Електронни листовки слагат край на измамите при теоретичния изпит, на който трябва да се явяват бъдещите шофьори. От догодина кандидат-водачите ще се наложи да забравят за старите хитринки за преписване или пък подсказване, защото ще имат електронен вариант на изпита по теория.
Това обяви днес транспортният министър Ивайло Московски. Той представи и новата електронна система, с която първоначално ще се провежда изпитът.
За момента мераклиите да имат шофьорска книжка ще се наложи да попишат върху листовките, тъй като новата схема ще бъде въведена едва от догодина. Засега, обаче, хартиените листовки се запазват.
Разликата е, че вече ще бъдат уникални и издавани само в един-единствен екземпляр. Той ще бъде запечатан в плик с баркод и холограмен стикер.
Как ще става проверяването?
Тук идва решаващата роля на новата електронна система. За да прекратят порочната практика за уреждане на изпита, от транспортното министерство и ИА "Автомобилна администрация" ще разчитат на нов софтуер, който всъщност и ще проверява листовките на кандидат-водачите.
След като листовката бъде решена, тя се вкарва в скенера на специалната система, която е позиционирана в преносимо куфарче. Само 15 секунди ще се необходими, за да стане ясно дали кандидатът е преминал изпита. Чрез вграден екран и слот за чип карта ще се идентифицира изпитващият и самият четец за хартиените листовки.
Промените
В новите листовки въпросите от 60 стават 45, а верните отговори могат да бъдат повече от един. Изпитът си остава с продължителност 40 минути. Изпитът ще се счита за взет при минимум 87 точки от общо 97, обясни изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков.
Във всеки запечатан плик ще има по три листовки, с 15 въпроса на всяка една от тях. Посочените отговори под всеки въпрос ще са четири и е възможно всичките четири отговора да са верни. Верните отговори са вкарани само в системата, така няма да има възможност за манипулации на изпита.
Кандидатите няма да имат право на грешките, защото електронната система няма да отчете един отговор за верен, ако той вече е подчертан и после задраскан. Системата приема всякакви маркировки – кръгчета, хиксчета, точки, запетаи и др.
Материалът за учене и подготовка за изпита ще е същия, както досега - от Закона за движение по пътищата. Кандидат-шофьорите няма да се сблъскват с ученето на нов материал, а ще имат възможността да се подготвят и мислят логично, докато решават листовките, успокои министър Московски.
"Основната ни цел, с въвеждането на новата система е кандидат-шофьорите да мислят логично и да прилагат знанията на практика, докато шофират, а не да наизустяват материала, както беше до сега и след една седмица да са забравили всичко научено", коментира транспортният министър.
Той се надява, че с новата система ще бъде избегнати всякакви манипулации и ще се ограничи корупцията. Водачите ще станат по-отговорни на пътя с подобна подготовка и жертвите у нас ще намалеят, смята Московски.
Цената на изпита
С въвеждането на новата система, таксата за изпита по теория ще се увеличи от сегашните 12.50 лева на 20 лева, посочиха още от ведомството. Цените на курсовете в автошколите няма да бъдат променени, увери министър Московски.
Според него електронната система ще спестява по 300 000 лева годишно на държавния бюджет. Той обясни, че в момента държавата дава по 350 000 лева годишно за печатане на листовки и картончета с верни отговори, а новата система ще струва общо 45 000 на година.
120 000 кандидата се явяват годишно на изпита по теория за шофьори. При 60-70% от тях има успеваемост, обясни Валентин Божков.
Новата цена и система ще бъдат въведени в края на септември или началото на октомври.