Един от най-старите представители на SUV класа миналата година бе обновен. Става въпрос за X-Trail, който е най-продаваният модел в този сегмент на Nissan и на практика познат в целия свят, макар и не навсякъде под това име. И макар и преди фейслифта да бе изключително разпознаваем, вече придоби още повече индивидуалност и отличителни белези. X-Trail обаче се промени не само визуално. Автомобилът получи и доста обновления в технологично ниво, някои от които доста иновативни. В крайна сметка, дори и визуално, автомобилът започна да се възприема като много по-мощен, но същевременно комфортен автомобил с доста повече възможности, отколкото се забелязват на пръв поглед.
Това в особена степен важи за пространството вътре. Дори и погледнат отвън, X-Trail прави впечатление да доста просторен автомобил. Реално обаче, когато човек се качи вътре, независимо дали на предните или на задните седалки, открива, че всъщност е още по-голям. Увеличеното пространство си има и своето обяснение за всяко едно от местата. При шофьорското, например, което и преди фейслифта си беше доста просторно, сега откриваме новия D-образен волан (познат вече и от най-харесвания SUV в Европа - Qashqai). Благодарение на "сплесканата" му долна част се отваря допълнително място за краката на водача, особено полезно при слизане и качване от колата. Конкретно в моя случай това внася и допълнителен комфорт по време на шофиране, тъй като обичам да си нагласявам воланите в колите на възможно най-ниската спрямо краката ми позиция.
Не само формата на волана на обновения X-Trail обаче е нова, а целият той. На първо място трябва да отлича, че е станал малко по-дебел спрямо първоначалния вариант на модела от 2014 г. Което придава по-голямо удобство при хващане и въртене. В същото време централният панел се е смалил значително. Чрез което, освен по-спортна визия, се постига и увеличение на видимостта към арматурното табло – според данните на производителя – със 17%. С това обаче нововъведенията във волана не свършват. Нови са и приборите за управление на различните системи по автомобила, включително и борд компютъра, чиито бутони са разположени по левия и десния лъч. И са по-удобни. Много ми допада (макар и преди фейслифта да си беше така), че настройките по колата и борд компютъра се правят само от волана и се визуализират на 5-инчовия цветен дисплек, разположен в таблото между скоростомера и оборотомера. А с новите бутони тези функции са станали още по-лесни, тъй като самите те са доста ясно изразени и водачът много бързо свиква да ги използва без да има нужда да отклонява погледа си от пътя. Като ново за кожения волан на X-Trail трябва да отбележим и подгряването, което вече влиза като стандартно за най-високото ниво на оборудване, вместо да е опция и да се поръчва допълнително.
Леко изненадващо и нехарактерно (в положителния смисъл) за фейслифт модели е увеличеното място и за пътника на предната седалка. При него това се е получило чрез промяната в позицията и формата на жабката. Така който седне отпред в обновения X-Trail, но вече се е возил и в предишната модификация, няма да завижда, че само шофьорското място е получило повече пространство. По отношение на комфорта и за двете седалки е в сила новата кожена тапицерия, с която е обвита централната конзола в зоната на коленете.
Всъщност повечето материали, от които е произведено купето на X-Trail след фейслифта, са нови и по-модерни. Това важи за кожите като цяло – както по седалките, така и по тапицериите на таблото и вратите, както и за по-голямата част от пластмасите. По отношение на последното лесно се набиват на очи новите гланцирани облицовки на въздуховодите. Променен е дизайнът и на кутията за предмети в подлакътника, която вече има по-модерен дизайн. В една линия с нея, скоростният лост при версиите с автоматична трансмисия (като тестовия автомобил) има нова кожена облицовка.
Задните седалки са едно от най-големите предимства на X-Trail. Макар и там промените да са по-скромни спрямо предната част на купето и се изчерпват в новата кожена облицовка и новият дизайн на тапицерията на вратите, автомобилът продължава да "държи" запазената си марка – най-просторно място за пътниците на втория ред в своя клас. Точно както и отпред, местата отзад са изключително просторни, а на мястото за коленете могат да завидят дори и някои от представителите на най-големия клас SUV. Съответно X-Trail предлага достатъчно комфортно пътуване както на трима души, така и на доста високите хора с дълги крака. Самите седалки, освен просторни, са и много удобни. И още нещо – местят се по дължина като предни, та човек да си ги нагласи в най-удобната поза.
Когато пътниците са двама, могат да се възползват от страхотния подлакътник, в който се превръща облегалката на средната седалка. Тя пада напред заедно с подглавника, който пък в тази позиция й служи като стойка. Предвид това, че в другата позиция е облегалка, всеки се досеща, че подлакътникът е доста широк и наистина върши работа за двамата пътника, а не е просто да го има за статистиката. Освен това разполага и с две гнезда за чаши или бутилки от по 0.5-0.6 литра. Между другото в джобовете на задните врати също има място, в което бутилки стоят изправени, но там се събират и по-големи – литрови със сигурност, евентуално и малко по-големи.
Падайки, подлакътникът всъщност отваря и достъп до багажника или към пътниците на третия ред седалки, каквито са налични в някои версии на новия X-Trail, каквато беше тестовата. Но за тях по-късно. Въпросният достъп до багажника би бил полезен в някои ситуации на дълъг път да се достигне нещо без да се налага да се спира колата. Причината да го има този отвор обаче всъщност са скиорите. Чрез него в колата спокойно се товарят 4 чифта ски, без да има нужда да се слага специален багажник на покрива (не, че автомобилът няма и тази опция). По-хубавото обаче е, че отворът е достатъчно голям, така че да се съберат и 4 сноуборда. Така че който и от двата спорта да практикува човек със семейството или с компанията, с която е тръгнал, няма да има чудене къде да се сложи оборудването. Естествено, възможни са и комбинации между ски и бордове.
Та за третия ред седалки. Дълги години бяхме свикнали да ги наричаме ДДС-седалки и в доста голяма част от случаите те бяха такива – малки, друг, освен дете не може да се вози удобно в тях, поради което хората често купуваха 7-местна кола само заради пестенето на данъка. В конкретния случай обаче това далеч не е така. Още при разгъването на шестата и седмата седалки, човек вижда колко всъщност широки са те. Да, определено в тях може да се вози възрастен човек. И то от едрите. Стига обаче да не е много висок. Личното ми мнение е, че хора с ръст до 1.75-1.80 м няма да имат проблем. По-високите обаче вероятно ще трябва да си посвият малко краката. Но пък за тях, както вече споменахме, на втория ред няма да има никакъв дискомфорт. Мястото за коленете на третия ред е изненадващо много (като се отчита все пак факта, че това е трети ред). Рядко се срещат автомобили от този клас, в които да има толкова голямо разстояние до облегалките на седалките отпред. Нещо повече, тук подът не е равен, а има леко пропадане, чрез което се образува ниша за стъпалата, като пръстите влизат под седалките на втория ред. И отново мястото не е никак малко.
Друго много положително качество на шестата и седмата седалка е, че имат големи подглавници, регулиращи се по височина. Допълнение в комфорта привнасят и облегалките за ръцете от двете външни страни, каквито също рядко има по колите с трети ред седалки. Освен това във всяка от тях откриваме гнезда за предмети. От едната страна има две поставки за чаши или бутилки, а от другата – правоъгълна по-голяма и дълбока ниша. Излиза, че както возещите се на втория ред, така и тези на третия, имат приблизително еднакви по обем ниши и поставки за предмети. Дори само този факт трябва да говори, че от Nissan са помислили за шестия и седмия пътник, а не са сложили такъв брой седалки само, за да ги има. Достъпът до тях пък е възможен и от двете страни чрез издърпване напред на седалките от втория ред. Което се постига с изтеглянето на едно ремъче. Място се отваря достатъчно, не само за дете, даже мога да кажа, че в някои двувратки качването отзад е по-трудно. Съществена подробност при X-Trail е, че задните врати се отварят до ъгъл от 77 градуса, което допълнително улеснява качването на хората на най-задния ред. Или пък товаренето на по-обемисти предмети.
Естествено, когато се използват и седлките на третия ред, багажникът на X-Trail силно намалява. Стандартно, когато най-задните седаки са сгънати, минималният обем на багажника (до щората) е 565 литра (с 15 литра повече спрямо модела преди фейслифта). При 7-местната версия (като тестовия автомобил) той е 445 литра. Със 7 души обаче то ще намалее до около 200 и малко. Което пак е доста де, но се съмнявам, че ще събере багажа на седмина за почивка на море, например. В такава ситуация, ако компанията ще пътува само с тази кола, ще трябва да си вземе и багажник за покрива – т.нар. куфар. В останалите ситуации обаче петима или дори шестима пътници ще имат доста място, за да помъкнат каквото им е нужно.
Ако пък ще сгъваме всички седалки от втория и третия ред и ще заменим пътниците за багаж, тогава товарния обем нараства до впечатляващите 1996 литра. Което е наистина впечатляващо. Но и поредното доказателство колко просторно е купето на X-Trail. Има и още една добавка – вратата вече се отваря автоматично с "ритник" под бронята. Когато ръцете ви са заети с покупки, например, достатъчно е само да махнете с крак, чувате предупредителен сигнал, за да не бъде ударен някой, след което багажникът се отваря сам. И да добавя нещо, датчиците на Nissan от този тип винаги са ми харесвали заради светкавичната си реакция. И при този е така. Другото нещо, на което съм голям фен, е функционалността. Която се постига чрез органайзерите по пода, които могат да се разместват и да позиционират стабилно и неподвижно различни по обем и височини чанти, торби, куфари, кутии и т.н. Както и двойното дъно, като под пода могат да се поставят по-малки неща, които отново стоят мирно по време на пътуване.
Дали пълен с хора, или пък с багаж, този голям автомобил ще бъде доста тежък, като вземем предвид и че само собствената му маса е 1675 кг. Като сложим и още 600 кила хора или багажи, ще трябва да имаме сериозен двигател, който да се справи с това тегло. И го имаме. Тестовият автомобил бе оборудван с най-мощният от всички варианти – дизеловият 2.0 dCi с мощност от 177 к.с. и въртящ момент от 380 Нм. Справя се прекрасно с голямото и тежко купе. Както и със задвижването на 4-те колела, с каквито беше модификацията. Ако някой прецени, че такова не му трябва, има вариант и само с предно предаване със същия мотор. Там се постига и малко по-бързо ускорение – с 4 милисекунди. Иначе тестовият автомобил от 0 до 100 км/ч. набира за точно 10 секунди. Което в този клас автомобили си е много добре. Да не кажа, че по-бързо постигат тази скорост само премиеум представителите на класа, които обаче са с по 3-4-литрови двигатели, харчат доста повече гориво, а и самата цена на колата е значително повече от тази на X-Trail.
Като заговорихме за разход, по каталог този автомобил би трябвало да дава среден от 6 литра. Аз не успях да ги постигна, тъй като нито съм карал икономично, нито съм бил с празна кола, нито съм шофирал в перфектните условия с 90 км/ч. на извънградско. Напротив, карах по магистрала, навъртях близо 200 км в града, качвах се високо в планината. А и на два пъти си направих офроуд тест, за да видя каква е еволюцията на интелигентната 4х4 система на Nissan. Освен това през целия тест не съм нулирал показанията на бордкомпютъра напълно умишлено. И резултатът беше 8 на 100. Смятам обаче, че при старание и добри обстоятелства разход от 6.5 е напълно постижим в реални условия. А при постигнатият от мен не мога да не отбележа, че може и да съм се поотпуснал с натискането на газта от време на време, но просто много ми допада мощността на мотора и как се държи с него колата. При всякакви условия.
За возията мога да дам едни големи плюсове навсякъде. И на хубав асфалт, и на лош (каквито пътища у нас колкото искаш), и на офроуд. За тази съвкупност от хвалебствия обаче си има конкретна причина. Новият Nissan X-Trail е с еволюирало окачване, като инженерните разработки са част от общата за автомобила, обхващаща редица агрегати и електронни системи. Конкретно при лоши и неравни пътища работи Chassis Control. Чрез нея ходовата част и спомагателните й системи реагират така, че да намалят друсането. Което се постига чрез автоматични много леки спирачни импулси към определени колела. Ако се возите в X-Trail, хората в колите, които преминават на същото място, определено ще могат да ви завиждат, защото се возите по-комфортно от тях. Същата система помага и за следенето на траекторията при завои, така че да няма отклонения от това, което е задал шофьорът с волана. При влизане в завой и излизането Chassis Control си взаимодейства и със скоростната кутия Xtronic, за да получи колата точно необходимия й въртящ момент. Резултатът е не само по-комфортна возия, но и по-добро сцепление и усещане от страна на водача на такова, за да бъдат той и пътниците напълно спокойни независимо от ситуацията.
Същата тази система се грижи и за доброто поведение на автомобила при различни пътни условия, настилки и сезони. Така, ако от сух асфалт колата навлезе в локва, заснежен участък и т.н., към точните колелета ще бъде изпратена повече мощност или пък спирачен импулс, за да остане X-Trail здраво "хванат" за пътя. Има обаче една подробност, тази система работи по-добре, когато автомобилът е с 4х4. Какъвто беше тестовият.
Именуваното от производителя като All-Mode 4x4-i интелигентно задвижване на четирите колела, според мен, е перфектният избор при покупка на X-Trail. Автомобилът се предлага и само с предно предаване, но заради личните ми офроуд наклонности бих предпочел пълното задвижване. Не, че само с предно колата е лоша. Но с двойно ще ви отведе на много по-предизвикателни и интересни места. А и все пак Nissan е известен в цял свят от десетилетия с добрите си 4х4 автомобили. И този не прави изключение. All-Mode 4x4-i ще бъде полезна не само извън асфалта. Както споменах по-горе, тя върши доста работа при лоши пътни настилки или климатични условия, както и по завоите. Едно от най-хубавите неща, отново лично за мен, е че Nissan не се отказаха от това шофьорът сам да избира дали колата да е с включено 4х4 или само с предно предаване. За целта си има контролер, от който водачът командва дали в конкретния момент X-Trail да се тегли само от предните колела (за максимална икономия на гориво), дали автоматично да се включват и задните, когато се налага или пък да се блокира диференциалът, при сложна ситуация извън пътя. Последното помага изключително много. Пробвах го при доста разкалян и денивелиран терен с дупки и изровени от стичаща се вода "канавки", същевременно и снежна, на места заледена покривка, на баир, където колата започна да буксува. Е да де, но с блокиран диференциал, като подадох газ, усетих мощта на този X-Trail, а той излезе от ситуацията без да се замисля. Ето затова бих предпочел този автомобил да е с 4х4.
И още нещо, Nissan X-Trail е кросоувър или SUV, както се наричат тези коли по модерному. Но е един от малкото представители на този клас, който някога на български му викахме джип, запазил голяма част от характеристиките на онези коли – мощен и способен да стигне на доста места, които са далеч от асфалтовите пътища. Но и станал достатъчно модерен, комфортен, удобен и луксозен, за да можем да го наречем SUV и кросоувър.
По отношение на последното той идва със сериозен арсенал от екстри и модерни съвременни системи, които да улесняват шофьора и пътниците и да им създават комфорт. Споменах вече датчиците на Nissan, на които съм фен. С такива например са оборудвани новите (идващи с фейслифта) Bi LED къси и дълги светлини с автоматично превключване. И с функция за завиване. Мога да заложа всичко, че при премиум марките трудно се намират по-бързо реагиращи от тези. Например при път със завои им е достатъчно да засекат някой лъч светлина между дърветата, още насрещната кола не се е показала изцяло зад завоя, а датчикът вече е засякъл нейните фарове и е свалил нашите дълги. Друго впечатляващо нещо – системата All View Monitor с 4 камери, която дава на шофьора пълен изглед на всяка точка около колата. Не е нещо ново на Nissan, но е много полезно както при паркиране, включително в гараж, така и при офроуд, когато лесно може да се види всеки камък, който би могъл да одере някъде колата. Много полезна екстра е и системата, която при излизане на заден ход от паркомясто предупреждава, ако някоя от съседните коли се размърда или ако по улицата се задава автомобил, който точно в този момент е в сляпата зона. Друга много полезна е системата, която следи трафика пред колата и предупреждава при потенциална възможност за сблъсък. Включително и с пешеходци. Ако се наложи, дори натиска спирачките вместо шофьора. Колата засича сама и дали той е уморен. И ако го разпознае в такова състояние, го предупреждава, че е време за почивка. Тези за следене на лентата, за разпознаването на пътни знаци (не само тези за скорост), за автоматично паркиране, за следене на налягането в гумите, активният темпомат, който може сам да намалява скоростта при нужда, а после да върне зададената от водача, панорамният покрив с електрическо отваряне и спускане на щората и т.н. едва ли има нужда да ги споменавам. Е, повечето от тях не идват с базово оборудване, но ги има и преди върховото.
Това се отнася и за обновената навигационна система NissanConnect EVO с усъвършенстван интерфейс. Освен всички познати функции, тя се свързва чрез Bluetooth със смартфона ви, не, че това е непозната функция, но вече може да възпроизвежда много негови функции и приложения. Пускането на музика и клипове е очаквано. Но съвместимостта със социални мрежи като Facebook и Twitter, например, е новост. Или пък с Trip Advisor – вместо да отклонявате вниманието си от пътя към телефона, вече можете да намерите търсения ресторант, хотел или друг обект и автомобилът сам да ви заведе до него. А командите могат да се задават чрез сензорния 7-инчов екран, а някои дори и чрез споменатите по-горе много функционални бутони на волана и посредством по-малкия екран в таблото.
Всъщност обновеният X-Trail още отвън подсказва за иновациите, които се намират вътре. Основните линии на дизайна са запазени спрямо модела от 2014 г., но важните в случая са детайлите, точно както и в интериора. Още на пръв поглед човек вижда новата радиаторна решетка с характерното V с емблема по средата, което обаче вече е станало по-широко. Веднага се виждат и обновените фарове, за които вече споменах. Контурът им е същия, но секторите вътре са променени, а вече имат и нов, по-готин и по-разпознавам LED светлинен подпис на дневните светлини – типичният за Nissan напоследък "бумеранг". Подобен на него има и в задните светлини. При тях също формата остава непроменена, но всичко останало им е ново и по-модерно. И двете брони също са нови и с допълнителни детайли, които подсказват по-спортния дух на автомобила. Към това трябва да добавим и новите двуцветни джанти (хром и черно), които освен всичко изглеждат и доста стилно и придават такава визия на колата като цяло. В предната броня пък откриваме и новата правоъгълна форма на фаровете за мъгла, които преди фейслифта бяха кръгли. (Между другото същата промяна видяхме и при фейслифта на по-малкото братче Qashqai). Друго нещо ново, което се забелязва и в двете брони, са паркинг сензорите. Те вече не стърчат, както преди фейслифта, а са почти сляти с повърхността за повече стил и елегантност. Като цяло може да се каже, че промените в екстериора на X-Тrail не са драстични, но осезаеми и подсказващи "ъпгрейда" и в останалата част на колата.
Стигнахме и до цената. Базовата версия на Nissan X-Trail струва 48 990 лв. с ДДС, като си говорим за ниво на оборудване Visia с 5 места, предно предаване 1.6-литров бензинов DiG-T двигател със 163 к.с. в съчетание с ръчна скоростна кутия с 6 предавки. Тестовият автомобил, който е от върховото ниво на оборудване Tekna със споменатите и много други екстри, 7 места, задвижване 4х4, най-мощният 2-литров дизел със 177 к.с. и безстепенна CVT Xtronik трансмисия цената достига 75 730 лв. с налога. Предвид третия ред седалки тук може да се ползва и данъчен кредит. Всъщност почти всяка модификация, без базовата, може да бъде поръчана със 7 места, като в този случай отново се ползва данъчен кредит. Всеки X-Trail идва с гаранция от 5 години или 150 000 км, като през този период има и напълно безплатна 24-часова пътна помощ за територията на България.