Столичният общински съвет (СОС) прие промените в Наредбата за паркирането на територията на София.
Като "откровен опит" за събиране на повече пари определят от БСП предложението на ГЕРБ за новото зониране при паркиране във София.
Според новите правила за паркиране в София центърът ще е разделен на "синя” и "зелена” зона, които ще работят на два вида работно време – зимно и лятно.
(Терените за паркиране в "синя" и "зелена" зона можете да видите тук)
"Синята зона" обхваща идеалния център и ще работи до 20 ч. през лятото и до 18:30 ч. през зимата.
Това се отнася и за "зелената зона", която обхваща т.нар. широк център. В момента "синята зона" е до 18:30 ч. през цялата година.
Предвидена е и възможност в натоварените улици извън центъра да се обособи и жълта зона. Тя ще е безплатна, но редът на паркиране ще се контролира.
На днешното заседание на СОС Георги Кадиев от БСП коментира, че причината за тази промяна в схемата на паркиране е недофинансираният столичен транспорт, който не успява да покрива задълженията си към доставчици за горива и услуги, не може и да събере вземанията си и съответно прехвърля тази тежест към гражданите.
По време на предизборната си кампанията за кмет на София и Георги Кадиев, и Йорданка Фандъкова обещаха на столичани, че няма да увеличават местните данъци и такси. С увеличението на цената на "синята зона" обаче на практика се повишава една такса.
"Целта винаги е била да се строят паркинги, но за момента не е построен нито един и всеки софиянец съвсем логично си казва: "Защо 12 години съм плащал "синя зона" и сега ми увеличават цената, а насреща няма нищо?", коментира още Кадиев.
Предложението на ГЕРБ е следното - сегашната "синя зона" да се дели на две нови обособени части, без да се добавят допълнителни места. В около 20% от зоната, които включват идеалния център и района на Медицинска академия, цената за паркиране ще бъде 2 лева. Промяната влиза в сила от 1 септември тази година
Останалата част ще бъде вече "зелена зона" и цената за час престой ще се запази – 1 лев.
Повишават се годишните винетки за тези, които живеят в централните части на столицата. За първи автомобил те ще плащат по 150 лева, а за втори – 450 лева.
Служебният абонамент вече ще струва 450 лева месечно в "зелена зона" и 650 в синя. Не се прие предложението на "Синята коалиция" служебният абонамент да бъде отменен, макар съветникът Вили Лилков да обясни, че с него се допуска противопоставяне между бизнеса и гражданите.
10% от "синята зона" е с квота служебен абонамент. Понякога фирмите заемат цели улици и места за гражданите не остават. Според Прошко Прошков от ДСБ общината прилага авторитарни мерки, вместо стимули, за да ограничи паркирането в централната градска част.
Той е на мнение, че общината трябва да предложи стиимули на бизнеса, така че работещите в центъра да използват масов градски транспорт, а не лични автомобили.
Радослав Тошев от ГЕРБ не е съгласен с това твърдение. "Цялата "синя зона" е с 11 000 паркоместа, от които 5000 живущи там имаха винетни стикери. Затова трябва да направим така, че да не се напълни цялата", обясни той. Управляващите залагат на рестрикции, защото зоната е малка и няма места за всички.
Според Петър Москов от СК, хаосът и тормозът, при които живеят софиянци в центъра, ще продължат.
В София има около 900 хил. автомобила. В "синя зона" има само 11 хил. паркоместа. Според Георги Свиленски от БСП употребата на паяците в сутрешните часове – между 7 и 8 часа, ще блокира града.
Паяците ще вдигат неправилно спрелите автомобили, които пречат движението. Когато движението е интензивно, няма да се вдигат автомобили, надвишили времето в "синя зона". За такива случаи ще се поставят скоби, но след 20 часа - следва репатриране. Поне 900 коли месечно биват репатрирани.
Никой не е казал каква точно ще бъде общата сума на приходите, които се очаква да се съберат с презонирането. По изчисления на Георги Кадиев приходите ще бъдат около 5 млн. лева годишно.
Гражданите обаче не би трябвало да имат никакви очаквания, защото няма да видят паркинг, а архитект Петър Диков отново ще се измъкне с обяснението, че докладите му не са предвижени в Столичния общински съвет, по думите на социалиста.
Кадиев припомни още, че през 2009 година Комисията по бюджет и финанси одобри отпускането на 2 млн. лева за проектиране на подземни паркинги. "И до ден днешен нито се проектира, нито са останали парите – нищо не се знае. Парите просто ще отидат за запълване на най-големите дупки в столичния транспорт", добави той.
По думите му общинските дружества имат огромни дефицити – над 800 млн. лева. Най-големи, естествено, са на "Топлофикация" – 515 млн. лева, но и транспортните също затъват с всеки изминал ден.
Всички промени в Наредбата за паркиране ще влязат в сила, едва след като бъде пуснат вторият лъч на метрото. Паркингът на бул. "Цариградско шосе" ще заработи през май.
Буферният паркинг ще бъде с капацитет от 3 хил. места. Идеята е гражданите да паркират там автомобилите си и да ползват метрото, за да отидат до центъра. Първите два часа за паркиране ще са безплатни, а след това услугата ще струва 50 стотинки на час.
Заместникът на Фандъкова каза още, че е обезпокоен от високите цени на горивата както всички. Но няма основание поне засега да се повишат цените на билетите.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова съобщи, че през следващата година ще бъдат доставени 50 нови тролейбуса. Предвижда се обновление и на автобусния парк.
Заместник-кметът Любомир Христов добави, че средствата, които се събират от платено паркиране в центъра на София не влизат в бюджета на общината, а постъпват по сметките на Центъра на градска мобилност. Оттам те се използват за обновление и ремонт на градския транспорт.
Христов призна, че не е ясно какви приходи ще има от новото зониране, той дори допуска, че те няма да са надвишават сегашните. По думите му, мярката не цели толкова прибирането на повече пари, колкото възпиращия ефект върху потока от автомобили, който ежедневно преминава през центъра на града. Към момента синята зона се запълва на 85%.
Цените на билетите няма да се променят. Ще бъде запазена картата за една линия на градския транспорт. Но вече няма да има карти за пътуване с две линии. Вече няма да има и талони за пътуване от пет билета. От общината решиха да стимулират бизнеса с 20% отстъпка при изваждането на 25 карти за служители.
В момента около 30% от столичани пътуват без билети.