Парти бусът – готови ли сте за страхотни пътешествия? (СНИМКИ)

Ford Tourneo Custom не е просто голяма кола за повече хора

по статията работи: Кристиан Костурков | 30.08.2018 | 15:23  13 Виж всички снимки

Когато се говори за микробус, обикновено хората не си представят семейна кола, а по-скоро такава за бизнеса. Или поне в Европа е така. В други държави, като САЩ например, където по принцип си падат по коли с по-големи обеми, този тип автомобил от десетилетия се приема и като нещо много подходящо за големи семейства. Та дори и за млади хора, които обичат да пътуват с приятели, да се забавляват, да ходят често по различни места, за да практикуват различни хобита – излети сред природата, практикуване на екстремни и не толкова екстремни спортове, дълги пътешествия и т.н. Всъщност наистина този тип автомобили са прекрасен избор за всичко изброено по-горе. Но и за бизнеса, естествено. Нещо повече, в наши дни микробусите са много функционални и наистина спокойно биха могли да бъдат и лична кола, макар наистина бизнесът да генерира почти целия им обем от продажби. И сега ще ви представим едно от съвременните предложения в този сегмент – пътническата версия на Ford Tourneo Custom, който всъщност е фейслифт на представеното през 2012 г. първо поколение на модела.

Обновената му версия излезе преди няколко месеца и предлага определена еволюция спрямо онази отпреди 6 години. Което се отнася както за интериора и екстериора, така и за оборудването и функционалността на този автомобил. В заглавието го наричам парти бус поради две причини. Първата е, че с него наистина може не само просто да се превозват пътници (например гостите на хотел от летището), но и да бъде превърнат буквално в автомобил за парти изживявания. Втората пък е, че тестът бе свързан с пътуване, чиято цел бе празнуването на рожден ден на вила. И още от тръгването от София някак си естествено го нарекохме парти бусът ни.

2091812Пътуването с Tourneo Custom наистина би могло да се превърне в предпарти, а при наличието на весела компания вътре – и в истинско такова още преди да сте пристигнали до дестинацията, където ще бъде купонът. На първо място това се обуславя от огромното пространство в този 8-местен автомобил. Т.е. по време на път никой, независимо на кой ред седалки се вози, няма да страда от липса на пространство около себе си. Даже може и да си поденси малко на седалката, като няма да притесни никого около себе си.

Което се отнася най-вече за втория и третия ред седалки. Не, че шофьорската не е с огромно пространство около себе си (напълно очаквано за такъв автомобил), но за него някак си не е особено препоръчително да си денси, докато кара. За останалите обаче ограничения няма. Нещото, с което още на пръв поглед или пък с качването в колата може да се забележи, е че вторият ред седалки се върти на 180 градуса. Т.е. шестимата пътници могат да седнат един срещу друг. И през цялото пътуване да си говорят и забавляват заедно без никой на никого да е обърнал гръб. А защо пък да не метнат и едни карти, ако са само четирима. При този сценарий облегалките на средните кресла могат да се сгънат много лесно с издърпването на едно ремъче и да се превърнат в масички. А в тази си позиция имат и поставки за чаши, че дори и за половин литрови бутилки. Т.е. четиримата пътници биха могли спокойно да си отворят по една биричка или да си вземат по едно коктейлче или каквото им душа иска. И ето, купонът вече е започнал, нищо че са на път.

Вторият и третият ред седалки, естествено, могат да стоят и с лице към пътя. И при тази конфигурация средните "столчета" могат да се сгънат и да играят ролята на подлакътници със споменатите вече поставки за чаши. Или просто да станат масички, за да могат возещите се от двете им страни да си сложат лаптопа и да свършат малко работи, докато са на път. Е, в този случай парти бусът ще бъде по-скоро бизнес бус, но в крайна сметка производителят именно за тази цел го е създал. А парти вариантът е по-скоро бонус.

2091887Не само опцията с различни конфигурации на седалките превръща Tourneo Custom в парти бус. Версията, която тествах, с високото си ниво на оборудване – Titanium, идва и с много добра аудио система. От една страна тя е достатъчно мощна, за да задоволи и феновете на по-силния саунд. Да не говорим, че е напълно възможно да използвате своя Tourneo Custom за озвучаването на партито на вилата, на пикник и т.н. От друга звукът е много чист, т.е. ще зарадва и по-претенциозните фенове на музиката, които искат да чуят всяка нота от любимите си песни. От трета пък, благодарение на модерните технологии на инфоразвлекателната система на Ford SYNC 3 можете да пуснете музика от смартфона си, независимо дали работи с Android или iOS, и да получите пълно удовлетворение от пътуването дори и ако на флашка, например, в момента не разполагате точно с тези песни, които ви се слушат. Парти бус, нали ви казах.

А когато става въпрос за дълги пътешествия, независимо с голямото семейство, с многото приятели или пък с половината офис, Tourneo Custom може да се похвали не само с огромното място за пътниците, но и за техния багаж. В конкретния случай си говорим за версията L2 на модела, на която по народному казваме дългата база. Тя е 5340 мм (при 4973 мм при късата) и при това положение багажникът е с минимален обем от 1900 литра. А представете си колко може да нарасне той, ако се демонтират третият и дори вторият и третият ред седалки, за които вече споменахме, че това не е сложна процедура. Само за сравнение, при късата база минималният обем на багажника е 1200 литра.

2091804Както споменахме по-горе, говорим си за фейслифт версията на Tourneo Custom. Визуално тя не се различава драстично от оригинала от 2012 г. Но вгледа ли се човек в детайлите, ще види много разлики. Цялостно предницата е обновена. Това важи за бронята, за радиаторната решетка, за фаровете. Последните пък вече разчитат на още по-новите технологии, а даже притежават и LED дневни светлини с характерния за последните модели на Ford светлинен подпис – разположени са по външния контур на фаровете, обикаляйки ги изцяло. А всичко изброено накуп прави Tourneo Custom да изглежда доста по-агресивно след фейслифта.

Отстрани автомобилът не е претърпял промени. Изключение обаче прави релсата за задните врати, която е с нов дизайн. Освен това вече не изглежда толкова като вградено чуждо тяло, а е вкарана по-навърте в панела, има по-меки линии, изглежда по-модерно и някак си създава усещането, че не е вкаран допълнително елемент в колата, каквото впечатление правеше при първата модификация отпреди 6 години. Отзад леко променени са светлините, които също вече разчитат на LED технологията. Освен това декоративната дръжка за отваряне на вратата на багажника е претъпряла леки козметични промени. Благодарение на които за нея важи същото като за релсите за задните врати – вече не изглежда като чуждо тяло. Освен това при старата версия на модела камерата за заден ход (когато я има, а в тестовата версия беше точно така) не стърчи отвън, а е вградена вътре и не се вижда както беше по-рано.

например, в момента не разполагате точно с тези песни, които ви се слушат. Парти бус, нали ви казах.

Еволюция Tourneo Custom е претърпял и в интериорно отношение. Определено визията вътре (най-вече отпред) е станала по-модерна. А веднага прави впечатление и новият свободно стоящ (като при всички последни Ford-ове) 8-инчов сензорен дисплей. Който върви със споменатата вече инфоразвлекателна система SYNC 3. За шофьора и пътника (пътниците, защото те могат да бъдат и двама до водача, ако се поръча не 8, а 9-местната версия на автомобила) също е много комфортно както за шестимата отзад. Освен споменатото доста свободно пространство, има и куп ниши за дребни предмети и поставки за чаши и бутилки. Така че всеки може да сложи в близост до себе си почти всичко, което му е необходимо по път. В джобовете на вратите се събират без проблем дори бутилки от 1.5 литра. Но всъщност е излишно да ги набутвате там, въпреки че има обособени ниши за тях, тъй като в двата края на таблото именно откъм вратите има джобове, специално предназначени за бутилки с вода или безалкохолно, които побират дори такива с по-голям литраж. В централната конзола има 2 големи гнезда за чаши, които в същото време побират и 600-700 милилитрова бутилка или кенче. А в двата края на таблото, почти до вратите, Tourneo Custom с още по едно гнездо за чаши или бутилки, но с една идея по-малки. Въпросните поставки са и доста дълбоки, така че дори и при повече неравности по пътя опцията нещо да изскочи от гнездото е сведена почти до нула.

2091822Освен споменатите вече цели 8 места за чаши и бутилки, отпред Tourneo Custom може да се похвали и с още много ниши и жабки. Освен стандартната, която, очаквано, е с доста сериозен обем, точно зад дисплея на SYNC 3 има още една по-малка, с отварящ се нагоре капак. И още една, зад арматурното табло, в която дори има 12-волтов изход и USB-вход. Всъщност в по-долната част на централната конзола има по още едни такива. А над вратата на шофьора, вместо дръжка, има автоматично затваряща се кутия за очила. Бонус за шофьора са и страничните огледала с по две секции, като долната, която е доста по-тясна, показва онова, което иначе би било в т.нар. мъртва зона за водача. Много полезно при маневри с този големичък автомобил. Но по-оборудваните версии, като тестовата, имат и камера за заден ход, което допълнително прави нещата още по-лесни.

Самите седалки са много удобни (отнася се за всички), облечени са в два цвята кожа (все пак си говорим за почти върхово ниво на оборудване), а шофьорската и пътническата могат да се движат в 8 посоки, като всичко е електрическо. Пътническата отпред разполага със същите екстри, но при нея движението вече не става с бутони, а ръчно. Освен това тя, както и тази на шофьора, разполагат със сгъваем подлакътник, който може да се нагласява по височина и съответно всеки може да го позиционира както му е най-удобно.

Нашият парти бус може да се похвали и с двузонов климатик. За лека кола това едва ли ще бъде впечатляващо, но за такъв тип автомобил си заслужава да се отбележи. Освен това пътниците на задните редове могат сами да нагласяват температурата, която ще им е най-приятна чрез панела, с който разполагат и няма нужда да молят шофьора за това. Освен това за всеки от двата реда задни седалки има индивидуален въздуховод за климатизация и съответно, ако на някои от пътниците не им се иска да им духа климатикът, могат да го затворят и прекъснат въздушната струя. Друга глезотийка е индивидуалното осветление на седалките на втория и третия ред (без средните), което пък е доста удобно за през нощта.

По отношение на возията обновеният Tourneo Custom може да се похвали. Тя е комфортна и по-скоро прилича на такава на лека кола, отколкото на товарна. Но все пак това е и пътническа версия и не е направена да мъкне тонове, а да вози хора. Окачването може да се нарече стегнато, но в никакъв случай твърдо. Дори и по черни пътища (на каквито за малко успях да изпробвам автомобила), друсането е по-малко от очакваното. А и пътният просвет никак не е малък, което прави Tourneo Custom подходящ да ви закара и малко по-далеч от асфалта. Е, не е офроуд машина, но определено няма да се затрудни от малко неравности по поляните.

2091814Фейслифтът на Tourneo Custom разчита за задвижването си на 3 изцяло нови двигателя от серията Eco Blue.Всичките са 2-литрови дизели, а както си личи и от името, работят и с добавката AdBlue. Вариантите на мощност са 105, 130 и 170 к.с. Като най-слабият винаги върви с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Същата се предлага и при двата по-мощни, но за тях има и опцията за автоматик. Тестовият автомобил бе оборудван с варианта със 170 коня и ръчни предавки. Смятам, че това е най-добрият мотор, от гледна точка на това, че не му липсва мощност, но в същото време и не харчи много. Реално разходът му почти не се различава от два по-слаби агрегата, но пък тегли повече от тях. При мен, след 945 км, преминати по абсолютно всякакви пътища – градски, извънградски, магистрали, дори малко черни, компютърът показваше разход от 8 литра (при 7.2 смесен по каталог). Което смятам за нормално за автомобил, тежащ малко над 2400 кг и с доста голямо челно съпротивление.

Въпросният най-мощен двигател не струва кой знае колко повече от двете по-слаби версии. Като голям плюс на новото поколение трябва да се отбележи и удълженият период за сервизиране – 2 години или 50 000 км. Което също пести пари на собственика.

2091803По-горе споменах, че фейслифтът на Tourneo Custom идва и с доста нови и модерни технологии в помощ на водача и пътника, които до съвсем скоро не бяха присъщи на този клас автомобили. Обаче именно за него някои от тях са много полезни. Като например системата, която засича приближаващ автомобил или пешеходец, когато излизаме на заден ход от перпендикулярно паркиране. Или пък адаптивният круиз контрол, който дори може да следи пътните знаци с ограниченията на скоростта и да ги спазва автоматично (предлага се обаче в по-оборудваните версии). Друго нещо, което не мога да не спомена, е защитата от преобръщане, която е изключително полезна и важна за безопасността на един толкова голям и висок автомобил с висок център на тежестта. Асистентът за потегляне по наклон също е много полезен. А има и асистент за аварийно спиране, който се предлага стандартно и би помогнал много при нужда от екстремно намаляване на скоростта или направо спиране. Имаме също система, която предупреждава при неволно напускане на лентата, което е доста важно за такъв голям автомобил, предни и задни паркинг сензори, асистент за потегляне на наклон, кожени премиум седалки, отопляемо челно стъкло, регулируем в 4 посоки кожен волан и др.

По отношение на цената обновеният Tourneo Custom може да се нарече напълно конкурентен. При късата база най-евтиният вариант струва 44 400 лв. с ДДС, а при дългата – 47 600 лв. с налога. И в двата случая говорим за най-слабия двигател със 105 к.с. Най-скъпите модификации (ниво на оборудване Sport, което е дори над това на тестовия автомобил) достигат цена от 65 400 лв. за късата база и 67 900 лв. за дългата. Абсолютно всяка модификация се предлага с гаранция от 5 години или 250 000 км.

Тестовата кола бе малко по-скъпа, но и доста оборудвана - почти върховото ниво Titanium плюс някои допълнителни екстри. С ДДС въпросното Tourneo Custom струва 78 200 лв. 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Деца на времето детски тв филм
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.8...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.61
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.