Условията за потребителите в ЕС се подобряват

Европейците все още не се доверяват на трансграничната и електронната търговия

по статията работи: Ивайло Ачев | 29.05.2012 | 16:21
Условията за потребителите в ЕС се подобряват

Пролетното издание на Индекса за развитие на пазарите на дребно, публикуванo днес (29 май) по повод на Европейската среща на високо равнище по въпросите на потребителите за 2012 година, показва, че през миналата година в много държави от ЕС условията са се подобрили. Тенденцията е налице за втора поредна година след спада от 2009 година.

Условията за потребителите се оценяват на база доверието им в органите, търговците на дребно и потребителските организации, в безопасността на продуктите, ефективността на разрешаването на спорове и удовлетворението от разглеждането на жалби.

Индексът показва, че за потребителите пазаруването зад граница все още е затруднено в сравнение с пазаруването в собствената им страна, поради което те не могат да се ползват от по-големия избор и икономиите, от които биха могли да бъдат извлечени ползи в размер на 204 млрд. евро годишно.

Индекс за развитие на пазарите на дребно

Индексът за миналата година сочи, че условията за потребителите на национално ниво за втора поредна година са отбелязали подобрение след спада през 2009 г. На най-добри условия се радват потребителите в Люксембург, Великобритания, Дания, Австрия, Ирландия, Финландия, Холандия, Белгия, Германия, Франция и Швеция (държавите-членки с резултати над средните за ЕС).

Докладът за потребителите предоставя фактически данни и сигнали относно развитието на единния пазар за потребителите в ЕС от гледна точка на избора, цените и защитата на правата на потребителите.

Пролетното издание ("Индекс за условията за потребителите") разглежда интегрирането на пазарите на дребно и условията за потребителите на национално ниво. Той включва индекс за условията за потребителите, изчислен на база на качеството на законодателната уредба по отношение на потребителите и предприятията, ефективността при разрешаването на спорове и разглеждането на жалби, доверието на потребителите в органите, търговците на дребно, рекламните агенции и потребителските организации и степента на доверие в безопасността на продуктите на пазара. 

Докладът се основава предимно на проучвания относно сред потребителите и търговците на дребно, данни от Евростат и информация, получена от държавите-членки.

Слабо познаване на правата на потребителите

Според заключенията на експертите, изготвили индекса, много от потребителите не са запознати с правата си.

Само 12% от респондентите на равнище ЕС са успели да дадат отговори на въпроси за правата си като потребители във връзка с гаранциите, сроковете, в които имат възможност да върнат стоката и това, което трябва да направят, ако получат стоки, които не са поръчвали. Много от предприятията не са били наясно със законовите си задължения към потребителите. Например само 27% от търговците на дребно знаели какъв е срокът, с който потребителите разполагат за връщането на дефектни продукти.

Нелоялни търговски практики

От 2010 година насам все повече потребители и търговци на дребно в ЕС са се натъквали на реклами и оферти с подвеждащ или заблуждаващ характер, или дори използващи измама, а още повече са получили стоки, които не са поръчвали.

 

Седем години след приемането на Директивата за нелоялните търговски практики този проблем е сериозен повод за безпокойство и трябва да се работи по-активно за неговото преодоляване, казват експертите. Необходимо е отговорните органи да започнат да прилагат вече съществуващите норми за защита на потребителите, по-специално уязвимите групи потребители, от подобни практики; на потребителите трябва да бъдат предоставени достатъчно права, за да ги разпознават и избягват; също така трябва да се направи необходимото, за може решаването на спорове с търговците да бъде възможно най-бързо, лесно и евтино, както в интернет пространството, така и извън него.

Европейската комисия ще разгледа начините за засилване на правоприлагането с цел да се укрепи доверието на потребителите в трансграничните трансакции. През тази година те ще бъдат изложени в доклад относно изпълнението на Директивата за нелоялните търговски практики.

 

Електронна търговия

Индексът показва, че въпреки запазването на тенденцията към растеж в електронната търговия, тя до голяма степен се развива в рамките на националните граници, независимо от категоричния потенциал, който съществува по отношение на избора и икономиите в трансграничен план.

Потребителите могат да пазаруват по-уверено от други държави — членки на ЕС, тъй като техните опасения относно чуждестранните търговци се оказват до голяма степен неоснователни, а трансграничната електронна търговия изглежда поне толкова надеждна колкото вътрешната. Заключенията сочат ключовата роля на по- ефективното информиране за съществуващите трансгранични механизми за консултации, правоприлагане и правна защита (мрежа на националните правоприлагащи органи и Европейските потребителски центрове, които предлагат безплатно съдействие и консултации на потребителите, пазаруващи в рамките на единния европейски пазар).


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


11 Практична домакиня 29.05.2012 | 19:19
Значи в България сме напред с тази работа ;)
10 Практична домакиня 29.05.2012 | 19:18
Лек апо-лека ще се стабилизрат нещата там, ама тука още нищо не се е променило.
9 синята коалиция 29.05.2012 | 17:01
вие сте само капка в морето :)
8 синята коалиция 29.05.2012 | 16:55
но е друг въпроса какво качество на стоката предлагат
7 синята коалиция 29.05.2012 | 16:54
дотук може и да не стигне
6 Дидо Тъпото 29.05.2012 | 16:52
Не съм усетил, но явно все още не е стигнало до тук.
5 принцеса веса 29.05.2012 | 16:40
Може би твърде бавно,но все пак има движение напред и то идва главно от чуждите търговски вериги,например,които държат на качествено обслужване...те възпитаха потребителя да държи също на това
4 Точно Тоя 29.05.2012 | 16:36
съвсем различни са ми впечатленията... покрай мен всички спокойно си пазаруват от интернет, аз включително и съм много доволен
3 траян тодоров 29.05.2012 | 16:33
точно така е, ама продавалник жъне
2 Angel Gergov 29.05.2012 | 16:29
Те хората в България не се доверяват на българската електронна търговия,заради многото измами и нелоялни търговски практики,вие ми говорите за трансграничната електронна търговия :)
1 траян тодоров 29.05.2012 | 16:23
което е добра новина, няма спор

ТВ програма

Кино

  • Сега Под едно небе /65 години от...
  • 15:30 Книга на книгите 2 сериен...
  • 16:00 Вяра и общество
  • 17:00 Вечната музика
  • 17:30 Изкуството на Австралия 3-сериен...
  • 18:30 Извън играта
  • 19:00 БНТ на 60
  • 20:00 По света и у нас
  • Сега "Аламинут" - скеч шоу
  • 15:00 "Бригада Нов дом" /п/ - социален...
  • 16:00 "Мармалад" - токшоу с водещи Радост...
  • 18:00 "Карбовски: Втори план" -...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Фермата: Пътят на една мечта" -...
  • 22:00 "Американски гангстер" - екшън,...
  • Сега "Дърти хлапета 2" - с уч. на Адам...
  • 15:00 "Малката Италия" - с уч. на Ема...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 "Карай направо" с Диана Найденова
  • 20:00 "Маскираният певец" (премиера) -...
  • 23:00 "Внедрени в час 2" - с уч. на...
Пръст от цяла България носят в търновскатата Църква "Св. Никола" от ВМРО Това ще стане по време на тържествената сесия на парламента утре в старопрестолния град

Анкета