Вече няколко десетилетия компактният клас автомобили е арена на непрекъсната битка между различните производители. И напълно логично. Този сегмент генерира най-много продажби и доброто представяне на всеки пореден модел е от изключително значение за имиджа и печалбите на всяка компания. От гледна точна на клиентите пък компактният клас осигурява достатъчно пространство за пътници и багаж, но с по-малките си габарити е идеален и за шофиране и в града, където местата за паркиране са кът и всеки сантиметър по-малко е от значение. Така пред автопроизводителите непрекъснато седи задачата с всеки нов модел в средния клас да предложат максимален баланс между комфорт, адекватно на съвремието оборудване и достатъчно компактни външни габарити.
Макар в края на 2015 г. на бял свят да излезе новото поколение Astra K, от конвейра още две години ще продължава да слиза седан версията на предходното поколение Astra J. От няколко месеца насам този автомобил вече се произвежда и с фабрична газова уредба. Което за нашия пазар, където огромно количество автомобили се движат на пропан бутан и до с допълнително монтирано оборудване за целта, е една отлична възможност за икономия от гориво. А и така много по-бързо човек ще си избие първоначалната инвестиция за покупката на новия автомобил. Когато това се отнася пък за фирма, там нещата изглеждат още по-добре предвид огромния километраж, който навърта една служебна кола. А защо пък това да не излиза наполовина по-евтин?
На пръв поглед Astra J Sedan едва ли ще изненада някого с визията си, предвид факта, че е позната на света вече 5 години (в този вариант на купето излезе през 2011 г.), а хечбекът - 7. Въпреки това обаче колата продължава да изглежда красива и стилна, нищо, че новото поколение определено е по-готино. Бих искал да отбележа, че лично аз далеч не съм фен на седаните, но точно този модел определено мога да кажа, че доста ми допада. Вероятно заради много меките линии, чрез които пътническият отсек прелива към багажника. Първото впечатление след сядането на шофьорската седалка е, че тя е доста удобна. По-капризните пък спокойно биха могли да си я донагласят благодарение на придвижването й във всички посоки, както и на регулируемата анатомична облегалка. Пространството около шофьора също е много добре конструирано и дори по-едрите хора ще се чувстват комфортно.
Меките линии от екстериора на колата са пренесени и вътре в купето и приятното чувство за окото остава и след като човек вече е вътре в автомобила. Таблото, воланът и централната конзола са типичните за това поколение Opel. Освен отпред, комфортът го има и на задните седалки. Там спокойно могат да се возят трима възрастни, мястото за коленете им е достатъчно, а пейката и облегалката са удобни и не натоварват при продължителни пътувания. Поне така казаха моите спътници, с които пообиколихме доста пътища из България.
Приятна изненада е и обемът на багажника, в който спокойно могат да се съберат куфарите и саковете на всички пътуващи, дори и да става въпрос за по-продължителна екскурзия, която естествено върви и с повече багаж. Добрата новина там е, че газовата бутилка е монтирана на мястото на резервната гума под дъното на багажника. Така неговият обем не е намалял с нито литър. Вместо резервно колело, Astra J Sedan LPG е оборудвана с авариен комплект с пяна, който е компактен, а си има и специално гнездо. Така и той не "изяжда” от обема на багажника. Така той си остава 460 литра, колкото и при вариантите с бензинови и дизелови двигатели. При свалени задни облегалки пък той нараства до 1010 литра. Но нека преминем към най-важното за всеки шофьор - пътното поведение на автомобила и разходът на гориво, естествено. Още с потеглянето и първите няколко светофара двигателят, с който е оборудван автомобила за пореден път ми направи отлично впечатление. Имал съм възможността да покарам няколко коли с него, включително и Astra, като всеки път моторът ме изненадва приятно, особено с разхода си на бензин. Говорим за 1.4-литровия бензинов агрегат с турбина и мощност от 140 к.с. и 200 Нм въртящ момента в съчетание с 6-степенна ръчна скоростна кутия.
Както и преди, така и при този тест, запазих мнението си, че това е оптималният избор за мотор за това купе. От една страна осигурява достатъчно мощност и динамика, но пък и дава невероятно добър разход. А сега вече работи и с фабрична газова уредба. В случаите, когато целта е намаляване на разхода, шофирането на по-висока предавка и по-ниски обороти се получава много добре и в никакъв случай не се усеща моторът да се мъчи. Това е валидно както при шофиране на газ, така и на бензин. Стандартно, когато двигателят е студен, за първото запалване се използва бензин. Малко по-късно, когато моторът загрее, той автоматично прехвърля на газ. При топъл двигател пък паленето е директно на пропан бутан. Промяната на вида използвано гориво, при желание на шофьора, може да става и ръчно чрез бутона "LPG”, който се намира в най-горната част на централната конзола от страната на шофьора. Когато моторът работи на газ, диодът му свети, а когато е на бензин – не. Примигването пък е сигнал, че пропан бутанът е на привършване.
Това обаче не е единствената индикация за количеството газ в бутилката и съответно не е необходимо да се пресмята на ум кога ще трябва да се дозарежда. Когато Astra J Sedan се кара на газ, бордкомпютърът отчита колко километра пробег остава до изчерпване на наличното количество. Точно както и при бензина. Така шофьорът спокойно може да си направи сметката кога точно ще трябва да сипе газ, за да не кара на по-скъпия бензин и да влиза в допълнителни ненужни разходи.
Според Opel с едно зареждане на бутилката с газ би трябвало да можем да изминем около 400 км. Без да се старая много-много да карам ултра икономично, но и без да настъпвам особено много газта, аз успях да измина 430 км. Което си е един напълно нормален пробег. По книга разходът на Astra J Sedan на газ трябва да бъде 9.5 литра на 100 км в града, 5.8 – извън него, а при смесен цикъл – 7.2. При мен значителна част от пътуването на пропан бутан беше извънградско, но на магистрала и с общо 5 човека в колата. Така че явно по-нисък разход от този по каталог не е непостижим при малко старание.
Другото хубаво нещо при Astra J Sedan LPG, е, че бутилката не само не е отнела от обема на багажника, но и от този на резервоара за бензин. Така той си остава 56 литра, които са достатъчни при нормално шофиране без много настъпване на газта за изминаването на над 900 км. И така в крайна сметка, ако се изчисли пробегът на газ и на бензин последователно, дори и без допълнително зареждане с Astra J Sedan LPG спокойно могат да се изминат дори над 1300 км с пълна бутилка и резервоар. Което пък означава, че можете без проблем да направите една пълна обиколка около България без да се притеснявате, че горивото ви ще свърши. Естествено препоръчително е да си карате предимно на пропан бутан, тъй като излиза почти наполовина по-евтино.
Не мога да пропусна да похваля и пътното поведение и окачването. За точно този клас автомобили то определено е много добро и държи колата стабилно на пътя. Това важи както за сериозни скорости от над 150 км/ч по магистрали, така и по завои и планински пътища. Смело мога да кажа, че в нито един момент тази кола не ме накара дори за миг да си помисля, че би могла да поднесе или по някакъв начин да изгубя контрол над нея. И то без в нито един момент системата против приплъзване да се е активирала. В същото време обаче купето вози много комфортно.
Като цяло Astra J Sedan LPG се справя отлично със задачата си да бъде идеалната семейна кола, включително и за родните условия. Към всички добри нейни качества трябва да се добави и цената, която е от доста голямо значение. С фабричната газова уредба тя е 31 305 лв. с ДДС. Абсолютно същата кола, но в чисто бензинова версия, у нас се продава за 1780 лв. по-евтино. Но е много лесно да се пресметне, че тази разлика много бързо ще се избие от икономията, а след това дълги години ще може да се кара на най-евтиното гориво. И то нова кола. Възможно е някой да каже, че може да си монтира газов инжекцион и за по-малко пари. Което е вярно. Но в такъв случай гаранцията на колата, поне що се отнася до двигателя и някои други компоненти, отпада моментално. А дали е изгодно да се рискува някой да монтира некачествено газова уредба и това да доведе до повреда в мотора, която никой няма да отстрани безплатно?