Над 400 деца в България се обучават в домашни условия. Точният им брой обаче трудно може да се определи, но над 100 семейства са попълнили анкетата към сайта на Асоциацията за домашно образование в България, а повечето от тези семейства имат по три-четири и повече деца.
Това съобщи председателят на асоциацията Петър Порумбачанов, а неговият син Георги е
18-годишен домашен ученик и никога не е посещавал училище.
От асоциацията съобщиха, че домашните ученици у нас се обучават по чужди дистанционни образователни програми, като към тях имало и списък с университети от цял свят, които приемали тези ученици, за да продължат висшето си образование.
Тези дистанционни програми за основното образование годишно стрували между 500 и 600 долара, а от 9-и до 12-и клас – 800 долара.
Родителите на домашни ученици изразиха съжаление, че българските университети не приемат техните деца, тъй като те нямат дипломи за средно образование.
Това, че домашното образование не е регламентирано у нас, не означава, че е извън закона, заяви Порумбачанов.
По повод на критиките, че домашните ученици не са достатъчно социализирани, от асоциацията заявиха, че всички те посещават извънучебни форми, които се организират извън дома им, и така контактуват с други педагози и деца.
Порумбачанов каза, че родителите, попълнили анкетите в сайта на асоциацията, заявяват, че са избрали домашното образование, защото искат да прекарват повече време с децата си и да им дадат по-добра подготовка, не харесват постоянните и хаотични промени в българското училище, не одобряват липсата на дисциплина и насилието в него, не харесват учебниците и подготовката на учителите.
В 99% от семействата, избрали домашното образование за децата си, и двамата родители са с висше образование, каза председателят на асоциацията.
От организацията заявиха, че нито едно от семействата, обучаващи децата си у дома, не е предявило претенции към държавата за финансирането на образованието на техните деца.
Петър Порумбачанов призова у нас да се направи програма за домашно образование и изрази увереност, че ще има кой да я купи.