3.5 на сто в града – вече реалност и с голяма кола (СНИМКИ)

Можеше ли да ни изненада с нещо последното Mondeo? Да, да стане хибрид

по статията работи: Кристиан Костурков | 30.10.2017 | 13:20  7 Виж всички снимки

В последните години всеки автомобилен производител е наясно накъде отиват нещата в сектора от гледна точка на климатичните промени и екологичните регулации по света. А Европа, като един от най-големите радетели за борбата с глобалното затопляне, слага дори по-високи изисквания пред марките. Намаляването на вредните емисии от автомобилите чрез иновативни двигатели с вътрешно горене определено не беше достатъчно. Поради което новата цел, която вече няколко държави фиксираха дори и като дата, вече е коли без дизелови и бензинови мотори. Естествено крайната цел е електромобилът да стане единствената възможност. Но докато технологиите достигнат до необходимото ниво да направят колите на ток способни абсолютно да заменят тези с двигатели с вътрешно горене, ще мине още известно време. А докато този момент настъпи, има компромисен варинат, който комбинира в себе си най-доброто налично към момента от конвенционалното и електрическото задвижване – хибридите.

Mondeo Hybrid не е първият автомобил от този тип. Даже Ford като че ли малко закъсняха с изкарването на пазара на такъв модел. Но за сметка на това днес имат един от най-добрите и функционални такива модели. Това полуелектрическо Mondeo съчетава в себе си най-важните качества, необходими за практичността на един такъв автомобил. Първо, стъпил е на базата на голяма семейна кола. И въпреки нуждата от пространство, което да заеме батерията, мястото за пътници и багаж продължава да бъде предостатъчно. Вярно е, че тя е "изяла" част от големия багажник на стандартния модел, но в него пак има място за много багаж – 383 литра. Което е само с 46 литра по-малко от обема на багажника на Mondeo седан с бензинов или дизелов двигател, където минималният обем за багаж е 429 литра.

1997033Заради мястото, отнето от батерията, самият багажник на Mondeo Hybrid е направен стъпаловидно от две части. Което в някои случаи може и да е плюс, а не минус. Например, когато се пренасят по-дребни предмети. Тогава те могат да се поставят на долното "стъпало", което е откъм капака на багажника, а горното ще им попречи да се търкалят напред-назад по време на движението на автомобила. При потегляне на дълъг път с повечко приятели или пък с голямото семейство "играта на тетрис" с чантите и куфарите дори може и да бъде забавна. На каквото и да си говорим, избирайки Mondeo Hybrid вместо стандартния модел проблеми с пространството за товарене няма да имате.

Що се отнася до купето, там хибридизирането на автомобила не е довело до никакви промени по отношение на мястото и функционалността. Купето на колата продължава да бъде огромно. Задната седалка продължава да бъде една от най-големите в този клас коли. Mondeo Hybrid продължава да е шампион и по отношение на мястото за коленете на пътниците. Нещо много интересно откриваме и във вратите отвътре. Там освен стандартния джоб за бутилка вода или безалкохолно, има и още един, приличащ на папка. Бидейки Mondeo колкото семеен, толкова и бизнес автомобил. Возещите се на задните седалки имат удобството да приберат някакви документи, както и таблет или малък лаптоп в тези джобове.

Най-голямото предимство на новото Mondeo обаче е вътре в купето. Когато човек се качи за първи път, вижда едно наистина огромно пространство, в което има място за всички и всичко. С тестовия автомобил пропътувах стотици километри, а с мен имаше още от двама до четирима пътници. Съответно през повечето време на задните седалки се возеха между един и трима. Никой от тях не поиска да спрем да се разтъпче или пък да се оплаче, че нещо му е тясно. Мисля, че това е достатъчно показателно колко е широко и комфортно е това Mondeo.

Абсолютно същото важи и за предните седалки и шофьорското място. На мен и на навигатора пътуването и колата също много ни харесаха. Кокпитът ми допадна особено с липсата на кой знае колко бутони по централната конзола, където пък имах 8-инчов цветен дисплей, чрез който се осъществява командването на множество от системите и екстрите в автомобила. За сметка на това воланът пък беше оборудван с повечко бутони, чрез които се борави с инфоразвлекателната система, борд компютъра, темпомата, Bluetooth-а, гласовите команди, които Mondeo приема и др. Те обаче са разположени изключително подходящо и не ми трябваше кой знае какво разучаване, за да ги използвам. А и нямах време за такова, защото веднага след качването си в автомобила потеглих на дълъг път.

1997034За разлика от стандартното Mondeo, тук споменатият дисплей има и още една функция – да визуализира какво става с електрическите потоци в автомобила. Това се вижда от една симпатична графика, която по желание на водача може да остане да се визуализира през целия път и той да се информира или пък просто да се наслаждава как не харчи гориво и съответно пести пари. А по същество графиката показва дали в даден момент колата черпи ток от батерията или пък я зарежда, движейки се по инерция. Да, при всеки такъв момент, независимо колко кратък е той, от въртенето на колелата се рекуперира ток, който отива в батерията. На графиката се показва също и дали в момента някой от другите консуматори, например климатикът, използват електроенергия. На водача се показва и кога се използва бензин от резервоара. За съжаление обаче няма как той да види обратният поток – как се пълни гориво в колата, която се движи по инерция. Докато с тока това ще е доста често.

Много важно е да се спомене, че това Mondeo не е plug-in hybrid. Което до голяма степен е плюс. Най-малкото, защото болшинството от българите живеят в блокове и кооперации. Съответно почти всички такива паркират колата си на улицата или на обособения пред блока паркинг. Където обаче електрически контакти няма. Така, според мен, един не  плъгин хибрид е много по-практичен, защото не налага зареждане на батерията чрез електрическата мрежа. А това Mondeo е точно такова. Да не говорим, че в този си вид системата пести пари, тъй като всяко едно зареждане в контакта, води до харчове, колкото и малки да са те.

Друга икономия, до която води автомобилът, е липсата на необходимост да се купуват акумулатори. Не че това е характерно само за Mondeo Hybrid. Но пък е поредният му плюс. А и защо човек да не може да си спести по 150-200 лева на всеки няколко години, които иначе би дал, ако кара бензинов или дизелов автомобил.

Mondeo Hybrid ще се грижи за джоба на собственика си и по време на движение. Колата все пак е представител на класа автомобили, които по принцип обичат да си харчат гориво предвид размерите и теглото си. Вярно е, че с развитието на технологиите в съвременните двигатели те отдавна не "гълтат като лами", както се казваше едно време. Но 5.2 на 100 все още си е мираж за който и да е представител на тази категория коли с бензинов или дизелов двигател. Говоря за комбинираният разход, който постигнах. По каталог той е с точно 1 литър по-малко.

1997024По време на двудневния тест си направих доста експерименти с разхода. Комбинираният и извънградският (нормален път и магистрала приблизително 50 на 50) си се движеха всеки път мажду 5.1 и 5.3 на сто. Което е отличен показател. Евентуално сравнима с тази консумация на бензин извън града би могла да се постигне и с 1.5-литровият EcoBoost. Но, за да се случи това, шофьорът ще трябва да вложи 100% от възможностите си за икономично шофиране. Докато с Mondeo Hybrid аз не вложих и 1% такива.

И ако на извънградско хибридното Mondeo може и да е сравнимо с някое бензиново, то за града и дума не може да става. Там колата в болшинството от времето се движи на ток. При всяко отпускане на педала пък се зарежда, макар и малко. Ако човек пък не се състезава по светофарите и не ускорява рязко, бензиновият двигател може и изобщо да не се включи, макар и това да е малко вероятно, ако говорим за цял ден каране. Но при пътуване до работа, после до магазина и накрая до дома, не е изключено да се шофира само на ток. Аз нямах възможността да изпитам точно този тип употреба на автомобила. Но експериментът ми с него в града доведе до разход на 3.5 литра бензин на 100 км. Е това вече никой EcoBoost, какъвто и шампионски двигател да е, не може да го постигне. Особено на Mondeo.

Спестеното гориво от шофиране на такъв голям автомобил в парично изражение по-скоро всеки сам трябва да си изчисли, според навиците, стила на шофиране, особеностите на най-често използваните маршрути и нуждите от придвижване с кола. Но при всички положения говорим за доста левчета, които няма да излязат от портфейла/картата. Например при цял месец каране с разход 8 на сто и 5 на сто си е близо 40% по-малко. За какъвто и пробег да става дума, защо да не си ги спести човек тези пари, ако може.

Макар да е първият автомобил на Ford с хибридно задвижване, продаван официално в Европа, Mondeo Hybrid използва третото поколение бензиново-електрическа система на марката. Тя представлява специално разработен 2.0-литров бензинов двигател, комбинират с електрически мотор с 1.4 кВтч литиево-йонна батерия. Реално в системата работят два електромотора – единият помага на бензиновия двигател за задвижването, а другият позволява регенеративно зареждане на батерията, разположена зад задните седалки.

1997036Тук идва моментът, в който някой може да каже, че хибридите са скъпи. Е вече не е точно така. Цените при всички марки паднаха, но конкретно при Mondeo Hybrid си говорим за съизмерими с аналогични дизелови модели. Mondeo Hybrid у нас се продава за 56 050 лв. с ДДС. Автомобилът има обща мощност 187 к.с., ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.2 секунди. Колата идва с високото ниво на оборудване Titanium. Най-близкият бензинов модел е оборудван с 1.5-литров EcoBoost и разполага със 160 к.с. и е комбиниран с 6-степенна автоматична скоростна кутия, сравнима с тази на хибрида. Ускорява за 9.1 секунди и харчи доста повече гориво. Със същото ниво на оборудване колата у нас струва 52 250 лв. Да сравним и с дизела. Mondeo с 2-литров TDCi със 180 к.с., отново автоматик, ускорение до 100 км/ч. за 8.6 секунди и ниво на оборудване Titanium се продава срещу 58 550 лв. И сметката вече е в полза на хибридната модификация дори още при покупката. Същото е положението, дори и да решим да направим компромис и да го сравним сравнението с по-слабията 2-литров дизел със 150 к.с. Той струва 56 300 лв., което пак е повече, макар и със съвсем малко. И математиката за 3-ти клас лесно ще покаже, че Mondeo Hybrid в България се продава на много конкурентна цена. А прибавим ли към това и спестените пари от гориво, данъци и такси за паркиране в платените зони, везните вече съвсем се наклоняват към хибридната модификация. Освен това автомобилът се предлага с 5 години гаранция без ограничение на пробега.

И да не забравяме, че оборудването на колата е на сериозно ниво. Все пак говорим за Titanium, което е високото при Ford. Освен задължителните екстри като двузонов климатроник, ABS, електрически стъкла и огледала, бордкомпютър и т.н., това Mondeo има и въздушни възглавници буквално навсякъде, включително и за коленете на водача (общо 9 на брой), асистент за аварийно спиране, система за контрол и коригиране на отклоненията на колата при страничен вятър или неравности по пътя, електрическа ръчна спирачка, темпомат, система за подпомагане на потеглянето по наклон, адаптивни LED фарове със завиване, регулируеми в 2 посоки подглавници за задните места и още много други.

Освен икономическата изгода, всеки собственик на Mondeo Hybrid няма да се лиши и от удоволствието от шофирането и пътуването с такъв автомобил. Той по никакъв начин не се различава от Mondeo с двигател с вътрешно горене. След всичките стотици километри зад волана на тази кола останах с отлични впечатления от пътното й поведение. Колата стои много стабилно както по планински пътища, така и на висока скорост по магистралата.

1997031Визуално пък колата не се отличава с нищо от бензиновите и дизеловите версии. Разликата е единствено в дискретните буквички Hybrid на предните врати и капака на багажника. Относно външният дизайн, личната ми оценка е, че от Ford са се справили отлично. Колата отговаря на новите екстериорни тенденции на марката и притежава всички характеристики на последните модели. Това в особена степен важи за предницата, където са налице новата трапецовидна решетка, издължените фарове и цялостната агресивна визия. Отстрани обаче линиите стават по-меки и автомобилът изглежда много елегантно и стилно. Точно като за представител на класа си. Отзад отново получаваме малко по-агресивна визия, но не чак толкова като при предницата. В същото време, ако се загледаме в задните светлини, като че ли откриваме тънък намек от предишното поколение Mоndeo. Те сякаш ни намигват и искат да ни кажат: "Виждаш ли? Станал съм много по-готин, но не забравям корените си”. И в добавка: "Вече съм и много по-екологичен. Хибрид съм. Изхвърлям само 99 грама СО2 на 100 км. Сравни ме със сегашната си кола, ако ти стиска!".

1997037


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Да бъдеш Майстора документален филм...
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • Сега bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.9...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.62
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • Сега Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.