Японец и канадец с Нобелова награда за физика за вибрациите на неутриното

Откритието на Такааки Каджита и Артър Макдоналд променя стандартното разбиране за Вселената

по статията работи: iNews.bg | 06.10.2015 | 16:57
Японец и канадец с Нобелова награда за физика за вибрациите на неутриното

Нобелова награда за физика тази година е присъдена на учените Такааки Каджита от Япония и Артър Макдоналд от Канада за съвместното им откритие, че вибрациите на елементарната частица неутриното показват наличие на маса. Това обяви днес шведската Кралска академия на науките.

Двамата нобелови лауреати ще си поделят наградата от 8 млн. шведски крони (близо 950 000 долара).

"Откритието промени нашето разбиране за най-вътрешните начини на действие на материята и може да се окаже от съществено значение за нашите възгледи за Вселената. То предизвиква схващането за т.нар. Стандартен модел – концепцията за частиците и силите в Космоса", гласи съобшението, цитирано от БГНЕС.

Неутриното са леки неутрални частици, които се появяват като резултат от ядрена реакция, същият процес, който кара слънцето да свети. Първото научно предположение за тях датира отз 1930 г., но то бе потвърдено чак през 50-те години на миналия век, когато ядрените реактори започнаха да произвеждат множество такива частици.

Първоначално за неутриното се смяташе, че няма маса, но по-нататъшни експерименти, проведени паралелно от екипите на Каджита и Макдоналд, показаха, че това не е вярно.

Много частици неутрино, "изстреляни" от слънцето, вибрират при движението си и се превръщат в сродни на тях части, наречени муон-неутрино и тау-неутрино. Според законите на физиката подобна промяна може да настъпи, само ако неутрино има маса.

"Това е от основополагащо значение за физиката на частиците и за нашето разбиране на Вселената", заявиха от Нобеловия комитет. "Експериментите... разкриха първата очевидна пукнатина в Стандартния модел. Стана очевидно, че Стандартният модел не може да е всеобхватна теория за това как функционират основните съставни части на Вселената", казват още от Комитета.

Миналата година отличието в категория физика отида при трима японски изследователи – Исаму Акасаки, Хироши Амано и Шуджи Накамура – за тяхното енергийно ефективно LED осветление, което може да помогне за справяне с глобалното затопляне и бедността.

С обявяването на наградата за физика продължава Нобеловата седмица, по време на която ще станат известни носителите на престижните награди.

Вчера бяха обявени отличията в категория физиология или медицина, които отидоха при трима учени за две изследвания. Първите двама отличени са Уилям С. Кемпбъл и Сатоши Омура за техните открития, свързани с нова терапия срещу инфекции, причинени от кръгли червеи. Другият отличен е Йоуйоу Ту за нейните открития за нова методика, която да влияе върху маларията.

Утре се очаква да бъде обявен лауреатът в категория химия, в четвъртък за литература, а в петък - за мир. Следващият понеделник – 12 октомври, ще станат известни носителите на наградата за икономика.

Първата Нобелова награда е връчена през 1901 г. - 5 години след смъртта на Алфред Нобел. Годишните церемонии, на които лауреатите получават наградите си, се провеждат на 10 декември, когато е годишнината от смъртта на Нобел.

• Сега Дом за нашите деца: Време за път...