия модел са доста повече, но при нито една друга кола от този клас не ще може да се намери такава цена, нито пък изброените екстри ще излязат колкото при Duster. Напротив, много повече ще е. У нас автомобилът се предлага и с гаранция от 5 години или 100 000 км.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега ФИФА Световно първенство 2022:...
  • 17:00 ФИФА Световно първенство 2022:...
  • 18:55 ФИФА Световно първенство 2022:...
  • 19:30 Българите и Македония документален...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 Европейци - истории за успеха
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 БГ киновечер: Басейнът игрален филм...
  • Сега "Всички на терена" - комедия,...
  • 16:30 "120 минути" - публицистично...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:40 "Защо, господин министър?" -...
  • 20:00 "Гласът на България" - музикално...
  • 22:30 "Ох, на мама" - екшън, комедия...
  • 00:20 "Като на кино" - предаване за кино
  • 00:30 "Дани Колинс" - драма (САЩ, 2015),...
  • Сега "Да хванеш гората" - документална...
  • 16:30 "На фокус с Лора Крумова" -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:40 "На фокус след новините"
  • 20:00 Студио "Като за Световно"
  • 21:00 Мач от осминафиналната фаза на ФИФА...
  • 23:00 "Да изчезнеш за 60 секунди" - с уч....
  • 01:30 "Лейър Кейк" - с уч. на Даниел...

Наши Партньори

7sport.net
Betindex.net
Да ви е сладко новото увеличение на заплатите, скъпи депутати
700 лв. - това е сумата, с която народните представители увеличават възнаграждението си тази година

Анкета