Струва ли си сами да се грижим за градинката пред блока?

Можем да го правим по-добре от общината, но пък тя да помисли да върне жеста с по-ниски данъци например...

по статията работи: Диана Цветкова | 16.01.2012 | 10:34

Трябва ли живеещите в големите жилищни комплекси да се грижат за своя сметка за градинките и тротоарите около блоковете си и абдикира ли общината от своите задължения като прехвърля тази грижа на данъкоплатците?

Повод за подобни въпроси стана предложената от главния архитект на София Петър Диков наредба за предоставяне на прилежащите към жилищни сгради общински земи на етажните собственици.

Документът предвижда хората от блоковете в квартали като "Младост", "Люлин", "Обеля" и др. да могат да поемат отговорност за средата, в която живеят, по-конкретно за градинките, тротоарите и площите, които се намират в непосредствена близост до жилищата им.

"Инициативата" всъщност произтича от Закона за етажната собственост, според който всяка община трябва да определи ред за прехвърлянето на тази отговорност към собствениците на апартаменти. Това ще е възможно само когато те са регистрирани като етажни собственици.

В София наредбата предвижда прехвърлянето на грижите за междублоковите пространства да става по желание на живеещите в съответния блок.

На фона на първоначално негативните коментари и притесненията, които наредбата предизвика, от Националната асоциация на домоуправителите (НАДРБ) приемат подготвяните промени положително, но с уточнението: "стига доброволният принцип да се запази в окончателния вариант".

"Сега почистването и поддържането на междублоковите пространства и прилежащите тротоари е работа на общината, но така или иначе в момента не се поемат никакви грижи. А на някои места хората, които са по-инициативни сами извършват някои дейности като почистване или поддържане на зелените площи", коментира пред iNews членът на Управителния съвет на асоциацията Петър Конов.

В асоциацията имат парадоксален опит с проявата на гражданска инициативност – не липсват случаи на хора, решили да направят катерушка или беседка, за да облагородят пространството пред блока, а общината поискала да ги събори, защото не са имали това право.

Това е и основният мотив, който изтъква вносителят на наредбата Петър Диков. "Сега това вече може да става и регламентирано, защото досега е правено на един неясен механизъм."  Цитираното тук изказване е част от обширно интервю по темата, което той даде за Econ.bg.

И въпреки по-скоро положителното си отношение, от асоциацията на домоуправителите са категорични, че е необходимо общината да предвиди облекчения за хората, които решат да поемат грижата за междублоковите пространства и следователно ще се нагърбят с допълнителни разходи.

"Ако има задължение, примерно, за подмяна на плочки и това не е направено, в един момент ще дойде районният инспектор и ще глоби етажната собственост. Тогава хората ще кажат: Не стига че оправяме общинската земя, ами и ни глобяват", изтъква Петър Конов.

Според него за целта трябва да отпадне едно от ограниченията в новата наредба – забраната в прилежащите площи да се извършва каквато и да била рекламна дейност, или да се помисли за данъчни облекчения.

"Съгласен съм, че тези междублокови пространства не трябва да се застрояват, нито да им се подменя предназначението, но в случая с рекламните съоръжения може да се помисли. По-скоро могат да се направят някакви допустими съоръжения, да не се допускат билбордове, но да има възможност да се слагат реклами. Така ще се намери финансиране. Всяка сграда, всеки собственик, си има задължения, съответно ако се замислим за таксата смет, ако се поддържа чисто и прегледно, би трябвало там да има някакви облекчения", коментира Петър Конов.

Засега вносителят на наредбата не се наема с прогноза дали е възможно намаляването на определени данъци за хората, които "обгрижват" общите площи около блока си. Той обаче допуска варианта глобите за нарушители, например паркиране върху зелена площ, да постъпват в бюджета на етажната собственост.

Същевременно обаче Петър Диков коментира, че има неоправдана разлика в статута на различните собственици – тези, които притежават и сграда и земя, плащат по-високи данъци и са задължени да поддържат терените, които са тяхна собственост. "В същото време в жилищните комплекси пак плащат, но формално не се грижат за нищо около тях. Едните са задължени, защото са собственици, другите имат права, защото не са собственици, защото общината е собственик, а тя е собственик по силата на социалистическото понятие, че всичко е било общонародна собственост едно време".

Какви ще са механизмите, по които междублоковите пространства ще се дават в ръцете на софиянци, тепърва ще се види. Предстоят обществени обсъждания, по време на които гражданите могат да дават предложения за промени, а от тази седмица общинските съветници от ГЕРБ-София започват серия срещи, на които ще представят проекта.

При сегашния вид на наредбата обаче – без предвидени облекчения за софиянци, от асоциацията на домоуправителите не очакват особен ентусиазъм към новата възможност. А какво ще се случи на практика ще стане ясно в следващите месеци.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


40 Милена Стоилова 16.01.2012 | 18:58
Всеки да разчита на себе си, аз искам хубава градинка затова сама навивам ръкавите и си я поддържам
39 Milena Nqgolova 16.01.2012 | 18:04
Ако успеете да се раберете със съседите си, може да обедините усилия. Успех ви желая!
38 Milena Nqgolova 16.01.2012 | 18:01
Това е много вярно. Само трябва да видим как изглеждат входовете на блоковете.
37 Mer Zlatkova 16.01.2012 | 14:41
Подобни "изпълнения" в нашия блок секнаха, след като наемателите бяха доволно предупредени няколко пъти!
36 Теодора Запрянова 16.01.2012 | 14:26
Поне 2 поколения трябва да се сменят, за да има шанс българинът да се заинтересува какво става извън входната му врата.
35 шпек салам 16.01.2012 | 12:53
разбира се! ако цапаме по-малко, няма да има нужда да чистим толкова често!
34 Милена Симова 16.01.2012 | 12:52
ако има чалъм изобщо да не цапаме, ще бъде най-добре.
33 грамотен българин 16.01.2012 | 12:33
Струва си да цапаме по-малко, това ще е най-голямата ни грижа:)
32 Nora Martinova 16.01.2012 | 12:07
31 Nora Martinova 16.01.2012 | 12:07
всеки трябва да разчита на себе си а не да чака друг да му свърши работата
30 Nora Martinova 16.01.2012 | 12:06
че то ако не ние кой ще се грижи, някой чужд човек ли
29 marian dimitrov 16.01.2012 | 12:01
естетсвено, че е етака, данчо
28 lady Daisey 16.01.2012 | 12:00
и затова няма да е зле ние да започнем да се грижим, а не да чакаме на общината
27 Данчо Лазаров 16.01.2012 | 11:53
Доста често сме чували от големи спортисти, че са започнали именно пред блока да ритат топка, да хвърлят кош, или просто да бягат.
26 Мишо Аврионов 16.01.2012 | 11:52
Едно време имаше поляни, детски площадки, деца играеха и си чакаха реда, а сега всичко е застроено, а новоизградените площадки пустеят ...
25 Станимир Велков 16.01.2012 | 11:51
Разбира се, че си струва. Пред малко блокове има спортни площадки, което е доста обезпокоително според мен.
24 yavor noev 16.01.2012 | 11:51
Според мен Общината никога не се е грижела за това пространство - винаги е било мръсно:)
23 шпек салам 16.01.2012 | 11:46
е това вече си е риск!
22 Големият Брат 16.01.2012 | 11:45
Гражданското общество за България е само термин, но аз винаги ще се надявам някой ден да се създаде реално такова.
21 Sisunka Mitevska 16.01.2012 | 11:41
А тук половината съседи се спотайват и гледат сеира на тези, които редовно чистят и поливат пред блока...
20 Sisunka Mitevska 16.01.2012 | 11:39
Не знам до колко си струва, при положение, че топлофикация и ВиК във всеки един момент могат да ни разорат прилежната градинка без предупреждение.
19 трендафил въжарски 16.01.2012 | 11:35
абе как ще глобяват иначе
18 Zlatina Todorova 16.01.2012 | 11:23
ами струва си ,поне за децата ни да не си играят в мръсотията ..поне за тях да го правим
17 шпек салам 16.01.2012 | 11:21
е не ми се вярва да се стигне дотам! все пак тука става дума за нещо което всеки може да прави
16 Теодора Запрянова 16.01.2012 | 11:18
Струва си, обаче да не стане така, че сами да си трепем бездомните кучета, сами да си гледаме децата и сами да си осигуряваме транспорт из града. Общината има задължения все пак!
15 yasen peev 16.01.2012 | 11:17
Едва ли Общината ще намали данъците. А и едва ли всички ще чистят градинките, че да искат намалени данъци:)
14 Женя Маврикова 16.01.2012 | 11:17
поне ще се запознаят и опознаят комшийте
13 lady Daisey 16.01.2012 | 11:10
напълно съгласен! или иначе казано-гражданско общество
12 Големият Брат 16.01.2012 | 11:08
всеки трябва да се грижи за мястото, където живее и където растат децата му, морално задължение е това.
11 трендафил въжарски 16.01.2012 | 11:07
ми че нали си е за нас - естествено че си струва
10 filip hristov 16.01.2012 | 11:03
мисля ,че Филип задава реторичен или ироничен въпрос....не че го мисли така
9 шпек салам 16.01.2012 | 10:59
ти какво предлагаш? всички да си изхвърлят боклука през прозорците и след това да чистим?
8 lady Daisey 16.01.2012 | 10:56
ама ти сериозно ли задаваш тоя въпрос?
7 petko petrov 16.01.2012 | 10:51
ми ако всички продължават да си хвърлят боклуците през прозорците- май неее
6 filip hristov 16.01.2012 | 10:47
струва ли си да си изхвърляме боклуците в контейнерите ?!
5 lady Daisey 16.01.2012 | 10:43
това ни различава от идеалното общество, не че има такова. но поне можем да опитаме да бъдем :)
4 desislawa pawlewa 16.01.2012 | 10:42
браво патриция, но откога претендираме да сме близо дори на 1млн км от идеално общество
3 Минка Кавалджиева 16.01.2012 | 10:40
В едно идеално общество, околоблоковите пространства щяха да са отлично подържани от живушитете там, хората от съседните жилища нямаше да цапат, общината щеше да премахне данък-сгради и боклук и всичко щеше да е цветя и рози, но за съжаление реалността е такава - едни ще чистят, други нарочно ще цапат, а данъците ще се увеличават. Аз съм от чистещите и се гордея с това!
2 шпек салам 16.01.2012 | 10:40
разбира се, че си струва! в държавите на запад правят това за собствено удоволствие и комфорт
1 desislawa pawlewa 16.01.2012 | 10:39
винаги си струва

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 Страсти в Тоскана 3 тв филм /25...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Франс игрален филм /копродукция,...
  • 01:45 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 02:15 100% будни сутрешно токшоу с...
  • Сега "Бягство към победата 2:...
  • 22:00 "Кажи честно" - забавно шоу с...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Сезар Вагнер" - сериал, с.3, еп.4...
  • 01:30 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 05:00 "Дракони: Надпревара до предела" -...
  • Сега "Игри на волята:...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 1
  • 00:30 "Престъпен рай" - сериал, сезон 1
  • 01:30 "Специален отряд" - сериал, сезон 2
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.