4.4 на градско с кола над 2 тона – представяме ви Volvo XC60 Hybrid (СНИМКИ)

С 390-те си коня тежкият SUV ускорява от 0 до 100 за впечатляващите 5.3 секунди

по статията работи: Кристиан Костурков | 23.10.2018 | 16:00  14 Виж всички снимки

Разходът на гориво през последните десетилетия стана много чувствителна тема. От една страна цените на бензина и дизела следват почти постоянна тенденция да се увеличават. От друга – екологичните изисквания към автомобилните производители стават все по-строги, а не всичко може да се постигне с поредния филтър или допълнителна иновационна система, монтирана в колата. Налага се и да се работи по намаляването на разхода на гориво. И хибридите са един доста добър вариант за тази цел. Според някои пък те се приемат като естествения преход между автомобили с двигатели с вътрешно горене и такива с чисто електрически. Но е факт, че един хибрид със сигурност харчи доста по-малко гориво, особено на градско. Това в пълна сила важи и за новото Volvo XC60, което се появи през миналата година.

Второто поколение на бестселъра на шведите обаче може да се похвали и с хибридна версия, каквато нямаше при първата генерация. Сега под капака на този луксозен SUV вече имаме 2-литров бензинов двигател, който работи в съчетание с електромотор. Двата заедно дават на автомобила впечатляващите 390 к.с., съчетан с 8-степенна автоматична предавателна кутия. От въпросните коне 303 се падат на бензиновия двигател, а останалите 87 – на електрическия. Първият осигурява също така 400 Нм въртящ момент, а вторият – 240 Нм. При тези показатели колата ускорява от 0 до 100 км/ч за доста впечатляващите 5.3 секунди. Малко са, по принцип, колите, които биха могли да се конкурират с този показател на Volvo XC60 Hybrid, а още по-малко в частност са SUV-тата.

2105748А както споменахме малко по-горе, автомобилът е и доста икономичен – при теста в градска среда, когато батерията бе напълно заредена, средният разход бе едва 4.4 литра. Наистина много са малко съвременните автомобили, които биха могли да се похвалят с такъв показател. Особено пък тези, които тежат над 2.3 тона. Естествено тук малко по-голямото тегло идва от електромотора, батериите и всичкото допълнително оборудване, което го няма в чисто бензиновите и дизеловите версии. Но пък това допълнително тегло при тази мощност изобщо не се усеща. И остава само да се насладите на изключително пъргавата кола, която карате. А в случаите, когато се кара спокойно, тя ще се отблагодари с доста скромни разходи за гориво.

Има обаче една подробност – този нисък разход като цяло е валиден предимно за града. На извънградско тази кола ще харчи малко повече. Докато батерията не се изтощи, естествено ще харчи по-малко, но по каталог пробегът само на ток е до 45 км, а в реални условия изкарва около 40 км. Да, вярно е, че през тези първи километри от дългото пътуване консумацията на бензин ще е минимална, но после шофьорът трябва да се подготви за едни около 8.5 на сто, когато говорим за магистрала и с около литър по-малко, когато е на междуградски път с ограничение от 90 км/ч. В реалността обаче колите се карат предимно на градско, така че в крайна сметка разходът за гориво на годишна база отново ще е много добър. А няколко пътувания с по-висок ще се преглътнат лесно при 4.4 в ежедневието.

Зареждането на батерията става както в зарядна станция, каквито все по-често вече се появяват на обществени места (някои даже са и безплатни за определен период от време), така и в стандартен 220-волтов контакт. За втория начин в специална ниша в багажника имаме зарядно. Важна подробност обаче е, че то работи единствено когато е включено директно в мрежата. При наличие на удължител автоматично отказва да пусне ток към батерията, което е указано и на самото зарядно. Така че номерът с удължителя от балкона няма да стане.

2105804Освен да се "грижи" за джоба на собственика си, новото Volvo XC60 Hybrid създава отличен комфорт в купето и по пътя. Возията е много приятна, което пък е напълно в реда на нещата, когато си говорим за Volvo. И то не какво да е, а XC60, което още с първото си поколение успя да спечели купища почитатели, от чиято бройка бяха изненадани дори и в Гьотеборг. Вярно е, че първото поколение на колата се появи във време, в което SUV-тата все повече господстват на автомобилния пазар, но конкуренцията именно поради тази причина е много сериозна и без качества няма как да се пребори. XC60 го направи, а с второто си поколение се очертава да подобри представянето си, тъй като има всички качества за това.

В купето, още с отварянето на вратата, ни посреща типичният скандинавски лукс. Безключовият достъп е само началото. Вътре намираме страхотни по дизайн и качества кожени седалки с вентилация и подгряване. Което важи за всички, а не само за предните. Така и през зимата, и през лятото, шофьорът и пътниците ще могат да си създадат оптималната за личния им комфорт температура не само благодарение на двузоновия климатроник, но и на отоплението или охлаждането (в зависимост от сезона), което могат да си пуснат да им духа от седалките.

Конкретно предните също така са с електрически, нагласяват се в 8 посоки и няма как да не бъдат нагласени по най-удобния начин за хората, седнали в тях. Имат и удължаване на седалката за хора с по-дълги бедра. Освен това както шофьорската, така и "навигаторската" имат памет за две позиции, благодарение на което хората, които най-често карат или се возят отпред, могат да разчитат на запаметена най-удобна позиция за тяхното тяло и няма да има нужда всеки път да си донагласяват креслото.

Дори и без да имат тези функции, задните седалки също са много удобни и за дълги пътувания, а самата пейка е изработена така, че да предоставя индивидуални места, почти като предните. Мястото е напълно достатъчно, както за коленете, така и за раменете. Когато пътниците са само двама пък имат на разположение и голям подлакътник, който се издърпва от облегалката на средната седалка. Той има гнездо за по-дребни предмети в предната си част, а в по-задната, под капак, се намира още една ниша, в която могат да се поставят други дреболийки. Ако пътниците искат да си поставят чаша с напитка или малка бутилка, просто натискат в най-предната част на подлакътника и от там изскачат поставките за целта. Много хитро измислено, тъй като те няма да пречат, ако са ненужни в даден момент, а просто ще бъдат прибрани в гнездото си. И понеже си говорим за кола с много високо ниво на оборудване, споменатата кожа по седалките и тапицерията на вратите е светло бежова, което създава допълнително усещане за лукс. А към това трябва да се добави и панорамният стъклен покрив с автоматична електрическа щора, която може да спаси пътниците от силните слънчеви лъчи, когато на някой му дойдат в повече.

2105805Да се върнем отново отпред. Освен споменатите вече екстри, комфортът и луксът се допълват от лоста за скоростите, който е от шведски кристал с малко алуминий по него. В тон с него е и бутонът за стартиране и изключване на двигателя, който, вече традиционно за последните модели на Volvo, не се натиска, а се завърта надясно. В конкретния случай, понеже колата е хибрид, не се чува запалването на двигателя, а само светва таблото, което между другото е изцяло дигитален дисплей. Много подобен по дизайн на този бутон е и контролерът за 5-те режима на колата, с която тя разполага. Той се върти като ролка, а съответните режими се появяват на дисплея на централната конзола. Изборът пък се прави с натискане.

В допълнение към лукса таблото с почти изцяло с кожена тапицерия, съчетана с алуминиеви лайсни и имитация на дърво. Пластмаса почти няма, а където все пак е налична, тя е приятна на допир. Двете ниши за дребни предмети в долната част на централната конзола се затварят с много красиви капаци, отново имитиращи дърво, които са и много приятна гледка за окото. Очаквано за луксозно изпълнен автомобил воланът е кожен и мултифункционален. А с бутоните може да се командва почти всичко от инфоразвлекателната система и настройките на двигателя. Арматурното табло, както споменахме, е изцяло дигитализирано и шофьорът може да настройва сам каква точно допълнителна информация да му дава, според моментните му нужди. Когато колата се шофьора в режим Hybrid, на мястото на оборотомера се появяват данни колко ток се харчи в даден момент и дали се включва или не бензиновият двигател. Което пък помага в случаите, когато водачът се опитва да кара максимално икономично. Когато е активиран спортният режим (който в този автомобил се нарича Power), на това място се появява оборотомер. Останалите 3 режиима са Pure (екологичен и максимално икономичен), AWD (с 4 задвижващи колела) и Off Road (за по-тежки терени).

При последния купето се повдига максимално нагоре благодарение на хидравличните си амортисьори, така че да не се стига до неприятни ситуации с драскотини и засягане на нещо отдолу. Всъщност просветът при този режим е доста впечатляващ и в първия момент човек остава изненадан, че тази кола наистина може не малко извън пътя – съответно не можем да я класифицираме като "паркетник". Ако заговорим в цифри, става въпрос за преден ъгъл на проходимост от 23.1 градуса, заден – от 25.5 градуса и ъгъл на рампа от 20.8 градуса. А в най-повдигнатата позиция на купето просветът става над 30 см (при 21.6 в стандартно положение).

Точно обратното пък се случва при активиране на спортния режим. Тогава купето ляга максимално ниско, за да бъде възможно най-стабилна колата. По отношение на последното мога да кажа категорично, че тя е такава и в другите режими, макар да е по принцип по-висока предвид това, че е SUV.

2105762Благодарение на споменатите хидравлични амортисьори Volvo XC60 Hybrid има и още едни голям плюс. Когато човек тръгне да товари или разтоварва багажника, може да си нагласи колко високо или ниско да застане купето. Това се постога с два бутона, намиращи се в багажника, на удобна позиция точно до вратата вдясно. Така чрез тях лесно се командва на каква височина да застане автомобилът и да е възможно най-удобно товаренето/разтоварването. А като добавим към това и автоматичното отваряне и затваряне на вратата на багажника, предимствата стават вече доста сериозно количество. Въпросната врата може да се отвори или затвори по цели 4 начина – чрез бутон, който се намира при шофьора, чрез бутон на ключа на колата, чрез стандартния бутон на дръжката и най-хубавото – чрез размахване на крак под бронята. Така, когато двете ни ръце са натоварени с торбите от магазина, няма нужда да ги оставяме, за да докоснем нещо, а само да махнем веднъж с крак и багажникът е отворен. Обратното също е в сила, когато сме взели торбите и нямаме свободна ръка, за да затворим багажника.

Друга иновация намираме в големия вертикален дисплей на централната конзола. Когато търсим нещо по навигацията – населено място, забележителност, ресторант или др., вече не е нужно да изписваме името от клавиатурата. Търсенето може да става и чрез директно изписване на буквите с пръст – много хитра и готина екстра, поне на мен много ми допадна. От същия дисплей можем да командваме на практика всички настройки и на автомобила, включително климатичниата система, музикалната, да активираме и деактивираме системите за безопасност и асистентите за шофиране, кога и как да се самозаключва колата, ако случайно забравим да я заключим ние, да светят или не фаровете с функция "изпрати ме до вкъщи", дали да се заключват вратите, когато потеглим, от там се пуска и настройва вентилацията и отоплението на седалките и т.н. Там се прожектира и картината от камерата за заден ход.

По отношение на екстериорния дизайн на новото Volvo XC60 няма нищо общо с този на предишното поколение. Което, може би, е намек и че под "опаковката" също не е останало нищо от преди. Визуално новата генерация е типичен представител на последните поколения на шведите. Налице са абсолютно всички разпознавателни белези като например дневните LED светлини във формата на меч, голямата радиаторна решетка, почти изцяло вертикално (и все пак частично хоризонтално) разположени задни светлини, стилните и леко резки линии, които можем да намерим почти във всяка част на колата – типичен отпечатък за дизайнерите на Volvo. В по-високите нива на оборудване автомобилът идва и с уникални джанти, които придават допълнително стил и лукс на купето отвън.

2105751По отношение на цената също има приятна изненада. На всеки е ясно, че хибридните технологии в автомобилостроенето с времето поевтиняват и това няма как да не се отрази добре на клиентите. В случая на тестовата модификация си говорим за Volvo XC60 T8 AWD Hybrid с ниво на оборудване R-Design, което на българския пазар се продава срещу 143 193,84 лв. с ДДС. Освен споменатите по-горе екстри, асистенти и глезотийки, автомобилът може да се похвали още с 21-инчови двуцветни алуминиеви джанти, специална алармена система, която дори затваря прозореца автоматично, ако някой тръгне да влиза през него докато сме в колата, 360-градусова камера за паркиране с преден и заден парктроник, премиум музикална система от Bowers & Wilkins с 9-инчов субуфер, навигация Sensus, зимен пакет, менюта на български и много други.

Иначе базовият хибриден модел, който е по-бедно оборудван, струва 123 480 лв. с налога. Гаранцията на колата е 5 години без значение от пробега, като важи не само у нас, а и в цяла Европа.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Вечната музика
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Анет игрален филм /копродукция,...
  • 01:50 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 03:25 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 04:20 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 04:35 Олтарите на България
  • 04:45 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • Сега "Dancing Stars Extra" - зад...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.5
  • 00:40 "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.5
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • Сега "Шеф под прикритие" (нов сезон) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 2
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.