Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналина

С изцяло новата за малкото Renault версия французите правят автомобил 2 в 1

по статията работи: Кристиан Костурков | 10.07.2020 | 10:00

Renault Clio е емблематичен модел не само за френския му производител, но и за автомобилния пазар въобще. Никак не са много автомобилите, които да са се задържали толкова години на пазара, увеличавайки паралелно с това продажбите си с всяко следващо поколение. Този автомобил има вече 20-годишна история, а през това време са продадени над 15 млн. броя. А още първото поколение Clio имаше задачата да замени превърналото се в легенда преди него Renault 5. "Петицата" имаше и доста сериозен статут предвид спортните си версии, които все още стоят високо в йерархията и вдигат адреналина на феновете на автомобилите. Сега новото, пето поколение на наследника Clio също доказва, че освен красив, удобен и практичен малък автомобил, може да бъде и доста динамичен и спортен. Доказателството – изцяло новата и дебютираща именно в петото поколение версия R.S. Line.

Визуално новото Clio не е чак толкова драстично променено спрямо четвъртото поколение. За което, обаче си има и обяснение. Предходната генерация пожъна такива успехи, че в Renault явно са решили да спазят едно от правилата в дизайна при автомобилостроенето – когато някой модел е суперуспешен след толкова години, не го променяй много. И така, когато погледнем отвън Clio 5, веднага става ясно, че това е наследникът на Clio 4. Нооооо и че си говорим за по-модерен и съвременен автомобил. А става ли дума за нивото на оборудване R.S. Line, асоциацията е и за по-агресивен и спортен дизайн, без обаче да се губи елегантността във визията.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Всъщност това е първото в историята Clio R.S. Line, тъй като французите въвеждат това ниво на оборудване при компактния градски модел за първи път именно в това пето поколение. То идва да замени досегашната версия GT-Line. Както подсказва и самото име, тук ще си говорим за много по-спортна визия и екстри, характерни за моделите, върху които са поработили и експертите от Renault Sport и дори болидите на французите от Формула 1. Освен, че изглежда доста по-готино и мощно отвън, тази версия на Clio е и по-пъргаво. При всички положения 130 конски сили на това малко купе звучат обещаващо. А и го доказват, когато човек седне зад волана и настъпи газта.

R.S. Line предлага по-динамична визия отвън и отвътре. Освен това оборудването, материалите и линииите в интериора също недвусмислено показват, че тази модификация е доста по-динамична. А в допълнение в купето тя позволява и по-голяма индивидуалност – нещо все по-търсено сред клиентите в последните няколко години.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

R.S. Line е и директна препратка към спортиста Clio R.S. (за която модификация в петото поколение ще трябва да изчакаме още малко, за да видим) и естествено позволява на шофьора да се позабавлява. Е, ясно е, че не става дума за истинско R.S., но пък е отлична комбинация за хора, които искат да имат компактен и икономичен автомобил, но и да могат да понастъпят газта, когато им дойде настроение за това.

Отвън новото Renault Clio R.S. Line е оборудвано с реброто в стила на Формура 1, емблематичен компонент от дизайна на моделите R.S. То се отличава и с предната си решетка с мотив на пчелна пита, специалните 17-инчови двуцветни джанти и по-атлетичната задница. А на вратата на багажника и на предните калници намираме и специалната плочка R.S. Line.

Сред нововъведенията в екстериора петата генерация на Clio е и първата, оборудвана с въздушни дефлектори на арките на предните колела. Те служат за ограничаване на триенето и увеличаване на аеродинамиката, като по този начин намаляват разхода на гориво. Допълнителен бонус е динамичното и спортно излъчване, което придават те на дизайна на автомобила.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

По отношение на екстериора новото Clio R.S. Line притежава характерни белези на моделите R.S. - специални брони, въздухозаборник с решетка в стил пчелна пита, фарове за мъгла и др. Вътре в купето пък Clio с това ниво на оборудване разполага със спортни седалки с подсилени странични опори и подгрев за по-голям комфорт през зимата, в интериора има карбонови вложки, воланът е облицован с перфорирана кожа, естествено и с новото лого на R.S., спортни алуминиеви педали. А тапицерията ще е черна на цвят, но както е при R.S. - с червени шевове и кантове. Впрочем тях ги има и на коланите, включително задните. Силно впечатление прави и тъмно сивият таван, който внася допълнително усещане и за лукс.

Що се отнася до удобството и функционалността, архитектурата на багажника е оптимизирана, за да направи формата му максимално кубична. Паралелно с това аудиосистемата BOSE е напълно интегрирана и съответно не се отразява на обема на багажника. За разлика от стандартните решения, тук субуферът е монтиран не под дъното на багажника, а отстрани между левия заден калник. Това инженерно решение е позволило обемът на багажника да бъде увеличен до 391 литра, което го прави абсолютен рекордьор в този клас автомобили. Това се постига и благодарение на липсата на резервно колело и замяната му с ремонтен комплект за спукана гума. Но пък паралелно с това багажникът на това Clio е получил и двойно дъно, благодарение на което се отваря възможност по-дребни предмети и багаж да се поставят на по-долното ниво и така да се избегне търкалянето им напред-назад по време на движение. Като допълнитеен бонус пък идва и ефектът, когато задните седалки се сгънат, да се образува напълно равен под за по-лесно товарене и превозване на по-големи предмети.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

За разлика от екстериора обаче, интериорът на новото Clio е тотално променен и в новото поколение почти не откриваме нищо познато от предишното. Воланът е тотално нов. Стилът му е доста по-агресивен спрямо преди, макар и да сме го виждали вече в други модели на Renault от последно поколение. Бутоните по него (за управление на инфоразвлекателната система, на компютъра, на темпомата и т.н.) са станали повече, което помага за по-малкото отклоняване на вниманието на шофьора от пътя. Долният му лъч вече е изцяло хромиран, а не само с хромиран кант като преди. Конкретно в тази версия там виждаме и новото лого на R.S.

Традиционно за Renault бутоните за управление на аудиосистемата от волана остават изнесени в отделен малък панел под лоста за чистачките. В дизайна му, който още от 90-те години не претърпяваше кой знае какви визуални промени, сега вече има тотална промяна. Станал е по-малък, доста по-красив, по-удобен за използване, а и с повече функции.

Следващото нещо, което прави силно впечатление, е арматурното табло. То отново е абсолютно различно спрямо предишното поколение Clio. В синхрон с няколкогодишните тенденции в света на автомобилите, то вече е изцяло дигитално. В средата имаме електронен скоростомер, вграден в големия оборотомер, от двете страни на който са разположени индикаторите за температурата на двигателя и нивото на горивото, които също са доста масивни. В рамите на двете им огледални С-образни линии пък са разположени редица контролни и предупредителни лампи. Естествено, като всеки модерен автомобил, в дисплея на Clio между числата на скоростомера се изобразяват куп информации като радиото, което слушаме, песента, която сме си пуснали, посоката, която ни подсказва навигацията, моментният и средният разход и т.н. Конкретно тук, при R.S. Line, има и опцията да се индикира какво е натоварването на двигателя откъм конски сили и нютонметри. А също и колко екологично караме, ако сме включили режима Eco.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Не по-малко драстична е разликата в самото табло. В горната си част то е с по-агресивни, по-ръбести линии, докато в долната те вече са по-меки. Абсолютно нищо общо с преди нямат въздуховодите, които от овални са станали във формата на издължен правоъгълен трапец. При по-високите нива на оборудване като R.S. Line те, както и цялото табло, са дори в комбинация от 1-2-3 цвята – според варианта и желанието на купувача за персонализация.

Много сериозна разлика виждаме и в централата конзола. На първо място там впечатление прави вече вертикално стоящият 9.3-инчов дисплей на инфоразвлекателната система, който преди бе хоризонтално разположен. Под него пък има нещо съвсем ново за Clio – т.нар. пиано бутони за бърз достъп до някои от менютата в системата и други функции, като например трите режима на настройки на автомобила – споменатият Eco, агресивният Sport и стандартният, който се активира при запалване – My Sense.

Под тях пък виждаме изцяло новите кръгли контролери за климатичната система, а още по-долу – голяма ниша за дребни предмети, но предимно за телефони. Пространството е достатъчно за съвременните смартфони, а пък точно там са и разположени USB-изходите и AUX-ът. Нещо повече, там е вградено и безжично зарядно за телефон, ако самият той разполага с тази опция. Така че спокойно може да си го заредите докато карате, без да ви се мотаят кабели из купето. Само че трябва да се знае, че бордкомпютърът всеки път, независимо дали използвате тази опция, ви предупреждава да отстраните металните предмети, ако ще зареждате телефон.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Тази част от интериора на автомобила е оградена от плътен кант пластмаса с различен цвят, а пространството вътре в нея включва и скоростния лост. Той самият е ограден допълнително с отделен кант в трети цвят, чиято форма е малко нестандартна и доста интересна. Самият скоростен лост е станал по-къс, което го прави по-удобен. Конкретно версията R.S. Line се предлага единствено с автоматична скоростна кутия EDC с двоен съединител и 7 степени. Така че няма да се налага да се борави особено с него, но пък нищо не пречи лостът да бъде по-готин и да радва окото.

Цялостното усещане при допир на всички споменати по-горе елементи от интериора е по-добро спрямо преди. Имаме по-качествени, по-меки материали в купето, което придава допълнително усещане за комфорт и за автомобил от по-висок клас. В допълнение към това интериорът на Clio може да бъде персонализиран цветово според желанието на бъдещия собственик, чрез което той да усети още по-негов автомобила. Налични са цели 8 цветови комбинации, което си е доста богат избор.

Обратно на тенденциите от последните десетилетия (с много редки изключения) новото Clio не е пораснало спрямо предшественика си, а напротив, дори е станало по-късо. Дължината на автомобила е с 1.2 см по-малка от четвъртото поколение. Купето пък е станало с 8 мм по-ниско. Всичко това обаче не се е отразило негативно на мястото отвътре, даже напротив – в интериорно отношение пространството се е увеличило. А жабките и нишите за багаж вътре в купето вече са с общ обем цели 26 литра. Благодарение на "снишаването си" самият автомобил е станал по-аеродинамичен. Което при по-спортно каране е още по-голям плюс.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Върхът на сладоледа в бензиновите мотори на петото поколение Clio е новият за Renault 1.3-литров двигател, именно с какъвто е оборудвана върховата версия R.S. Line. Той е с мощност 130 к.с. и въртящ момент от 240 Nm. Предлага се единствено в съчетание със 7-степенна автоматична кутия EDC. Така най-мощното Clio ускорява от 0 до 100 км/ч за 9 секунди.

Както вече споменахме, Clio R.S. Line е много добра комбинация между икономичен градски автомобил и спортен, когато шофьорът пожелае. Да, наистина, когато се кара кротко, колата трудно може да прехвърли разход от 5.0-5.2 литра на 100 км извънградско (не магистрала). Още по-нисък той може да бъде при активиран режим Eco. Е, в такъв случай тотално трябва да забравим за динамика, но пък при съвсем спокойно пътуване или пък висене по градските задръствания на кого точно му трябват 130 коня. При режим Sport колата, естествено, става много по-различна. Тогава наистина може да се усетят изцяло тези 130 к.с. и 240 Нм под капака на този 1248-килограмов автомобил. Но това, разбира се, се отразява и на разхода. При такъв тип шофиране по планински пътища всичко под 7-8 на сто е в сферата на мечтите.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Но пък удоволствието, ако шофьорът е фен на този тип каране, е несравнимо. Колата наистина се държи доста спортно, динамично и повишава адреналина. Много добро впечатление прави и това колко е стабилна при такъв тип шофиране. Оптимизацията на окачването, директността на волана, настройките на двигателя и предавателната кутия, големите за класа джанти с нископрофилни гуми с размер 205/45/17 си казват думата. Автомобилът "слуша и изпълнява" всяка команда на водача, така че последният да получи очакваното удоволствие. За още по-спортните натури пък R.S. Line e оборудван и с пера за смяна на предавките от волана. Чрез тях шофьорът вече тотално контролира колата и нейната мощност без да се стига до неразбирателства между него и компютъра.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

При активиран спортен режим колата, очаквано, вози малко по-твърдо. Но не и драстично. По-твърдята возия, макар и в по-мека степен, е характерна и за останалите два режима. Все пак споменатите нископрофилни гуми си казват своето. Но в никакъв случай не можем да кажем, че пътуването не е комфортно. За сметка на това във всеки един момент шофьорът чувства колата много стабилно. Същото се отнася и за пътуването по магистрала при доста високи скорости. Наистина при тези обстоятелства Clio R.S. Line определено изненадва колко стабилно и здраво стои на пътя. И колкото и изтъркано да звучи, няма да сбъркаме, ако кажем, че не се усеща като толкова малък автомобил, а по-скоро като от по-големите класове.

Пак като при тях новото Clio R.S. Line е получило богат набор от оборудване, системи и асистенти за сигурност и в помощ на водача. Според Renault, автомобилът може да се похвали с най-всеобхватния набор от системи в помощ на водача в своя сегмент. Новост е решението системите да се групират в три категории, като тези за шофиране и паркиране са сложени под общата шапка Renault EASY DRIVE, а тези за сигурност и безопасност се разглеждат отделно.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Новото Clio притежава оптимизирана конструкция на купето, променена структура на седалките и предпазни колани, проектирани да осигуряват оптимална опора за всички пътници и на всички седалки. Така се осигурява адекватно на съвремието ниво на сигурност както за пътниците, така и за останалите участници в движението. Като към това се добавят и цялата гама системи в помощ на водача, автомобилът получи пълния комплект от 5 звезди при тестовете на Euro NCAP.

Новостите в Clio включват 360-градусова камера за заден ход/паркиране (шофьорът разполага с т.нар. птичи поглед благодарение на четирите камери). Самият асистент за паркиране (перпендикулярно, успоредно и диагонално) пък вече разполага с цели 12 сензора, обгръщащи автомобила, които предупреждават водача за препятствия от всички страни. А специално в R.S. Line има и функцията за автоматично паркиране. Активира се с един от споменатите пиано бутони в централната конзола и става много лесно и бързо, защото колата, благодарение на споменатите куп камери и сензори, сама преценява каква маневра да направи, за да влезе автомобилът в съответното паркомясто и то напълно безопасно. Шофьорът само трябва да избере как ще се паркира – успоредно, перпендикулярно или диагонално, а останалото колата прави сама.

В същото време малкият градски автомобил е оборудван и с активна система за аварийно спиране. Тя работи не само в случай, че колата отпред набие рязко спирачки, но и при засичане на велосипедист или пешеходец. В допълнение тя работи не само през деня, но и през нощта.

Една от най-впечатляващите новости е системата за поддържане на лентата. Тя функционира при скорост между 70 и 160 км/ч. Ако усети, че водачът неволно настъпва осевата линия и напуска лентата в посока насрещното или пък банкета, тя го предупреждава, а при нужда бута волана в правилната посока, за да върне колата където й е мястото. Трябва да отбележим, че това става доста бързо. При няколко последователни такива случая, в които системата се е намесвала, тя даже "се кара" на водача, пускайки звуков сигнал и изписвайки на таблото "Дръжте ръцете си на волана". И то наистина на български, какъвто език новото Clio говори. Ако пък се наложи спиране, системата активира спирачките, ако усети, че водачът не се намесва навреме.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Последната функция работи и в съчетание с активния темпомат. Той е способен да поддържа скоростта, да я намалява при нужда и отново сам да я увеличава до зададената. Всичко това е възможно до движение с до 170 км/ч., което също е еволюция, защото преди максималната скорост бе по-ниска.

Clio R.S. Line е оборудвано също с новата мултимедийна система Easy Link. Тя е съвместима с всеки смартфон благодарение на Android AutoTM и Apple CarPlay. Самият Easy Link е с изцяло нов интерфейс, който е по-лесен за управление, а има и опция за персонализиране на част от екраните и менютата за по-лесен достъп или просто, за да е в синхрон с личните предпочитания на шофьора. Освен това платформата върви с безплатна актуализация, а също така и сама се обажда на тел. 112 при инцидент. Последната функция е налична във всички нива на оборудване на новото Clio.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews

Какво е обаче една инфо-развлекателна система без качествено озвучаване. И при новото поколение на Clio откриваме специално разработена аудиосистема от BOSE. Самата система е доработена специално за новата генерация на автомобила, като има и някои допълнителни високоговорителя и изцяло нов субуфер, за който вече споменахме, че не намалява багажното пространство благодарение на новата си позиция.

Естествено всичко си има и цена. Тази при новото Clio R.S. Line с бензинов двогател със 130 коня е 37 990 лв. с ДДС. Заради някои допълнителни екстри, с които разполагаше тестовият автомобил, в случая тя набъбва до 42 330 лв. Ако пък човек предпочита всичко това, но с ръчни скорости, има вариант на Clio R.S. Line с по-слабия 1-литров мотор с мощност от 100 к.с., който върви с 5-степенна ръчна трансмисия. При него цената е 32 490 лв.

Clio R.S. Line: Когато практичността срещне адреналинаiNews


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Отблизо
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Арена спорт
  • 13:30 Музика, музика
  • 14:00 Духът и неговото златно съкровище...
  • 15:30 Кметът документален филм /България,...
  • 16:30 Ангелът на милосърдието...
  • Сега "Тази събота и неделя" - актуален...
  • 11:00 "Търси се" - токшоу с водещи Меги и...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 Премиера: "Фитнес" - сериал, еп.12
  • 13:00 "Любовно лято" - романтичен (тв...
  • 14:50 "Аламинут" - скеч шоу
  • 15:20 "Picture Perfect Mysteries:...
  • 17:00 "120 минути" - публицистично...
  • Сега "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Сезон за любов" - с уч. на Отъм...
  • 14:15 "Апетит за любов" - с уч. на Тейлър...
  • 16:00 Неделята на NOVA - публицистично...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
Пръст от цяла България носят в търновскатата Църква "Св. Никола" от ВМРО Това ще стане по време на тържествената сесия на парламента утре в старопрестолния град

Анкета