От 1 септември софиянци ще плащат по 2 лв. за час престой на "синя зона"

Цените на билетите се запазват

по статията работи: Филипа Тодева | 08.03.2012 | 18:34

Столичният общински съвет (СОС) прие промените в Наредбата за паркирането на територията на София. 

Като "откровен опит" за събиране на повече пари определят от БСП предложението на ГЕРБ за новото зониране при паркиране във София.

Според новите правила за паркиране в София центърът ще е разделен на "синя” и "зелена” зона, които ще работят на два вида работно време – зимно и лятно.

(Терените за паркиране в "синя" и "зелена" зона можете да видите тук)

"Синята зона" обхваща идеалния център и ще работи до 20 ч. през лятото и до 18:30 ч. през зимата.

Това се отнася и за "зелената зона", която обхваща т.нар. широк център. В момента "синята зона" е до 18:30 ч. през цялата година. 

Предвидена е и възможност в натоварените улици извън центъра да се обособи и жълта зона. Тя ще е безплатна, но редът на паркиране ще се контролира.

На днешното заседание на СОС Георги Кадиев от БСП коментира, че причината за тази промяна в схемата на паркиране е недофинансираният столичен транспорт, който не успява да покрива задълженията си към доставчици за горива и услуги, не може и да събере вземанията си и съответно прехвърля тази тежест към гражданите.

По време на предизборната си кампанията за кмет на София и Георги Кадиев, и Йорданка Фандъкова обещаха на столичани, че няма да увеличават местните данъци и такси. С увеличението на цената на "синята зона" обаче на практика се повишава една такса.

"Целта винаги е била да се строят паркинги, но за момента не е построен нито един и всеки софиянец съвсем логично си казва: "Защо 12 години съм плащал "синя зона" и сега ми увеличават цената, а насреща няма нищо?", коментира още Кадиев.

Предложението на ГЕРБ е следното - сегашната "синя зона" да се дели на две нови обособени части, без да се добавят допълнителни места. В около 20% от зоната, които включват идеалния център и района на Медицинска академия, цената за паркиране ще бъде 2 лева. Промяната влиза в сила от 1 септември тази година

Останалата част ще бъде вече "зелена зона" и цената за час престой ще се запази – 1 лев.

Повишават се годишните винетки за тези, които живеят в централните части на столицата. За първи автомобил те ще плащат по 150 лева, а за втори – 450 лева.

Служебният абонамент вече ще струва 450 лева месечно в "зелена зона" и 650 в синя. Не се прие предложението на "Синята коалиция" служебният абонамент да бъде отменен, макар съветникът Вили Лилков да обясни, че с него се допуска противопоставяне между бизнеса и гражданите.

10% от "синята зона" е с квота служебен абонамент. Понякога фирмите заемат цели улици и места за гражданите не остават. Според Прошко Прошков от ДСБ общината прилага авторитарни мерки, вместо стимули, за да ограничи паркирането в централната градска част.

Той е на мнение, че общината трябва да предложи стиимули на бизнеса, така че работещите в центъра да използват масов градски транспорт, а не лични автомобили.

Радослав Тошев от ГЕРБ не е съгласен с това твърдение. "Цялата "синя зона" е с 11 000 паркоместа, от които 5000 живущи там имаха винетни стикери. Затова трябва да направим така, че да не се напълни цялата", обясни той. Управляващите залагат на рестрикции, защото зоната е малка и няма места за всички. 

Според Петър Москов от СК, хаосът и тормозът, при които живеят софиянци в центъра, ще продължат. 

В София има около 900 хил. автомобила. В "синя зона" има само 11 хил. паркоместа. Според Георги Свиленски от БСП употребата на паяците в сутрешните часове – между 7 и 8 часа, ще блокира града.

Паяците ще вдигат неправилно спрелите автомобили, които пречат движението. Когато движението е интензивно, няма да се вдигат автомобили, надвишили времето в "синя зона". За такива случаи ще се поставят скоби, но след 20 часа - следва репатриране. Поне 900 коли месечно биват репатрирани.

Никой не е казал каква точно ще бъде общата сума на приходите, които се очаква да се съберат с презонирането. По изчисления на Георги Кадиев приходите ще бъдат около 5 млн. лева годишно.

Гражданите обаче не би трябвало да имат никакви очаквания, защото няма да видят паркинг, а архитект Петър Диков отново ще се измъкне с обяснението, че докладите му не са предвижени в Столичния общински съвет, по думите на социалиста. 

Кадиев припомни още, че през 2009 година Комисията по бюджет и финанси одобри отпускането на 2 млн. лева за проектиране на подземни паркинги. "И до ден днешен нито се проектира, нито са останали парите – нищо не се знае. Парите просто ще отидат за запълване на най-големите дупки в столичния транспорт", добави той.

По думите му общинските дружества имат огромни дефицити – над 800 млн. лева. Най-големи, естествено, са на "Топлофикация" – 515 млн. лева, но и транспортните също затъват с всеки изминал ден.

Всички промени в Наредбата за паркиране ще влязат в сила, едва след като бъде пуснат вторият лъч на метрото. Паркингът на бул. "Цариградско шосе" ще заработи през май.

Буферният паркинг ще бъде с капацитет от 3 хил. места. Идеята е гражданите да паркират там автомобилите си и да ползват метрото, за да отидат до центъра. Първите два часа за паркиране ще са безплатни, а след това услугата ще струва 50 стотинки на час. 

Заместникът на Фандъкова каза още, че е обезпокоен от високите цени на горивата както всички. Но няма основание поне засега да се повишат цените на билетите. 

Столичният кмет Йорданка Фандъкова съобщи, че през следващата година ще бъдат доставени 50 нови тролейбуса. Предвижда се обновление и на автобусния парк. 

Заместник-кметът Любомир Христов добави, че средствата, които се събират от платено паркиране в центъра на София не влизат в бюджета на общината, а постъпват по сметките на Центъра на градска мобилност. Оттам те се използват за обновление и ремонт на градския транспорт. 

Христов призна, че не е ясно какви приходи ще има от новото зониране, той дори допуска, че те няма да са надвишават сегашните. По думите му, мярката не цели толкова прибирането на повече пари, колкото възпиращия ефект върху потока от автомобили, който ежедневно преминава през центъра на града. Към момента синята зона се запълва на 85%. 

Цените на билетите няма да се променят. Ще бъде запазена картата за една линия на градския транспорт. Но вече няма да има карти за пътуване с две линии. Вече няма да има и талони за пътуване от пет билета. От общината решиха да стимулират бизнеса с 20% отстъпка при изваждането на 25 карти за служители. 

В момента около 30% от столичани пътуват без билети.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


23 Елеонора Калчева 02.08.2012 | 20:05
Според Прошко Прошков от ДСБ - този не е от ДСБ
22 chest slava 09.03.2012 | 09:38
Нали идеята беше с парите от зоната да се правят подземни паркинги - какво стана?
21 chest slava 09.03.2012 | 09:36
Те като диви паркират по тоя център.
20 chest slava 09.03.2012 | 09:35
Да плащат - хората не могат да си паркирват колите...
19 Jitan Jitanov 09.03.2012 | 09:18
От догодина ще се намалят цените на 1лв.,ама синята зона ще почва от околовръстното...
18 kaloyan ivanov 08.03.2012 | 21:01
"В момента около 30% от столичани пътуват без билети." - смятай! Да почват акциите със спец частите и полицейските кучета, до година ще имаме пари за нови автобуси и трамваи.
17 синята коалиция 08.03.2012 | 20:26
живи да ги оплачеш
16 синята коалиция 08.03.2012 | 20:07
заедно с бургазлии :)
15 Poli Geerhart 08.03.2012 | 19:48
Проектират и строят паркинги и никой не се възползва, ей това е голямата мъка.
14 Poli Geerhart 08.03.2012 | 19:45
Наистина няма такива изгледи, като изключим другия герберски град за пример - Бургас.
13 Жулиета Асенова 08.03.2012 | 19:42
Те софиянци нали всичките са богати, муха ги ухапала :)))
12 Yordanka Peeva 08.03.2012 | 19:29
отвсякъде ги е огряло
11 Нагазима Надовара 08.03.2012 | 19:16
Това си е мисия невъзможна там. Най-разумното решение е да се създадат условия за работа и нормален живот в другите градове и хората да се върнат по родните си места, но това е засега е само утопия.
10 мрачен интелектуалец 08.03.2012 | 18:59
метро като слънце и премиер като слънце :)
9 zlobna kobra 08.03.2012 | 18:56
това е пълна лудост просто ... според мен са прекалено много
8 Sisunka Mitevska 08.03.2012 | 18:54
Опитват си всячески да облекчат трафика.
7 Sisunka Mitevska 08.03.2012 | 18:53
Явно масираните акции срещу нередовните пътници дават резултат, щом няма да пипат билетчето.
6 mariyna todorova 08.03.2012 | 18:47
Метро като слънце си имаме, а не слизаме от колите, че да ни огрее.
5 Карла Христова 08.03.2012 | 18:47
то и маршрутът му един голям... мани, мани...
4 синята коалиция 08.03.2012 | 18:45
и то едно метро :) дето се строи вече не знам коя година
3 Карла Христова 08.03.2012 | 18:42
"Буферният паркинг ще бъде с капацитет от 3 хил. места. Идеята е гражданите да паркират там автомобилите си и да ползват метрото, за да отидат до центъра. Първите два часа за паркиране ще са безплатни, а след това услугата ще струва 50 стотинки на час." - представям си каква лудница ще става в метрото. добре че не живея там....
2 Mer Zlatkova 08.03.2012 | 18:42
Вероятно така се опитват да насочат колите към много платени паркинги в центъра, които стоят празни.
1 Веси Иванкова 08.03.2012 | 18:37
Дупе да им е яко, но така е. Градът не е предвиден за такъв трафик и това е едно доста агресивно решение да се справят с проблема.

ТВ програма

Кино

  • Сега Студио Х: Субура игрален филм...
  • 02:15 Рецепта за култура токшоу с Юрий...
  • 03:10 Олтарите на България
  • 03:30 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:00 Панорама с Бойко Василев /п/
  • 05:00 Иде нашенската музика /п/
  • 06:00 Светулки в морето детски тв филм...
  • 07:00 Имало едно време анимационен филм/п/
  • Сега "Смъртоносен удар" - екшън,...
  • 02:40 "Животът по действителен случай" -...
  • 04:30 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 05:25 "Дракони: Надпревара до предела" -...
  • 06:00 "Светът на здравето" - здравно...
  • 06:30 "Норвегия - между фиордите и...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Богатствата на България" -...
  • 02:40 "Сирано" - с уч. на Питър Динклидж,...
  • 05:00 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 06:00 "Иконостас"
  • 06:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 07:30 "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Книга за Коледа" - с уч. на Гриър...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.