Всяка десета жалба в КЗП – срещу магазин за хранителни стоки

Най-често цената на стоката на касата излиза различна от обявената

по статията работи: iNews.bg | 06.05.2018 | 10:21
Всяка десета жалба в КЗП – срещу магазин за хранителни стоки
Снимка: КЗП

Около 10% от потребителските жалби касаят продажбата на хранителни стоки, съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред "Дарик” радио. Най-често става дума за разминаване между обявената и маркираната на касата цена.

"Хората основателно реагират, когато на щендера се посочва една цена, а на касовия апарат се отчита по-висока. Редки се случаите, в които е обратното. Това показва, че търговецът недобросъвестно се опитва да реализира печалба”, коментира Маргаритов. Той обясни, че такива случаи икономическите оператори опитват да оправдаят с пропуск при отразяване корекциите на цените във фискалната памет на касовите апарати при провеждането на кампании и промоции, но това не може да бъде извинение.

Друга група оплаквания са свързани с продажбата на хранителни стоки с изтекъл срок на годност, което е нарушение. "Допустимо е с изтичащ срок на годност продукти да бъдат дарявани от търговците, като върху тези сделки не се начислява ДДС”, уточни Маргаритов. Той припомни, че това е възможно в резултат от инициатива на омбудсмана Мая Манолова. "Става въпрос за случаите, в които храната е в срок на годност, но търговецът прецени, че има количества, които не могат да бъдат продадени в оставащия период, и би могъл да дари една част от тях, за да намерят правилно своята реализация”, добави председателят на КЗП.

Нехранителни стоки с изтичащ срок на годност биха могли да бъдат продавани, стига да не представляват опасност за здравето на потребителите. Задължително е обаче те да бъдат поставени на специално обособени в търговските обекти отделни места и причината за това да е ясна.

Маргаритов разясни още, че при продажбата на нехранителни стоки заблуждаващи практики с цените има най-често при промоционални кампании. Той даде пример с оферта за намаление на телевизори, при която клиентите са били заблуждавани, че отстъпката важи за всички размери телевизори от даден модел, докато на практика е прилагана само за най-малкия. "Потребители подадоха сигнал, разочаровани от обстоятелството, че това никъде не е посочено, а всъщност се анонсира доста сериозно намаление от порядъка на 20-30%”, каза Маргаритов.

Председателят на КЗП посочи и друг случай, при който онлайн търговец е обещал по-дълъг гаранционен период на стоката. Не е обяснил, обаче, че за да се възползва от него, клиентът трябва да регистрира покупката в определен сайт. "Важното е тези случаи на нелоялни практики да бъдат улавяни възможно най-рано при провеждането на подобни кампании, за да се сведе до минимум рискът да бъдат засегнати неограничен брой потребители”, подчерта Маргаритов.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Иде нашенската музика
  • 14:00 Без преотстъпване
  • 15:30 Книга на книгите
  • 16:00 Религията днес
  • 17:00 Вечната музика
  • 17:30 Танцът на пингвините
  • 18:30 Извън играта
  • 19:00 БНТ на 60
  • Сега "Приключенията на Роборекс"
  • 15:00 "Магия на лед"
  • 16:00 "Мармалад"
  • 18:00 "Бригада Нов дом" /п./
  • 19:00 bTV Новините
  • 19:30 bTV Репортерите
  • 20:00 "Последният ловец на вещици"
  • 22:10 "Х-Мен: Последният сблъсък"
  • Сега Запази последния танц
  • 15:00 Как да разбера
  • 17:00 Съдби на кръстопът
  • 18:00 Ничия земя
  • 19:00 Новините на NOVA
  • 19:20 Карай направо
  • 20:00 Робин Худ: Началото (премиера)
  • 22:10 Фенът
Пръст от цяла България носят в търновскатата Църква "Св. Никола" от ВМРО Това ще стане по време на тържествената сесия на парламента утре в старопрестолния град

Анкета